trb - płyta parkingowa 1.docx

(1936 KB) Pobierz
Projekt z Technologii Robót Betonowych

 

 

 

 

 

 

 

 

Projekt z Technologii Robót Betonowych

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wilk Tomasz

Mazur Paweł

Grupa 205

 

1. Założenia projektowe i technologiczne (plan betonowania).

 

Projekt technologii wykonania robót betonowych dla konstrukcji betonowej płyty parkingowej: długość 80 m, szerokość 40 m, grubość 30 cm.

Ilość potrzebnej mieszanki betonowej 960 m3.

 

Parametry mieszanki betonowej:

-         cement portlandzki CEM I 32,5 N,

-         klasa betonu: C20/25,

-         konsystencja: plastyczna,

-         kruszywo dolomitowe (do 16 mm ),

-         W/C < 0,5

 

Warstwy płyty parkingowej:

 

-        

 

 

2. Dobór środków transportowych i organizacja ich pracy.

 

Mieszanka betonowa będzie dowożona betonowozami o pojemności 15 m3

(Rys. 1) z węzła betonowego odległego o 10 km od placu budowy.

Średnia prędkość pełnego betonowozu – 40 km/h.

Średnia prędkość pustego betonowozu – 50 km/h.

 

Ilość czasu potrzebna na jeden kurs betonowozu z wytwórni mieszanki betonowej na miejsce budowy i powrót:

-         czas potrzebny na załadunek betonowozu – 25 min,

-         czas potrzebny na dotarcie na miejsce budowy – 15 min,

-         czas potrzebny na rozładunek – 25min,

-         czas potrzebny na powrót do betonowni – 10 min,

Przy planowanej inwestycji będzie pracować 6 betonowozów w dwóch cyklach będą wyjeżdżać z wytwórni mieszanki betonowej co 25 min , ponieważ tyle średnio zajmuje załadunek jednego betonowozu. Po załadowaniu 3 betonowozu bedzię ładowany pierwszy, bo już wróci do betonowni i będzie ładowany ponownie. Mieszanka zostanie dostarczona na plac budowy w ciągu dwóch dni. W pierwszym 8 godz. z 30 min przerwą i w drugim 6 godz. 

 

 

Rys. 1

Betonomieszarka (gruszka) AM 15 FHC o pojemności 15m3

 

 

3. Prace przygotowawcze przed betonowaniem.

 

-         Wykopanie gruntu na głębokość 60 cm za pomocą koparki (Rys. 2) i wywiezienie ziemi poza teren budowy ciężarówką o ładowności do 20 ton (Rys. 3)(kategoria gruntu III– grunt niespoisty).

-         Wykonanie warstwy o grubości 33 cm z kruszywa dolomitowego o frakcji do 32 mm . Kruszywo zostanie dostarczone na budowę ciężarówkami o ładowności do 20 ton (Rys. 3), zostanie wysypane bezpośrednio do wykopu i odpowiednio rozmieszczone przez brygadę robotników. Kruszywo zostanie zagęszczone mechaniczne za pomocą walca.

-         Skonstruowanie szalunków z desek.

 

 

-          Wykonanie podbudowy z chudego betonu grubości 5 cm, (klasa betonu C12/15, konsystencja półciekła). Beton zostanie dostarczony na budowę betonowozami o pojemności 15 m3 (będzie potrzeba 160 m3 mieszanki betonowej, zostanie przywieziona 11 betonowozami z wytwórni). Mieszankę betonową należy zawibrować za pomocą listwy.

-         Warstwa chudego betonu musi stwardnieć przez 7 dni (warstwę tą należy polewać wodą – trzy razy dziennie i raz w nocy). Warstwę tą należy w razie obniżenia temperatury poniżej 10°C przykryć styropianem

-         Następnie należy rozłożyć folię i można przystąpić do wylewania warstwy ścieralnej.

 

 

                             (Rys. 2)                                                                     

 

(Rys. 3)

 

4. Rola domieszek zapewniających utrzymanie właściwości reologicznych mieszanki w czasie wykonania robót betonowych.

 

Domieszka to materiał dodawany podczas wykonywania mieszanki betonowej (dozowanie w wytwórni mieszanki betonowej) - w ilości nie przekraczającej 5% masy cementu. Domieszki stosuje się w celu zmodyfikowania właściwości samej mieszanki albo stwardniałego betonu lub też jednego i drugiego.

 

Stosowane domieszki:

-         Superplastyfikator do produkcji betonów ciekłych i plastycznych, średnich i wysokich wytrzymałości. Poprawia ciekłość i urabialność mieszanki betonowej przy zmniejszonej ilości wody o 20%. Ułatwia układanie, zagęszczanie i kosmetykę powierzchni betonu. Dzięki znacznemu zmniejszeniu ilości wody zarobowej powoduje znaczne zwiększenie wytrzymałości, szczelności i mrozoodporności betonu.

-         Domieszka napowietrzająca. Polepsza urabialność betonu. Zwiększa odporność betonu na wpływ warunków atmosferycznych i środki odladzające.

 

 

5. Metoda układania i zagęszczania mieszanki betonowej (dobór maszyn  urządzeń, liczebność i skład brygady roboczej, czas realizacji).

 

 

Mieszanka betonowa zostanie dostarczona na plac budowy betonowozami, będzie wylewana metodą ślizgową (Rys. 4). Szalunki będą wykonane z desek. Projektowana płyta parkingowa zostanie podzielona na kwatery o wymiarach 5 x 5 m. Mieszanka betonowa będzie zagęszczana za pomocą listwy (Rys. 5) . Stwardniałą mieszankę betonową należy polewać wodą trzy razy dziennie. W celu zabezpieczenia betonu przed spadkami temperatury poniżej 10°C należy przykrywać go styropianem.

 

Rys. 4

 

Rys. 5

 

DWUPROFILOWA LISTWA WIBRUJĄCA ENAR QGH

Specyfikacja techniczna napędu:

·         Silnik: Spalinowy HONDA GX 120

·         Silnik 4 suwowy 

·         Moc silnika: 4 KM

·         Siła odśrodkowa: 3000 N

·         Waga: 50 kg

·         Uchwyt odizolowany od wibracji  

·         Bez narzędziowy system mocowań na zaciski 

·         Głębokość zagęszczania: od 100 do 200 mm

Specyfikacja listwy wibracyjnej:

·         Mocne profile do zgarniania i zagęszczania betonu.

·         Profile płynnie rozsuwane 2,5 m do 4,5 m oraz 3,5 m do 6 m

 

 

Skład brygady roboczej:

4 pracowników do zagęszczania betonu za pomocą listwy

2 pracownik do wylewania betonu metodą ślizgową

4 pracowników do wyrównywania

4 pracowników do teksturowania

 

Dylatacje – szczelina formowana za pomocą desek o grubości 20 mm ustawionych „na kant” i dzielących projektowaną płytę parkingową na kwatery o wymiarach 5 x 5 m. Przekrój szczeliny jest prostoliniowy. Szczeliny wypełnione asfaltową masą zalewową, nadmiar masy zalewowej należy zebrać za pomocą szpachelki. Szczególną uwagę należy zwrócić na szczelność wypełnienia szczelin dylatacyjnych ponieważ jeżeli do szczelin przedostanie się woda będzie to szkodliwe dla nawierzchni

 

6. Pielęgnacja i ochrona młodego betonu przed oddziaływaniem warunków atmosferycznych.

Teksturowanie nawierzchni betonu

Prace te mają na celu podwyższenie współczynnika przyczepności kół pojazdu do nawierzchnią, a tym samym poprawę bezpieczeństwa ruchu, jak również zmniejszenie poziomu emisji hałasu. Metoda nadania tekstury nawierzchni betonowej powinna być określona w dokumentacji technicznej. Zaleca się następujące metody nadania tekstury nawierzchni:

 

1.     teksturowanie nawierzchni betonu przy pomocy szczotki przemieszczanej w kierunku prostopadłym do osi jezdni lub układanego pasma nawierzchni. Czynność ta wykonana być musi na całej szerokości pasma nawierzchni w jednym kierunku, szczotka o twardym włosiu i o szerokości nie mniejszej niż 50 cm. Tekstura nawierzchni musi być jednorodna w kierunku podłużnym i poprzecznym;

2.     teksturowania nawierzchni betonowej przy użyciu tkaniny jutowej przez ręczne lub mechaniczne przeciąganie w kierunku zgodnym z ruchem zestawu rozkładającego mieszankę betonową;

3.     teksturowania betonu poprzez częściowe odkrycie kruszywa przy zastosowaniu technologii pozwalającej na usunięcie wierzchniej warstwy zaczynu poprzez zastosowanie związków chemicznych. Stosując do mieszanki betonowej odpowiednie rodzaje kruszyw o odpowiedniej frakcji, można uzyskać szorstką powierzchnię betonu charakteryzującą się niskim poziomem hałasu.

 

Do prawidłowego wiązania cementu w betonie konieczna jest pielęgnacja poprzez polewanie go wodą. Sposób pielęgnacji świeżego betonu poprzez nawilżanie powinien być ustalony dla określonych warunków i pory roku z uwzględnieniem następujących minimalnych okresów nawilżania:

·        7 dni dla dużych odkrytych powierzchni , gdy beton jest
z cementu portlandzkiego
 

·        Im dłużej utrzymuje się beton w wilgoci, tym jest to
korzystniejsze dla wszystkich jego właściwości. W związku z
tym najkorzystniej jest utrzymywać duże powierzchnie betonu pod
stałą warstwą wody. W zwykłych warunkach polewanie wodą
należy rozpocząć w okresie letnim po upływie około 12 godzin
a w okresie chłodniejszym po upływie 24 godzin od
zabetonowania. Zaleca się stosować następującą częstotliwość
nawilżania:

·        przy temperaturze powietrza powyżej +15 stopni C w ciągu dnia
przynajmniej co 3 godziny i raz w ciągu nocy
 

·        przy temperaturze powietrza poniżej +15 stopni C nie rzadziej
niż 3 razy na dobę
 

·        przy temperaturze powietrza poniżej +5 stopni C można
zaprzestać nawilżania betonu wodą.
 

Dobrym sposobem na utrzymanie wilgoci w betonie w pierwszym
okresie jest nakrycie go folią z PCV lub polietylenu. Folię
można układać na powierzchni betonu bezpośrednio po jego
zagęszczeniu, zabezpieczając beton w okresie największych
strat wilgoci. Zaleca się jednak układanie folii po 3-5
godzinach od zaformowania. Świeży beton należy chronić
również przed zbytnim nagrzaniem. Podwyższenie temperatury
powyżej +20 stopni C nie jest szkodliwe o ile beton utrzymywany
jest w stałej wilgoci. Jednak nagłe polanie zimną wodą silnie
rozgrzanego betonu może doprowadzić do pojawienia się rys i
spękań. Dlatego w czasie upałów beton należy polewać bardzo
często lub po nawilżeniu nakryć go folią bądź brezentem.

 

 

 

7. Kontrola jakości betonu.

 

7.1. Badanie wodoszczelności betonu należy wykonać zgodnie z PN-EN 206-1:2003 "Beton. Część 1: Wymagania, właściwości, produkcja i zgodność".  Jeśli powinna być oznaczana na próbkach do badania, metodę badania oraz kryteria zgodności należy uzgodnić między specyfikującym i producentem. W przypadku braku uzgodnionej metody badania, wodoszczelność może być określona pośrednio z wartości granicznych dla składu betonu.

 

7.2. Badanie mrozoodporności betonu należy wykonać zgodnie z PN-EN 206-1:2003. Zamarzająca woda w porach betonu zwiększa objętości o około 10%. Powoduje to naprężenia wewnątrz betonu, które mogą być przyczyną spękań betonu. Ilość uszkodzeń zwiększa się w przypadku cyklicznego zamrażania i rozmrażania betonu, co w konsekwencji prowadzi do całkowitego zniszczenia materiału. W praktyce odporność betonu na działanie mrozu uzyskuje się poprzez właściwe napowietrzenie mieszanki betonowej za pomocą domieszek chemicznych. Wprowadzeni domieszek napowietrzających pozwala uzyskać zamknięte mikropory, które pozostają niewypełnione wodą. Badanie mrozoodporności betonu przeprowadza się przy zastosowaniu metod polegających na cyklicznym zamrażaniu i rozmrażaniu próbek betonu w wodzie. Liczba po literze F oznacza wymaganą liczbę cykli zamrażani i rozmrażania po których ubytek masy i spadek wytrzymałości nie przekroczy dopuszczalnych wartości.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin