Temat zajęć: ,,Ślimak , ślimak , pokaż rogi” Cele ogólne: • Zapoznanie z wyglądem i sposobem życia ślimaka • Rozpoznawanie zwierząt żyjących na łące • Ćwiczenia utrwalające orientację przestrzenną , wskazywanie kierunków w stosunku do osi własnego ciała • Przygotowanie do nauki pisania i czytania , dzielenie wyrazów na sylaby z wyklaskiwaniem , wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazach : motyl , żaba , pszczoła , mrówka • Rozwijanie mowy oraz logicznego myślenia • Doskonalenie sprawności manualnej oraz myślenia twórczego Cele szczegółowe: ( dziecko)• Wie jak wygląda ślimak , czym się odżywia , gdzie mieszka • Rozwiązuje zagadki • Rozpoznaje zwierzęta żyjące na łące• Potrafi przykleić sylwetę w odpowiednie miejsce , posługuje się pojęciami : nad , pod, obok , na , między , lewa , prawa strona • Potrafi podzielić nazwy mieszkańców łąki na sylaby i określić ich liczbę • Odpowiada na pytania dotyczące rymowanki ,• Ilustruje ruchem treść rymowanki • Wykonuje masażyk • Potrafi wykonać pracę plastyczną Metody pracy:• Słowna – rozmowa,• Praca z obrazkiem • Praca z żywym eksponatem• Zadania stawiane dzieciom• Ćwiczenia• Zabawa ruchowa Formy pracy :• Praca zespołowa• Indywidualna • W parach – masażyk Środki dydaktyczne : kwiaty z napisanymi tekstami zagadek, wycięte z kolorowego kartonu sylwety: motyla, biedronki, pszczoły, bociana, żaby, mrówki, ślimaka, ilustracje przedstawiające różne ślimaki , żywe ślimaki , kartony z szablonami do pracy plastycznej Przebieg zajęć:1. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć:-- Kto mieszka na naszej łące?- odgadywanie zagadek znajdujących się na spodzie listków. Przyklejanie sylwet mieszkańców łąki będących rozwiązaniem w odpowiednim miejscu na łące. Wykorzystanie pojęć : nad, pod, obok , na , między , lewa, prawa strona - Wyodrębnianie pierwszej głoski oraz podział na sylaby wyrazów będących rozwiązaniem zagadek - Określenie tematu poprzez rozwiązanie ostatniej zagadki 2. Oglądanie i omawianie wyglądu żywych ślimaków znajdujących się w słoikach .Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela:- Jakie zwierzę mamy w słoiku?- Do czego ślimakowi służy muszla?- W jaki sposób porusza się ślimak?-Czy robi to wolno, czy szybko?3.Słuchanie ciekawostek na temat ślimaków , oglądanie ilustracji i obrazków 4. Słuchanie rymowanki ,, Ślimak , ślimak pokaż rogi 5. Rozmowa na temat rymowanki:- Co ma zrobić ślimak? Co obiecujemy ślimakowi ?- Czy ślimak jada pierogi z serem? Czy umiałby zrobić pierogi?- Które z tych słów rymują się: rogi, kapusty, pierogi?- Jakie słowo z piosenki rymuje się ze słowem tłusty?6. Spacer ślimaków - zabawa ruchowa z elementem czworakowania.Dzieci "ślimaki" na czworakach poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło "rozglądamy się" zatrzymują się, przechodzą do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unoszą się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładą się na boku i odpoczywają7.Ilustracja ruchowa wiersza ,, Slimak”8.„Ślimakowe masażyki” - dzieci dobierają się parami, siadają jedno za drugim. Dziecko siedzące z przodu zamyka oczy, a dziecko siedzące z tyłu otwartymi dłońmi powoli rysuje na plecach partnera marsz dwóch ślimaków , a następnie palcem dużą muszlę ślimaka . Po chwili zamieniają się rolami..9 . Wykonanie pracy plastycznej ,,Zaczarowany ślimak” Prezentacja elementów potrzebnych do wykonania pracy • Kolorowanie elementów • Zawijanie muszli • Klejenie elementów 10.Prezentacja wykonanych prac
mariolusia1