Benzyna 95 kontra 98.pdf

(117 KB) Pobierz
wrc_4_[44]_pawel.indd
TECHNIKA
Okta (nowe)
fakty i mity
Jeśli Twój samochód może jeździć na benzynie PB 95,
nie ma sensu tankować do niego paliwa o wyższej
liczbie oktanowej. Mocy od tego nie przybędzie,
a wręcz odwrotnie. No chyba że jest to paliwo
o zwiększonej wartości energetycznej lub zawierające
większe ilości związków tlenu.
Teoria
Zacznijmy od teorii. Każda benzyna dostępna na
stacjach charakteryzuje się dwoma podstawowymi
cechami. Pierwsza to wartość opałowa (energetycz-
na), a więc ilość energii, jaką uzyskuje się w procesie
spalenia określonej masy paliwa. Druga cecha to
oktanowość - czyli zawartość oktanów, odpowiada-
jących za prędkość spalania i odporność mieszanki
na spalanie stukowe. Im oktanów więcej, tym paliwo
spala się wolniej i łagodniej.
Benzyna zaraz po procesie rafinacjicharakteryzuje
się niską liczbą oktanową - w granicach 70. Dopiero
później, w trakcie uszlachetniania, oktanowość
jest podnoszona przez zastosowanie specjalnych
dodatków paliwowych, którymi są najczęściej
węglowodory o wysokiej oktanowości. W zależności
od proporcji mieszanki otrzymuje się finalnyprodukt
o zadanej liczbie oktanów, który następnie trafia na
stacje benzynowe.
W udowodnieniu tezy, że paliwo PB 95 daje
więcej mocy niż PB 98, przychodzi z pomocą prosta
zależność fizyczna. Jak wspomnieliśmy, paliwo o
wyższej liczbie oktanowej spala się z zasady wolniej
od paliwa, które ma tę liczbę mniejszą. Idąc dalej,
paliwo, które spala się wolniej, zdąży dostarczyć
mniejszą ilość energii, a więc silnik naszego auta
rozwinie mniejszą moc.
Na hamowni
Teoria teorią, ale jak to wygląda w praktyce? Mając
przez lata zakodowaną w głowie prawdę o tym, że
paliwo o wyższej liczbie oktanowej (droższe) jest
lepsze od zwykłej „95”, jakoś nie mogliśmy uwierzyć,
że test pokaże co innego. Postanowiliśmy poddać
badaniu Cinquecento Sporting na hamowni w
krakowskim V-tech Tuning.
Najczęściej stosowane przez polskich kierowców
paliwo PB 95 stanowiło bazę naszych testów. Prze-
prowadzone badanie dało rezultat 59,2 KM na silniku
oraz 40,9 KM na kołach. Po zużyciu
całego baku udaliśmy się na stację
benzynową, by zatankować zwykłą
benzynę „98”. Wynik kolejnego po-
miaru na hamowni potwierdził teorię!
Auto osiągnęło wyraźnie niższą moc
niż na teoretycznie gorszej benzynie
PB 95. Wyniosła ona 54,5 KM na silni-
ku i 39,1 KM na kołach. - Prawa fizyki
nie kłamią - z uśmiechem potwierdził
nasze spostrzeżenia Tomasz Pirowski,
szef V-tech. A więc test udowodnił,
że tankując paliwo o wyższej liczbie
oktanowej, powodujemy, że mniej
chętnie się ono spala w silniku, a co za
tym idzie, traci on na mocy. - Nie jest
to żadna rewolucyjna teoria. Potwierdzi
wam ją każdy chemik - dodał Pirowski, gdy z
niedowierzaniem kręciliśmy głowami. Subiektywne
wrażenie, że nasz silnik pracuje lepiej na paliwie 98
wynika z faktu, że spalając paliwo łagodniej, pracuje
on niejako z większą kulturą, a więc ciszej. Na „ucho”
jest lepiej, mocy jednak ubywa. Teraz już wiemy, że
w myśl znanego sloganu reklamowego „Jeśli nie
widać różnicy, to po co przepłacać” nie będziemy
już robić sobie „prezentów”, tankując do zwykłego
auta droższe paliwo 98.
Wyjątek od reguły?
Zaintrygowani wynikami pomiarów posta-
nowiliśmy pójść za ciosem i sprawdzić, czy setki
amatorów sportowych wrażeń, tankujących szeroko
reklamowane paliwa 99+, po prostu dają się nabierać
na marketingowe sztuczki. Do paliw 99+ możemy
zaliczyć wprowadzony ostatnio na rynek BP Ultimate
oraz dobrze znany Shell V-Power 99. Oba te paliwa
posiadają oktanowość zbliżoną do 100. Według
teorii, moc samochodu wraz ze wzrostem liczby
oktanowej paliwa powinna dalej spadać. Tymczasem
znów zostaliśmy zaskoczeni. Odczyt z hamowni po
zatankowaniu benzyny typu 99+ przyniósł wzrost
mocy. Osiągnęliśmy wynik 59,8 KM na silniku i aż
42,1 na kołach. To rezultat lepszy niż na paliwie PB
95 i znacznie lepszy niż na zwykłym PB 98. Prawdę
mówiąc, byliśmy w tym momencie lekko zdezorien-
towani. O co tu chodzi?
Po raz kolejny z wyjaśnieniem przyszedł Tomasz
Pirowski. - To proste. Dzieje się tak dlatego, że w
paliwach 99+ stosuje się innego
rodzaju dodatki niż w przypadku
zwykłych benzyn PB 98 - wyjaśnił
nasz rozmówca. Dowiedzieliśmy się
od niego, że do nowych „mocnych”
paliw dodawane są specjalne związki
eteryczne, zawierające duże ilości
tlenu. I to właśnie zwiększona jego
ilość jest odpowiedzialna za wzrost
Test na hamowni V-tech Tuning (Cinquecento Sporting)
paliwo PB 95 paliwo PB 98 różnica
moc na silniku 59,2 KM
54,5 KM - 7,90%
moc na kołach 40,9 KM
39,1 KM - 4,40%
wykresy z badań zobacz na www.wrc.net.pl
Oktan, C 8 H 18 , alkan, ciecz trudno
miesza się z etanolem, miesza się
z eterem dietylowym. Związek
mało aktywny chemicznie ulega
reakcji spalania. Otrzymywany
głównie z ropy naftowej. Używa-
ny jako umowny wzorzec służący
do oznaczania liczby oktanowej
paliwa (LO) - przyjmuje się, że
oktan ma LO=100.
osiągów. Wysoka oktanowość jest niejako efektem
ubocznym, gdyż akurat zastosowane tu etery
charakteryzują się bardzo wysoką liczbą oktanową.
Zmieszane z benzyną bazową podnoszą oktanowość
finalnej mieszanki. W ostatecznym rozrachunku
zwycięża jednak zwiększona wydajność paliwa (za
sprawą tlenu) nad jego „niechęcią” do szybkiego
spalania się (wysoka oktanowość). Tak uzyskujemy
większą moc.
Sport
Ktoś powie, że skoro paliwa o niższej liczbie okta-
nowej dają wyższą moc, to dlaczego w sporcie używa
się benzyn o bardzo wysokiej liczbie oktanowej?
Przecież doskonale znany rajdowcom Elf Turbo Max
ma liczbę oktanową 101,7.
Spieszymy z wyjaśnieniem. Wspomnieliśmy na
początku o zjawisku spalania stukowego. Pojawia
się ono w momencie, gdy odporność mieszanki
paliwowo-powietrznej na samozapłon jest zbyt mała,
przez co spalanie przebiega bardzo gwałtownie,
powodując destrukcyjne detonacje w silniku. Na
zjawisko to zdecydowanie bardziej narażone są
wysilone jednostki wyczynowych samochodów niż
silniki aut seryjnych. To dlatego w tych pierwszych
należy stosować wysokooktanowe paliwa - po to,
aby spowolnić proces spalania. Jest to nieuchronny
kompromis powodowany troską o żywotność
sportowych silników.
Co ciekawe, gdyby zjawisko spalania stukowego
w ogóle nie występowało, można być pewnym, że
każda z rajdówek jeździłaby na paliwie o bardzo
niskiej oktanowości, w myśl zasady, że do silnika
należy stosować benzynę o najmniejszej możliwie
liczbie oktanowej, przy której działa on poprawnie.
Spalanie stukowe jednak istnieje, przyprawiając o
ból głowy konstruktorów silników. Może to i lepiej,
bo czy ktokolwiek potrafisobiewyobrazićsamochód
WRC na 70-oktanowej benzynie?
Michał Niezbecki
WRC 47
Paliwo PB 95 jest mocniejsze od PB 98!
Udowadniamy tę ryzykowną tezę
14158680.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin