ANALIZA SWOT Agora S.A.doc

(325 KB) Pobierz
ANALIZA SWOT PRZEDSIĘBIORSTWA AGORA S

 

 

 

 

 

 

 

 

ANALIZA SWOT

 

 

 

 

 

 

 

 

e- mail:

 

             

 

 

 

 

 

 

 

CHARAKTERYSTYKA AGORA S.A.

 

Agora-Holding, późniejszy założyciel Agory S.A., została utworzona w roku 1989 w celu stworzenia ram prawnych dla wydawania Gazety Wyborczej, pierwszego niezależnego dziennika w Polsce. Założycielami Spółki była grupa dziennikarzy i działaczy niezależnej prasy wydawanej przez demokratyczną opozycję w latach siedemdziesiątych i osiemdziesiątych.

Dziś przedmiotem działalności jest w szczególności:

• wydawanie gazet, książek, czasopism i wydawnictw periodycznych oraz pozostała

działalność wydawnicza,

• drukowanie gazet,

• działalność poligraficzna pozostała, gdzie indziej nie sklasyfikowana,

• składowanie tekstu i wytwarzanie płyt drukarskich,

• działalność usługowa związana z poligrafią pozostała,

• reklama,

• działalność radiowa i telewizyjna oraz wydawanie nagrań dźwiękowych,

• produkcja oraz rozpowszechnianie filmów i nagrań wideo.

• Art Marketing Syndicate S.A. („AMS”) i spółki z Grupy AMS – reklama

  zewnętrzna,

• Spółki radiowe – nadawanie lokalnych programów radiowych.

              Zespół Agory jest spójny i zaangażowany. A przede wszystkim ma odwagę i talent do nowatorskich pomysłów i wdrażania ich w życie w zdyscyplinowany i finansowo odpowiedzialny sposób. Nowe strategie promocji nakładu Gazety zaowocowały wzrostem sprzedaży egzemplarzowej, podczas kiedy nakłady prawie wszystkich polskich gazet się skurczyły. Dzięki unikalnej koncepcji redakcyjnej bezpłatne Metro stało się drugą najbardziej poczytną gazetą wielkomiejską i czwartą w Polsce, już w kilka miesięcy po przekształceniu się w tytuł ogólnopolski. Kolekcje książek wykorzystujące markę Gazety, w rok od startu osiągnęły istotną skalę i rentowność - są już drugim co do wielkości przedsięwzięciem Agory. Dzięki skutecznym pomysłom na nowe tytuły magazynowe Agora jest liderem w segmencie magazynów shoppingowych. Inny przykład to skuteczna restrukturyzacja zakupionej przez Agora S. A reklamy zewnętrznej i jej rozwój w nowych segmentach tego rynku. Oczywiście nie wszystko się udaje. Pod koniec zeszłego roku wystartowała nowa gazeta środka. Nie uzyskała masowej aprobaty czytelników koniecznej do zrealizowania założeń biznesplanu i w lutym została zamknięta. Firma radzi sobie z rozczarowaniem i szuka dalej - te cechy zespołu Agory są kluczowe w stawianiu czoła wyzwaniom konkurencyjnym. To też fundament przyszłości: rozwoju spółki, zapewnienia jej najlepszego przywództwa i poradzeniu sobie z najważniejszym ze wszystkich wyzwań, tj. jak wprowadzić spółkę w erę cyfrową.

              W ciągu ostatnich lat Agora S. A została powiększona poprzez akwizycje i projekty organiczne. Zespół ma wystarczające środki finansowe, aby ten proces kontynuować, inwestując w nowe projekty i nabywając aktywa medialne w Polsce i za granicą. W Polsce firma kieruje się zasadą przyglądania się wszystkim dostępnym aktywom.

              Spółka czyni pierwsze kroki w stopniowej sukcesji przywództwa. Uporządkowany proces zmian potrwa kilka lat, gdyż zespół chce zapewnić, że przyszłość Agory będzie realizowana pod okiem maksymalnie utalentowanego, dynamicznego i energicznego zespołu. Wymaga to doskonałego zrozumienia trwałych potrzeb konsumentów i nowych sposobów ich zaspokajania; wyróżnienia, co w naszej ofercie jest unikalne, a co jest towarem, który taniej mogą i będą produkować inni; wytypowania aktywów koniecznych, aby odnosić sukcesy w nowej rzeczywistości i posiadania odpowiednich zasobów. Za cel Agora S. A stawia sobie wyłowienie meritum z szumu informacyjnego. W Polsce penetracja nowych technologii jest nieco w tyle. Stawia to firmę w uprzywilejowanej sytuacji, gdyż Zespół uczy  się z własnych doświadczeń,a jednocześnie może do woli korzystać z wiedzy z bardziej zaawansowanych zachodnich rynków.

 

 

 

              Dalszy sukces Agory zależy od skutecznego kontynuowania jej przedsięwzięć oraz realizacji wyżej przytoczonej strategii. Przedsięwzięcia Grupy są uzależnione od wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych, które przedstawione zostaną w poniższej analizie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I. Punktowa ocena atrakcyjności sektora:

 

 

Schemat oceny atrakcyjności sektora

 

Lp.

Kryterium oceny sektora mediów

Waga

kryteriów

od 0 do 1

Siła wpływu
od -5 do 5

Wartość

ważona

1.

Wielkość rynku

0,1

+3

0,3

2.

Tempo wzrostu rynku

0,05

+4

0,2

3.

Rentowność sektora

0,1

+4

0,4

4.

Ostrość walki konkurencyjnej

0,1

-3

-0,3

5.

Wysokość barier wejścia i ich jakość

0,05

-2

-0,1

6.

Podatek VAT od sprzedaży prasy

0,002

-1

-0,002

7.

Groźba pojawienia się substytutów

0,005

-1

-0,005

8.

Groźba pojawienia się nowych konkurentów

0,001

-1

-0,001

9.

Stopień koncentracji sektora

0,05

-1

-0,05

10.

Poziom stopy procentowej

0,07

-1

-0,07

11.

Sezonowość i cykliczność

0,003

-1

-0,003

12

Struktura konkurencji pod względem jakościowym i ilościowym

0,08

-1

-0,08

13

Groźba pojawienia się nowych produktów

0,05

-1

-0,05

14

Wymagania technologiczne

0,002

+3

0,006

15

Poziom edukacji społeczeństwa

0,07

+3

0,21

16

Dochód społeczeństwa

0,1

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin