Przestępczość dziewcząt.pdf

(116 KB) Pobierz
PRZESTĘPCZOŚĆ DZIEWCZĄT. Rodzaje i uwarunkowania
3
Krzysztof Biel
Przestępczość
dziewcząt rodzaje i uwarunkowania
Wyższa Szkoła Filozofi czno-Pedagogiczna Ignatianum
Wydawnictwo WAM
Kraków 2008
667111094.038.png 667111094.039.png 667111094.040.png 667111094.041.png 667111094.001.png 667111094.002.png 667111094.003.png 667111094.004.png
4
Recenzenci
Prof. zw. dr hab. Stanisław Palka
Prof. dr hab. Jan M. Stanik
© Wyższa Szkoła Filozofi czno-Pedagogiczna Ignatianum, 2008
ul. Kopernika 26, 31-501 Kraków
Projekt okładki
Joanna Panasiewicz
Opracowanie techniczne
Jacek Zaryczny
ISBN 978-83-7505-170-4 (WAM)
ISBN 978-83-89631-91-6 (Ignatianum)
WYDAWNICTWO WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 KRAKÓW
tel. 012 62 93 200 • fax 012 42 95 003
e-mail: wam@wydawnictwowam.pl
DZIAŁ HANDLOWY
tel. 012 62 93 254-256
fax 012 430 32 10
e-mail: handel@wydawnictwowam.pl
Zapraszamy do naszej KSIĘGARNI INTERNETOWEJ
http://WydawnictwoWAM.pl
tel. 012 62 93 260
tel. / fax 012 62 93 261
Drukarnia Wydawnictwa WAM
ul. Kopernika 26 • 31-501 Kraków
667111094.005.png 667111094.006.png 667111094.007.png 667111094.008.png 667111094.009.png 667111094.010.png 667111094.011.png 667111094.012.png
5
Spis treści
Wstęp
9
CZĘŚĆ I
PRZESTĘPCZOŚĆ DZIEWCZĄT
NA TLE OGÓLNEJ PRZESTĘPCZOŚCI
Rozdział 1
Rozmiary i dynamika przestępczości nieletnich na przełomie
drugiego i trzeciego tysiąclecia
15
1.1. Pojęcie przestępczości nieletnich w kryminologii
i pedagogice
18
1.2. Rozmiary przestępczości nieletnich w Polsce na przełomie
XX i XXI wieku
25
1.3. Dynamika i struktura przestępczości nieletnich w świetle
statystyk policyjnych i sądowych
31
1.3.1. Dynamika i struktura przestępczości nieletnich
według statystyk policyjnych
32
1.3.2. Dynamika i struktura przestępczości nieletnich
według statystyk sądowych
41
1.3.2.1. Orzeczenia w związku z czynami karalnymi
41
1.3.2.2. Orzeczenia w związku z demoralizacją
46
1.4. Rozmiary i dynamika przestępczości kobiet i dziewcząt
na przełomie XX i XXI wieku 51
1.4.1. Tendencje w przestępczości kobiet i dziewcząt na świecie 52
667111094.013.png 667111094.014.png 667111094.015.png 667111094.016.png 667111094.017.png 667111094.018.png 667111094.019.png 667111094.020.png 667111094.021.png
6
Spis treści
1.4.2. Przestępczość kobiet i dziewcząt w Polsce
62
1.4.2.1. Rozmiary i dynamika przestępczości kobiet
wedługstatystykpolicyjnych
63
1.4.2.2. Przestępczość dziewcząt według statystyk sądowych
70
1.5.Podsumowanie
76
Rozdział 2
Główne teorie etiologii przestępczości kobiet
79
2.1. Wczesne teorie biologiczne
80
2.1.1. Klasyczne teorie przestępczości kobiet
81
2.1.2. Cykle fizjologiczne a przestępczość kobiet
93
2.1.3. Badania genetyczne w etiologii przestępczości kobiet
101
2.2. Wczesne teorie psychologiczne
106
2.2.1.TeoriaZygmuntaFreuda
106
2.2.2. Wpływ teorii Freuda w badaniach przyczyn
przestępczościkobiet
110
2.2.3. Psychologiczne typologie przestępczyń
117
2.3.Teoriesocjologiczne
123
2.3.1.Teoriespołeczno-ekonomiczne
124
2.3.2. Teorie zróżnicowanych ról społecznych
128
2.3.3.Teorieemancypacjikobiet
135
2.3.4.Teoriawładza-kontrola
147
2.3.5. Ogólna teoria napięcia Roberta Agnewa
156
2.3.6. Koncepcje próbujące wyjaśnić różnice w zachowaniach
przestępczychmężczyznikobiet
170
2.4. Kryminologia feministyczna
176
2.5. Współczesne teorie biologiczne i teorie wieloczynnikowe
185
2.6.Podsumowanie
190
Rozdział 3
Czynniki społeczne i osobowościowe jako predykatory
przestępczościnieletnich
193
3.1. Uwarunkowania środowiskowe jako predykatory
zachowańprzestępczych
197
3.1.1. Uwarunkowania zachowań przestępczych tkwiące
wrodzinie
199
3.1.2. Rola środowiska szkolnego w generowaniu zachowań
przestępczych
214
3.1.3. Środowisko rówieśnicze a przestępczość nieletnich
226
3.2. Osobowościowe determinanty przestępczości nieletnich
238
3.2.1. Koncepcja „przestępczego rdzenia osobowości”
oraz„osobowościprzestępczej”
239
667111094.022.png 667111094.023.png 667111094.024.png 667111094.025.png 667111094.026.png 667111094.027.png 667111094.028.png 667111094.029.png
Spis treści
7
3.2.2. Badania dymensji osobowościowych przestępczych
dziewcząt w Polsce
243
3.2.3. Agresywność, empatia i poczucie kontroli jako czynniki
prognozujące przestępczość nieletnich dziewcząt
247
3.2.3.1. Agresja
248
3.2.3.2. Empatia
256
3.2.3.3. Poczucie kontroli
261
3.3. Podsumowanie
267
CZĘŚĆ II
METODOLOGIA I ANALIZA WYNIKÓW BADAŃ WŁASNYCH
Rozdział 1
Metodologia badań własnych
271
1.1. Cel i problematyka badań
272
1.2. Zmienne i wskaźniki
275
1.3. Metody i narzędzia badawcze
277
1.4. Charakterystyka badanej zbiorowości
292
1.5. Kierunek i zakres analiz
296
Rozdział 2
Rodzaje zachowań przestępczych nieletnich dziewcząt
objętych resocjalizacją zakładową
297
2.1. Rodzaje przestępstw popełnionych przez nieletnie
dziewczęta
298
2.2. Okoliczności popełniania czynów przestępczych
przez badane
307
2.3. Objawy demoralizacji wśród badanych dziewcząt
314
2.4. Podsumowanie
323
Rozdział 3
Środowisko społeczne nieletnich dziewcząt a ich przestępczość 325
3.1. Rodzina a przestępczość dziewcząt 326
3.1.1. Cechy demograficzne i zachowania patologiczne rodziców 327
3.1.2. Związki instytucjonalne w rodzinach badanych
339
3.1.3. Związki społeczno-psychiczne w rodzinach badanych
346
3.2. Środowisko szkolne a przestępczość nieletnich dziewcząt
365
3.2.1. Niepowodzenia w nauce
366
3.2.2. Relacje nauczyciel – uczeń
371
3.2.3. Wzajemne relacje rówieśnicze w szkole
375
3.2.4. Wagary
380
667111094.030.png 667111094.031.png 667111094.032.png 667111094.033.png 667111094.034.png 667111094.035.png 667111094.036.png 667111094.037.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin