8201500716_wychowaniewprzedszkolu_04_2013_wydanie.pdf
(
14385 KB
)
Pobierz
Pomaluj
mój świat
Jak dbać
o przyrodę?
Terapia dzieci
z autyzmem
Pójdę
do przedszkola!
Spis treści
|
42
Pedagogika
Psychologia
Organizacja
5
Ane ta Ro ma now ska,
Ka ta rzy na Kru szew ska
– Pro fi lak ty ka lo go pe dycz na
Drodzy Czytelnicy!
Ma ria Bie lec ka
– Małe dziecko wobec przyspieszenia
cy wi li za cyj ne go
Kształcenie i doskonalenie
14
Bieżący numer w znacznej części po-
święcamy rodzinie, najważniejszemu
środowisku, w którym kształtuje się
osobowość dziecka, jego umiejętności
i wiedza o otaczającym świecie.
Szczególnie polecamy tekst Marii
Bieleckiej poruszający problem zmian
cywilizacyjnych i ich wpływu na dziec-
ko. Autorka wskazuje, jak ważne dla
prawidłowego rozwoju jest przyjazne
otoczenie i odpowiedzialni dorośli, któ-
rzy dbają o poczucie bezpieczeństwa
najmłodszych i ich prawo do zabawy.
Do refleksji na temat roli rodziców
w osiąganiu przez dziecko samodziel-
ności pobudza artykuł „Jak zapewnić
trzylatkowi dobry start w przedszko-
lu?”.
Stworzenie atmosfery bezpieczeń-
stwa, troski i uwagi jest również pod-
stawowym warunkiem skutecznego
wspomagania rozwoju dzieci z auty-
zmem. W kwietniu przypada Światowy
Dzień Autyzmu. Uznając wagę proble-
mu, zamieściliśmy kilka tekstów poru-
szających ten temat.
W numerze zamieszczamy także
przykłady zajęć i zabaw podejmujących
tematykę aktywności ruchowej i komu-
nikacyjnej przedszkolaków.
46
Aga ta To ma la
– Ko lo ro wo, ład nie i zdro wo!
48
Ja dwi ga A. Hoc ku ba
– Złość. W pra cow ni pa na Le pian ki
Pau li na Go ła ska
– Dzie ci z za bu rze nia mi
ze spek trum au ty zmu wy zwa niem
dla ro dzi ców i wy cho waw ców
50
Ma ria Go łę biew ska
– Papierowe zwierzaki
R
azem z rodzicami
51
Alek san dra Ba tu ra, Ma ja Chy ża,
Ka ta rzy na Pyr giel
– Jak zapewnić trzylatkowi dobry
start w przed szko lu?
Ze świata
22
Te re sa i An drzej Le wiń scy
– Zam bij skie przed szko le
wiej skie w Sin di
Zabawy
Zajęcia
Scenariusze
28
56
Mi chał Drab
– Za ba wy z ję zy kiem an giel skim.
Zwierzęta
Panorama edukacji
58
Ma ria Do bosz, An na Ku ba sik
– Dziec ko stra żni kiem przy ro dy
30
An drzej Ma jew ski,
Jo lan ta Ma jew ska
– Pod róż na nie zna ną pla ne tę
Ewa Ka czo rek -Wit ter stejn
– Prak ty ki pe da go gicz ne
– po trzeb ne czy nie?
32
An na Two rek,
Ka ta rzy na Wio ska
– Pomaluj mój świat
60
Marzenna Przybyszewska
– Wycieczka do Biblioteki
Pedagogicznej
36
An na Bu ra czew ska
– Poznajemy figury
geo me trycz ne
61
Mar ta Pe re kit ko
– Dziec ko z au ty zmem
w przed szko lu spe cjal nym
Wśród książek
63
Życzymy miłej lektury
38
Dorota Kamień
– Zabawy i gry ruchowe
Re dak cja
Bo że na Ry tel
– Psy cho mo to ry ka,
czy li szan sa na szczę śli wsze ży cie
Nr 4 Kwiecień 2013 716 (LXV)
indeks 381640 nakład 7000 egz. CENA 18,50 zł (w tym 5% VAT)
Wychowanie w Przedszkolu
CZASOPISMO DLA NAUCZYCIELI
Okładka: Fotolia
64
An na Szysz ka
– Z ży cia księ żni czek i smo ków
Kusy teatrzyk
65
An na Kamieńska
– Kon cert
Rady dla rodziców
66
Ko mi tet re dak cyj ny: Jolanta Andrzejewska, Sa bi na Guz, Elż bie ta Jasz czy szyn,
Ma ria Kie lar -Tur ska (prze wod ni czą ca), Kry sty na Ka miń ska, Kry sty na Lu bo mir ska, Ja -
dwi ga Lu bo wiec ka, Han na Usiel ska -Pta szek, Ewa Skwarka, Anna Wróbel
Re dak cja: Małgorzata Narożnik (redaktor naczelna), Te re sa Dziu rzyń ska, Han na Ra tyń -
ska, Marta Jaszczuk Ad res re dak cji 01–194 Warszawa, ul. Młynarska 8/12, tel. 22 244
84 79, faks 22 244 84 76, przedszkole@raabe.com.pl. Redakcja nie zwraca nadesła-
nych ma te ria łów i za strze ga so bie pra wo for mal nych zmian w tre ści ar ty ku łów; nie od po -
wiada za treść płatnych reklam Wy daw ca: Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza Sp. z o.o.,
ul. Młynarska 8/12, 01–194 Warszawa, tel. 22 244 84 00, faks 22 244 84 20,
raabe@raabe.com.pl, www.raabe.com.pl, NIP 526-13-49-514, REGON 011864960,
Zarejestrowana w Sądzie Rejonowym dla m.st. Warszawy w Warszawie XII Wydział
Gospodarczy KRS, KRS 0000118704, Wysokość Kapitału Zakładowego: 50.000 PLN
Pre zes za rzą du: Anna Gryczewska Dyrektor wydawniczy: Jó zef Szew czyk,
tel. 22 244 84 70, faks 22 244 84 11, j.szewczyk@raabe.com.pl Dział ob słu gi klien ta:
tel. 22 244 84 11, prenumerata@ra abe.com.pl Kol por taż: An na Nie pie kło, tel. 22 244
84 78, faks 22 244 84 76, a.nie pie klo@ra abe.com.pl Re kla ma: An drzej Idziak,
tel. 22 244 84 77, faks 22 244 84 76, kom. 692 277 761, reklama@raabe.com.pl
Skład i ła ma nie: Ve ga de sign, www.vegadesign.pl Druk i oprawa: Pa bia nic kie Za kła dy
Gra ficz ne SA, 95–200 Pa bia ni ce, ul. Pio tra Skar gi 40/42.
40
An na Smyk
– Wspo ma ga nie roz wo ju
mo wy dziec ka
Jak kształtować wrażliwość
ekologiczną dziecka?
W numerze wkładki:
PO RAD NIK PRAW NY NA UCZY CIE LA
I DY REK TO RA PRZED SZKO LA
Mieszkańcy łąki
Dzień Ziemi
Katarzyna Czajkowska-Matosiuk
– Mianowanie
jako forma zatrudnienia nauczyciela
Marcin Krawczyk
– Bezpieczeństwo na placach
zabaw
Zapraszamy na nasze strony internetowe:
www. wych owaniewprzedszkolu. com. pl
i
www. edupress. pl
oraz
Maja Szymczak
– Kto w świetle prawa ponosi
odpowiedzialność za dzieci?
3
Wychowanie w Przedszkolu nr 4
|
kwiecień 2013
Zabawa
w chowanego
Chowa się pod kapeluszem
Biedroneczka mała,
Bo z czerwonym muchomorkiem
Pobawić się chciała.
Biedroneczkę w kropki
Zobaczyło słonko,
Promykiem ją trąca:
Baw się, baw, biedronko.
Brązowy jeżyk
Pod listki się chowa,
Na drzewie oczami
Podgląda go sowa.
Też bym chciała się tak bawić,
Powiem wszystkim Wam.
Przecież do zabawy
Zawsze prawo mam.
Agata Gieroń
Przedszkole Miejskie nr 234
w Łodzi
Prawa dziecka
, Łódź: 2012. Publikacja zawiera wiersze nauczycieli łódzkich przedszkoli przygotowane na konkurs z okazji Roku Korczakowskiego.
Pedagogika
Psychologia
Organizacja
|
Małe
dziecko
wobec
przyspieszenia
cywilizacyjnego
Współcześnie dzieci zbyt wiele czasu spędzają
przed ekranem telewizora czy komputera, a za
mało bawią się na dworze. Place zabaw w wielu
przedszkolach są tak zabudowane plastikowymi
konstrukcjami, że niewiele jest miejsca do zaba-
wy na „prawdziwej” ziemi. Mniej byłoby napięć
i zachowań agresywnych, gdyby dzieci się
wybiegały.
Ma ria
Bie lec ka
rygorystycznie rozliczane z tego, czy
już kontroluje potrzeby fizjologiczne,
opanowało czytanie, nie musiało być
czyściutkie. Rodzina posiadała kilkoro
dzieci, które się nawzajem sobą opieko-
wały. Jedzenie było mało przetworzo-
ne, bez chemicznych dodatków, nie za-
wsze można było najeść się do syta.
Słodycze były od święta.
Około czterdziestu lat temu w cza-
sach, które wielu z nas pamięta, dzie-
ci nawet w mieście mogły swobodnie
biegać na dworze, wspinać się
po drzewach, wykonywać ewolucje
na trzepakach. Było dużo otwartej
przestrzeni, która inspirowała je
do twórczego korzystania ze środowi-
ska naturalnego (gałęzi, kamieni,
traw, kwiatów) i wspólnych zabaw
w chowanego, berka i podchody.
Dziewczynki grały w klasy, gumę, ro-
biły „widoczki” z małych szkiełek
i kwiatków. Można było ćwiczyć siłę,
sprawność, zręczność i wykazać się
dzielnością, gdy pojawiła się jakaś
drobna kontuzja. Na podwórku bawi-
ły się dzieci w różnym wieku, starsze
opiekowały się młodszymi, a jak trze-
ba było, to stawały w ich obronie.
W domu niejednokrotnie królowała
babcia lub niepracująca mama, która
czekała z posiłkiem na dziecko zmę-
S
to lat temu dziecko rodziło się w do-
mu, wśród bliskich osób. Swobod-
nie biegało na dworze na bosaka, wspi-
nało się na drzewa, dotykało roślin,
głaskało zwierzęta. Poznawało różne
zapachy: siana, palącego się drewna
czy aromatów potraw. Było usypiane
w kołysce lub na rękach bliskich. Słu-
chało szumu wiatru i drzew, śpiewu
ptaków, ludzkich rozmów. Mogło też
swobodnie hałasować i krzyczeć (tylko
wspecjalnych okolicznościach zacho-
wywało ciszę, np. przy stole).
Miało wielopokoleniową rodzinę,
w której panowała hierarchia, ustalony
porządek i rytuały, które stawały się
znane, zrozumiałe i przewidywalne.
Niemowlę i małe dziecko było w cen-
trum zainteresowania wielu członków
rodziny. Zawsze znalazł się ktoś, kto
pomógł, zrozumiał i przytulił. Nie było
Dzieci znajdowały zaspokojenie
swoich podstawowych potrzeb roz-
wojowych: ruchu, bogactwa do-
znań zmysłowych, kontaktów
z ludźmi w różnym wieku, pełnią-
cych różnorodne funkcje społeczne,
z przyrodą i zwierzętami. Dozna-
wało bogactwa zdarzeń, ale na tle
stabilizacji życia i jego rytuałów,
przewidywalności tego, co może się
im przytrafić. Był to świat, który
mogły rozumieć.
(Olechnowicz, 1999).
5
Wychowanie w Przedszkolu nr 4
|
kwiecień 2013
Plik z chomika:
sani3msie
Inne pliki z tego folderu:
kodeks przedszkolaka - znalezione w necie.doc
(101 KB)
KODEKS MĄDREGO PRZEDSZKOLAKA.doc
(295 KB)
kodeks przedszkolaka.doc
(20 KB)
Kodeks przedszkolaka.jpg
(271 KB)
kodeks przedszkolaka(1).rar
(4072 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
dla RODZICÓW I MAŁŻONKÓW
edukacja globalna
Galeria
gimnastyka kręgosłupa
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin