Edmund Husserl(1859-1938) - Idea Fenomenologii.pdf

(760 KB) Pobierz
IDEA FENOMENOLOGII
EDMUND HUSSERL
IDEA FENOMENOLOGII
WPROWADZENIE WYDAWCY
Znaczenie poniższych Pięciu wykładów: Idea fenomenologii
(wprowadzenie do Elementów fenomenologii i krytyki rozumu )
wygłoszonych przez Husserla w dniach od 26 IV do 5 V
1907 roku ukaże się w całej pełni, gdy spróbujemy
uzmysłowić sobie, w jakim momencie duchowego rozwoju
Husserla powstały i jakim są punktem zwrotnym w jego
myśleniu. Oświetlenie tych spraw będzie zadaniem ni-
niejszego wprowadzenia.
Sześć lat po ukazaniu się Badań logicznych Husserl
przeżywa ciężki kryzys. Wtedy też spotyka go upokorzenie:
wysunięta przez Ministerstwo Oświaty propozycja nominacji
na profesora zwyczajnego zostaje odrzucona przez
Uniwersytet Getyngeński. Wydaje się, że ta „kolegialna
pogarda" dotknęła go bardziej, niż był skłonny przyznać.
Lecz więcej niż to zewnętrzne niepowodzenie waży
zwątpienie w siebie samego, dręczące go tak mocno, iż pod
znakiem zapytania stawia swą egzystencję jako filozofa.
Z tego zwątpienia wyrasta decyzja jasnego zdania sobie
sprawy ze swej sytuacji i swego zadania.
W Zasadniczy trzon tego wykładu wydany został następnie przez Ulricha
Claesgesa jako XVI tom serii Husstrliana: Ding und Raum. Yorlesungen 1907,
Den Haag 1973.
8896742.001.png
Wprowadzenie wydawcy
Wprowadzenie wydawcy
25 IX 1906 roku Husserl pisze w swym notatniku, w
którym niekiedy zamieszczał zapiski o charakterze zbliżonym
do dziennika 2 :
„Na pierwszym miejscu wymieniam ogólne zadanie, które
dla siebie samego muszę rozwiązać, jeśli ma mi być wolno
określać się mianem filozofa. Na myśli mam krytykę
rozumu. Krytykę rozumu logicznego i praktycznego, w
ogóle rozumu wartościującego. Bez zdania sobie w
ogólnych zarysach sprawy z sensu, istoty, metod, głównych
punktów widzenia krytyki rozumu, bez wykoncypo-wania,
zaprojektowania, ustalenia i uzasadnienia jej ogólnego
projektu nie mogę naprawdę i prawdziwie żyć. Dostatecznie
długo znosiłem męki niejasności i rozchybo-tanego
powątpiewania. Muszę się wewnętrznie umocnić. Wiem,
że idzie tu o sprawy wielkie i największe, wiem, że na tym
potknęli się najwięksi geniusze, i gdybym chciał się z nimi
porównywać, już z góry musiałbym dać za wygraną..." (s.
17 i n.).
Nawiązanie do tytułu głównego dzieła Kanta nie jest
przypadkiem. Husserl w tym czasie intensywnie zajmował
się Kantem, stąd też wyrosła idea fenomenologii jako
filozofii transcendentalnej, jako transcendentalnego
idealizmu, oraz idea fenomenologicznej redukcji 3 . (Tutaj
trzeba zrezygnować z wnikania w różnice między
myśleniem Kanta i Husserla, szczególnie w odniesieniu do
podstawowej idei „konstytucji".)
Dostęp do transcendentalnego sposobu prowadzenia
rozważań daje redukcja fenomenologiczna, umożliwia
ona cofnięcie się do „świadomości". W tej ostatniej
moJ-cmy wypatrzeć, jak konstytuują się przedmioty, i Wraz z
transcendentalnym idealizmem bowiem w centrum
myślenia Husserla sytuuje się problem konstytucji
przedmiotów w świadomości, albo—jak Husserl także
mówi — „rozpłynięcie się bytu w świadomości".
W Pięciu wykładach Husserł po raz pierwszy publicznie
wypowiedział idee, które miały określić całe jego późniejsze
myślenie. Daje w nich zarówno jasne przedstawienie redukcji
fenomenologicznej, jak i podstawowej idei konstytucji
przedmiotów w świadomości.
Pierwociny idei redukcji odnajdujemy już w lecie 1905
roku, w tzw. „kartkach z Seefeld" (Seefelder Bldtter
(sygnatura A II 25)) M, jednakże w porównaniu z Pięcioma
wykładami różnica jest ogromna. Podczas gdy w 1905 roku
właściwie można mówić raczej o pierwszym nieśmiałym
dotknięciu, w Pięciu wykładach myśl wypowiedziana jest już w
całym swym znaczeniu, a także dostrzeżony jest związek z
istotnym problemem konstytucji.
Podstawowych myśli Pięciu wykładów Husserl już nie
porzucił, o czym świadczą zachowane rękopisy, z których
tutaj wskażemy tylko najważniejsze i pozostające z nimi w
bezpośrednim związku. Z września 1907 i września 1908 roku
rękopisy B II l i B II 2, następnie wykład z 1909 roku Idea
fenomenologu i jej metody (F I 17), wykład o rozszerzonej
redukcji z roku 1910/11 (F I 43), wykład
M Idzie tu o zapiski poczynione przez Husserla w czasie ferii wiosennych
1905 roku w Seefeld oraz potem dołączone do nich późniejsze materiały
(powstałe najpóźniej w roku 1909). Na obwolucie tego zbioru Husserl zanotował:
„Nota historyczna: W kartkach z Seefeld — 1905 — znajduję już pojęcie i
poprawne zastosowanie «redukcji fenomcnologicznej»". „Kartki z Seefeld"
opublikowane zostały w X tomie Husserlidna: £ur Phanamenologie des inneren
Zeitbeuiufltseins (1893-1917), Haag 1966, część B III, s. 237-268.
Notatnik znajduje się w archiwum pod sygnaturą X x 5.
Na ten okres przypada znajomość Husserla z Diltheyem, która miała dlań
duże znaczenie. Niestety, dotychczas nie udało się odszukać listów z tych lat.
3
2
8896742.002.png
Wprowadzenie wydawcy
Wprowadzenie wydawcy
o redukcji fenomenologicznej z roku 1912 (Bil 19), a w końcu
równoległy do wykładu z roku 1909 wykład z roku 1915
Wybrane problemy fenomenologiczne (F I 31). W jednym z tych
rękopisów (wrzesień 1907, B II 1) Husserl w następujący
sposób mówi o swym nowym stanowisku w związku z
Badaniami logicznymi.
„Badania logiczne przedstawiły fenomenologie jako psy-
chologię opisową (jakkolwiek ton nadawało im za-
interesowanie teoriopoznawcze). Należy jednak odróżnić tę
psychologię opisową, i to rozumianą jako empiryczna
fenomenologia, od fenomenologii transcendentalnej...
To, co w mych Badaniach logicznych oznaczone zostało
jako opisowa psychologiczna fenomenologia, dotyczy jed-
nakże tylko sfery przeżyć [rozpatrywanych] co do ich
efektywnej zawartości. Przeżycia są przeżyciami prze-
żywających Ja, i o tyle też są one empirycznie odniesione do
obiektów przyrodniczych (Naturobjektilaten). Dla feno-
menologii jednakże, która ma być teorią poznania, dla
istotowcj nauki o poznaniu (a priori], odniesienie empiryczne
pozostaje wyłączone. W ten sposób powstaje
fenomenologia transcendentalna, i nią właściwie było
to, czego okruchy przedstawione zostały w Badaniach
logicznych.
W tej transcendentalnej fenomenologii nie mamy już do
czynienia z aprioryczną ontologią, z formalną logiką i
formalną matematyką, z geometrią jako aprioryczną nauką o
przestrzeni, z aprioryczną chronometrią i forono-mią, z
aprioryczną realną ontologią jakiegokolwiek bądź rodzaju
([ontologią] rzeczy, przemiany etc.}.
Transcendentalna fenomenologia jest fenomenologią
konstytuującej świadomości, tym samym zaś nie należy
do niej ani jeden obiektywny aksjomat (w odniesieniu do
przedmiotów, które nie są świadomością) [...]
Zainteresowanie teoriopoznawcze, transcendentalne, nie
kieruje się ku obiektywnemu bytowi, nie idzie tu o usta-
nawianie prawd [ważnych] dla obiektywnego bytu, a tym
samym także nie o obiektywną naukę. To, co obiektywne,
należy właśnie do nauk obiektywnych, i uzyskanie tego y
czego obiektywnym naukom brak do zupełności, jest ich i
tylko ich sprawą. Zainteresowanie transcendentalne na-
tomiast, zainteresowanie transcendentalnej fenome-
nologii kieruje się ku świadomości jako świadomości,
kieruje się tylko ku fenomenom, fenomenom w dwojakim
sensie: 1) w sensie przejawu, w którym przejawia się coś
obiektywnego, 2) a z drugiej strony w sensie czegoś
obiektywnego rozpatrywanego tylko o tyle, o ile się właśnie w
przejawach przejawia, i to rozpatrywanego
„transcendentalnie", przy wyłączeniu wszelkiego empi-
rycznego uznania [w bycie] [...].
Rozjaśnienie tych związków zachodzących między
prawdziwym bytem a poznawaniem, i w ogóle
przebadanie korelacji między aktem, znaczeniem i przed-
miotem jest zadaniem transcendentalnej fenomenologii (albo
transcendentalnej filozofii)". (Cytowane wg oryginału
rękopisu: B II 1. kartka 25a i n.).
Ponieważ rękopis ten, podobnie jak Pięć wykładów,
pochodzi z roku 1907, twierdzenie, że Husserl dopiero w
Ideach czystej jenomenologii przeszedł do idealizmu,
wymagałoby korekty.
Pięć wykładów zostało wygłoszonych jako wprowadzenie do
Wykładu o rzeczy (Dingvorlesung] , czterogodzinnego wykładu
w semestrze letnim 1907 roku. Wykład o rzeczy należy do
cyklu wykładów Elementy fenomenologii i krytyki rozumu f s J,
w którym Husserl próbuje uporać się z „ogólnym
Por. przypis [1] na s. 3.
8896742.003.png
Wprowadzane wydawcy
zagadnieniem krytyki rozumu". Sam Wykład o nazywa on
wielką próbą, „próbą fenomenologii rzeczy (Dinglichkeit) ,
szczególnie przestrzenności (X x 5, s. 24) W. Ponieważ w
Pięciu wykładach myślą przewodnią jest właśnie idea
konstytucji, to, „że do każdego podstawowego typu
przedmiotów należy szczególna konstytucja, którą
fenomenologia winna przebadać", nie jest niczym dziwnym,
że jako realizację takich badań konstytutywnych -Husserl
dołączył wykład o konstytucji rzeczy.
Jednakże wydaje się, iż uczniowie nie uchwycili znaczenia
wykładu o rzeczy, Husserl bowiem 6 III 1908 roku notował
(X x 5, s. 24) ^ : „To był nowy początek, który, niestety, nie
został zrozumiany i przyjęty przez moich uczniów tak, jak
się spodziewałem. Ale i trudności były nazbyt wielkie i nie
można ich było przezwyciężyć od pierwszego zamachu".
Z inicjatywą publikacji poniższego tekstu jako drugiego
tomu Dziel zebranych wystąpił prof. H. L. van Breda O.F.M.,
dyrektor Archiwum Husserla [w Louvain]. Niech mi wolno
będzie w tym miejscu podziękować mu za przychylność i
cenne rady. Zobowiązany jestem także do wdzięczności
wobec Pana prof. Fritza Kaufmanna (Buf-fało), Pani dr L.
Gelber oraz mojej żony jak i Pana prof. dr. S. Strassera.
Walter Biemel
-Louyain, wrzesień 1947
DYSPOZYCJA WYKŁADÓW
Naturalne, nie troszczące się o trudności związane z
możliwością poznania myślenie w życiu i w nauce —
myślenie filozoficzne, określone przez [swe] stanowisko
wobec problemów możliwości poznania.
Kłopoty, w jakie popada refleksja nad możliwością
poznania u trafiającego rzeczy same; jak poznanie może
upewnić się co do swej zgodności z rzeczami istniejącymi w
sobie, [jak może] je „utrafić"? Cóż rzeczy same w sobie mogą
obchodzić poruszenia naszych myśli i dostarczające im reguł
prawa logiczne? To są prawa naszego myślenia, prawa
psychologiczne. — [Stąd] biologizm, prawa psychologiczne
jako prawa przystosowania.
Niedorzeczność: zrazu, dokonując naturalnej refleksji nad
poznaniem i włączając je wraz z jego funkcją (Lei-stung) W
do naturalnego systemu myślowego nauk, popada się w
obiecujące teorie, które wszakże zawsze kończą się
sprzecznością bądź niedorzecznością. — Skłonność do
otwartego sceptycyzmu.
M Tamże.
f] Tamże.
W Termin „Leistung" zazwyczaj znaczy u Husserla bądź pewną czynność,
sprawczość, funkcje, bądź też efekt tej sprawczości, jej wytwór. Niestety,
równie dwuznaczne polskie „osiągnięcie" czy może nieco mniej szczęśliwe
„dokonanie" nie zawsze dadzą się zastosować, dlatego też — zależnie od
8896742.004.png
kontekstu — wybieram bądź pierwsze, bądź drugie znaczenie. 3 — Husserl —
Idea...
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin