6_pedagogika.pdf

(402 KB) Pobierz
Środowisko wychowawcze
Wybrane problemy współczesnej pedagogiki
Wybrane problemy współczesnej pedagogiki
Wstęp
1. Środowisko wychowawcze
2. Rodzina jako naturalne środowisko wychowawcze
3. Style wychowania w rodzinie
4. Postawy rodzicielskie jako formy wychowania według rodzinie
5. Internat jako środowisko wychowawcze
Bibliografia
Literatura podstawowa
Literatura dodatkowa
Wstęp
Witamy już w ostatnim module z pedagogiki. Tym razem chcemy poświęcić nieco miejsca
praktyce pedagogicznej. Zresztą, przez cały czas trwania kursu próbowałyśmy się przekonać
Was, że pedagogika to nie tylko teoria wychowania czy nauczania.
W tym module chciałybyśmy przybliżyć pojęcie środowiska wychowawczego w pedagogice,
a tym samym przedstawić pojęcia rodziny i szkoły. Korzystając z różnych źródeł,
zaprezentujemy zadania i funkcje współczesnej rodziny oraz najbardziej charakterystyczne
postawy rodzicielskie. Omawiając zagadnienie szkoły, przybliżymy szczególnie jej
współczesne typy.
1. Środowisko wychowawcze
Istnieje wiele definicji pojęcia środowisko wychowawcze . Na szczególną uwagę zasługuje
definicja Stanisława Kowalskiego, który wyjaśnia to pojęcie jako „społecznie kontrolowany
i nastawiony na realizację celów wychowawczych system bodźców społecznych, kulturowych
i przyrodniczych” (Kowalski, 1974: 92).
1
Wybrane problemy współczesnej pedagogiki
Józef Pieter rozumie środowisko wychowawcze jako „złożony układ powtarzających się lub
względnie stałych sytuacji, do których człowiek rozwijający się przystosowuje się czynnie
w wychowawczym zarysie swego życia”. (Pieter, 1980: 4).
Jak wynika z samych definicji, środowisko wychowawcze to miejsce oddziaływań
wychowawczych zamierzonych i niezamierzonych (przypadkowych).
Pojęcie środowiska wychowawczego w pedagogice należy do jednych w ważniejszych.
Wyodrębnia się różne typy środowiska i bada ich wpływ na kształtowanie osobowości
wychowanka. Do najbardziej znanych środowisk zaliczamy: rodzinę, szkołę, grupę
rówieśniczą, grupę etniczną itp.
Aby przybliżyć to pojęcie posłużymy się definicją z Encyklopedii Pedagogicznej :
„Pojęcie środowiska może być interpretowane we wszystkich naukach w różny sposób. Pierwszy to
ujmowanie środowiska jako pewnego systemu stosunków zachodzących między istotą żywą a
przedmiotami jej otoczenia (…), według drugiej teorii środowisko jest obiektywnym systemem
przedmiotów i warunków składających się na otoczenie jako sumę warunków tworzonych przez życie
zbiorowe dla kształtowania się życia jednostek. Środowisko wychowawcze jest więc tylko częścią
środowiska społecznego i kulturowego, tą mianowicie, która wywiera wpływ na wytwarzanie się trwałych
postaw, poglądów wiedzy, sposobów postępowania wychowanka.
Dla praktyki pedagogicznej obie te teorie są komplementarne Trzeba odróżnić pojęcie otoczenia, czyli
obiektywnego zestawu przedmiotów otaczających jednostkę i pojęcie środowiska, czyli tej części
otoczenia, z którą dana jednostka pozostaje w jakichś mniej lub więcej dynamicznych wzajemnych
oddziaływaniach. Jest rzeczą oczywistą, że procesy życiowe zachodzące w naszym organizmie i
psychice muszą mieć swoje korelaty środowiskowe, tzn. przedmioty, warunki, składniki itp., które
pobudzają i umożliwiają zachodzenie tych procesów życiowych. (…)
Środowiskiem wychowawczym stają się więc te wszystkie elementy składowe otoczenia jednostki, które
zapewniają jej rozwój, które przyczyniają się do powstawania i utrwalania cech potrzebnych dla
funkcjonowania i osiągania celów życiowych. Nie jest to precyzyjna definicja, ale wskazanie kierunków
rozważania i analizowania wzajemnych oddziaływań między jednostką a jej środowiskiem i nadawania
niektórym składnikom środowiska funkcji wychowawczych. Oczywiście we wszystkich wymiarach
istnienia człowieka zachodzą aktywne wzajemne oddziaływania nie mające charakteru wychowawczego
np. oddychanie, odżywianie się, nie mają charakteru wychowawczego, mimo że są przejawem
dynamicznych wzajemnych oddziaływań między osobą a jej środowiskiem. Ale wszędzie tam, gdzie w
takich wzajemnych oddziaływaniach jednostka przyswaja sobie trwałe elementy wiedzy, sposoby
działania, myślenia, odczuwania itp. tworzy sobie mniej lub więcej trwałe wyobrażenia o świecie, ludziach
i wartościach, mamy do czynienia z procesem socjalizacji lub wychowania i te składniki środowiska, które
2
Wybrane problemy współczesnej pedagogiki
te procesy wywołują, tworzą środowisko wychowawcze tej jednostki. Właściwie trzeba by powiedzieć:
środowisko wychowawcze i socjalizacyjne.” ( Encyklopedia pedagogiczna , 1993: 818–820).
Środowisko wychowawcze, pod wpływem którego ulegamy największym wpływom, to
niewątpliwie rodzina i szkoła . I właśnie zadania, role i funkcje szkoły chcemy przybliżyć.
Zarówno w szkole, jak i w rodzinie podlegamy znaczącym wpływom — zamierzonym
(wychowaniu) i niezamierzonym (socjalizacji).
Szkoła — jako środowisko uczenia się i wspomagania rozwoju
Opisując szkołę, oprzemy się na już Wam znanej pracy pod redakcją Kwicińskiego
i Śliwerskiego. Sięgniemy do rozdziału Bogusławy Gołębniak pt. Szkoła wspomagająca
rozwój ucznia . Autorka postrzega szkołę jako środowisko uczenia się, ale także i nabywania
cech, kształtowania postaw.
Szkolne środowisko uczenia się pojmujemy bardzo szeroko. Tworzyć je będą zarówno
zasoby materialne (np. budynek, wyposażenie, pomoce naukowe) i osobowe (np.
nauczyciele, uczniowie). Poszczególne szkoły tworzą również własna misję, systemy,
ideologie co przekłada się na realizowane przez nie zadnia, działania, funkcje. W szkole
odbywa się proces nauczania, ale nie tylko on wpływa na kształtowanie osobowości ucznia,
duży wpływ na niego będą miały relacje z innymi uczniami, z grupą rówieśniczą. Klasa
szkolna stanowi bezpośrednie środowisko ucznia, miejsce, w którym wchodzi on w interakcje
z nauczycielami i rówieśnikami. Interakcje te są kontekstem procesów dydaktycznych i jako
takie warunkują efekty uczenia się. Klasa szkolna jest bardzo zróżnicowana pod wieloma
względami, a więc i wpływy będą bardzo różnorodne.
Głównym zadaniem szkoły jest kształcenie, doskonalenie i wychowanie. Tak funkcje szkoły
zostały ujęte w Encyklopedii Pedagogicznej . Do zadań szkoły w zakresie opieki
wychowawczej zaliczamy:
1. Tworzenie w szkole i w środowisku optymalnych warunków dla rozwoju uczniów.
2. Zaspakajanie potrzeb biologicznych, psychicznych i społecznych.
3. Wzbogacanie potrzeb przez rozwijanie zainteresowań i zamiłowań.
4. Zapewnienie uczniom możliwości indywidualnego rozwoju.
5. Prowadzenie działalności korekcyjnej i wyrównawczej.
6. Pomoc uczniom w wyborze określonego systemu wartości oraz w kreowaniu siebie.
7. Pomoc uczniom w organizowaniu różnych form racjonalnego korzystania z czasu
wolnego. ( Encyklopedia Pedagogiczna , 1993: 790).
3
Wybrane problemy współczesnej pedagogiki
Z wymienionych zadań wynika ścisły związek opieki nad dziećmi i młodzieżą
z wychowaniem. Podstawowa funkcja opiekuńczo-wychowawcza wyraża się w tworzeniu na
terenie szkoły jak najbardziej korzystnych warunków intensyfikujących rozwój psychiczny
i somatyczny dziecka. Warunki te mają umożliwić pełną realizację potrzeb uczących się
dzieci i młodzieży.
We współczesnej szkole możemy wyróżnić kilka modeli nauczania i wychowania, w oparciu
o nie Gołębniak wymienia następujące typy współczesnej szkoły:
Szkoła tradycyjna , czyli szkoła konserwatywna, którą charakteryzują autokratyczne
stosunki nauczyciel–uczniowie. Dominacja nauczycieli wyraża się w stosowaniu nauczania
frontalnego (nauczyciel pracuje z całą klasą), surowej dyscyplinie panującej na lekcji,
sterowaniu aktywnością uczniów za pomocą systemu kar i nagród. Działania edukacyjne są
podejmowane w ramach szkolnych przedmiotów nauczania, konstytuowanych na zasadzie
odpowiedniości do dziedzin nauki (uznawanych w danym miejscu i czasie za podstawowe).
Wiedza naukowa, którą przyswajają uczniowie, traktowana jako „pewna”, jest dobrze
ustrukturyzowana i podawana w sposób jasny i przystępny. Dużą wagę przywiązuje się też
do korzystania z pomocy naukowych. Nauczyciele dbają nadto o wykształcenie u uczniów
podstawowych umiejętności — tzw. szkolnych (czytania, pisania, rachowania). Wszelkie
czynności podejmowane są pod kierunkiem i według wzoru prezentowanego uprzednio
przez nauczyciela. W strategii motywowania uczniów do nauki ważną rolę odgrywają
elementy rywalizacji (ranking osiągnięć indywidualnych, klas, szkół).
Szkoła romantyczna jest miejscem w pełni zindywidualizowanego nauczania. Uczniowie
uczą się według indywidualnych planów (semestralnych, miesięcznych, tygodniowych,
dziennych). Nauczyciel rezygnuje z autorytetu opartego na władzy na rzecz pobłażliwości
w wychowaniu. Wychodzi naprzeciw ujawnionym potrzebom edukacyjnym każdej jednostki.
Klasa jest tu traktowana jako zbiór indywidualności, uczniowie zachęcani do odkrywania
wiedzy, mają dużą swobodę do określania, czego i jak się uczyć. Taki sposób uczenia się
sprzyja uzyskiwaniu poczucia sprawstwa i brania odpowiedzialności za własną pracę.
Wiedza wynoszona przez uczniów traktowana jest drugoplanowo, ważniejsze jest
wyposażenie ich w umiejętności współdziałania i wzajemnej akceptacji.
Szkoła nowoczesna to miejsce uczenia się w elastycznie tworzonych małych grupach
roboczych. Uczniowie są angażowani w realizacje autorskich projektów edukacyjnych,
często wykraczających poza ramy pojedynczych przedmiotów szkolnych. Styl kierowania ich
4
Wybrane problemy współczesnej pedagogiki
pracą można określić jako demokratyczny. Akcentuje się przede wszystkim sam proces
uczenia się, doświadczenie, wyzwalanie zachowań kreatywnych. Dużą wagę przywiązuje się
do wielości i różnorodności materiałów edukacyjnych (podręczników, kart pracy, czasopism,
technologii informacyjnej) jako zasobów naukowych. Wiedza wynoszona z tak
organizowanego procesu uczenia się jest traktowana jako prawdopodobna, tymczasowa,
wymagająca stałej weryfikacji i modyfikacji. Uczniowie odpowiedzialni za własny rozwój
podejmują działania, korzystając z instrukcji pochodzących od nauczyciela, uczniów czy
nawet programów komputerowych.
W szkole nowoczesnej wyróżnia Gołębniak jeszcze trzy modele, które opierają się na szkole
progresywistycznej i pedagogice Deweya.
1. Model terapeutyczny.
W programach szkół realizujących ten model nauczania przyznaje się wyższą rangę
efektom emocjonalnym niż efektom poznawczym. Zaznacza się tam wyraźnie wpływ
psychologii Abrahama Maslowa i Carla Rogersa (szkoły mają służyć pełnemu rozwojowi
jednostki i jej samorealizacji) oraz wyników badań nad znaczeniem obrazu własnej osoby
i motywacji dla osiągnięć szkolnych ucznia. Istota edukacji jest tu definiowana
w kategoriach wspierania niezależności uczniów oraz prowadzenia ich do pełnej
akceptacji siebie oraz innych. W szkole tego typu każdy uczeń traktowany jest jako
indywidualność, kierująca własnym postępowaniem i kontrolująca własne uczenie się.
Nauczyciel w tym modelu musi dbać nie tylko o tworzenie warunków do ujawnienia
osobistych celów edukacji, ale powinien pomagać uczniom w ich określaniu i tak
organizować proces uczenia się, aby umożliwiać pełną ich realizację i towarzyszące jej
doświadczenie sukcesu.
2. Model refleksyjny.
Oparty jest na szeroko rozumianych podstawach progresywistycznych i humanistycznych
(sytuowanie ucznia w centrum procesów edukacyjnych, traktowanie go jako podmiotu
własnego rozwoju itp.). Przywiązuje dużą wagę do rozwoju poznawczego wspieranego
czynnikami społecznymi (procesami porozumiewania się). Ważnym elementem jest tu
sposób komunikowania się (mówienie „od siebie do drugiego”, aktywne słuchanie,
czytanie traktowane jako „wypytywanie” podręczników, pisanie jako aktywne
strukturalizowanie tego, co uczeń już wie, czego jeszcze nie wie i w jaki sposób pragnie
się dowiedzieć), który ułatwia rozumienie nabywanej wiedzy. Rozwijane są kompetencje
językowe i komunikacyjne. Uczenie się ma raczej charakter funkcjonalny. Opiera się ono
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin