[ZE SLAJDÓW] Analiza Finansowa.docx

(1489 KB) Pobierz

Analiza Finansowa

Wykłady

Artur Stefański

2011/2012

 

 

WYKŁAD I
ISTOTA ANALIZY

 

Analiza – co to takiego?

 

  • Środek poznania i oceny zjawisk, procesów
  • Metoda postępowania naukowego, która p`olega na dzieleniu całości na części i następnie rozpatrywaniu każdej z nich z osobna
  • Występuje w wielu dziedzinach życia, jeśli zajmuje się zjawiskami gospodarczymi to nazywa się analizą ekonomiczną
  • Analiza ekonomiczna dzielona jest wg skali na mikro-i makroekonomiczną

 

 

Analiza ekonomiczna przedsiębiorstwa:

  • W ujęciu teoretycznym to nauka – tworzy metody, adaptuje metody, szuka związków i mierzy ich siłę, głównie charakter ilościowy
  • Jako metoda badawcza – polega na dzieleniu całości na części składowe i ich poznawaniu (towarzyszy jej synteza)
  • Jako działanie praktyczne – narzędzie zarządcze
  • W oparciu o kryterium przedmiotowe wyróżnia się analizę techniczno-ekonomiczną i finansową

 

 

Podział analizy ekonomicznej

 

 

 

Istota analizy finansowej

Analiza finansowa koncentruje się na:

a)      efektywności, przychodach, kosztach

b)     sytuacji majątkowej i finansowej

Przedmiotem zainteresowania są wielkości w ujęciu pieniężnym

 


Rodzaje analizy finansowej ze względu na kryteria

  • Metody badań – funkcjonalna, kompleksowa, decyzyjna
  • Przedmiot badań – całościowa i odcinkowa
  • Szczegółowość badań – ogólna i szczegółowa
  • Forma badań – wskaźnikowa i rozliczeniowa
  • Czas badań – retrospektywna, bieżąca i prospektywna
  • Przeznaczenie analizy – wewnętrzna i zewnętrzna
  • Sposób ujęcia badanych zjawisk – statyczne i dynamiczne
  • Forma opisu badanych zjawisk – jakościowe i ilościowe

 

 

Metody analizy finansowej – szczegółowość badań

 

Metody ogólne

  • Indukcja – od szczegółu do ogółu
  • Dedukcja – od ogółu do szczegółu
  • Redukcja – tezy i wnioski syntezy wstępnej, weryfikacja tez i podsumowanie oraz synteza końcowa

 

Metody szczegółowe

  • Porównania (ujęcie bezwzględne i względne, punkt odniesienia, ceny bieżące)
  • Metody deterministyczne (przyczynowo-skutkowe) np. metoda podstawień łańcuchowych czy metoda różnic cząstkowych
  • Metody stochastyczne – np. ekonometryczne

Metoda porównań – najważniejsze cechy:

  • Cel porównań – punkt odniesienia (trend, branża, plan, norma ostrożnościowa, postulat)
  • Metoda zaliczana do grona metod o niskim stopniu wnikliwości, jednak ważna we wstępnym etapie, bowiem ukierunkowuje dalsze badania
  • Porównanie bezwzględne i względne
  • Porównanie w czasie – punkt odniesienia – ceny bieżące i porównywalne
  • Wzorcowe układy nierówności wskaźników ekonomicznych

 

Odchylenia bezwzględne i względne

 

 

Metody porównań – ceny bieżące

 

 

 

 

 

 

 

Metoda porównań – ceny porównywalne

  • Wybór okresu:

– jeżeli rok I - to wartości z następnych lat są przeliczane wg cen roku I przy uwzględnieniu wskaźnika wzrostu cen (dzielenie)

Rok II – 56 000 / 1,05 = 53 333

Rok III – 63 200 / 1,10 / 1,05 = 54 719

-          jeżeli rok III – to wartości z poprzedzających lat są przeliczane wg cen roku III przy uwzględnieniu wskaźnika wzrostu cen (mnożenie)

Rok II – 56 000 * 1,10 = 61 600

Rok I – 50 000 * 10,05 * 1,10 = 57 750

 

Metoda porównań – ceny porównywalne

 

Metody porównań – ceny porównywalne

 

 

Wzorcowy układ nierówności wskaźników ekonomicznych - przykład

 

WDZ > WDS > WDM > WDP

WDZ – wskaźnik dynamiki zysku

WDS – wskaźnik dynamiki sprzedaży

WDM – wskaźnik dynamiki majątku

WDP – wskaźnik dynamiki liczby pracowników

 

Metody deterministyczne – najważniejsze cechy:

  • Analiza zależności przyczynowo-skutkowych
  • Procedura tych metod składa się z:

-          określenia czynników wpływających na odchylenie bezwzględne,

-          ustalenia zmian rozpatrywanych czynników,

-          obliczenia wpływu każdego z czynników na odchylenie bezwzględne,

-          zsumowania wpływów cząstkowych

 

 

Podział metod deterministycznych wg charakteru wpływu analizowanych czynników na wielkość odchylenia bezwzględnego

 

  • Metody służące do ustalania wpływu czynników indywidualnych – metoda podstawień łańcuchowych
  • Metody pozwalające na ustalenie zarówno wpływów indywidualnych czynników, jak i czynników grupowych – metoda różnic cząstkowych i metoda wskaźnikowa
  • Metody badania wpływów indywidualnych czynników skorygowanych wpływami łącznymi – metoda podstawień krzyżowych i metoda funkcyjna

 

 

Metoda podstawień łańcuchowych

  • Istota metody sprowadza się do kolejnego podstawiania czynników oddziaływujących na odchylenie bezwzględne i obliczania wpływu każdego z nich z osobna, przy założeniu, że pozostałe czynniki nie ulegają zmianie

Podobną metodą jest metoda różnicowania – wówczas wpływ poszczególnych czynników rozpatrywany jest przez jego różnicę między analizowanymi okresami

 

Metoda podstawień łańcuchowych

 

 

Metoda podstawień łańcuchowych

  • Ustalenie zmiennej objaśnianej – np. przyczynowa zmiana zysku
  • Odchylenie bezwzględne zmiennej objaśnianej

                                          + 10 000

  • Analiza wpływu poszczególnych czynników
  • Zmiana liczby sprzedanych produktów

600 szt. * (260 zł – 220 zł) = 24 000

500 szt. * (260 zł – 220 zł) = 20 000

Wpływ + 4 000

 

 

Metoda podstawień łańcuchowych

  • Zmiana ceny sprzedaży (kolejne podstawienia uwzględniają wcześniejsze podstawienia i ich obliczenia)

600 szt. * (300 zł – 220 zł) = 48 000 zł

600 szt. * (260 zł – 220 zł) = 24 000 zł

Wpływ + 24 000 zł

  • Zmiana kosztu jednostkowego

600 szt. * (300 zł – 250 zł) = 30 000 zł

600 szt. * (300 zł – 220 zł) = 48 000 zł

Wpływ – 18 000 zł

  • Zmiana łączna, tj. suma zmian wynosi + 10 000 zł

 

Metoda różnic cząstkowych

  • Polega na jednoczesnym wyodrębnieniu cząstkowych odchyleń indywidualnych i cząstkowych odchyleń wyrażających łączny wpływ analizowanych czynników oraz traktowaniu ich jako odrębnych elementów badania empirycznego
  • Etapy postępowania:

-          obliczanie wpływu czynnika pierwszego, przy założeniu niezmienności drugiego,

-          obliczanie wpływu czynnika drugiego, przy założeniu niezmienności pierwszego itd.,

-          obliczanie łącznego wpływu czynników.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

WYKŁAD II
ANALIZA ZYSKU I RENTOWNOŚCI

Analiza zysku

 

  • Dlaczego jest istotny:

         scala wszystkie przejawy działalności gospodarczej przedsiębiorstwa w przyjętym okresie

         jest jednym z głównych celów jednostek prowadzących działalność gospodarczą

         jest motorem napędzającym działalność gospodarczą, pozwala bowiem inwestować i rozwijać przedsiębiorstwo

         motyw osiągania zysku prowadzi do racjonalizacji działań

 

  • Szczególne miejsce zysku w działalności wynika z tego, że:

         jest źródłem kapitałów własnych

         jest źródłem rozwoju przedsiębiorstwa i wzrostu jego wartości

         jest przeznaczany na wynagrodzenia właścicieli kapitału

         jest źródłem zasilania budżetu państwa – poprzez podatek dochodowy

 

  • Obszary (poziomy) analizy zysku:

         zysk ze sprzedaży

         zysk z działalności operacyjnej

         zysk brutto z działalności gospodarczej

         zysk brutto

         zysk netto

 

Dane w tys. Zł

 

 

  • nadwyżka finansowa
  • EBITDA
  • zysk podstawowy

Analiza porównawcza zysku

  • W wartościach bezwzględnych (tylko w skali mikro) oraz względnych (wskaźniki rentowności)
  • Porównanie w czasie (ceny porównawcze) oraz do planu, rynku itp.
  • Wzorcowe układy nierówności (często oparte na zasadach następstwa szeregowego):

         WDZ > WDS > WDK

         WDZ > WDS > WDK > WDM > WDR

 

Definicja i istota rentowności

  • Obszar rentowności i zyskowności zajmuje się oceną efektywności wykorzystania zasobów (wtedy mówi się o rentowności) i sprzedaży (wówczas mówi się o zyskowności).
  • O zyskowności, bądź rentowności mówi się, jeżeli obliczone wartości i wskaźniki nie są niższe od zera, jeżeli wystąpi taka sytuacja wówczas do czynienia mamy z deficytowością

 

Analiza rentowności

  • Analiza względna – branża, trend, plan, norma, postulat
  • Analiza rentowności to ocena relacji zysku do „bazy”
  • Wskaźniki rentowności i zyskowności
  • Analiza rentowności może dotyczyć różnych kategorii zysku i różnych podstaw

         zyskowność handlowa                             – baza               = sprzedaż

         rentowność ekonomiczna               – baza               = majątek

         rentowność finansowa                             – baza               = kapitały

 

Zyskowność handlowa

  • Relacja zysku do sprzedaży – wskaźniki zyskowności; zastąpienie sprzedaży kosztami – wskaźniki rentowności (czasami odpowiednio: rentowność brutto, netto)
  • Generalna zasada – uwzględnianie tego rodzaju zysku w liczniku, któremu odpowiadają wszystkie przychody na ten zysk wpływające
  • Przykładowe wskaźniki:

         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin