brc_blitz_instrukcja.pdf

(635 KB) Pobierz
http://www.autogas.pl/modules.php?name=Content&pa=printpage&pid
EKO ALMA samochodowe systemy gazowe
Strona 1 z 14
LAMBDA GAS BLITZ
LAMBDA GAS BLITZ
Od lat, lider wśród systemów kontroli wytwarzania mieszanki paliwowej na gaz,
system Lambda Gas
dostępny jest obecnie w wersji unowocześnionej nazwanej BLITZ
Zestaw Lambda Gas BLITZ posiada następujące innowacje:
* Obudowa złożona z części aluminiowych i plastikowych, solidna o podwyższonym
poziomie hermetyczności,
dostosowana do instalacji również w komorze silnika.
* Przełącznik MIKRO z możliwością osadzenia bezpośrednio w tablicy rozdzielczej
pojazdu,
* Możliwość połączenia z sensorem poziomu
* Okablowanie składające się z 24 przewodów, ułatwiające podłączenia elektryczne dzięki
zastosowaniu
nowego typu złącza
Pozostają zachowane następujące funkcje
* emulacja sygnału lambda
* kierowanie pamięcią /No problem 01 /
* regulacje dodatkowe /próg przełączenia itd./
* wbudowany moduł odcięcia kontrolki CHECK
SCHEMAT OGÓLNY URZĄDZENIA
Rysunek pierwszy przedstawia schemat urządzenia w którym widzimy centralkę kontroli
Lambda
Gas BLITZ odpowiedni przełącznik ze wskaźnikami poziomu attuator przepływu BRC typu
LAMBDA GAS, reduktor, mikser
Uwaga: Schemat umieszczony na rys. 1 ma na celu przedstawienie całości urządzenia.
Wiele szczegółów może zmieniać się w zależności od typu samochodu
http://www.autogas.pl/modules.php?name=Content&pa=printpage&pid=6
06.07.2004
52030362.009.png 52030362.010.png
EKO ALMA samochodowe systemy gazowe
Strona 2 z 14
SZCZEGÓŁOWY OPIS KOMPONENTÓW
Centrala kontroli i przełącznik.
System zawiera:
* obwód główny, do którego są dołączone przewody odbierania sygnałów oraz różne
urządzenia/
attuator odbioru sygnałów, elektrozawory itd../
* przełącznik, który należy umieścić w zasięgu ręki kierowcy
* attuator kontroli dopływu gazu
* sensor poziomu gazu
Funkcje przełącznika
http://www.autogas.pl/modules.php?name=Content&pa=printpage&pid=6
06.07.2004
52030362.011.png 52030362.012.png 52030362.001.png
EKO ALMA samochodowe systemy gazowe
Strona 3 z 14
Przełącznik ma trzy pozycje:
* działanie "wymuszona benzyna"
Przy klawiszu przełącznika naciśniętym w lewo, LED zapala się na czerwono,
wtryskiwacze działają, elektrozawory gazu są zamknięte, system kontroli dopływu gazu jest
wyłączony. /auto działa regularnie na benzynie, tak jakby urządzenie gazowe nie było
obecne.
* działanie automatyczne benzyna - gaz
Przy klawiszu przełącznika znajdującym się w pozycji centralnej, auto zostaje uruchomione
na
benzynie, potem przechodzi automatycznie na gaz. Jest możliwie przejście przy
zwiększeniu
obrotów silnika, jak i przy zmniejszaniu a próg przełączenia daje się regulować. podczas
kiedy silnik działa na benzynę, LED zapala się na czerwono, lekko zmienia kolor przy
przekraczaniu progu i staje się zielony kiedy silnik działa na gaz. Oczywiście podczas
działania na gaz, wtryskiwacze są wyłączone, włączone są ewentualnie
urządzenia zewnętrzne, są otwarte elektrozawory gazowe, jest uruchamiany attuator
kontroli
dopływu gazu.
* działanie wymuszony gaz"
Tę funkcje wykorzystuje się tylko w nagłych wypadkach, w razie złego funkcjonowania na
benzynie i z zastrzeżeniem , aby nigdy nie dopuścić do opróżnienia się zbiornika benzyny,
kiedy pompa działa na sucho. Przy klawiszu ustawionym w prawym kierunku, LED zapala
się na zielono i silnik działa wyłącznie na gaz. System przestawia się jednak na benzynę w
przypadku nieudanego uruchomienia lub przypadkowego zgaszenia silnika.
Funkcja kontroli ilości gazu.
System działa w "pierścieniu zamkniętym", korygując w odpowiednim czasie rodzaj
mieszanki powietrze gaz na bazie informacji, które pochodzą z sondy lambda. Jak
wiadomo, ta ostatnia powoduje zmianę napięcia, które zależy od ilości tlenu obecnego w
wydzielanym gazie. W ten sposób centrala kieruje rodzajem mieszanki (uboga,
stechiometryczna, bogata), poprzez attuator
dopływu gazu.
Funkcja emulacji wtryskiwaczy.
Centralka Lambda Gas BLITZ nie posiada wewnątrz żadnego emulatora wtrysku. W razie
konieczności należy więc zainstalować emulator zewnętrzny, występujący w wielu
wersjach, w zależności od typu wtrysku oraz specyficznych wymagań poszczególnych aut.
Funkcja emulacji sygnału lambda i składu mieszanki.
Centralka Lambda Gas BLITZ zawiera emulator sygnału sondy lambda ze zmiennym
poziomem, który zaczyna działać automatycznie podczas zasilania na gaz, przesyłając do
centralki wtrysku benzyny sygnał lambda ulepszony (zoptymalizowany).
Przy pomocy trymera wewnątrz centralki jest możliwa regulacja sygnału emulowanego w
http://www.autogas.pl/modules.php?name=Content&pa=printpage&pid=6
06.07.2004
52030362.002.png 52030362.003.png
EKO ALMA samochodowe systemy gazowe
Strona 4 z 14
taki sposób aby odpowiadali określonemu rodzajowi mieszanki paliwowo-powietrznej, tak
by zadowolić najbardziej wyszukane centrale wtrysku.
Funkcja kierowania pamięcią.
Wewnątrz centralki Lambda Gas BLITZ znajduje się urządzenie, dzięki któremu można
bezpośrednio wymazać anomalie działania zapamiętane przez centralkę wtrysku benzyny
(No Problem 01).
Dialog z Diagnostic Box.
Centralka Lambda Gas BLITZ dostarcza niezbędne informacje do Diagnostic Box, który
jest instrumentem niezbędnym dla prawidłowego działania systemu oraz diagnozy
ewentualnych błędów.
Wewnątrz przełącznika MIKRO zastosowanego w systemie Lambda Gas BLITZ znajduje
się wskaźnik poziomu, który składa się z linii czterech zielonych LED,jego działanie
uzyskujemy dzięki podłączeniu do centralki sensora BRC .Wskaźnik poziomu jest
wytarowany i nie są możliwe późniejsze regulacje.
Attuator kontroli dopływu gazu.
Urządzenie opatentowane odznacza się:
* zdolnością regulacji dawki gazu wyjątkowo dokładną i trwałą
* absolutną szybkością odpowiedzi (żadnego odczuwalnego opóźnienia).
* brakiem części, które by się mogły z czasem zużyć lub zabrudzić.
* łatwością instalacji, przez bezpośrednie wkręcenie do reduktora, bądź umiejscowienia w
przewodzie gazowym.
http://www.autogas.pl/modules.php?name=Content&pa=printpage&pid=6
06.07.2004
52030362.004.png 52030362.005.png 52030362.006.png
EKO ALMA samochodowe systemy gazowe
Strona 5 z 14
Attuator Lambda gas posiada własną śrubę regulującą, w związku z czym tradycyjny
regulator nie powinien być montowany. Wewnątrz znajduje się ruchomy element
zatykający (zwężający dopływ), zawieszony pomiędzy dwoma sprężynami, zdolny do
zmiany obciążenia przewodu gazowego, w zależności od prądu, jaki centralka Lambda Gas
BLITZ przesyła do jego uzwojenia.
INSTRUKCJA MONTAŻU
Umocowanie centralki. Aby dobrze zainstalować centralkę należy ściśle przestrzegać
następujących zasad:
* absolutnie unikać instalowania centralki w pobliżu kolektora wydechowego centralka
podczas działania wydziela ciepło dlatego też powinna być umiejscowiona w strefie z
odpowiednią wentylacją
* centralkę należy instalować w komorze silnika, w miejscu jak najbardziej osłoniętym od
wody, w taki sposób, aby konektory ustawione były ku dołowi.
Podłączenie centralki.
Aby podłączyć centralkę Lambda Gas BLITZ należy użyć wiązki 24 polowej. Centralka
posiada ponadto wtyczkę DIN 5 do połączenia z .Diagnostic Box. Wszystkie podłączenia
muszą być wykonane za pomocą lutowania cynowego i odpowiednio zaizolowanie. Należy
unikać zwykłego okręcania kabli oraz używania szybkozłącz słabej jakości. Przewody
okablowania 24 polowego zachowują jednakową kolorystykę jak w dotychczasowych
systemach BRC. Przewody podzielone są na większą ilość wiązek aby maksymalnie ułatwić
instalację.
Podłączenie sensora poziomu gazu
Kabel do podłączenia sensora poziomu posiada standardową wtyczkę . Połączenie
pomiędzy centralką a sensorem można wykonać za pomącą okablowania zawartego w
komplecie sensora
http://www.autogas.pl/modules.php?name=Content&pa=printpage&pid=6
06.07.2004
52030362.007.png 52030362.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin