Rodzinne domy dziecka.doc

(143 KB) Pobierz
LISTA UCZESTNIKÓW

Małopolskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli

w Krakowie

 

 

 

 

KURS KWALIFIKACYJNY Z ZAKRESU

ORGANIZACJI I

ZARZĄDZANIA DLA KADRY KIEROWNICZEJ

SZKÓŁ I PLACÓWEK OSWIATOWYCH

 

 

PRACA DYPLOMOWA

 

 

RODZINNY DOM DZIECKA  W ŚWIETLE PRZEPISÓW – TEORIA A RZECZYWISTOŚĆ

 

 

 

 

 

 

 

Władysław Filar

Praca napisana pod kierunkiem

Mgr Ireny Zieliński

 

 

 

 

 

Kraków  dnia 2001-11- 12

 

 

- 1 –

 

 

 

 

 

 

 

 

„ W WYCHOWANIU CHODZI O TO, BY CZŁOWIEK CORAZ BARDZIEJ

STAWAŁ SIĘ CZŁOWIEKIEM, BY CORAZ BARDZIEJ ROZWIJAŁ W SOBIE BYĆ NAD MIEĆ „

 

 

 

 

 

 

Jan Paweł II

Zakopane, dnia 1997-06-07

 

 

 

 

 

 

 

Pracę tę dedykuję mojej żonie Janinie,

dzięki której nasz dom może istnieć

i funkcjonować.

 

 

 

 

 

 

 

- 2 -

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Spis treści:                                                                                                                                                   Strona

 

1.     Wprowadzenie                                                                                                                                3

2.     Przepisy prawne regulujące działanie RDDz                                                          4

3.     Określenie obszarów pracy placówki rodzinnej                                                          5

4.     Zasady działania i  organizacja pracy                                                                                      6

5.     Tryb kwalifikowania oraz kierowania dzieci                                                          8

6.     Określenie standardów wychowania i opieki oraz standardów usług.                9

7.     Dlaczego wybrałem formę rodzinną.                                                                                    13

8.     Studium przypadków.                                                                                                                16

9.     Teoria a rzeczywistość. Znani o wychowaniu.                                                        21

    10. Nasze reguły wychowawcze.                                                                                                  27

    11. Zakończenie.                                                                                                                              28

    12. Bibliografia.                                                                                                                                            29

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 3  -

 

 

 

 

WPROWADZENIE

 

 

 

 

 

 

 

              Kilkanaście lat temu wpadło mi w ręce nieduża pozycja, a właściwie wybrałem ją chyba celowo z półki bibliotecznej.

Traktowała o pierwszych rodzinnych domach dziecka zawiązanych w Polsce. Temat inspirował, wyzwalał ciche emocje.

Wtedy jako dyrektor placówki, z kilkuletnim doświadczeniem wychowawczym, rozważałem, co należałoby zmienić, aby najlepiej jak można pomóc tym, którym jakoby podcięto korzenie, często mocno okaleczono, porzucono, zdradzono ich miłość.

Wydawało mi się, że chyba wiem: jedynie inni ludzie mogą choć po części naprawić zło tych pierwszych, aby tym ostatnim przywrócić wiarę w człowieka, dobro, miłość i piękno.

              Tak zaczęła się historia naszego domu....

 

 

Celem mojej pracy jest prezentacja form rodzinnych szerszemu gremium osób pracujących z dziećmi specjalnej troski na różnych płaszczyznach, gdyż wiedza dotycząca domów rodzinnych jest jeszcze znikoma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                      - 4 -

 

 

 

 

 

Ad.2 PRZEPISY PRAWNE REGULUJĄCE DZIAŁANIE

                „ RODZINNYCH DOMÓW DZIECKA „

 

 

 

 

 

 

 

 

1.     Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dn. 1 września 2000r w sprawie placówek opiekuńczo – wychowawczych poz. 900

2.     Ustawa z dn. 29 listopada 1990r o pomocy społecznej.

             

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- 5 -

 

 

 

Ad. 3. OKREŚLENIE OBSZARÓW PRACY PLACÓWKI   

                                                        RODZINNEJ

 

 

 

 

W rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej

z dn. 1 września czytamy:

 

 

- placówka współpracuje z rodziną dziecka

              - przygotowuje dzieci, w miarę możliwości do samodzielnego życia

              - zapewnia dzieciom częściowo lub całkowicie pozbawionym opieki

rodziców całodobową opiekę i wychowanie w warunkach zbliżonych

do domu rodzinnego oraz opiekę do czasu powrotu dziecka do

rodziny. Tam gdzie jest to możliwe umieszcza go w rodzinie

adopcyjnej. W innych przypadkach doprowadza dziecko do

usamodzielnienia.

- osoby prowadzące dom współpracują z Powiatowym Centrum

                Pomocy Rodzinie oraz z innymi instytucjami lub organizacjami

                wspierającymi tę sferę życia społecznego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

-         6 –

 

 

Ad. 4. ZASADY DZIAŁANIA I ORGANIZACJA PRACY

 

              Każda placówka, w tym rodzinna, realizując zaspokojenie potrzeb

dziecka  kieruje się w szczególności:

1.     dobrem dziecka

2.     poszanowaniem jego praw

3.     potrzebą wyrównywania deficytów rozwojowych

4.     koniecznością wspierania rozwoju dziecka poprzez umożliwienie

kształcenia, rozwój zainteresowań i indywidualizowanie

oddziaływań wychowawczych

5.     potrzebą działań przygotowujących do samodzielnego życia

6.     poszanowaniem praw rodziców wynikających z przepisów prawa

rodzinnego, a przede wszystkim prawa do kontaktowania się z dzieckiem

7.     potrzebą działań w celu utrzymywania więzi dziecka z rodzinną

i umożliwienia jego powrotu do rodziny.

W/w zasady stosuje się w szczególności przy opracowywaniu indywidualnej diagnozy dziecka i indywidualnego planu pracy z dzieckiem,

zwanego „ indywidualnym planem pracy „.

Ponadto prowadzi się kartę pobytu dziecka oraz inną niezbędną dokumentację dotyczącą dziecka i jego rodziny.

8. placówką kieruje osoba łącząca jednocześnie funkcję dyrektora i

wychowawcy. Osoba ta może ponadto wykonywać obowiązki

administracyjne i obsługi.

              9. wychowawca zobowiązany jest do organizowania pracy w grupie

    oraz do pracy indywidualnej z dzieckiem.

  10. wychowawca kierujący procesem wychowawczym dziecka      

        opracowuje indywidualny plan pracy.

Indywidualny plan pracy uwzględnia w szczególności wiek, możliwości

psychofizyczne dziecka, jego sytuacje rodzinną i przebieg procesu

przygotowania dziecka do usamodzielnienia.

Indywidualny plan pracy jest modyfikowany w zależności od zmieniającej

się sytuacji dziecka, nie rzadziej jednak niż co pół roku.

11.w celu oceny sytuacji dziecka powołuje się zespół do spraw 

      okresowej oceny sytuacji dziecka. W zespole tym może znaleźć się

      przedstawiciel właściwego sądu rodzinnego, przedstawiciel

      powiatowego centrum pomocy rodzinie, a nade wszystko   

      przedstawiciel ośrodka adopcyjno – opiekuńczego oraz

      wychowawca pracujący bezpośrednio z dzieckiem.

 

 

- 7 –

 

 

Po przeprowadzeniu oceny sytuacji dziecka zespół formułuje na piśmie

wniosek co do zasadności dalszego pobytu dziecka.

              Na podstawie tego wniosku dziecko może zostać przywrócone

rodzinie lub zostaje podjęta próba, o ile jest to jeszcze możliwe,

o przywróceniu dziecku rodziny.

              12. Placówka rodzinna:

                            a) tworzy jedną, wielodzietna rodzinę, dla dzieci, które

                                nie mogą być umieszczone w rodzinie zastępczej

                                lub przysposabiającej

                            b) wychowuje dzieci w różnym wieku, w tym dorastające

                            ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin