Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli
Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli
w Krakowie
KURS KWALIFIKACYJNY Z ZAKRESU
ORGANIZACJI I
ZARZĄDZANIA DLA KADRY KIEROWNICZEJ
SZKÓŁ I PLACÓWEK OSWIATOWYCH
PRACA DYPLOMOWA
RODZINNY DOM DZIECKA W ŚWIETLE PRZEPISÓW – TEORIA A RZECZYWISTOŚĆ
Władysław Filar
Praca napisana pod kierunkiem
Mgr Ireny Zieliński
Kraków dnia 2001-11- 12
- 1 –
„ W WYCHOWANIU CHODZI O TO, BY CZŁOWIEK CORAZ BARDZIEJ
STAWAŁ SIĘ CZŁOWIEKIEM, BY CORAZ BARDZIEJ ROZWIJAŁ W SOBIE BYĆ NAD MIEĆ „
Jan Paweł II
Zakopane, dnia 1997-06-07
Pracę tę dedykuję mojej żonie Janinie,
dzięki której nasz dom może istnieć
i funkcjonować.
- 2 -
Spis treści: Strona
1. Wprowadzenie 3
2. Przepisy prawne regulujące działanie RDDz 4
3. Określenie obszarów pracy placówki rodzinnej 5
4. Zasady działania i organizacja pracy 6
5. Tryb kwalifikowania oraz kierowania dzieci 8
6. Określenie standardów wychowania i opieki oraz standardów usług. 9
7. Dlaczego wybrałem formę rodzinną. 13
8. Studium przypadków. 16
9. Teoria a rzeczywistość. Znani o wychowaniu. 21
10. Nasze reguły wychowawcze. 27
11. Zakończenie. 28
12. Bibliografia. 29
- 3 -
Kilkanaście lat temu wpadło mi w ręce nieduża pozycja, a właściwie wybrałem ją chyba celowo z półki bibliotecznej.
Traktowała o pierwszych rodzinnych domach dziecka zawiązanych w Polsce. Temat inspirował, wyzwalał ciche emocje.
Wtedy jako dyrektor placówki, z kilkuletnim doświadczeniem wychowawczym, rozważałem, co należałoby zmienić, aby najlepiej jak można pomóc tym, którym jakoby podcięto korzenie, często mocno okaleczono, porzucono, zdradzono ich miłość.
Wydawało mi się, że chyba wiem: jedynie inni ludzie mogą choć po części naprawić zło tych pierwszych, aby tym ostatnim przywrócić wiarę w człowieka, dobro, miłość i piękno.
Tak zaczęła się historia naszego domu....
Celem mojej pracy jest prezentacja form rodzinnych szerszemu gremium osób pracujących z dziećmi specjalnej troski na różnych płaszczyznach, gdyż wiedza dotycząca domów rodzinnych jest jeszcze znikoma.
- 4 -
Ad.2 PRZEPISY PRAWNE REGULUJĄCE DZIAŁANIE
„ RODZINNYCH DOMÓW DZIECKA „
1. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 1 września 2000r w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych poz. 900
2. Ustawa z dn. 29 listopada 1990r o pomocy społecznej.
- 5 -
RODZINNEJ
W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej
z dn. 1 września czytamy:
- placówka współpracuje z rodziną dziecka
- przygotowuje dzieci, w miarę możliwości do samodzielnego życia
- zapewnia dzieciom częściowo lub całkowicie pozbawionym opieki
rodziców całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych
do domu rodzinnego oraz opiekę do czasu powrotu dziecka do
rodziny. Tam gdzie jest to możliwe umieszcza go w rodzinie
adopcyjnej. W innych przypadkach doprowadza dziecko do
usamodzielnienia.
- osoby prowadzące dom współpracują z Powiatowym Centrum
Pomocy Rodzinie oraz z innymi instytucjami lub organizacjami
wspierającymi tę sferę życia społecznego
- 6 –
Każda placówka, w tym rodzinna, realizując zaspokojenie potrzeb
dziecka kieruje się w szczególności:
1. dobrem dziecka
2. poszanowaniem jego praw
3. potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych
4. koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie
kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie
oddziaływań wychowawczych
5. potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia
6. poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa
rodzinnego, a przede wszystkim prawa do kontaktowania się z dzieckiem
7. potrzebą działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodzinną
i umożliwienia jego powrotu do rodziny.
W/w zasady stosuje się w szczególności przy opracowywaniu indywidualnej diagnozy dziecka i indywidualnego planu pracy z dzieckiem,
zwanego „ indywidualnym planem pracy „.
Ponadto prowadzi się kartę pobytu dziecka oraz inną niezbędną dokumentację dotyczącą dziecka i jego rodziny.
8. placówką kieruje osoba łącząca jednocześnie funkcję dyrektora i
wychowawcy. Osoba ta może ponadto wykonywać obowiązki
administracyjne i obsługi.
9. wychowawca zobowiązany jest do organizowania pracy w grupie
oraz do pracy indywidualnej z dzieckiem.
10. wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka
opracowuje indywidualny plan pracy.
Indywidualny plan pracy uwzględnia w szczególności wiek, możliwości
psychofizyczne dziecka, jego sytuacje rodzinną i przebieg procesu
przygotowania dziecka do usamodzielnienia.
Indywidualny plan pracy jest modyfikowany w zależności od zmieniającej
się sytuacji dziecka, nie rzadziej jednak niż co pół roku.
11.w celu oceny sytuacji dziecka powołuje się zespół do spraw
okresowej oceny sytuacji dziecka. W zespole tym może znaleźć się
przedstawiciel właściwego sądu rodzinnego, przedstawiciel
powiatowego centrum pomocy rodzinie, a nade wszystko
przedstawiciel ośrodka adopcyjno – opiekuńczego oraz
wychowawca pracujący bezpośrednio z dzieckiem.
- 7 –
Po przeprowadzeniu oceny sytuacji dziecka zespół formułuje na piśmie
wniosek co do zasadności dalszego pobytu dziecka.
Na podstawie tego wniosku dziecko może zostać przywrócone
rodzinie lub zostaje podjęta próba, o ile jest to jeszcze możliwe,
o przywróceniu dziecku rodziny.
12. Placówka rodzinna:
a) tworzy jedną, wielodzietna rodzinę, dla dzieci, które
nie mogą być umieszczone w rodzinie zastępczej
lub przysposabiającej
b) wychowuje dzieci w różnym wieku, w tym dorastające
...
AGARR