Programowanie wycieraczek ZA.pdf

(488 KB) Pobierz
PROGRAMOWANY UKŁAD PRACY WYCIERACZEK
Po pierwszych deszczach używania samochodu, stwierdziłem z zaskoczeniem ze w Zafirze
A nie ma możliwości ustawienia czasu pracy biegu wycieraczek przednich.
Przez chwile nawet myślałem że może czas przecierania szyby jest powiązany wraz ze zmianą
prędkości jazdy, niestety nie a mogło by być tak pięknie.
Postanowiłem naprawić ten drobny błąd konstrukcyjny i umilić użytkowanie swojego auta
dorabiając układ programowalny czasu pracy wycieraczek.
Projektując układ do przeróbki brałem pod uwagę:
najmniejsza ingerencja w elektrykę i prostotę wykonania
najmniejsza ilość przeróbek w aucie szczególnie pod względem mechanicznym (otwory,
przełączniki pokrętła etc.)
możliwość szybkiego przywrócenia do działania oryginalnego
jak najmniejsze koszty przeróbki
dostępność elementów
Do przeróbki wykorzystałem dość popularny moduł wycieraczek stosowany w grupie WV o
oznaczeniu 6UO 955 532G AEV 2062 który pozostał mi po skodzie felicji.
Cena modułu jest przystępna, działanie i obsługa prosta.
Tyle na wstępie, czas do pracy.
Opiszę dwie opcje montażu, bardziej skomplikowaną oraz mniej na tzw. pająka.
Przeróbce poddamy skrzynkę bezpiecznikową a dokładnie niewykorzystane pole 6 stykowe.
1151523453.003.png
Dla ułatwienia wyjmujemy skrzynkę na zewnątrz (ułatwi nam to przeróbkę) i zdejmujemy czarną
osłonę z tyłu ( na górze są dwa zatrzaski które należy zwolnić)
Jedyne co musimy wykonać to w wolnym polu przekaźnikowym musimy obsadzić 6 końcówek
(typ żeński) i podłączyć je w 6 miejsc w skrzynce do tego celu wybrałem białe pole (czarne pole z
prawej 5 polowe jest od oryginalnego przekaźnika K10)
1151523453.004.png
Najprościej nam będzie zdublować trzy połączenia według oryginalnego przekaźnika wycieraczek
i wykonać analogicznie w nowym miejscu czyli obsadzamy w skrzynce 3 nowe pola gniazda
Kolor przewodu / przeznaczenie na module
53S - Zielony / hamulec silniczka wycieraczek
15 - Czarno fioletowy / stałe +12V z zabezpieczenia F14
53M -Granatowy / przełącznik wycieraczek
Następnie dokładamy dodatkowe 3 pozostałe pola
I – czarno/żółty napięcie +12V po włączeniu manetki w pozycję pracy przerywanej w
wiązce multimetra pin18
T – czarno/czerwony +12V po włączeniu spryskiwacza szyby przedniej w wiązce
multimetra pin 6
31 – masa brązowy (do masy nadwozia lub innej masy np. zasilanie przekaźnika)
Poniżej szkic jak to ma wyglądać
1151523453.005.png
Dwa połączenia musimy wykonać do modułu MULTIPLEKSERA (to ta duża pionowa wtyczka z
przodu po prawej stronie skrzynki)
Najłatwiej nam będzie wpiąć się w wiązkę wtyczki, więc odnajdujemy przewód CZARNO /
ŻÓŁTY (uwaga są trzy takie same przewody) i odnajdujemy miernikiem na którym z tych trzech
pojawi się napięcie +12V po włączeniu dźwigni pracy wycieraczek na bieg przerywany.
Jeśli już odnajdziemy to podłączmy to do naszego pola w gniazdo oznaczone jako „I”
Analogicznie w wiązce odnajdujemy przewód CZARNO / CZERWONY (sygnał spryskiwacza) i
sprawdzamy miernikiem czy pojawi się napięcie +12V po włączeniu spryskiwania szyby przedniej.
Jeśli już odnajdziemy to podłączmy to do naszego pola w gniazdo oznaczone jako „T”
Pozostało już tylko podłączenie ostatniego przewodu „-” do masy nadwozia ( głębiej za skrzynką
z lewej strony na nadwoziu jest śruba masowa lub jak ktoś się czuje na siłach wyszukać w skrzynce
przewód koloru brązowego na którymś z przekaźników (masa zasilania przekaźnika) i upewnić się
że między nim a karoserią jest oporność ok 0-3ohm
Skrzynkę zamykamy osłoną plastikową od tyłu i montujemy analogicznie skrzynkę na swoim
miejscu.
Sprawdzamy poprawność sygnałów od przodu gniazda według szkicu
31- MASA
15 - +12V
T - +12V spryskiwacz przód
I I – +12V po włączeniu
wycieraczek na pracę przerywaną
53M – masa pod warunkiem
zamontowanego oryginalnego
przekaźnika w czarnym polu.
53S- masa
Jeśli wszystko jest OK to wyjmujemy oryginalny przekaźnik wycieraczek K10 i wkładamy moduł
wycieraczek AEV 2062 w naszym wykonanym polu i sprawdzamy jego działanie.
Włączenie spryskiwacza szyby powinno uruchomić wycieraczki w zależności od długości
spryskiwania wycieraczki zrobią albo jeden ruch lub kilka.
1151523453.006.png 1151523453.001.png
Czas pracy programujemy w następujący sposób:
1. włączyć wycieraczki na czas przerywany i za nim skończy się cykl powrotu wycieraczek
wyłączamy na pozycję 0
2. czekamy określoną ilość czasu aż napada nam deszcz i mamy ochotę aby wytrzeć znowu
szyby.
3. Włączamy czas przerywany na stałe z ustalonym już w ten sposób czasem przerwy.
Drugi sposób montażu na pająka.
Myślę ze rysunek wszystko wyjaśnia, podłączenie pod wiązkę multimetru według opisu powyżej.
Wszystkie opisane połączenia wykonałem w swojej Zafirze A z 2002r wersja OPC, układ
działa bez problemowo jednak za ew problemy montażowe jak i zmiany produkcyjne w skrzynkach
lub okablowaniu nie odpowiadam. Przeróbkę robicie na własną odpowiedzialność.
„oki”
1151523453.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin