prawo unii europejskiej wyklady.odt

(69 KB) Pobierz

PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ

 

T nr 2: Rozwój integracji europejskiej

 

Ewenement integracji europejskiej

-Północnoamerykański Układ Wolnego Handlu (NAFTA),

-Wspólnota Północnoafrykańską,

-Wspólnota Gospodarczą Państw Afryki Zachodniej (ECOSOWAS),

-Stowarzyszenie Narodów Azji Południowo – Wschodniej (ASEAN),

-Mercosur w Ameryce Łacińskiej,

-System Integracji Środkowo – amerykańskiej,

-Karaibska Wspólnotę i Wspólny Rynek (CARICOM),

-Wspólnota Gospodarczą Azji i Pacyfiku (APEC),

-Radę Arabskiej Jedności Gospodarczej (CAEU),

-Arabska Radę Współpracy (ACC),

-Arabska Unię Maghrebu

 

wskaznik: współpraca regionalna

Cechy instytucjonalne: Opieranie się wyłącznie na międzyrządowych  metodach podejmowania decyzji

Metody podejmowania decyzji: Podejmowanie decyzji drogą konsensusu

(państwa mają prawo weta wobec decyzji)

Stopień integracji prawnej : Arbitraż i rozstrzyganie określonych spraw

Zakres integracji politycznej: Koncentracja na współpracy gospodarczej między państwami

Zakres spraw objętych współpracą: Nacisk na handel, inwestycje i związane z tym

sprawy ekonomiczne

Obecność_procedur demokratycznych: Minimalne, jeśli w ogóle, zaangażowanie parlamentów

Współpraca w zakresie polityki zagranicznej: Koordynowanie stosunków zewnętrznych

ograniczone do udziału w wielostronnych negocjacjach

handlowych

 

Cechy charakterystyczne organizacji ponadnarodowej

możliwość stanowienia prawa kierowanego zarówno do państw członkowskich, jak i poszczególnych jednostek,  przy czym normy stanowione mogą być bezpośrednio skuteczne i zachowują pierwszeństwo w stosunku do wszystkich norm prawa krajowego, włączając normy konstytucyjne; decyzje podejmowane są większością głosów i wiążą również państwa, które głosowały przeciwko przyjęciu danego środka;

autonomia sądowa, tj. zasada, że wszelkie spory dotyczące stosowania lub wykładni prawa wspólnotowego mogą być rozpatrywane wyłącznie przez specjalnie powołany organ sądowy, którego jurysdykcja jest obowiązkowa i nie może być wyłączona;

autonomia finansowa, oznaczająca, że organizacja nie utrzymuje się ze składek państw członkowskich, lecz posiada własne źródła dochodów (m.in. cła nakładane na podstawie wspólnej taryfy celnej, dochody ze wspólnej polityki rolnej, część podatku od wartości dodanej przekazywanej przez poszczególne państwa do wspólnej kasy)

 

Prehistoria

-Okres międzywojenny: koncepcje współpracy paneuropejskiej (Richarda hrabiego Coudenhove – Kalergiego) czy Stanów Zjednoczonych Europy (francuskiego premiera Edouarda Herriota - używał znanych dzisiaj terminów, jak „wspólny rynek” czy „Unia Europejska”.

-Latach II wojny światowej: Winston Churchill, opowiadał się za utworzeniem „Stanów Zjednoczonych Europy” - organizacji działającej za pośrednictwem „Rady Europy” - będącej obszarem zredukowanych barier dla handlu i swobodnego przepływu osób, wyposażoną we wspólne siły zbrojne i Wysoki Trybunał do rozstrzygania sporów;

 

Ojcowie integracji europejskiej

-Za ojców integracji, uważa się Jean’a Monneta i Roberta Schumana.

-Projekt utworzenia instytucji niezależnej od rządów poszczególnych państw, która byłaby w swojej naturze nie międzyrządowa, lecz ponadnarodowa:plan Schumana,

-zjednoczenie Europy miało dokonywać się nie z dnia na dzień ani według jednego planu, lecz będzie postępowało krok po kroku za sprawą konkretnych dokonań.

-Wyzbycie się wrogości między Francją a Niemcami: ‘umieszczenie całej francusko – niemieckiej produkcji węgla i stali pod zarządem wspólnej Wysokiej Władzy w organizacji otwartej na udział innych krajów europejskich’. Miałby to być ‘pierwszy etap Federacji Europejskiej’, który sprawiłby, iż wszelka wojna między Francja a Niemcami byłaby ‘nie tylko nie do pomyślenia, ale i fizycznie niemożliwa.’”Dzień, w którym francuski minister spraw zagranicznych przedstawił swój plan oparty na pomyśle Jean’a Monneta,  uznać za symboliczny początek Unii Europejskiej; 9 maja jest dziś obchodzony jako Dzień Europy.

 

Rozszerzanie integracji

Rozszerzenie integracji europejskiej oznacza objęcie jej zasięgiem coraz większej ilości państw. Skalę tych przeobrażeń najlepiej oddają liczby: 18 kwietnia 1951 r. traktat paryski ustanawiający Europejską Wspólnotę Węgla i Stali podpisało 6 państw: Francja, Republika Federalna Niemiec, Włochy, Belgia, Niderlandy i Luksemburg. W 2010 r. Unia Europejska liczy 27 państw członkowskich, a 3 państwa kandydują do niej (Turcja, Chorwacja, b. Republika Jugosłowiańska Macedonii).

 

1952- Powstaje Europejska Wspólnota Węgla i Stali, którą tworzą Francja,

Republika Federalna Niemiec, Włochy, Belgia, Niderlandy i Luksemburg

1958- Powstają Europejska Wspólnota Gospodarcza i Europejska Wspólnota Energii Atomowej.

Członkowie: Francja, Republika Federalna Niemiec, Włochy, Belgia, Niderlandy

i Luksemburg

1973- Do Wspólnot Europejskich przystępują: Wielka Brytania, Irlandia i Dania.

Norwegia w drodze referendum odrzuca możliwość wstąpienia do WE

1981- Do Wspólnot Europejskich przystępuje Grecja

1986- Do Wspólnot Europejskich przystępują Hiszpania i Portugalia

1995- Do Unii Europejskiej przystępują: Szwecja, Finlandia i Austria. W powtórnym

referendum Norwegia odrzuca możliwość akcesji

2004- Do Unii Europejskiej przystępują Polska, Węgry, Czechy, Słowacja, Litwa, Łotwa,

Estonia, Cypr i Malta

2007- Do Unii Europejskiej przystępują Bułgaria i Rumunia

 

Pogłębianie integracji

Następowało w dwóch kierunkach:

-współpracy międzyrządowej podporządkowywano coraz więcej dziedzin, przede wszystkim w sferze polityki zagranicznej, a z czasem polityki bezpieczeństwa, a ostatnio także obrony.

-kolejne sfery podporządkowywano regulacjom ponadnarodowym (wspólnotowym i unijnym), a więc te, w których kompetencje państw członkowskich zostały przekazane organom ponadnarodowym. Początkowo dotyczyło to  kwestii gospodarczych, następnie także i finansowych, wizowych, azylowych, kontroli granic aż po współpracę w sferze zwalczania przestępczości.

Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (traktat paryski)- 1952  Powstanie instytucji  ponadnarodowych. Regulacje dotyczące  produkcji węgla i stali w krajach członkowskich

Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej, Traktat o utworzeniu Europejskiej Wspólnoty Atomowej (traktaty rzymskie)- 1958   Porozumienie o zniesieniu ceł na produkty przemysłowe w handlu  wewnętrznym, istytucjonalizacja współpracy w zakresie energetyki jądrowej

Traktat ustanawiający wspólną Radę i wspólną Komisję Wspólnot Europejskich (traktat fuzyjny)-  1967   Ustanowienie wspólnych instytucji dla

poszczególnych wspólnot

Jednolity Akt Europejski- 1987  Wprowadzenie swobody przepływu osób, towarów i usług.Regulacje dotyczące współpracy w zakresie polityki zagranicznej

Traktat o Unii Europejskiej (traktat z Maastricht)- 1993  Utworzenie Unii Europejskiej o  strukturze  filarowej (integracja gospodarcza, polityka zagraniczna i bezpieczeństwa, współpraca w zakresie spraw wewnętrznych i wymiaru sprawiedliwości)

Traktat z Amsterdamu- 1999  Ustanowienie Wysokiego Przedstawiciela Unii Europejskiej ds. Wspólnej Polityki Zagranicznej i Bezpieczeństwa. Włączenie kwestii ochrony granic zewnętrznych,wizowych i azylowych (tzw. system Schengen) do pierwszego filara

Traktat z Nicei- 2003  Przygotowanie do rozszerzenia Unii Europejskiej o kraje Europy Środkowo– Wschodniej. Karta Praw Podstawowych

Traktat z Lizbony- 2009  Zniesienie trójfilarowości, nadanie Unii Europejskiej podmiotowości prawnomiędzynarodowej, Traktat o Unii Europejskiej i Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej jako podstawy prawne UE

 

Temat nr 3: Traktat z Lizbony podstawowe zmiany

 

Główne modyfikacje

-przekształcenie UE w organizację międzynarodową i rezygnacja ze struktury filarowej

-sprecyzowanie kompetencji UE i odgraniczenie ich od kompetencji państw członkowskich

-nadanie szczególnego charakteru WPZiB

-umocnienie roli parlamentów narodowych, zwłaszcza przy monitorowaniu działania zasady subsydiarności

-Karta Praw Podstawowych

-zwiększenie elastyczności (rozszerzenie wzmocnionej współpracy, procedura kładki)

-zasada podwójnej większości podczas głosowań większością kwalifikowaną w Radzie

-sprecyzowanie źródeł prawa pochodnego i procedur jego stanowienia

-sprecyzowanie możliwości wystąpienia z UE

 

Przekształcenie UE w organizację międzynarodową

-art 47 TUE: Unia ma osobowość prawną

-art. 1 TUE: podstawę Unii stanowią TUE i TFUE. Unia zastępuje WE i jest jej następcą prawnym

-likwidacja systemu filarowego

-UE jako organizacja międzynarodowa - kres spekulacjom nt. tworzenia państwa ogólnoeuropejskiego kosztem suwerenności państw członkowskich

 

Podział kompetencji

-nawiązanie do koncepcji Kompetenz - Kompetenz

-zasada przyznania (kompetencji powierzonych): art. 5 TUE: Granice kompetencji Unii wyznacza zasada przyznania

-art. 4 TUE: gwarancja wobec zasadniczych kompetencji państw członkowskich

-art. 4 TUE: kompetencje nieprzyznane UE w Traktatach należą do państw członkowskich

 

art. 4 TUE

-równość państw wobec traktatów

-poszanowanie tożsamości narodowej i podstawowych funkcji państwa (struktury polityczne i konstytucyjne, integralność terytorialna, zapewnienie porządku publicznego, ochrona bezpieczeństwa narodowego)

-kwestia bezpieczeństwa narodowego należy do zakresu wyłącznej kompetencji państw członkowskich

 

art. 6 TUE

-przyjęcie KPP i przystapienie UE do KPCz nie oznacza rozszerzenia kompetencji UE

 

art 2 TFUE - kompetencje dzielone

-państwa członkowskie wykonują swoje kompetencje w zakresie, w jakim UE nie wykonuje swoich

-zaprzestanie wykonywania kompetencji przez UE powoduje przejęcie ich przez państwo

-jeśli UE prowadzi działania w pewnej dzidzinie, zakres ich wykonywania jest określony aktem UE, a więc nie dotyczy całości kompetencji

-podjęcie przez UE działań wspierających, koordynujących i uzupełniających nie zastępuje kompetencji państw członkowskich

 

art. 3 TFUE - kompetencje wyłączne Unii

-unia celna

-reguły konkurencji

-polityka pieniężna (dot. państw strefy euro)

-zachowanie wspólnych zasobów biologicznych w ramach wspólnej polityki rybołówstwa

-wspólna polityka handlowa

-zawieranie umów międzynarodowych

 

art. 4 TFUE - kompetencje dzielone

-rynek wewnętrzny

-polityka społeczna (aspekty określone w Traktatach)

-spójność gospodarcza, społeczna i terytorialna

-rolnictwo i rybołówstwo (z wyłączeniem zachowania morskich zasobów biologicznych)

-środowisko naturalne

-ochrona konsumentów

-transport

-sieci transeuropejskie

-energia

-przestrzeń wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości

-wspólne problemy bezpieczeństwa w zakresie zdrowia publicznego

-w dziedzinach badań, rozwoju technologicznego i przestrzeni kosmicznej oraz współpracy na rzecz rozwoju i pomocy humanitarnej wykonywanie kompetencji przez UE nie może doprowadzić do uniemożliwienia państwom członkowskim wykonywania ich kompetencji

 

art. 6 TUFE - wspieranie, koordynowanie lub uzupełnianie państw członkowskich przez UE

-ochrona i poprawa zdrowia ludzkiego

-przemysł

-kultura

-turystyka

-edukacja, kształcenie zawodowe, młodzież, sport

-ochrona ludności

-współpraca administracyjna

 

art. 12 TUE - zwiększenie roli parlamentów narodowych

-otrzymują informacje oraz projekty aktów ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin