Ojcowska rozpacz – uczucia poety po śmierci dziecka (Jan Kochanowski, Tren V).doc

(164 KB) Pobierz
W cierpieniu człowiek zawsze jest sam

Temat: Ojcowska rozpacz – uczucia poety po śmierci dziecka (Jan Kochanowski, Tren V)

 

(lekcja języka polskiego w klasie I gimnazjum, 45 min)

 

Cele lekcji:

Uczeń:

- podaje znaczenie słowa epitafium,

- przedstawia okoliczności powstania „Trenów”,

- tłumaczy, kim była Persefona,

- zapoznaje się z „Trenem V” Jana Kochanowskiego,

- analizuje i interpretuje utwór poetycki, odpowiadając na pytania dotyczące jego treści i budowy,

- wskazuje nadawcę i adresata wiersza,

- opisuje sytuację przedstawioną w tekście,

- nazywa uczucia podmiotu lirycznego,

- omawia cechy gatunkowe trenu,

- formułuje argumenty do dyskusji na temat przyczyn unikania mówienia o śmierci,

- wyjaśnia, co to jest porównanie homeryckie,

- wyszukuje w tekście środki stylistyczne i określa ich funkcje,

- wymienia motywy biblijne oraz mitologiczne związane z cierpieniem po stracie dzieci.

 

Metody:

- metoda aktywizująca – dyskusja panelowa,

- rozmowa kierowana,

- ćwiczenia redakcyjne,

- praca z tekstem,

- praca ze słownikiem.

 

Środki dydaktyczne:

- podręcznik do kształcenia literackiego i kulturowego ,,Słowa na czasie 1” (s. 151),

- karta pracy ,,Pogrążyć się w cierpieniu”,

- słowniki terminów literackich, ,,Słownik mitów i tradycji kultury Władysława Kopalińskiego.

 

Przebieg lekcji:

 

1. Geneza „Trenów” Jana Kochanowskiego.

- Zapoznanie się zKontekstem ze s. 151 podręcznika. Odczytanie na głos przez nauczyciela dwóch tekstów źródłowych przedstawiających okoliczności powstania „Trenów” (teksty zamieszczono w Materiałach dla nauczyciela).

- Wyjaśnienie terminu epitafium na podstawie słownika terminów literackich.

- Sporządzenie w zeszytach notatki w formie schematu dotyczącej genezy „Trenów”.

 

2. Uczucia poety po stracie dziecka.

- Realizacja ćwiczenia 2. „Zanim przeczytasz...” ze s. 151 podręcznika – udzielenie odpowiedzi na pytanie, kim była Persefona.

- Odczytanie „Trenu V” Jana Kochanowskiego (s. 151).

- Ustalenie, kto i do kogo zwraca się w wierszu (ćwiczenie 1. „Po przeczytaniu...”, s. 151).

- Wykonanie zadania 1. z karty pracy – wyjaśnienie, do czego zostało porównane życie Urszulki w „Trenie V”. Uzasadnienie swojej odpowiedzi.

- Nazwanie uczuć doświadczanych przez podmiot liryczny i wskazanie ich przyczyny (ćwiczenie 2. „Po przeczytaniu...”, s. 151 podręcznika).

 

3. Cechy gatunkowe trenu.

- Zapoznanie się z informacjami zamieszczonymi w „Ważnej wiadomości” (s. 151 podręcznika).

- Realizacja ćwiczenia 5. „Po przeczytaniu...” ze s. 151 podręcznika – podanie charakterystycznych cech trenu na przykładzie utworu Jana Kochanowskiego.

- Zaznaczenie właściwych dokończeń zdań dotyczących wyróżników gatunkowych trenu (zadanie 2. w karcie pracy).

 

4. Lęk człowieka przed mówieniem o śmierci.

- Rozstrzygnięcie problemu: Dlaczego ludzie unikają mówienia o śmierci? (ćwiczenie 1. „Mam pomysł...”, s. 151 podręcznika) metodą dyskusji panelowej. Nauczyciel dzieli klasę na dwa zespoły – ekspertów i audytorium. Osoby wchodzące w skład grupy dyskusyjnej opracowują odpowiednią argumentację. W tym czasie pozostali uczniowie przygotowują salę do dyskusji. W dalszej kolejności eksperci przedstawiają swoje stanowiska, po czym przystępują do wymiany zdań. Grupa słuchaczy włącza się do rozmowy poprzez zadawanie pytań. Eksperci wspólnie analizują wszystkie opinie, a audytorium ustosunkowuje się do proponowanych rozwiązań. Na koniec z pomocą nauczyciela formułowane są ogólne wnioski.

 

5. Środki stylistyczne i ich funkcje w utworze.

- Wykonanie ćwiczenia 1. „Zanim przeczytasz...” ze s. 151 podręcznika – przypomnienie, czym jest porównanie homeryckie i sporządzenie w zeszytach krótkiej notatki na ten temat.

- Zapisanie w tabeli nazw środków stylistycznych zastosowanych przez autora
w utworze. Podanie ich przykładów i wyjaśnienie funkcji (ćwiczenie 3. „Po przeczytaniu...”, s. 151 podręcznika).

 

6. Motyw cierpienia po stracie dzieci występujący w Biblii i mitologii.

- Rozmowa o znanych postaciach literackich, które straciły dzieci.

- Odczytanie ze „Słownika mitów i tradycji kultury” Władysława Kopalińskiego wiadomości dotyczących Hioba, Persefony i Niobe.

- Wykonanie zadania 3. z karty pracy – połączenie imion bohaterów literackich z odpowiednimi informacjami.

 

Zadanie domowe:

Wykonaj ćwiczenie 2. „Mam pomysł...” ze s. 151 podręcznika – opisz, co mogłoby przedstawiać dzieło malarskie zatytułowane „Cierpiąca dusza”.

 

 

Zadanie domowe dla chętnych:

Przygotuj prezentację multimedialną ukazującą motyw cierpienia w Biblii
i mitologii.

 

 

Karta pracy

Pogrążyć się w cierpieniu

 

 

 

1. Wyjaśnij, do czego zostało porównane życie Urszulki w „Trenie V”. Czy – według Ciebie – jest to trafny obraz? Uzasadnij swoją odpowiedź.

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

 

2. Zaznacz właściwe dokończenie każdego ze zdań.

 

·         Tren to pieśń o charakterze żałobnym, w której przedstawiane są czyny i zalety / wady zmarłej osoby.

 

·         Jan Kochanowski, pisząc „Treny”, nawiązał do starożytnej / średniowiecznej tradycji poezji żałobnej.

 

·         Treny powstawały najczęściej na cześć zasłużonych osób / dzieci.

 

 

3. Połącz imiona bohaterów literackich z odpowiednimi informacjami.

 

 

Hiob

 

 

 

 

 

 

Persefona

 

 

 

 

 

 

Niobe

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin