Ślimak - zajęcie.docx

(12 KB) Pobierz

Temat zajęć: ,,Ślimak , ślimak , pokaż rogi” 

Cele ogólne: 
• Zapoznanie z wyglądem i sposobem życia ślimaka 
• Rozpoznawanie zwierząt żyjących na łące 
 Ćwiczenia utrwalające orientację przestrzenną , wskazywanie kierunków w stosunku do osi własnego ciała 
• Przygotowanie do nauki pisania i czytania , dzielenie wyrazów na sylaby z wyklaskiwaniem , wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazach : motyl , żaba , pszczoła , mrówka 
• Rozwijanie mowy oraz logicznego myślenia 
• Doskonalenie sprawności manualnej oraz myślenia twórczego 

Cele szczegółowe: ( dziecko)

• Wie jak wygląda ślimak , czym się odżywia , gdzie mieszka 
• Rozwiązuje zagadki 
• Rozpoznaje zwierzęta żyjące na łące
• Potrafi przykleić sylwetę w odpowiednie miejsce , posługuje się pojęciami : nad , pod, obok , na , między , lewa , prawa strona 
• Potrafi podzielić nazwy mieszkańców łąki na sylaby i określić ich liczbę 
• Odpowiada na pytania dotyczące rymowanki ,
• Ilustruje ruchem treść rymowanki 
• Wykonuje masażyk 
• Potrafi wykonać pracę plastyczną 
Metody pracy:
• Słowna – rozmowa,
• Praca z obrazkiem 
• Praca z żywym eksponatem
• Zadania stawiane dzieciom
 Ćwiczenia
• Zabawa ruchowa 
Formy pracy :
• Praca zespołowa
• Indywidualna 
• W parach – masażyk 


Środki dydaktyczne : kwiaty z napisanymi tekstami zagadek, wycięte z kolorowego kartonu sylwety: motyla, biedronki, pszczoły, bociana, żaby, mrówki, ślimaka, ilustracje przedstawiające różne ślimaki , żywe ślimaki , kartony z szablonami do pracy plastycznej 


Przebieg zajęć:

1. Zapoznanie dzieci z tematem zajęć:
-- Kto mieszka na naszej łące?- odgadywanie zagadek znajdujących się na spodzie listków. Przyklejanie sylwet mieszkańców łąki będących rozwiązaniem w odpowiednim miejscu na łące. Wykorzystanie pojęć : nad, pod, obok , na , między , lewa, prawa strona 
- Wyodrębnianie pierwszej głoski oraz podział na sylaby wyrazów będących rozwiązaniem zagadek 
- Określenie tematu poprzez rozwiązanie ostatniej zagadki 
2. Oglądanie i omawianie wyglądu żywych ślimaków znajdujących się w słoikach .
Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania nauczyciela:
- Jakie zwierzę mamy w słoiku?
- Do czego ślimakowi służy muszla?
- W jaki sposób porusza się ślimak?
-Czy robi to wolno, czy szybko?
3.Słuchanie ciekawostek na temat ślimaków , oglądanie ilustracji i obrazków 
4. Słuchanie rymowanki ,, Ślimak , ślimak pokaż rogi 
5. Rozmowa na temat rymowanki:
- Co ma zrobić ślimak? Co obiecujemy ślimakowi ?
- Czy ślimak jada pierogi z serem? Czy umiałby zrobić pierogi?
- Które z tych słów rymują się: rogi, kapusty, pierogi?
- Jakie słowo z piosenki rymuje się ze słowem tłusty?
6. Spacer ślimaków - zabawa ruchowa z elementem czworakowania.
Dzieci "ślimaki" na czworakach poruszają się w różnych kierunkach. Na hasło "rozglądamy się" zatrzymują się, przechodzą do leżenia przodem, nogi pozostają na dywanie, unoszą się na dłoniach wyciągając jak najwyżej głowę, spoglądają w różne strony. Na hasło "ślimaki odpoczywają" kładą się na boku i odpoczywają
7.Ilustracja ruchowa wiersza ,, Slimak
8.„Ślimakowe masażyki” - dzieci dobierają się parami, siadają jedno za drugim. Dziecko siedzące z przodu zamyka oczy, a dziecko siedzące z tyłu otwartymi dłońmi powoli rysuje na plecach partnera marsz dwóch ślimaków , a następnie palcem dużą muszlę ślimaka . Po chwili zamieniają się rolami..
9 . Wykonanie pracy plastycznej ,,Zaczarowany ślimak” 
Prezentacja elementów potrzebnych do wykonania pracy 
• Kolorowanie elementów 
• Zawijanie muszli 
• Klejenie elementów 
10.Prezentacja wykonanych prac

Zgłoś jeśli naruszono regulamin