republika_czeska.pdf

(268 KB) Pobierz
SKRÓTOWE OPISY SYSTEMÓW EDUKACJI I AKTUALNYCH REFORM W EUROPIE
SYSTEMY EDUKACJI W EUROPIE – STAN
OBECNY I PLANOWANE REFORMY
REPUBLIKA CZESKA
1. Populacja uczących się i język nauczania
W 2003 r. liczba osób w wieku do 29 lat wynosiła 3 866 791 (37,86% ludności), a liczba dzieci i
młodzieży w wieku objętym obowiązkowym kształceniem – 1 009 311 (9,88% ludności). Urzędowym
językiem nauczania jest język czeski. W roku szkolnym 2004/05 nauczanie polskiej mniejszości
narodowej prowadzono w języku polskim w 21 przedszkolach, 23 szkołach powszechnych i jednym
polskim gymnázium , a ponadto istniało jedno trzyjęzyczne gymnázium , kształcące w języku czeskim,
polskim i angielskim oraz 3 dwujęzyczne (czesko-polskie) techniczne szkoły średnie II stopnia.
2. Administracja i finansowanie edukacji
W roku szkolnym 2004/05 większość uczniów na poziomie podstawowym i średnim uczęszczała do
szkół publicznych.
Od 1 stycznia 2005 r. czeski system edukacji funkcjonuje na podstawie nowych ustaw, które regulują
sprawy związane z kształceniem od poziomu przedszkolnego do poziomu szkolnictwa średniego II
stopnia i wyższego szkolnictwa zawodowego, z zarządzaniem edukacją na tych poziomach oraz z
zawodem nauczycielskim. Poszczególne akty prawne wchodzą kolejno w życie. Podstawę
funkcjonowania szkolnictwa wyższego stanowi Ustawa o szkolnictwie wyższym z 1999 r.
Administracja szkolna stanowi część administracji ogólnej, w której wyodrębnia się szczebel centralny,
regionalny (obecnie istnieje 14 regionów) i gminny. Regiony mają szeroką autonomię.
Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu odpowiada za zintegrowaną politykę edukacyjną państwa,
opracowując długoterminowe strategie kształcenia i rozwoju systemu edukacji, które przedstawia
Radzie Ministrów w każdym nieparzystym roku.
Do zadań Ministerstwa Edukacji, Młodzieży i Sportu należą przede wszystkim:
- zarządzanie systemem szkolnym na szczeblu administracji państwowej,
- sprawy związane z koncepcją, stanem i rozwojem systemu edukacji,
- określanie treści nauczania: opracowywanie Ogólnokrajowego programu nauczania – dokumentu
politycznego dyskutowanego przez Radę Ministrów i zatwierdzanego przez Parlament,
zatwierdzanie ramowych programów nauczania, które stanowią podstawę przygotowywania
szkolnych programów nauczania, oraz zatwierdzanie programów nauczania dla wyższych szkół
zawodowych i pozostałych uczelni,
- sprawy związane z wynagrodzeniami nauczycieli i pomocami dydaktycznymi,
- prowadzenie wykazu szkół (z wyjątkiem placówek przedszkolnych),
- tworzenie i prowadzenie placówek doskonalenia nauczycieli oraz domów poprawczych dla
młodzieży.
Władze regionalne, odpowiadające za edukację na swym terenie, opracowują – zgodnie z celami
ogólnokrajowymi – długoterminowe strategie dla swego regionu w każdym parzystym roku oraz
zakładają i prowadzą szkoły średnie II stopnia i wyższe szkoły zawodowe.
Gminy odpowiadają za kształcenie obowiązkowe. Zakładają i prowadzą przedszkola i szkoły
powszechne. W imieniu gminy zadania te wykonuje na ogół Komisja ds. Kształcenia i Wychowania
( Komise pro výchovu a vzdĕlávání ).
1
52880092.012.png 52880092.013.png 52880092.014.png
Organy założycielskie mianują dyrektorów szkół w drodze konkursu; dyrektorów można zwolnić ze
stanowiska jedynie z przyczyn określonych w przepisach.
