materialy_na_godziny_zastepcze.pdf

(2506 KB) Pobierz
Drogi czytelniku!
niniejsza publikacja została zabezpieczona przez rozpowszechnianiem znakami widocznymi
i niewidocznymi, które umo¿liwiaj± jednoznaczn± identyfikacjê osoby pobieraj±cej.
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
1156209005.025.png 1156209005.026.png 1156209005.027.png 1156209005.028.png 1156209005.001.png 1156209005.002.png 1156209005.003.png 1156209005.004.png 1156209005.005.png 1156209005.006.png 1156209005.007.png
 
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
Spis materiałów
Profilaktyka zagro e w cyberprzestrzeni, Aleksandra Kubala-Kulpi ska
O zdrowiu inaczej, Izabella Lutze
Konflikt - co go podsyca a co gasi, Katarzyna Pola ska
Poczucie własnej warto ci, Katarzyna Chadaj
 
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
Pakiet pedagoga. Materia¸y na godziny zast´pcze
Profilaktyka zagro˝eƒ w cyberprzestrzeni
–––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
propozycje zaj´ç 1
A
A
Poznajmy Sieciaki
´
´
Czas
Wiek uczestników
Materia¸y
L 45 minut
L klasy I–III
L informacje na temat Sieciaków i Sieciuchów
ze strony www.dzieckowsieci.pl
L materia¸y do wykonania Sieciaków (kartony,
opakowania papierowe, bibu¸a, papier
kolorowy, klej, plastelina, folia aluminiowa,
balony, we¸na)
Prowadzàcy przedstawia postaci Sieciaków i Sieciuchów (mo˝na wydrukowaç je ze strony
www.dzieckowsieci.pl).
L
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Sieciaki to czwórka przyjació¸ walczàcych ze z¸ymi Sieciuchami. Do dru˝yny Sieciaków nale˝à:
Ajpi – uczennica gimnazjum, której ulubionym przedmiotem szkolnym jest historia. Ajpi uwielbia
oglàdaç teleturnieje telewizyjne, interesuje si´ astronomià. W internecie dziewczynka ma mo˝li-
woÊç zidentyfikowania ka˝dej osoby po adresie IP.
Netka – ranny ptaszek, nie marnuje czasu na spanie. Dziewczynka interesuje si´ geografià, jest
molem ksià˝kowym i internetowym. W internecie potrafi odnaleêç wszystkie informacje tam
zamieszczane, cz´sto wykorzystuje je w szkole. Zosta¸a sieciakiem, poniewa˝ jak nikt zna zasoby
internetu.
Spociak – uwielbia jeêdziç na deskorolce i graç w gry strategiczne, w wolnych chwilach s¸ucha
hip-hopu, swoje umiej´tnoÊci taneczne cz´sto prezentuje na dyskotekach szkolnych. Spociak to
kolega Ajpi. Ta dwójka dzia¸a wspólnie. Ch¸opak, znajàc w¸aÊciciela adresu IP, mo˝e zablokowaç
jego dost´p do sieci.
Kompel – uwielbia graç w koszykówk´, zawsze kieruje si´ uczciwymi zasadami. Jako jedyny posiada
bogatà wiedz´ informatycznà. W¸aÊnie dlatego jako sieciak mo˝e przeglàdaç dyski wybranej
osoby, aby dowiedzieç si´, kim ona naprawd´ jest.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Dyskusja na temat funkcji komputera. Prowadzàcy pyta uczniów:
L
Czy posiadacie komputer i w jakim celu go wykorzystujecie?
Jakie zalety ma korzystanie z komputera?
Prowadzàcy proponuje uczestnikom, aby wykonali w¸asnego, wybranego sieciaka najlepiej
w formie przestrzennej (do tej pracy mo˝na wykorzystaç ka˝dy materia¸, np. kartony, opako-
L
To tylko propozycja zaj´ç. Zach´cam do realizowania ich zgodnie z publikacjà 3... 2... 1 internet! – scenariusze zaj´ç na temat bezpie-
czeƒstwa dzieci w internecie dla uczniów klas IV–VI szko¸y podstawowej opracowanie Julia Barliƒska, konsultacja ¸ukasz Wojtasik.
1
1
1156209005.008.png 1156209005.009.png 1156209005.010.png 1156209005.011.png 1156209005.012.png 1156209005.013.png 1156209005.014.png 1156209005.015.png 1156209005.016.png 1156209005.017.png
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
Produkt zabezpieczony elektronicznie - Wydawnictwo Raabe. Wła¶ciciel: szczepanik86@wp.pl
Pakiet pedagoga. Materia¸y na godziny zast´pcze
wania papierowe, bibu¸´, papier kolorowy, klej, plastelin´, foli´ aluminiowà, balony, we¸n´).
Uczniowie sami wybierajà materia¸ swojej pracy.
Ekspozycja prac uczniów i zakoƒczenie zaj´ç.
L
A
A
Poznajmy Sieciuchy
´
´
Czas
Wiek uczestników
Materia¸y
L 45 minut
L klasy I–III
L informacje na temat Sieciuchów ze strony
www.dzieckowsieci.pl
Prowadzàcy przedstawia krótkà charakterystyk´ Sieciuchów, które symbolizujà zagro˝enia,
jakie mo˝na spotkaç w sieci.
L
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Grupa Sieciuchów to:
Be¸kot – na ogó¸ trudno go zrozumieç (be¸okocze), pisze teksty, które nie majà sensu, u˝ywa
przekleƒstw, obra˝a innych. Pojawia si´ na forach, czatach i komunikatorach. Je˝eli b´dziemy go
ignorowaç, straci swojà moc.
Âmieciuch – zajmuje si´ rozsy¸aniem bezsensowych treÊci, czyli spamu, mo˝e pojawiç si´ wsz´dzie
w sieci. Tylko kasowanie jego informacji bez przeczytania os¸abia jego moc.
K¸amacz – zadaje mnóstwo szczegó¸owych pytaƒ, mówiàc o sobie, k¸amie. Cz´sto proponuje
spotkanie w prawdziwym Êwiecie, nawet je˝eli nie znamy go doÊç dobrze. Pojawia si´ tam gdzie
ludzie, których mo˝e oszukaç. Jego moc zostanie os¸abiona tylko wtedy, je˝eli nie b´dziemy odpo-
wiadali na zadawane pytania i mu nie zaufamy.
Kradziej – zajmuje si´ gromadzeniem nielegalnego oprogramowania i pobieraniem multimediów.
Trudno go spotkaç – ukrywa si´ i czyha na okazj´, aby kogoÊ okraÊç.
––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––––
Rozmowa na temat zagro˝eƒ:
L
Czy kiedykolwiek spotkaliÊcie si´ z Sieciuchami – zagro˝eniami w internecie?
Po wys¸uchaniu odpowiedzi udzielonych przez uczniów prowadzàcy proponuje podpisanie
umowy, w której ka˝dy uczeƒ zobowià˝e si´ do ostro˝nego zachowania podczas korzystania
z internetu.
L
Dzieci zapisujà na tablicy propozycje zasad, które b´dà zamieszczone w umowie (mo˝na wyko-
rzystaç gotowà umow´ dost´pnà na stronie www.dzieckowsieci.pl). Ka˝dy uczestnik podpi-
suje umow´, którà nast´pnie nale˝y umieÊciç w widocznym miejscu w klasie.
L
Na zakoƒczenie zaj´ç przypomnienie zalet korzystania z komputera poznanych podczas
poprzednich zaj´ç oraz poznanych dzisiaj zagro˝eƒ.
L
2
1156209005.018.png 1156209005.019.png 1156209005.020.png 1156209005.021.png 1156209005.022.png 1156209005.023.png 1156209005.024.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin