FRYCEK I FORTEPIAN
Typ szkoły (placówki): Przedszkole
Etap kształcenia: Wychowanie przedszkolne – dzieci 5-letnie
Rodzaj zajęć: Tygodniowy plan pracy – zajęcia w ramach podstawy programowej
PONIEDZIAŁEK
Temat tygodniowy: FRYCEK I FORTEPIAN
Temat zajęć: CHŁOPIEC TAKI JAK MY
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ – ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER
Cele kształcenia:
· cel ogólny: zapoznanie dzieci z postacią Fryderyka Chopina i rozwijanie zainteresowania jego muzyką
· cele szczegółowe:
- słucha uważnie czytanego tekstu
- wypowiada się na określony temat
- wie kim był Fryderyk Chopin i na jakim instrumencie grał
- wyodrębnia głoski w nagłosie w prostych wyrazach
- potrafi zdrobnić podany wyraz
- słucha uważnie prezentowany utwór muzyczny
- określa nastrój muzyki
- rozwija kreatywności poprzez improwizację ruchową do muzyki
- rozwija zainteresowania twórczością plastyczną
Metody kształcenia: czynna, oglądowa, słowna
Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania M.Kędziorzyny, nagrania muzyki Chopina, albumy, pocztówki, monety, ilustracje związane z Chopinem, wstążki, farby akrylowe, pędzle, kartki, fartuszki
Obszary podstawy programowej: 14.5, 14.6, 9.2, 8.4, 8.3
Czas trwania zajęć: ok. 2*20min
Przebieg zajęć
a)
1. Powitanie: wspólne recytowanie wierszyka i wykonywanie czynności w nim występujących: „Robimy kółeczko, okrągłe jajeczko, tupiemy, klaszczemy, siadamy i nie gadamy”. Podanie tematu zajęć – zapoznanie z postacią chłopca, który wyrósł na bardzo znaną postać, przedstawienie go jak Frycek.
2. Dzieci słuchają opowiadania czytanego przez N: „Opowieść o zbójcach” wg Marii Kędziorzyny.
3. Po wysłuchaniu opowiadania dzieci odpowiadają na pytania N:
- jak miał na imię chłopiec z opowiadania?
- w co bawiły się dzieci?
- czy ta zabawa była bezpieczna i podobała się opiekunowi?
- kto pomógł uspokoić dzieci?
- w jaki sposób?
- jaki instrument wykorzystał chłopiec?
4. Zabawa ruchowa „Idą zbójcy” – z wykorzystaniem frag, muzyki Chopina, na mocne dźwięki dzieci szybko biegają, na ciche skradają się na paluszkach.
5. „Fryderyk Chopin” – przybliżenie dzieciom postaci poprzez podanie kilku ciekawostek z jego życia z wykorzystaniem albumu na jego temat oraz prezentację ilustracji Chopina oraz fortepianu, zachęcanie do swobodnych spostrzeżeń na temat ilustracji.
6. „F jak Fryderyk, f jak fortepian” – zabawa dydaktyczna, N prosi dzieci, by zastanowiły się jaką głoskę słychać na początku tych wyrazów (głoska w nagłosie) i wymyśliły jak największą ilość słów rozpoczynającą się od głoski „f”.
7. „Fryderyk - Frycek” – zabawa twórcza, N prosi dzieci, by wyszukały zdrobnienia do podawanych imion: Katarzyna, Mikołaj, Joanna, Julia, Juliusz….itd. Każde z dzieci zdrabnia także swoje imię dzieląc je na sy-la-by równocześnie klaszcząc.
8. Podziękowanie i zakończenie zajęć.
b)
- czy muzyka była wesoła czy smutna?
- czy jakiś fragment utworu się powtarzał?
- o czym mogła opowiadać ta muzyka?
WTOREK
Temat zajęć: FRYCEK W KRAINIE MUZYKI
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ – ok. 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:
· cel ogólny: wzbogacenie zasobu słownictwa o wyrazy: nuty, pięciolinia, klucz wiolinowy, pauza oraz rozwijanie zainteresowań światem muzyki a także utrwalenie umiejętności przeliczania w zakresie 8
- uważnie słucha dłuższego tekstu
- zna znaczenie słów nuty, pięciolinia, klucz wiolinowy, pauza
- rozwija motorykę małą
- bierze udział w zabawie
- rozwija percepcję wzrokową i słuchową
- liczy w zakresie 8
Formy organizacyjne pracy uczniów: zbiorowa, indywidualna, grupowa
Środki dydaktyczne: tekst opowiadania L.Bajkowskiej, szablony nut, pięciolinii, klucza wiolinowego, kartki A5 z kluczem wiolinowym, ilustracja Wróżki Pauzy wg M.Wieczorek, nagrania muzyki Chopina, emblematy z znakami muzycznymi, 5 skakanek, karta pracy
Obszary podstawy programowej: 14.3, 14.5, 13.1, 13.2, 8.4, 4.2
1. Powitanie zabawą "Łańcuszek życzliwych słów". Wszyscy siadają w kręgu na dywanie. Zabawa polega na wzajemnym przekazywaniu sobie miłych i serdecznych słów. N rozpoczynając zabawę do dziecka po swojej lewej lub prawej stronie mówi coś miłego: np.- Masz ładny uśmiech. Miło ciebie zobaczyć. Lubię z Tobą rozmawiać. Jesteś fajnym kolegą. Ma pani ładną sukienkę. Do twarzy pani w tym kolorze. Jesteś sympatyczna, Ładnie rysujesz itp. Jeden drugiemu przekazuje życzliwe słowa, aż "łańcuszek" zatoczy cały krąg i wróci do osoby rozpoczynającej zabawę. N mówi dzieciom, że miłe słowa zaprowadzą je do równie miłego świata – do krainy muzyki. Żeby się jednak tam nie zgubić potrzebujemy przewodnika – kogo wczoraj poznaliśmy? Czy Frycek będzie dobrym przewodnikiem w krainie muzyki? Dlaczego?
2. „Zaczarowane pianino” - N opowiada dzieciom o świecie muzyki i jego mieszkańców na podstawie książki L.Bajkowskiej „Zaczarowane pianino”.
3. „Nutki, czyli mieszkańcy świata muzyki” - Frycek – przewodnik/N/ przedstawia mieszkańców krainy muzyki i podkreśla, że każda nutka jest bardzo ważna, gdyż każda jest potrzebna, żeby zagrać melodię. Dzieci oglądają różne rodzaje nutek i przyczepiają je na tablicę. Można podawać nazwy nutek – ósemka, półnuta itp.
4. „Drabinka dla nutek czyli pięciolinia” - Frycek – przewodnik przedstawiam obrazek pięciolinii – dzieci próbują odgadnąć skąd nazwa pięciolinia, wspólne przeliczanie linii i utworzenie na tablicy dużej pięciolinii, chętne dzieci umieszczają na niej nutki, zwrócenie uwagi na fakt, że nutki potrafią siedzieć zarówno na szczebelkach – liniach, jak i na pustych polach pomiędzy liniami.
5. „Pan Klucz Wiolinowy” – Frycek – przewodnik/N/ zapoznaje dzieci z kolejną ważną postacią w świecie muzyki, Pan Klucz Wiolinowy dba by nutki zawsze ustawiały się w porządku, dlatego zawsze staje przed nimi i ich pilnuje. Dzieci umieszczają go na początku pięciolinii na tablicy.
6. „Pan Klucz” – N prezentuje dzieciom sposób pisania klucza i rozdaje kartki A5 z narysowanym kluczem wiolinowym, prosi dzieci by wodziły palcem po jego śladzie, próby zarówno lewą jak i prawą ręką.
7. „Wróżka Pauza” – Frycek – przewodnik/N/ przedstawia dzieciom Wielką Damę, która gdy tylko się gdzieś w świecie muzyki pojawia sprawia, że wszyscy milkną na chwilę. Postać jest prezentowana jako ilustracja - wróżka, z sukni której wysypują się różnego rodzaju pauzy – ilustracja M.Wieczorek do książki „Zaczarowane pianino”. Dzieci mówią z czym się im one kojarzą, co przypominają swoim kształtem.
8. „Idzie Wróżka Pauza” – zabawa ruchowa z wykorzystaniem żywego utworu F.Chopina, w czasie odtwarzania nagrania dzieci biegają wesoło po sali, na hasło wróżka idzie i uciszenie nagrania dzieci nieruchomieją jak pomniki.
9. Podsumowanie: Frycek – przewodnik/N/ przypomina wspólnie z dziećmi poznane postacie ze świata muzyki – nuty, drabinka – pięciolinia, klucz wiolinowy i wróżka pauza. Chętne dzieci nazywają kolejne postacie wskazując je na tablicy i określają ich zadania w krainie muzyki.
1. „Co potrafię zrobić” - dzieci siedzą w kole, N rozdaje dzieciom parzyste ilości emblematów: klucze wiolinowe, różnego rodzaju pauzy, nuty, pięciolinia, dzieci zawieszają je sobie na szyję. N prosi wybrane dzieci, by wstały i powiedziały, co potrafiłyby robić, gdyby były postacią z emblematu.
2. „Szukam pary” - dzieci w czasie odtwarzania spokojnego utworu Chopina spacerują po sali, kiedy muzyka milknie musza odszukać swoją parę z takimi samym emblematem, po kilku zatrzymaniach dzieci zamieniają się między sobą emblematami i zabawa trwa dalej.
3. „Kto wskoczy na pięciolinię?” – Frycek /N/ zaprasza wybrane dzieci – emblematy na pięciolinię – ułożone na dywanie skakanki. Zadaniem wybranego dziecka będzie policzenie ile postaci jest na pięciolinii. Zabawa z przeliczaniem, dodawaniem i odejmowaniem w zakresie 8.
4. „Klucz wiolinowy” – rysowanie ołówkiem po śladzie w ramach pięciolinii kluczy wiolinowych.
ŚRODA
Temat zajęć: GDZIE MIESZKA FRYCEK – ZWIEDZAMY WARSZAWĘ
Wymiar czasu: ZAJĘCIA W RAMACH PODSTAWY PROGRAMOWEJ – 2*20min, POMIĘDZY ZAJĘCIAMI ZABAWY DOWOLNE, ZABAWY RUCHOWE LUB SPACER Cele kształcenia:
· cel ogólny: pogłębienie wiedzy na temat życia Fryderyka Chopina oraz utrwalenie wiadomości n/t stolicy naszego kraju, rozwijanie sprawności ruchowej
- zna najważniejsze zabytki stolicy
- przestrzega ustalonych zasad postępowania i zachowania w grupie
- rozwija percepcję wzrokową
- rozwija percepcje słuchową – powtarza usłyszany rytm
- czerpie radość z samodzielnie rozwiązanego zadania
- zna melodię narodowego tańca - poloneza
- rozwija wyobraźnię
- bierze udział w zabawach ruchowych
Środki dydaktyczne: lista obec...
Srebrolak