NOWE_MEDIA_pod_redakcja_Eryka_Mistewicza_e_2401.pdf

(269 KB) Pobierz
Witamy
w Nowych Mediach
N igdy dotąd Zmiana nie była tak gwałtowna. Nigdy dotąd tak wiele informacji nie wymagało
od nas przetworzenia. Nigdy dotąd nie szukaliśmy szans na to, aby nie utonąć w morzu
wiadomości, a jednocześnie wiedzieć to, co ważne. Nigdy też dotąd nowości nie było więcej, niż
szansa na choćby przez chwilę dotknięcie, poznanie, zrozumienie każdej z nich. Kilka sekund
ma nowy wynalazek na to, aby nas zainteresować. I już pojawia się następny. Kilka sekund
ma nowa technologia, aby przykuć uwagę. Jeśli w ogóle jeszcze sformułowanie „przykuwanie
uwagi” ma sens. Ludzie reklamy, marketingu, PR przyznają: wszystko, co poznaliśmy dotąd, już
nie działa.
Nasi dziadkowie w ciągu roku dostawali tyle informacji, ile my w ciągu jednego dnia. Spoty-
kali w ciągu tygodnia może dwie, trzy nowe osoby. Długo rozmawiali. Wsłuchiwali się w słowa
księdza, nauczyciela, szefa gminy, naczelnika policji, szefa straży pożarnej. Czasami czytali
gazetę. Jedną, może dwie. W stanie wojennym mogli wybierać dwie. Poza stanen wojennym:
najwyżej dziesięć. Do tego dziesięć tygodników, dwadzieścia, trzydzieści wyspecjalizowanych
miesięczników. I to wszystko. Dwa programy telewizji. Cztery programy radia. Można było
wszystko przeczytać, porozmawiać z rodziną i przyjaciółmi. Drogi relacji społecznych, osią-
gania sukcesu w życiu osobistym, w biznesie były oczywiste. Nauczenie się „raz a dobrze”
wystarczyło, aby „wiedzieć”. Nie trzeba było się „douczać”, śledzić trendów. Raz nauczony
dziennikarz był – podobnie jak tokarz – nauczony swego zawodu. Nie musiał niczego zmie-
niać. Nauczyciel też. Polityk również. Menedżer także. Przecież zasady się nie zmieniają.
I otóż się zmieniają. Świat przyspieszył właśnie za sprawą informacji. Nie sposób już wiedzieć
wszystko, wszystko przeczytać, obejrzeć wszystkie programy telewizyjne, wysłuchać wszystkich
wiadomości radiowych, przejrzeć wszystkie serwisy internetowe. W swym najnowszym dziele „We
Are All Weird” Seth Godin wylicza, że co dwa dni ludzkość produkuje taką masę informacji, jaką
produkowała między 20 tys. lat p.n.e. a rokiem 2003, zatem przed eksplozją Internetu. Wiadomości
jest już tyle, że nie sposób się wszystkiego nauczyć, a to czego nauczyliśmy się, kończąc studia, ma
termin przydatności do użycia ledwie kilkunastu miesięcy. Pojawiają się nowe techniki i technolo-
gie. Obniża się koszt zarówno transmisji danych, jak i koszt urządzeń odbiorczych.
Profesor Eric Beinhocker z Harvardu szacuje, że dziś można nabyć w Nowym Jorku 10 mld róż-
nego rodzaju przedmiotów. I porównuje to do stanu sprzed 500 lat, gdy można było wybierać
w różnorodności ledwie 200 produktów. Podobnie jest dziś z informacją. Jest jej tyle, że nie spo-
sób już orientować się, która jest ważna. Nie sposób wszystko wiedzieć, wszystko przeczytać.
Świat produkuje rocznie 1,8 zetabajtów danych, których składowanie wymagałoby użycia 57,5
mld iPadów 32 GB. Przetworzenie, usystematyzowanie, zanalizowanie tej ilości danych stało
się niemożliwe.
NOWE MEDIA 5
1145462912.001.png
Jednocześnie sieć stała się naszym powietrzem. Zmiany w sieci wpływają na zmianę w trans-
porcie, zdrowiu, edukacji, kulturze, mediach. Eric Schmidt, szef Google, twierdzi, że w ciągu
najbliższych kilku lat wszystko, co będzie mogło być ze sobą podłączone, zostanie podłączone.
Musimy być także i my „stale podłączeni” 24/24 i 7/7. Musimy?
Świat przyspieszył, a człowiek został taki sam. W „Nowych Mediach” będziemy publikowali
prace naukowców badających sposób funkcjonowania naszego mózgu; mózgu podległego
ciągłemu bombardowaniu informacjami, doświadczającego multitaskingu – jednoczesnego
przetwarzaniu sygnałów z wielu źródeł, starającego się dostosować do zmian w masowej ko-
munikacji. Będziemy poszukiwali odpowiedzi na pytanie o skuteczne w tej sytuacji techniki
edukacji, marketingu, reklamy, komunikacji masowej.
To człowiek jest i będzie dla nas najważniejszy.
Świat przyspieszył, ale przekazywanie informacji, nauczanie, edukacja, reportaż, dziennikarstwo,
pozostały zawodami niezmiennie potrzebnymi. Tworzy się nowy ekosystem wiedzy i informacji.
Jak się w nim odnaleźć? Jak opanować natłok informacji? Jak skutecznie się uczyć? Jak sku-
tecznie być „in”, „in touch”, „en vogue”, „tu i teraz”. Ale też: jak przewidywać trendy, śledzić
i być tam, gdzie w świecie komunikacji, edukacji i nowych mediów inni będą dopiero za lat
kilka a być może kilkanaście?
Starać się będziemy przede wszystkim postawić właściwe pytania. I znaleźć z jak największą
dozą prawodpodobieństwa prawidłowe odpowiedzi, dookreślić świat, który przed nami.
Świat przyspieszył, ale media pozostają niezmienne? Dostowują się do nowego typu nośnika,
w miejsce papieru przechodząc bez większych problemów do cyberprzestrzeni? System pro-
dukcji „contentu” pozostał rzeczywiście bez zmian, ale już jego rozpowszechnianie (w kilku
krajach wersje cyfrowe książek są chętniej kupowane niż wersje tradycyjne) i „monetyzacja”
to tematy będące dziś przedmiotem pogłębionych prac, badań, eksperymentów, dyskusji. Na
styku mediów, operatorów telekomunikacyjnych i branży IT szuka się nowych źródeł przycho-
du i nowych pomysłów na synergię działań. Do tego: nienowe kwestie zabezpieczenia praw
autorów powielanych, promowanych w sieci dzieł.
Na naszych oczach zanika to, co zwykliśmy nazywać mainstreamem mediów. W czasie jednej ge-
neracji, w ciągu ostatnich 30 lat, widownia trzech dominujących sieci telewizyjnych w USA skur-
czyła się z 90 proc. do mniej niż 30. Informacja zaczęła się rozpraszać, dywersyikować. A co wyda-
rzy się, gdy telewizor podłączony zostanie na stałe do Internetu (500 mln takich urządzeń będzie
w 2015 r.), gdy wybór nadawców stanie się nieograniczony? Jak odnajdą się oni w tym świecie?
Nie będziemy unikać stawiania najtrudniejszych nawet pytań; także najtrudniejszych pytań
dla branż, w których skala Zmiany jest największa.
„Nowe Media” nie będą bowiem kolejnym zbiorem informacji o gadżetach świata IT, HI-FI
i WI-FI. Nie interesują nas zwiększające się pojemności twardych dysków i wciąż udoskona-
6 NOWE MEDIA
lane techniki kompresji danych, lecz to, do czego technologia ta może zostać wykorzystana.
Piekło technologicznych śmietników wybrukowane jest zachwytami producentów i marketin-
gowców nad technologiami i urządzeniami, którymi jeszcze rok czy dwa lata temu fascynowały
się pisma komputerowe. Nie wnoszą one nic nowego, nie odpowiadają na podstawowe pytania,
jakie musimy sobie dziś postawić. I na które musimy znaleźć jak najszybciej odpowiedzi. Jeśli
chcemy wygrywać.
„Nowe Media” to teksty i analizy interdyscyplinarne, poszukujące, futurologiczne wręcz
rozważania autorytetów najwyższej klasy, ludzi z wiedzą, pasją, doświadczeniem, ale i nie-
przeciętną intuicją. Takich ludzi szukamy, takich gromadzimy przy naszym przedsięwzięciu.
Z czasem może tworząc zaczyn nowocześniejszego think-tanku.
Dzięki wsparciu z Francji sięgamy po najlepszych tamtejszych autorów. Ale także zaprosiliśmy
do współpracy najlepszych autorów z Polski, Stanów Zjednoczonych, Kanady, Szwajcarii, a na-
wet Australii. Zaprosiliśmy do współpracy naukowców i praktyków, badaczy i wybitnych pu-
blicystów; tych, którzy tworzą bestsellery, rewolucyjne projekty, są kreatywni i inspirujący. Nie
tylko próbują przewidywać, ale też wpływają na kierunek Zmiany. Zmiany w komunikacji maso-
wej, przekonywaniu, poznawaniu, uczeniu się. Zmiany w mediach, marketingu, public relations,
reklamie, edukacji.
Zaprosiliśmy do współpracy Mistrzów czasu Zmiany. W tym wydaniu znajdujemy więc artykuły
Jacquesa Segueli, Dana Ariely’ego, Ediego Pyrka, Richarda Stallmana, Marka Staniszew-
skiego, Jean-Paula Oury’ego, Łukasza Świątka, Jerzego Mikułowskiego-Pomorskiego,
Scotta Strattena.
Dużą część tego wydania „Nowych Mediów” poświęciliśmy najciekawszemu, choć nie maso-
wemu, serwisowi społecznościowemu. Radosław Sikorski mówi o tym, jak używa – i jak moż-
na używać – Twittera do osiągania swoich celów. Staramy się również rozwiać dziesięć naj-
częściej spotykanych mitów na temat tego serwisu. Jarosław Kuźniar, dziennikarz TVN24,
opowiada zaś w arcyciekawym tekście o tym, jak postrzega świat internetowych społeczności
bez Mistrzów, z narażonymi na manipulację tłumem uczniami.
Interesujące spojrzenie na kondycję dziennikarstwa zaproponują Howard Owens i Dariusz
Rosiak, zaś Andrzej Godlewski wskaże kierunek rozwoju telewizji. Piotr Lipiński opowiada
o tym, jak wydał samodzielnie swoją książkę w sieci, e-book święcący dziś triumfy sprzedażowe.
Wydawców, tym razem muzyki, ominął też Igor Lipiński, utalentowany polski muzyk pracujący
w Stanach Zjednoczonych. Jego opowieść to także opowieść o pasji, z jaką przechodzą niektórzy
z nas do XXI wieku. Eksperymentując, szukając dróg, omijając naturalne wydawało by się ścieżki.
Będąc kreatywnym. A jak być kreatywnym – o tym opowiada w swym tekście Michael Michalko.
Praktyka komunikacji to z kolei artykuły Sławomira Jastrzębowskiego, redaktora naczelne-
go „Superexpressu”, który radzi, jak się nie dać… tabloidom, i Thierry’ego Sausseza, ministra
rządu Francji w czasie wprowadzania najpoważniejszej reformy – reformy, o którą potykają się
wszystkie rządy – reformy emerytalnej. Minister Thierry Saussez przedstawia warunki, jakie
NOWE MEDIA 7
muszą być spełnione, aby tak skomplikowana i społecznie niepopularna zmiana została zaak-
ceptowana.
Ciekawym, inspirującym dokumentem dla wszystkich zainteresowanych kwestiami skutecz-
nej komunikacji jest list Papieża Benedykta XVI o równowadze pomiędzy słowem a ciszą,
nadawaniem a milczeniem.
Marketing narracyjny posiłkuje się opowieścią. Jak bardzo opowieść może zmieniać społecz-
ności, jak może tworzyć ich zrąb, ich kręgosłup dowiadujemy się z dwóch artykułów przygo-
towanych dla „Nowych Mediów” przez dwójkę autorów-ekspertów narracji. Prof. Waldemar
Chrostowski opowiada Filipowi Memchesowi o Hagadzie i jej sile w Izraelu, zaś Teresa Po-
demska-Abt pisze o mocy opowieści wśród australijskich Aborygenów. Jeśli bowiem szukamy
idei, jak ominąć hałas świata, jak skutecznie się komunikować, jak nauczać, jak przekazywać
informację – bardzo szybko traimy na pojęcie narracji, jej siły.
W tym wydaniu znajdą Czytelnicy dwie interesujące debaty – o Zmianie w biznesie medial-
nym i o tym, jak wygrywa się wybory we współczesnym świecie. Obydwie zostały zainicjowa-
ne podczas XXI Forum Ekonomicznego w Krynicy.
„Nowe Media” prezentujemy w… papierze. W obecnym czasie raczej nie powstają nowe tytuły pra-
sowe. A jednak wierzymy w zapotrzebowanie na „paliwo do mózgu” inne niż dostarczane z sieci,
z ekranów smartfonów czy Kindla (choć i takie wersje oczywiście przygotowaliśmy); również inne
niż przygotowywane latami publikacje książkowe. Dzięki trybowi pracy nad „Nowymi Mediami”
mamy nadzieję reagowania w czasie rzeczywistym na najnowsze trendy, aktualne dyskusje, po-
szukiwania i odkrycia.
A poza tym – kolejne założenie – naszym pragnieniem jest, aby pismo to było po prostu ładne.
„Proste i piękne” – jak mówił Steve Jobs o swoich produktach. Zaprosiliśmy do współpracy
wybitnego francuskiego graika, znanego z kolumn opiniotwórczych paryskiego dziennika „Le
Figaro”. Kreskę Fabiena Clairefonda, który dostarczył portrety naszych autorów, rozpoznają
wszyscy czytelnicy najpoważniejszego tytułu starej, konserwatywnej Europy.
Stara, konserwatywna, czasami wydaje się nieskora do wynalazków i kreacji Europa. „Nowe
Media” łączące światy. Świat mediów i marketingu, psychologii poznawczej i społeczności,
edukacji i polityki, prawa i technologii. Dużą część warstwy graicznej, zdjęć, nagrań wideo
i audio, prezentacji, zdecydowaliśmy się przenieść za pośrednictwem kodów QR do sieci. To
prosta, łatwa w użyciu technologia. Po raz pierwszy zaproponowałem jej użycie we wcześniej-
szych książkach: „Anatomia władzy” i „Marketing narracyjny”.
Już teraz proszę o wszelkie krytyczne uwagi dotyczące „Nowych Mediów”. Zapraszam do lektury.
Eryk Mistewicz
8 NOWE MEDIA
Zgłoś jeśli naruszono regulamin