Wszystkie szkoły mają od 1 stycznia 2003 r. osobowość prawną. Dyrektorom szkół przekazano pełną
odpowiedzialność za jakość procesu dydaktycznego, zarządzanie finansami szkół, zatrudnianie i
zwalnianie nauczycieli oraz relacje ze społecznością lokalną i ogółem społeczeństwa. Zgodnie z
przepisami, organ założycielski szkoły jest zobowiązany utworzyć radę szkoły ( školská rada ), która
umożliwia rodzicom, uczniom, kadrze (poza dyrektorem szkoły) oraz przedstawicielom społeczeństwa
uczestnictwo w zarządzaniu szkołą.
Szkoły są finansowane z dwóch źródeł: koszty inwestycyjne i bieżące pokrywają organy założycielskie
(regiony i gminy z budżetów regionalnych), a fundusze na wynagrodzenia i pomoce dydaktyczne są
przyznawane z budżetu centralnego przez Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu, za
pośrednictwem administracji regionalnej. Finansowanie odbywa się zgodnie z zasadą wydatków na 1
osobę.
Od 1990 r. (a w sektorze szkolnictwa wyższego – od 1999 r.) powstają w Republice Czeskiej szkoły
prywatne. Większość szkół ma charakter bezwyznaniowy; z prawnego punktu widzenia szkoły te mają
status organizacji dochodowych lub dotowanych organizacji niedochodowych. W roku szkolnym
2004/05 szkoły prywatne i wyznaniowe stanowiły łącznie 1,4% ogólnej liczby szkół powszechnych i
kształciły 0,8% uczniów na tym poziomie edukacji; w szkolnictwie średnim II stopnia wskaźniki te
wynoszą odpowiednio 22,5% szkół i 15% uczniów, w sektorze wyższego szkolnictwa zawodowego –
33% szkół i 34% studentów, a w sektorze pozostałych uczelni – 60% uczelni i 6,1% studentów. Koszty
bieżące w szkołach prywatnych finansuje się według takiego samego algorytmu, jak w szkołach
publicznych w danym regionie. Dotacje podstawowe (50-80% funduszy przyznawanych podobnym
szkołom publicznym, zależnie od rodzaju) mogą zostać zwiększone do 80-100%, jeżeli szkoła spełnia
określony zestaw kryteriów. Szkoły wyznaniowe otrzymują bezpośrednio z ministerstwa takie same
kwoty, jak szkoły publiczne. Uczelnie prywatne otrzymują dotacje państwowe jedynie w przypadku,
gdy są instytucjami niedochodowymi.
Centralnym organem nadzoru jest Czeski Inspektorat Szkolny ( Česká školní inspekce ), podległy
bezpośrednio ministerstwu edukacji. Zadaniem inspektoratu jest monitorowanie szkół i szkolnej
infrastruktury: warunków i rezultatów kształcenia, jakości zarządzania, efektywności wykorzystania
funduszy oraz przestrzegania obowiązujących przepisów na wszystkich poziomach, włącznie z
wyższymi szkołami zawodowymi, ale z wyjątkiem pozostałych szkół wyższych.
3. Edukacja przedszkolna
Przedszkole ( mateřská škola ) stanowi część systemu edukacji o długoletniej tradycji. Edukacja
przedszkolna opiera się na Ramowym programie nauczania zatwierdzonym przez ministerstwo.
Podstawową grupą wiekową są dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Wprawdzie edukacja przedszkolna nie
jest obowiązkowa, do przedszkoli uczęszcza prawie 88,2% tej grupy wiekowej. Od rodziców można
pobierać opłaty stanowiące maksymalnie 50% kosztów bieżących (niezwiązanych z kształceniem)
ponoszonych przez gminy, przy czym nie dotyczy to roku poprzedzającego rozpoczęcie nauki w
szkole, podczas którego kształcenie jest dla wszystkich dzieci bezpłatne.
4. Kształcenie obowiązkowe
Uczęszczanie do szkoły jest obowiązkowe przez dziewięć lat, na ogół w wieku od 6 do 15 lat.
Wszyscy uczniowie rozpoczynają naukę w szkole powszechnej ( základni škola ), a w drugim etapie
mogą uczęszczać do gymnázium .
a) Etapy
Placówka
Typowy wiek
Poziom ISCED
Základni škola – szkoła powszechna (jednolita struktura
obejmująca szkołę podstawową i średnią I stopnia)
I etap: 6-10 lat;
II etap: 11-15 lat
1+2
Gymnázium – ogólnokształcąca szkoła średnia I stopnia 11/13-15
2
2
52880092.015.png 52880092.001.png 52880092.002.png
b) Kryteriaprzyjęć
Szkoły są zrejonizowane, ale rodzice mają prawo wybrać dowolną szkołę. Uczniowie mogą przejść z
základni škola po ukończeniu V klasy do ośmioletniego gymnázium lub po ukończeniu VII klasy do
sześcioletniego gymnázium , pod warunkiem zdania egzaminu wstępnego, przeprowadzanego przez
szkołę. W gymnázium kształci się 9,75% odpowiedniej grupy wiekowej.
c) Dzienny/tygodniowy/rocznywymiarzajęć
Rok szkolny rozpoczyna się 1 września, a kończy 31 sierpnia następnego roku. W roku 2004/05 rok
szkolny obejmował 196 dni zajęć dydaktycznych. Lekcje trwają 45 minut i są prowadzone przez pięć
dni w tygodniu. Tygodniowy wymiar zajęć wynosi 20-25 godzin lekcyjnych w I etapie i 27-31 w II etapie
(liczba godzin lekcyjnych wzrasta stopniowo).
d) Wielkość klas/podział uczniów na klasy
W roku szkolnym 2004/05 na 1 nauczyciela przypadało 14,5 ucznia; klasy liczyły średnio 21,4 ucznia.
Minimalna liczba uczniów w klasie wynosi 17, a maksymalna – 30. Klasy są koedukacyjne i składają
się z uczniów w tym samym wieku. Małe gminy mogą zakładać szkoły (prowadzące wyłącznie I etap
kształcenia), w których są klasy składające się z uczniów w różnym wieku (4% uczniów). W I etapie
wszystkie przedmioty prowadzi na ogół jeden nauczyciel, natomiast w II etapie lekcje prowadzą
nauczyciele przedmiotu, specjalizujący się na ogół w dwóch przedmiotach.
e) Programyitreści nauczania
Cele i podstawowe treści programowe są określone w ogólnokrajowych standardach kształcenia. Cele
te można realizować za pomocą różnych programów nauczania pod warunkiem, że zostały one
zatwierdzone przez ministerstwo. Istnieją trzy ogólnokrajowe programy nauczania. Każda placówka
samodzielnie wybiera metody nauczania i podręczniki (z listy zatwierdzonej przez ministerstwo).
f) Ocena, promocja i kwalifikacje
Uczniowie są oceniani przez nauczycieli na podstawie prac pisemnych, wystąpień ustnych i pracy
domowej według pięciopunktowej skali. Wyniki oceny ciągłej podsumowuje się w raporcie na
zakończenie każdego semestru. Od roku 2005 na wszystkich poziomach kształcenia dozwolona jest
również ocena słowna (opisowa). Od roku szkolnego 2005/06 szkoły będą wydawać uczniom w
ostatnim roku kształcenia obowiązkowego dokument przedstawiający ocenę końcową. Postępy
uczniów w nauce omawia się podczas zebrań z rodzicami. Uczniowie mający trudności w nauce mogą
powtarzać jedną klasę na każdym etapie kształcenia.
5. Szkolnictwo średnie II stopnia i policealne
a) Rodzajekształcenia
Placówka
Rodzaj kształcenia
Czas
trwania
Poziom
ISCED
Typowy
wiek
Gymnázium
Ogólne, na poziomie średnim II stopnia 4
3A
15-19
Střední odborná škola
( SOŠ )
Techniczne, na poziomie średnim II
stopnia
4
3A
15-19
3
3C
15-18
Střední odborné učilištĕ
( SOU )
Zawodowe, na poziomie średnim II
stopnia
2
3C
15-17
3
3C
15-18
4
3A
15-19
SOŠ + SOU
Studium policealne ( nástavbové
studium )
2
4A
19-21
3
52880092.003.png 52880092.004.png 52880092.005.png 52880092.006.png
b) Kryteriaprzyjęć
Warunkiem przyjęcia do szkoły średniej II stopnia jest ukończenie kształcenia obowiązkowego i
spełnienie wymogów wstępnych. Treść egzaminu wstępnego (pisemnego i ustnego) określa szkoła.
Uczniowie mogą ubiegać się o przyjęcie do jednej wybranej szkoły. Uczniowie, którzy nie zostali
przyjęci, mogą zdawać egzamin wstępny w drugiej rundzie w szkole, w której są wolne miejsca.
Warunkiem przyjęcia do nástavbové studium jest ukończenie trzech lat nauki w střední odborné
učilištĕ i spełnienie wymogów wstępnych .
c) Programyitreści nauczania
Ministerstwo opracowało standardy kształcenia, określające cele i treści nauczania, oraz zatwierdziło
programy nauczania, które charakteryzują się znaczną elastycznością. Program nauczania dla
gimnazjum określa 21-29 z łącznej liczby 31 godzin zajęć dydaktycznych, a pozostałe godziny są do
dyspozycji dyrektora szkoły, zgodnie z profilem kształcenia. W szkołach technicznych występują 33
godziny zajęć dydaktycznych, a proporcja przedmiotów ogólnych do zawodowych wynosi ok. 40:60.
Niektóre lekcje są nieobowiązkowe. W szkołach zawodowych są również 33 godziny zajęć
dydaktycznych tygodniowo, a proporcje przedmiotów ogólnych, przedmiotów zawodowych i
kształcenia praktycznego są różne. Kształcenie praktyczne w ramach trzyletniego cyklu kształcenia
(stanowiącego dominującą formę) może stanowić 30-45% zajęć dydaktycznych. W nástavbové
studium prowadzi się przedmioty ogólne i teoretyczne, dotyczące określonej dziedziny. Szkoły mogą
zmieniać do 30% treści poszczególnych przedmiotów na wszystkich poziomach.
d) Ocena, promocja i kwalifikacje
Wszystkie szkoły średnie II stopnia samodzielnie przeprowadzają egzaminy końcowe:
maturitní zkouška – na zakończenie czteroletniego cyklu kształcenia (poziom ISCED 3A) i
kształcenia w nástavbové studium (poziom ISCED 4A); absolwenci szkół otrzymują świadectwo
vysvědčení o maturitní zkouške ;
závĕrečná zkouška – na zakończenie trzy- i dwuletniego cyklu kształcenia (poziom ISCED 3C);
absolwenci szkół otrzymują świadectwo vysvědčení o závĕrečne zkouške;
závĕrečná zkouška – w szkołach zawodowych (kształcenie w trzy- i dwuletnim cyklu, poziom
ISCED 3C), w których egzamin obejmuje część praktyczną; absolwenci otrzymują świadectwo
výuční list .
6. Szkolnictwo wyższe
a) Rodzajeuczelni
Uczelnia
Poziom ISCED
Czas trwania Typowy wiek
Vyšší odborná škola (wyższa szkoła
zawodowa)
5B
2-3,5
19-21/22
Vyšoká škola (szkoła wyższa)
5A
3/4/5/6
19-22/26
6
3
-
W wyższych szkołach zawodowych prowadzi się kształcenie techniczne na zaawansowanym
poziomie. Program nauczania przygotowuje szkoła i zatwierdza ministerstwo. Proporcje przedmiotów
ogólnych, ogólnych zawodowych i specjalistycznych zawodowych wynoszą ok. 20:40:30. Zgodnie z
nową Ustawą o edukacji, akredytowane będą wyłącznie programy trwające 3 lata (3,5 roku na
kierunkach dotyczących zdrowia).
Szkoły wyższe dzielą się na uczelnie akademickie (w 2005 r. – 28 uczelni, 24 państwowe i 2
prywatne) i nieakademickie (36 uczelni prywatnych). Programy studiów przygotowują poszczególne
uczelnie/wydziały, a zatwierdza Komisja Akredytacyjna.
4
52880092.007.png 52880092.008.png 52880092.009.png
b) Warunkiwstępu
Minimalnym warunkiem przyjęcia na studia na wszystkich kierunkach jest posiadanie świadectwa
potwierdzającego zdanie maturitní zkouška . Każda uczelnia sama określa kryteria przyjęć i treść
egzaminu wstępnego.
c) Kwalifikacje
W wyższych szkołach zawodowych zdaje się egzamin końcowy zwany absolutorium , a absolwenci
otrzymują tytuł diplomovaný specialista – DiS (dyplomowany specjalista).
Na zakończenie studiów w szkołach wyższych studenci zdają egzamin państwowy i bronią pracy.
Absolwenci studiów I stopnia (3- lub 4-letnich) otrzymują tytuł zawodowy bakalář – Bc (licencjat).
Absolwenci studiów II stopnia (trwających od roku do 3 lat) i dłuższych studiów jednolitych (trwających
5-6 lat) otrzymują przeważnie tytuł magistr – Mgr. (magister); na niektórych kierunkach przyznaje się
specjalne tytuły: magister umĕní – MgA (magister – na kierunkach humanistycznych), inženýr – Ing.
(na kierunkach technicznych i ekonomicznych), inženýr architekt – Ing. Arch (na kierunku
Architektura), a na kierunkach Medycyna i Weterynaria (po zdaniu státní rigorózní zkouška ) – tytuł
doktor ( MUDr., MDDr., MVDr. ). Osoby z tytułem magisterskim mogą otrzymać tytuł JUDr ., PhDr .,
RNDr. , PharmDr. lub ThDr ., po zdaniu egzaminu rigorózní zkouška . Po ukończeniu studiów
doktoranckich studenci zdają egzamin doktorski i otrzymują stopień naukowy doktor Ph.D. (w
dziedzinie teologii – Th.D. ).
7. Kształcenie specjalne
Szkoły specjalne istnieją na poziomach od przedszkolnego do średniego II stopnia. Program
nauczania i kwalifikacje uzyskiwane w tych szkołach są maksymalnie zbliżone do programów i
kwalifikacji w szkolnictwie ogólnodostępnym; poza szkolnictwem ogólnodostępnym kształci się 3,6%
populacji. Uczęszczanie do szkoły specjalnej wymaga skierowania od odpowiedniego organu władz i
zgody rodziców. W nowej Ustawie o edukacji kładzie się nacisk na integrację.
8. Nauczyciele
Nauczyciele zajmujący się edukacją przedszkolną kończą na ogół czteroletni cykl kształcenia w szkole
średniej II stopnia, ale dla tej grupy prowadzi się również studia na poziomie licencjackim i
magisterskim (trwające 3 lub 4 lata). Przyszli nauczyciele na innych poziomach kształcenia muszą
uzyskać dyplom uczelni akademickiej, na ogół na poziomie magisterskim (po ukończeniu studiów
trwających zwykle 4 lub 5 lat). Nauczyciele nie mają statusu urzędników państwowych. Nowa Ustawa
o kadrze pedagogicznej zawiera uregulowania dotyczące kwalifikacji wymaganych do wykonywania
zawodu nauczycielskiego, jak również zapisy dotyczące doskonalenia zawodowego i szczebli awansu
zawodowego nauczycieli.
9. Aktualne reformy i debaty w dziedzinie edukacji
W szkołach prowadzonych przez władze regionalne uwaga skupia się na wdrażaniu przepisów
Ustawy o edukacji i Ustawy o kadrze pedagogicznej oraz przepisów wykonawczych do tych ustaw,
które zostały w większości przygotowane w pierwszym kwartale 2005 r.
Wdrażana jest reforma programowa .
- Ogólnokrajowy program nauczania powinien zostać zatwierdzony w marcu 2006 r.
- Prace nad ramowymi programami nauczania, które określają cele kształcenia, kluczowe
kompetencje oraz treści nauczania, są na różnym etapie zaawansowania. Dotychczas
zatwierdzono ramowe programy dla poziomów ISCED 0, 1 i 2, z wyjątkiem programów dla
szkół specjalnych. Ramowy program dla poziomu ISCED 3 powinien być przygotowany do
zatwierdzenia w 2006 r.
- Na podstawie ramowych programów nauczania szkoły będą opracowywać własne programy.
Przygotowano już przewodniki dotyczące realizacji programów. Szkoły powszechne powinny
rozpocząć nauczanie według ramowych programów w roku szkolnym 2007/08.
- Ramowy program nauczania dla ogólnokształcących szkół średnich II stopnia będzie
weryfikowany w 16 szkołach w latach 2004-2006.
5
52880092.010.png 52880092.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin