Grywalizacja_Mechanika_gry_na_stronach_WWW_i_w_aplikacjach_mobilnych_grymeg.pdf

(1094 KB) Pobierz
1145466978.006.png
Ty t uł oryginału: Gamification by Design: Implementing Game Mechanics in Web and Mobile Apps
Tłumaczenie: Rafał Jońca
ISBN: 978-83-246-3986-1
© 2012 HELION S.A.
Authorized Polish translation of the English edition of Gamification by Design, 1st Edition 9781449397678
© 2011 Gabriel Z, Inc.
This translation is published and sold by permission of O’Reilly Media, Inc., which owns or controls all
rights to publish and sell the same.
All rights reserved. No part of this book may be reproduced or transmitted in any form or by any means,
electronic or mechanical, including photocopying, recording or by any information storage retrieval system,
without permission from the Publisher.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej
publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione. Wykonywanie kopii metodą kserograficzną,
fotograficzną, a także kopiowanie książki na nośniku filmowym, magnetycznym lub innym powoduje
naruszenie praw autorskich niniejszej publikacji.
Wszystkie znaki występujące w tekście są zastrzeżonymi znakami firmowymi bądź towarowymi ich
właścicieli.
Autor oraz Wydawnictwo HELION dołożyli wszelkich starań, by zawarte w tej książce informacje były
kompletne i rzetelne. Nie biorą jednak żadnej odpowiedzialności ani za ich wykorzystanie, ani za związane
z tym ewentualne naruszenie praw patentowych lub autorskich. Autor oraz Wydawnictwo HELION nie
ponoszą również żadnej odpowiedzialności za ewentualne szkody wynikłe z wykorzystania informacji
zawartych w książce.
Wydawnictwo HELION
ul. Kościuszki 1c, 44-100 GLIWICE
tel. 32 231 22 19, 32 230 98 63
e-mail: helion@helion.pl
WWW: http://helion.pl (księgarnia internetowa, katalog książek)
Drogi Czytelniku!
Jeżeli chcesz ocenić tę książkę, zajrzyj pod adres
http://helion.pl/user/opinie/grymeg
Możesz tam wpisać swoje uwagi, spostrzeżenia, recenzję.
Printed in Poland.
Kup książkę
Poleć książkę
Oceń książkę
Księgarnia internetowa
1145466978.007.png
Spis treci
Przedmowa ............................................................................................................................... 7
Wprowadzenie ......................................................................................................................... 9
1.
Podstawy .....................................................................................................................15
Iloraz zabawy
15
Ewolucja lojalnoci
19
Status na rozbiegu
22
Gospodarz zawsze wygrywa
25
2.
Motywacja gracza ....................................................................................................... 27
Potne ludzkie motywatory
27
Dlaczego ludzie graj?
31
Rodzaje graczy
31
Gry spoecznociowe
34
Motywacja wewntrzna i zewntrzna
35
Droga do mistrzostwa
39
Element motywacyjny — bd przewodnikiem
42
3.
Mechanika gier: zwikszanie zaangaowania — cz I ..........................................43
System MDA
43
Mechanika gry
44
Punkty
44
Poziomy
52
Tabele wyników
56
4.
Mechanika gier: zwikszanie zaangaowania — cz II ......................................... 59
Odznaczenia
59
Przyuczanie
62
Wyzwania
66
Ptle zaangaowania spoecznego
69
Dostosowywanie
71
Oszukanie systemu
73
Zwinno i projektowanie grywalizacji
74
Problem pustego paska — Foursquare
74
Tablice pogldowe
76
5
1145466978.008.png
 
5.
Mechanika i dynamika gier w szczegóach ................................................................ 77
Informacje zwrotne i wzmocnienia
77
Mechanika gry w szczegóach
80
czymy wszystko razem
90
6.
Grywalizacja — studia przypadków .......................................................................... 93
Nike Plus — czerpanie zabawy z fitnessu
93
Grywalizacja pyta lub odpowiedzi
96
Health Month
102
Wnioski
104
7.
wiczenie — pisanie kodu prostej mechaniki gry ................................................... 107
Planowanie zmian zwizanych z grywalizacj
108
System ledzenia wyników i poziomów
111
Odznaczenia
119
Wywietlanie w witrynie punktów i poziomu gracza
122
Póka z trofeami
127
Podsumowanie
131
8.
wiczenie — uycie gotowej platformy do grywalizacji ........................................ 133
Do dziea!
133
Niezbdne elementy systemu nagród online
134
Planowanie projektu nagród
135
Pisanie kodu programu nagradzania
146
Analityka
154
Gra dopiero si zaczyna
157
Skorowidz ............................................................................................................................. 159
6
Spis treci
ROZDZIA 6.
Grywalizacja — studia przypadków
W poprzednich rozdziaach skupialimy si na teorii i mechanice zwizanej z grywalizacj.
Przyjrzelimy si motywatorom psychologicznym, które kieruj zachowaniem graczy. Przeana-
lizowalimy róne rodzaje graczy i techniki projektowania zapewniajce ich zaangaowanie. Opi-
salimy kluczowe typy mechaniki i dynamiki gry oraz sposoby ich wykorzystania do lepsze-
go wcignicia graczy w system.
Projektanci gier i uytecznych witryn wykorzystuj te techniki od wielu lat, by tworzy uzale-
niajce gry lub zapewnia uytkownikom wspaniae doznania. Grywalizacja jako pene poj-
cie — czyli aktywne korzystanie z mechanizmów gry do przycigania graczy i rozwizywania
problemów — nadal jest w powijakach. Trudno wyobrazi sobie, jak j zastosowa w przypadku
rzeczywistych witryn internetowych i istniejcych produktów.
Na szczcie istnieje ju wiele wymienitych przykadów wprowadzenia grywalizacji jako
elementu systemu. W tym rozdziale przyjrzymy si szczegóowo kilku z nich, by nauczy si
lepiej przekuwa teori w praktyk.
Foursquare
Poniewa serwis Foursquare pojawia si w wielu przykadach w niniejszej ksice, nie bdzie
w tym rozdziale omawiany. Oczywicie to bardzo dobra aplikacja do przestudiowania ze
wzgldu na sukces, jaki odniosa dziki grywalizacji, w szczególnoci uyciu mechaniki gier
do rozwizania problemu — zachcenia graczy do zgaszania wasnego pooenia za pomoc
telefonów komórkowych. Co wicej, warto pamita, e aplikacja powstaa na popioach sys-
temu Dodgeball, aplikacji SMS-owej o bardzo podobnej funkcjonalnoci, ale majcej powa-
ne trudnoci z zaangaowaniem graczy. Ogromny sukces Foursquare w implementacji pod-
stawowej mechaniki — punktów, poziomów, odznacze i tabel wyników — to co, o czym
warto pamita w trakcie zastanawiania si nad wasnym systemem.
Nike Plus — czerpanie zabawy z fitnessu
Zgodnie z informacjami centrów kontroli chorób w USA dwie trzecie dorosych Amerykanów
ma nadwag lub jest otyych i jedynie niewiele ponad 20% wykonuje odpowiedni dawk wi-
cze. Z tych statystyk jasno wynika, e wiczenia fizyczne mogyby by bardziej pocigajce.
93
1145466978.001.png 1145466978.002.png 1145466978.003.png 1145466978.004.png 1145466978.005.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin