Elliot Aronson-Psychologia -Serce i umysl.doc

(3920 KB) Pobierz
Elliot Aronson

Elliot Aronson

Timothy D. Wilson

Robin M. Akert

 

Psychologia społeczna

 

 

1000083856

 

Zysk i S-ka

Wydawnictwo

 

730382

 

Tytuł oryginału

SOCIAL PSYCHOLOGY

The Heart and the Mind

 

Copyright © 1994 by HarperCollins College Publishers

 

Ali rights reserved

 

Copyright © 1997 for the Polish translation by Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.,

 

Poznań

 

Published with arrangement by HarperCollins College Publishers

 

Copyright © lor ihe covcr illirii..11.111 by Je.iii-P.iul Garciii/1 )i;il No. 4 \iu AXXA

 

lnteni.ilioii.il Sp. 7. D.o., Agenci.i l-'olii!Jiutic/]i:iFn-'c

 

Przekładu dokonali: Anna Bezwińska (rozdz. 11, 12), Waldemar Domachowski

(Przedmowa, Wskazówki dla studentów, O autorach, rozdz. l, 5, 13,15 — s. 652-673),

Mirosław Draheim (rozdz. 3, 8, 15 — s. 631-651), Elżbieta Hornowska (rozdz. 10, 14),

Marek Kowalczyk (rozdz. 4, 6), Zbigniew Kowalik (rozdz. 9), Marzena Zakrzewska

(rozdz. 2, 7)

 

Redaktor naukowy dr hab. Waldemar Domachowski

Instytut Psychologii, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

 

Redaktor Zofia Domańska

 

Wydanie I

ISBN 83-7150-016-5

 

 

 

 

Zysk i S-ka Wydawnictwo s.c.

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział l.   Wprowadzenie do psychologii społecznej                                2

Rozdział 2.   Metodologia: proces przeprowadzania badań                                                                         32

 

CZĘŚĆ DRUGA

Rozumienie siebie i świata społecznego

 

Rozdział 3.  Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny                               78

Rozdział 4.   Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym                             124

Rozdział 5.   Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi               170

Rozdział 6.   Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie                             214

 

CZĘŚĆ TRZECIA

Wpływ społeczny

 

Rozdział 7.  Konformizm: wpływanie na zachowanie                                                                       262

Rozdział 8.  Postawy i zmiana postaw: wpływanie na myśli i uczucia                                           310

Rozdział 9.   Procesy grupowe                                                                                                                 354

 

CZĘŚĆ CZWARTA

Stosunki społeczne

 

Rozdział 10.   Atrakcyjność interpersonalna: od pierwszego wrażenia do związków

uczuciowych                                                                                                                               402

Rozdział 11.  Zachowanie prospołeczne: dlaczego ludzie pomagają innym                             452

Rozdział 12.   Agresja: dlaczego ranimy innych ludzi                                                                       494

Rozdział 13.   Uprzedzenie: przyczyny i lekarstwa                                                                                     536

 

CZĘŚĆ PIĄTA

 

Rozdział 14.   Zdrowie i środowisko                                                                                                   590

Rozdział 15.   Prawo i biznes                                                                                                                 630

 

Słownik                                                                                                                                                           675

Bibliografia                                                                                                                                                           689

 

 

Szczegółowy spis treści

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

 

Rozdział 1

Wprowadzenie do psychologii społecznej              2

 

Czym jest psychologia społeczna 5

Psychologia społeczna a mądrość ludowa i filozofia 8

Psychologia społeczna a inne nauki społeczne 10

Psychologia społeczna a psychologia osobowości 11

 

Moc wpływu społecznego 13

Moc sytuacji subiektywnych: krótka historia idei 16

 

Skąd się biorą konstrukty: podstawowe motywy ludzkie 19

Podejście związane z samooceną: pragnienie, by czuć, że jest się dobrym 21

Podejście związane z poznawaniem społecznym: potrzeba bycia adekwatnym 24

 

Psychologia społeczna a problemy społeczne 28

Podsumowanie 30

Literatura zalecana 31

 

Rozdział 2

Metodologia: proces przeprowadzania badań

 

Formułowanie hipotez i teorii 37

Inspiracje płynące z wcześniejszych teorii i badań 37

Hipotezy oparte na osobistych obserwacjach 38

 

Metoda obserwacyjna: opisywanie zachowania społecznego 40

Obserwacja systematyczna 41

Obserwacja uczestnicząca 42

Analiza archiwalna 42

Ograniczenia metody obserwacyjnej 45

 

Metoda korelacyjna: przewidywanie zachowania społecznego 46

Pomiary 47

Korelacja nie jest tożsama z przyczynowością 50

 

Metoda eksperymentalna: odpowiadanie na pytania o przyczynę 53

Zmienne niezależne i zależne 56

Ustalanie trafności wewnętrznej w eksperymentach 58

Ustalanie trafności zewnętrznej w eksperymentach 62

Podstawowy dylemat psychologa społecznego 67

 

Badania podstawowe a badania stosowane 69

Problemy etyczne w psychologii społecznej 71

Podsumowanie 74

Literatura zalecana 75

 

CZĘŚĆ DRUGA

 

ROZUMIENIE SIEBIE l ŚWIATA SPOŁECZNEGO

 

Rozdział 3

Dysonans poznawczy a potrzeba podtrzymywania samooceny  78

 

Teoria dysonansu poznawczego 81

Zachowanie racjonalne a racjonalizujące 83

Decyzje, decyzje, decyzje 84

Uzasadnianie wysiłku 92

Psychologia niewystarczającego uzasadnienia 96

Co rozumiemy przez „niewystarczające uzasadnienie" 103

Następstwa dobrych i złych uczynków 105

Dowody świadczące o istnieniu napięcia motywacyjnego 110

 

Nowe kierunki w badaniach nad podtrzymywaniem samooceny 112

Teoria podtrzymywania poczucia własnej wartości 112

Teoria autoafirmacji 116

Podwyższanie poczucia własnej wartości czy samopotwierdzanie? 118

Unikanie pułapki racjonalizacji 119

 

Podsumowanie 121

Literatura zalecana 122

 

Rozdział 4

Poznanie społeczne: w jaki sposób myślimy o świecie społecznym 123

 

Zwykli ludzie jako teoretycy codziennej rzeczywistości: schematy   i ich oddziaływanie 128

Funkcja schematów: do czego one nam służą 130

Wybór schematu: rola dostępności i zdarzeń poprzedzających 132

Zmienianie schematów: jak łatwo ludzie modyfikują swoje poglądy 136

Sprawianie, że nasze schematy stają się prawdą: samospełniające się proroctwo 143

Czy kiedykolwiek uznajemy nasze schematy za nietrafne lub zmieniamy zdanie 146

 

Heurystyki wydawania sądów 147

Heurystyka dostępności: co przychodzi na myśl 149

Heurystyka reprezentatywności: jak podobne jest A do B 152

Zakotwiczenie i dostosowanie: branie za dobrą monetę tego, co się pojawia 153

 

Posługiwanie się uproszcz. metodami myślowymi w wydawaniu sądów społecznych 155

Wnioskowanie z prób niereprezentatywnych:

uogólnianie na podstawie  informacji z prób 156

Szacowanie współzmienności: przewidywanie jednej zmiennej na podstawie innej 160

 

Czy ludzie rzeczywiście myślą tak źle 162

Charakterystyka ludzkiego wnioskowania 163

Korygowanie ludzkiego wnioskowania 165

 

Podsumowanie 168

Literatura zalecana 169

 

Rozdział 5

Spostrzeganie społeczne: jak dochodzimy do rozumienia innych ludzi  170

 

Zachowanie niewerbalne 173

Mimiczne wyrazy emocji 174

Inne kanały komunikacji niewerbalnej 177

Wielokanałowa komunikacja niewerbalna 177

Różnice płciowe w komunikacji niewerbalnej 180

 

Ukryte teorie osobowości: zapełnianie luk 182

 

Atrybucja przyczyn: odpowiadanie na pytanie „dlaczego?" 186

Istota procesu atrybucyjnego 187

Teoria wnioskowania z czynników towarzyszących: od działań do dyspozycji 188

Model współzmienności: atrybucje wewnętrzne przeciw atrybucjom zewnętrznym 192

 

Stosowanie skrótów poznawczych podczas dokonywania atrybucji 195

Stosowanie schematów i teorii 195

Podstawowy błąd atrybucji: ludzie jako psychologowie osobowości 195

Różnica między aktorem a obserwatorem 201

Atrybucje w służbie ego 204

 

Na ile dokładne są nasze atrybucje i wyobrażenia 208

Dlaczego nasze wyobrażenia dotyczące innych są czasem błędne 209

Dlaczego czasem wydaje się, że wyobrażenia są dokładne 210

 

Podsumowanie 212

Literatura zalecana 213

 

Rozdział 6

Rozumienie siebie: w jaki sposób poznajemy samych siebie 214

 

Natura Ja 216

Definicje Ja w różnych kulturach 219

 

Poznawanie siebie poprzez introspekcję 221

Teoria samoświadomości 221

Ocenianie, dlaczego odczuwamy to, co odczuwamy; mówimy więcej niż wiemy 224

Konsekwencje introspekcyjnej refleksji nad przyczynami 227

 

Poznawanie siebie poprzez obserwację własnego zachowania 229

Teoria spostrzegania siebie 229

Efekt nadmiernego uzasadnienia 234

Dwuczynnikowa teoria emocji 239

Błędne określenie przyczyn pobudzenia 242

 

Poznawanie siebie poprzez schematy Ja 246

Pamięć autobiograficzna 248

 

Poznawanie siebie poprzez interakcję społeczną 249

Ja odzwierciedlone 250

Teoria porównań społecznych 250

 

Kierowanie wrażeniem 254

Cały świat jest sceną 254

 

Podsumowanie 258

Literatura zalecana 259

 

CZĘŚĆ TRZECIA

 

WPŁYW SPOŁECZNY

 

Rozdział 7

Konformizm: wpływanie na zachowanie             262

 

Konformizm: kiedy i dlaczego 264

 

Informacyjny wpływ społeczny. Potrzeba bycia przekonanym o tym, co jest słuszne 268

Przemiany i kryzysy 272

Kiedy konformizm informacyjny nie sprawdza się 274

Kiedy ludzie podporządkowują się informacyjnemu wpływowi społecznemu 276

Opieranie się informacyjnemu wpływowi społecznemu 277

 

Normatywny wpływ społeczny: potrzeba bycia zaakceptowanym 278

Konsekwencje opierania się normatywnemu wpływowi społecznemu 283

Normatywny wpływ społeczny w codziennym życiu 284

Bezrefleksyjny konformizm normatywny: działanie na zasadzie automatycznego pilota 287

Kiedy ludzie podporządkowują się normatywnemu wpływowi społecznemu 290

Opieranie się normatywnemu wpływowi społecznemu 296

Wpływ mniejszości: kiedy kilku wpływa na wielu 296

 

Posłuszeństwo autorytetowi 299

Podsumowanie 307

Literatura zalecana 308

 

Rozdział 8

Postawy i zmiany postaw: wpływanie na myśli i uczucia                                        309

 

Definicja postaw 313

Komponent emocjonalny, poznawczy i behawioralny 314

 

Zmienianie postaw poprzez zmianę zachowania. Jeszcze raz   o teorii dysonansu

poznawczego 315

 

Komunikaty perswazyjne i zmiana postaw 317

Kto mówi, co i do kogo 317

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin