Co to jest zespół Aspergera?
Jest to zaburzenie rozwojowe mieszczące się w spektrum autyzmu. Czasami nazywa się go wysoko funkcjonującym autyzmem.
Charakteryzuje się trudnościami w następujących dziedzinach:
• Interakcje społeczne,
• Komunikacja,
• Wyobraźnia,
• Nadwrażliwość sensoryczna.
Cechy kliniczne Z.A. wg Lorna Wing
• Brak empatii,
• Naiwne, niewłaściwe, jednostronne interakcje,
• Niewielka zdolność zaprzyjaźniania się lub całkowity jej brak,
• Pedantyczny sposób mówienia z dużą ilością powtórzeń,
• Słaba umiejętność komunikacji niewerbalnej,
• Intensywne wgłębianie się w niektóre zagadnienia,
• Niezdarne, źle skoordynowane ruchy i przyjmowanie niezwykłej postawy.
Pozytywna charakterystyka Z.A
• Mocny kodeks moralny,
• Uczciwość,
• Sprawiedliwość,
• Kreatywność,
• Szczególne zainteresowania,
• Odpowiedzialność,
• Zdolność poświęcania się,
• Determinacja.
Diagnoza
1. Wypełnienie kwestionariusza lub skali ocen przez rodziców i nauczycieli,
( skala SZWECKA i skala AUSTRALIJSKA),
2. Badanie diagnostyczne.
Kryteria diagnostyczne
Sześć dróg do diagnozy:
1. Diagnoza autyzmu we wczesnym dzieciństwie,
2. Rozpoznanie objawów we wczesnym okresie szkolnym,
3. Nietypowe objawy w obrębie innego zespołu objawowego,
4. Diagnoza autyzmu lub zespołu Aspergera u krewnego dziecka,
5. Wtórne zaburzenia psychiatryczne,
6. Poronna postać zespołu Aspergera u osób dorosłych.
Inne zespoły lub symptomy współwystępujące z Z.A
• ADHD – niezdolność utrzymania uwagi, nawet jeśli dziecko się stara.
• Dysgrafia – trudność przełożenia myśli na formę pisemną, zwłaszcza jeżeli jednocześnie wymagane jest czytanie lub słuchanie kogoś,
• Dysleksja – trudności w dekodowaniu pojedynczych wyrazów, co sprawia, że czytanie, pisanie i głoskowanie jest dużym problemem.
• Dyspraksja lub rozwojowe zaburzenie koordynacji – neurologiczne uszkodzenie lub niedojrzałość organizacji ruchów.
• Echolalia – skłonność do naśladowania tego co ktoś mówi,
• Pozawerbalne zaburzenia uczenia się – specyficzne zaburzenia nie wpływające na rozwój mowy,
• Obsesyjne zaburzenia kompulsywne – zakłócające tok życia obsesje lub kompulsje redukujące poczucie dyskomfortu lub strachu.
• Zespół Tourette'a – zaburzenie neurologiczne.
- motoryczne ( np. machanie rękami),
- głosowe ( np. wydawanie niezwykłych hałasów lub bezwolne wypowiadanie słów,
- behawioralne ( np. powtarzanie czynności).
Zachowania społeczne
• Nieumiejętność nawiązania kontaktu z rówieśnikami,
• Brak potrzeby kontaktu z rówieśnikami,
• Brak umiejętności odczytywania/interpretacji znaczenia zachowań ludzi,
• Nieadekwatne zachowania społeczne i reakcje emocjonalne,
• Wysoki poziom stresu,
Komunikacja niewerbalna
• Uboga gestykulacja,
• Niezdarny/nietaktowny język ciała,
• Ograniczona ekspresja mimiczna,
• Nieadekwatna ekspresja ( mimiczna),
• Dziwaczny, sztywny sposób przyglądania się otoczeniu.
Uczenie się, intelekt
•
• Myślenie dosłowne,
• Pamięć wizualna,
• Wyjątkowa pamięć długoterminowa,
• Trudności w myśleniu perspektywicznym,
• Sztywne myślenie,
• Trudności w uogólnianiu,
• Perfekcjonizm.
Zmysły
• Wrażliwość sensoryczna,
• Bodźce wizualne,
• Bodźce słuchowe,
• Bodźce dotykowe,
• Bodźce węchowe,
• Słaby zmysł przestrzeni,
• Trudności z percepcją wizualną,
• Wysoki próg bólu.
Język
• Dosłowna interpretacja wypowiedzi,
• Brak zróżnicowania tonu głosu, nacisku i rytmu lub „melodii” mowy,
• Pedantyczność wypowiedzi,
• Używanie niezwykłych słów,
• Wokalizacja myśli,
• Zniekształcenia słuchowe,
• Płynność werbalna.
Niesprawność motoryczna
• Niezdarny chód,
• Trudności w utrzymywaniu równowagi,
• Uszkodzona sprawność manualna,
• Nieczytelne pismo,
• Szybkie ruchy,
• Podwójne stawy,
• Naśladowanie ruchów ciała,
Pomoc
• Wizualny organizator,
• Listy i plany,
• Mapy pomieszczeń,
• Uprzedzanie o zmianach,
• Wykonywanie czynności w trakcie mówienia,
• Wykorzystywanie zainteresowań dziecka,
• Zezwalanie na samodzielność,
• Używanie czasomierzy,
• Cierpliwość,
• Udzielanie wskazówek ,
• Zachęcanie do popełniania błędów,
• Kod proszenia o pomoc,
• Powtarzanie poleceń,
Rozwijanie umiejętności społecznych
• Rozmowy,
• Historyjki społeczne,
• Koła przyjaciół,
• Odgrywanie ról,
• Zwroty otwierające i kończące,
• Kluby zainteresowań,
• Zabawy integracyjne,
• Programy telewizyjne.
Autyzm/Asperger podobieństwa
1.znaczna przewaga chłopców nad dziewczynkami,
2. izolacja społeczna, egocentryzm oraz brak zainteresowania uczuciami lub myślami innych ludzi,
3. zaburzenia sposobu używania języka: osobliwa, rozwlekła i pedantyczna mowa.
4.zaburzenia niewerbalnych aspektów komunikacji,
5.brak elastycznych zabaw opartych na wyobraźni,
6.niechęć do zmian otoczenia,
7. osobliwe reakcje na bodźce zmysłowe,
8.niezdarność chodu i obszerność ruchów,
9. negatywizm, agresja, niepokój i niszczenie przedmiotów,
10.szczególne zdolności.
...
laleczka1514