Zespół Aspergera ref.odt

(23 KB) Pobierz

Co to jest zespół Aspergera?

 

Jest to zaburzenie rozwojowe  mieszczące się w spektrum autyzmu. Czasami nazywa się go wysoko funkcjonującym autyzmem.

 

Charakteryzuje się trudnościami w następujących dziedzinach:

 

                     Interakcje społeczne,

                     Komunikacja,

                     Wyobraźnia,

                     Nadwrażliwość sensoryczna.

 

Cechy kliniczne Z.A. wg Lorna Wing

 

                     Brak empatii,

                     Naiwne, niewłaściwe, jednostronne interakcje,

                     Niewielka zdolność zaprzyjaźniania się lub całkowity jej brak,

                     Pedantyczny sposób mówienia z dużą ilością powtórzeń,

                     Słaba umiejętność komunikacji niewerbalnej,

                     Intensywne wgłębianie się w niektóre zagadnienia,

                     Niezdarne, źle skoordynowane ruchy i przyjmowanie niezwykłej postawy.

 

Pozytywna charakterystyka Z.A

 

                     Mocny kodeks moralny,

                     Uczciwość,

                     Sprawiedliwość,

                     Kreatywność,

                     Szczególne zainteresowania,

                     Odpowiedzialność,

                     Zdolność poświęcania się,

                     Determinacja.

 

Diagnoza

1. Wypełnienie kwestionariusza lub skali ocen przez rodziców i nauczycieli,

( skala SZWECKA i skala AUSTRALIJSKA),

2.                 Badanie diagnostyczne.

 

Kryteria diagnostyczne

Sześć dróg do diagnozy:

1. Diagnoza autyzmu we wczesnym dzieciństwie,

2. Rozpoznanie objawów we wczesnym okresie szkolnym,

3. Nietypowe objawy w obrębie innego zespołu objawowego,

4. Diagnoza autyzmu lub zespołu Aspergera u krewnego dziecka,

5. Wtórne zaburzenia psychiatryczne,

6. Poronna postać zespołu Aspergera u osób dorosłych.

 

 

Inne zespoły lub symptomy współwystępujące z Z.A

 

                     ADHD – niezdolność utrzymania uwagi, nawet jeśli dziecko się stara.

                     Dysgrafia – trudność przełożenia myśli na formę pisemną, zwłaszcza jeżeli jednocześnie wymagane jest czytanie lub słuchanie kogoś,

                     Dysleksja – trudności w dekodowaniu pojedynczych wyrazów, co sprawia, że czytanie, pisanie i głoskowanie jest dużym problemem.

                     Dyspraksja lub rozwojowe zaburzenie koordynacji – neurologiczne uszkodzenie lub niedojrzałość organizacji ruchów.

                     Echolalia – skłonność do naśladowania tego co ktoś mówi,

                     Pozawerbalne zaburzenia uczenia się – specyficzne zaburzenia nie wpływające na rozwój mowy,

 

                     Obsesyjne zaburzenia kompulsywne – zakłócające tok życia obsesje lub kompulsje redukujące poczucie dyskomfortu lub strachu.

                     Zespół Tourette'a – zaburzenie neurologiczne.

        - motoryczne ( np. machanie rękami),

        - głosowe ( np. wydawanie niezwykłych hałasów lub bezwolne wypowiadanie słów,

        - behawioralne ( np. powtarzanie czynności).

 

 

Zachowania społeczne

                     Nieumiejętność nawiązania kontaktu z rówieśnikami,

                     Brak potrzeby kontaktu z rówieśnikami,

                     Brak umiejętności odczytywania/interpretacji znaczenia zachowań ludzi,

                     Nieadekwatne zachowania społeczne i reakcje emocjonalne,

                     Wysoki poziom stresu,

 

Komunikacja niewerbalna

                     Uboga gestykulacja,

                     Niezdarny/nietaktowny język ciała,

                     Ograniczona ekspresja mimiczna,

                     Nieadekwatna ekspresja ( mimiczna),

                     Dziwaczny, sztywny sposób przyglądania się otoczeniu.

 

Uczenie się, intelekt

                      

                     Myślenie dosłowne,

                     Pamięć wizualna,

                     Wyjątkowa pamięć długoterminowa,

                     Trudności w myśleniu perspektywicznym,

                     Sztywne myślenie,

                     Trudności w uogólnianiu,

                     Perfekcjonizm.

 

 

Zmysły

 

                     Wrażliwość sensoryczna,

                     Bodźce wizualne,

                     Bodźce słuchowe,

                     Bodźce dotykowe,

                     Bodźce węchowe,

                     Słaby zmysł przestrzeni,

                     Trudności z percepcją wizualną,

                     Wysoki próg bólu.

 

Język

 

                     Dosłowna interpretacja wypowiedzi,

                     Brak zróżnicowania tonu głosu, nacisku i rytmu lub „melodii” mowy,

                     Pedantyczność wypowiedzi,

                     Używanie niezwykłych słów,

                     Wokalizacja myśli,

                     Zniekształcenia słuchowe,

                     Płynność werbalna.

 

Niesprawność motoryczna

 

                     Niezdarny chód,

                     Trudności w utrzymywaniu równowagi,

                     Uszkodzona sprawność manualna,

                     Nieczytelne pismo,

                     Szybkie ruchy,

                     Podwójne stawy,

                     Naśladowanie ruchów ciała,

 

Pomoc

 

                     Wizualny organizator,

                     Listy i plany,

                     Mapy pomieszczeń,

                     Uprzedzanie o zmianach,

                     Wykonywanie czynności w trakcie mówienia,

                     Wykorzystywanie zainteresowań dziecka,

                     Zezwalanie na samodzielność,

                     Używanie czasomierzy,

                     Cierpliwość,

                     Udzielanie wskazówek ,

                     Zachęcanie do popełniania błędów,

                     Kod proszenia o pomoc,

                     Powtarzanie poleceń,

 

Rozwijanie umiejętności społecznych

 

                     Rozmowy,

                     Historyjki społeczne,

                     Koła przyjaciół,

                     Odgrywanie ról,

                     Zwroty otwierające i kończące,

                     Kluby zainteresowań,

                     Zabawy integracyjne,

                     Programy telewizyjne.

 

Autyzm/Asperger podobieństwa

 

1.znaczna przewaga chłopców nad dziewczynkami,

2. izolacja społeczna, egocentryzm oraz brak zainteresowania uczuciami lub myślami innych ludzi,

3. zaburzenia sposobu używania języka: osobliwa, rozwlekła i pedantyczna mowa.

4.zaburzenia niewerbalnych aspektów komunikacji,

5.brak elastycznych zabaw opartych na wyobraźni,

6.niechęć do zmian otoczenia,

7. osobliwe reakcje na bodźce zmysłowe,

8.niezdarność chodu i obszerność ruchów,

9. negatywizm, agresja, niepokój i niszczenie przedmiotów,

10.szczególne zdolności.

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin