próbny 2001.pdf

(174 KB) Pobierz
Egzamin gimnazjalny część matematyczno-przyrodnicza
KOD UCZNIA
GM-A1-011
Miejsce
na naklejkę
z kodem
(Wpisuje uczeń przed
rozpoczęciem pracy)
PRìBNY EGZAMIN GIMNAZJALNY
Z ZAKRESU PRZEDMIOTìW
MATEMATYCZNOÎPRZYRODNICZYCH
Czas pracy:
120 minut
Liczba punktw
do uzyskania Î 50
Informacje:
1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 12 stron.
Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu
nadzorującego.
2. Pierwsza część arkusza zawiera 25 zadań zamkniętych, w
ktrych trzeba wybrać poprawną spośrd proponowanych
odpowiedzi. Tylko jedna z nich jest prawdziwa. Zaznacz
odpowiednią literę na karcie odpowiedzi. Pamiętaj, że na
karcie odpowiedzi nie możesz wprowadzać już żadnych
zmian.
3. Część druga arkusza składa się z zadań otwartych. Wpisz
rozwiązania i odpowiedzi w wyznaczonych miejscach na
arkuszu.
4. Nie używaj korektora. Gdy popełnisz błąd w zadaniach
otwartych, przekreśl odpowiedź i obok napisz poprawną.
5. Nie posługuj się kalkulatorem.
6. Przy każdym zadaniu została podana liczba punktw
możliwych do uzyskania.
7. Czytaj starannie teksty, a zadania nie okażą się zbyt trudne.
Wpisuje egzaminator
KOD
EGZAMINATORA
IMIĘ i NAZWISKO
EGZAMINATORA
67910335.005.png
Próbny egzamin gimnazjalny
z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Informacje do zadań 1 Î 2.
Powierzchnia i liczba ludności wybranych krajw afrykańskich (1998 r.)
KRAJ
Powierzchnia w tys. km 2
Liczba ludności w tys.
Angola
1246,7
11 569
Czad
1284,0
6 702
Mali
1240,2
11 480
Niger
1267,0
9 788
Zadanie 1. (0Î1)
Ktre zdanie o krajach z tabeli jest prawdziwe?
A. Liczba ludności jest wprost proporcjonalna do powierzchni kraju.
B. Im większa powierzchnia kraju, tym większa liczba ludności.
C. Kraj o największej powierzchni ma najmniejszą liczbę ludności.
D. Kraj o największej liczbie ludności ma najmniejszą powierzchnię.
Zadanie 2. (0Î1)
W ktrym z wymienionych w tabeli krajw gęstość zaludnienia (na 1 km 2 ) jest
najmniejsza?
A. w Angoli
B. w Czadzie
C. w Mali
D. w Nigrze
___________________________________________________________________________
Zadanie 3. (0Î1)
Wybierz liczbę, ktra jest większa od 6
4 i mniejsza od 6
5 .
4
7
9
11
A. 12
B. 12
C. 12
. 12
Zadanie 4. (0Î1)
Na jednym ramieniu kąta ostrego o wierzchołku O
odłożono odcinek OA o długości k,
na drugim odcinek OB o długości s, s k.
Następnie z punktu A zakreślono łuk
o promieniu s, a z punktu B łuk o promieniu k.
Punkt przecięcia łukw wewnątrz kąta oznaczono literą C.
Ktre zdanie jest prawdziwe?
B
A
O
A. Odcinek OA jest rwnoległy do odcinka BC.
B. Punkt C leży na dwusiecznej kąta AOB.
C. Punkt C leży na symetralnej odcinka AB.
D. Trjkąt ABC jest trjkątem rwnobocznym.
2 z 12
GM-A1-011
67910335.006.png 67910335.007.png 67910335.008.png
Próbny egzamin gimnazjalny
z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Zadanie 5. (0Î1)
Na gałązce świerku każdego roku wyrastają z jednego pąka 3 nowe pędy zakończone
pąkiem. Ile pąkw będzie miała po siedmiu latach świerkowa gałązka, ktra wyrosła
z jednego pąka?
A. 3 ß 7
B. 3 + 7
C. 7 3
D. 3 7
Zadanie 6. (0Î1)
W ktrym zespole warunkw roślina o szerokich liściach jest najbardziej narażona na
utratę wody?
zespł
warunkw
temperatura powietrza
wilgotność powietrza
Prędkość wiatru
I
wysoka
niska
duża
II
wysoka
wysoka
duża
III
wysoka
wysoka
mała
IV
niska
niska
mała
A. I
B. II
C. III
D. IV
Zadanie 7. (0Î1)
Co należy wpisać na schemacie w miejsce X, Y, Z:
skraplanie
krzepnięcie
X
Y
Z
parowanie
topnienie
X-ciecz
X-gaz
X-gaz
X-ciecz
A.
Y-gaz
B.
Y-ciało stałe
C.
Y-ciecz
D.
Y-ciało stałe
Z-ciało stałe
Z-ciecz
Z-ciało stałe
Z-gaz
Zadanie 8. (0Î1)
W szklance znajduje się woda o temperaturze pokojowej. Wrzucono do niej kawałki
topniejącego lodu. Od tej chwili, co dwie minuty mieszano zawartość szklanki
i mierzono temperaturę wody aż do jej ustalenia się. Ktry szkic wykresu może
ilustrować zmiany temperatury wody w szklance?
I
temperatura
II
III
IV
czas
A. I B. II C. III D. IV
___________________________________________________________________________
GM-A1-011
3 z 12
67910335.001.png
Próbny egzamin gimnazjalny
z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Informacja do zadań 9 Î 12.
Woda morska zawiera średnio 3,5% soli.
Zadanie 9. (0Î1)
Ktre zdanie jest prawdziwe?
A. W 100 g wody morskiej znajduje się 3,5 g soli.
B. W 103,5 g wody morskiej znajduje się 3,5 g soli.
C. W 135 g wody morskiej znajduje się 35 g soli.
D. W 96,5 g wody morskiej znajduje się 3,5 g soli.
Zadanie 10. (0Î1)
Ile soli zawierają 2 kilogramy wody morskiej?
A. 7 g
B. 70 g
C. 700 g
D. 7000 g
Zadanie 11. (0Î1)
Ile wody destylowanej trzeba dolać do 100 g wody morskiej, aby otrzymać roztwr
o stężeniu dwa razy mniejszym?
A. 100 g
B. 96,5 g
C. 98,25 g D. 200 g
Zadanie 12. (0Î1)
Z ilu kilogramw wody morskiej otrzymamy 7 kilogramw soli?
A. 2 B. 20 C. 200 D. 2000
___________________________________________________________________________
Zadanie 13. (0Î1)
Przy pomocy ktrego z naszkicowanych zestaww laboratoryjnych można uzyskać sl
z wody morskiej?
A.
B.
C.
D.
4 z 12
GM-A1-011
67910335.002.png
Próbny egzamin gimnazjalny
z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych
Zadanie 14. (0Î1)
Uczniowie zrwnoważyli na wadze kulki M i D wykonane z rżnych metali. Objętość
kulki M jest mniejsza niż kulki D. Co się stanie z ramionami wagi, jeśli obie zawieszone
na wadze kulki zanurzymy całkowicie w wodzie?
A. Ramię z kulką M obniży się.
B. Ramię z kulką D obniży się.
C. Ramiona pozostaną w rwnowadze.
D. Nie można tego przewidzieć.
Zadanie15. (0Î1)
Schemat przedstawia unerwienie liści roślin rżnych środowisk.
klon
kasztanowiec
rdestnica
stanowisko suche stanowisko wilgotne liść pływający
Moczarka kanadyjska jest rośliną żyjącą w wodzie. Na podstawie analizy schematu
można sformułować przypuszczenie, że unerwienie liści moczarki jest:
A. znacznie bardziej gęste niż u rdestnicy
B. podobne jak u kasztanowca
C. bardziej gęste niż u klonu
D. podobne jak u rdestnicy
Zadanie 16. (0Î1)
Ktre zdanie opisuje związek między budową skrki liścia i funkcją przez nią pełnioną?
A. Skrka liścia pokrywa dolną i grną stronę blaszki liściowej.
B. Skrka chroni liść przed utratą wody i wniknięciem niepożądanych substancji oraz
drobnoustrojw.
C. Komrki skrki mają zgrubiałe ściany komrkowe i nie zawierają chlorofilu.
D. Komrki skrki ściśle przylegają do siebie, dzięki czemu chronią liść przed utratą wody.
___________________________________________________________________________
GM-A1-011
5 z 12
67910335.003.png 67910335.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin