Przysłowia andrzejkowe.docx

(16 KB) Pobierz

Cele:

-   umiejętność wypowiadania się na określony temat
- uważnie słuchać czytany tekst
- zredagować odpowiedzi na pytania
-  stworzenie możliwości większej integracji grupy

-   wdrażanie do kultywowania obrzędów i tradycji ludowych,

-   poznanie zwyczajów i tradycji ludowych związanych z andrzejkami

-   umiejętność wyrażania uczuć i przeżywania radości zabawy

umiejętność wymienienia zwyczajów i obrzędów andrzejkowych
- umiejętność wypowiadania się na temat wróżb i przepowiedni
- umiejętność współdziałania w grupie
 

1. Rozmowa na temat znaczenia andrzejek

- O jakim dniu mówi temat?

- Kto wróży sobie w andrzejkowy wieczór?

- Kiedy wróżą sobie chłopcy? (w wieczór św. Katarzyny)

- Czego chcemy dowiedzieć się z wróżb?

- Jak myślicie od czego wzięła się nazwa Andrzejki?

Św. Andrzej był apostołem i bratem św. Piotra, a zarazem uczniem Jana Chrzciciela. Nad Morzem Czarnym pełnił swoja działalność misjonarską, czyli był misjonarzem. Został ukrzyżowany 30 listopada 30 roku. Jego krzyż był w kształcie litery X ( od którego wzięła się nazwa Krzyż Swiętego Andrzeja) . Św. Andrzej jest patronem Szkocji i Rosji.

2. Nauczyciel czyta wiersz pt. Andrzejkowe wróżby:

 

Będziemy wróżyć? Czemu nie!

Już błyszczą kocie oczy w mroku...

Wieczór andrzejek zdarza się

Raz jeden tylko w całym roku.

 

Woda gotowa, jest wosk już,

Cienie swój zaczynają teatr.

Na ścianę jak zza siedmiu mórz

Wielka wpływa karawela*...

 

A może to jest chiński smok?

A może róża, proszę pana?

Już błyszczy w kocich oczach mrok

I przyszłość w gwiazdach jest schowana.

 

Za karawelą pędzi pies,

I koń z wielbłądem w parze bryka.

Jest kształt Europy, Azja jest,

Jest pół Australii i Afryka.

Więc może zechce ze mną kto

Nad wyjaśnieniem wróżb się biedzić?

Wiedziałby wszystko stary kot...

Lecz w oczach schował odpowiedzi.

*karawela- jednopokładowy, dwu- lub trójmasztowy żaglowiec

Bogusław Michalec

Pytania do wiersza:

- Ile razy w roku obchodzone są Andrzejki?

- Jakie figury utworzyły się po wlaniu wosku do wody?

- Jakie kontynenty pojawiły się w wierszu?

- Jakie zwierzęta występują w wierszu?

- Jakie znacie wróżby andrzejkowe?

- Czy myślicie, że takie wróżby mogą się sprawdzić?

- Czy widzieliście kiedyś pokaz wróżbity, iluzjonisty?

- Czy robiliście kiedyś w domu jakieś wróżby?

- Czy znacie jakieś magiczne zaklęcia?

 

Po przeczytaniu wiersza N. wyjaśnia wszystkim cel spotkania i opowiada legendę o andrzejkowych wróżbach.

 

Dawno, dawno temu w przedostatni dzień listopada, w przeddzień imienin Andrzeja wszystkie panny i kawalerowie poprzez wróżby próbowali dowiedzieć się o swoim losie. Kiedy odbędzie się ich ślub? Jak ma na imię przyszły mąż czy żona? Spośród wielu andrzejkowych wróżb do naszych czasów przetrwały dwie najważniejsze. Pierwsza to przestawianie butów. Dziewczyna, której but pierwszy przekroczy próg, najwcześniej wyjdzie za mąż. Druga to lanie wosku przez dziurkę od klucza. Dzisiaj nie traktujemy andrzejkowych wróżb tak poważnie, jak robiono to dawniej. Wróżenie w andrzejkowy wieczór to przede wszystkim dobra zabawa i właśnie do takiej wesołej, wspólnej zabawy zapraszam wszystkie dzieci i dorosły

„Przysłowia andrzejkowe”

„Gdy święty Andrzej ze śniegiem przybieży, sto dni śnieg na polu leży”,

„Na świętego Andrzeja trza kożucha dobrodzieja”,

„Jeżeli na świętego Andrzeja wiatr i mgła, to od Bożego Narodzenia będzie sroga zima”,

„Gdy w Andrzeja deszcz lub słota, w grudniu drogi bez błota”.

Prowadzący odczytuje kolejno przysłowia, a dzieci próbują powiedzieć co ono oznacza.

 

 

„Nasze charaktery” – na kartonie w kształcie koła leżą poukładane różne przedmioty, na środku leży plastikowa butelka, prowadzący kręci butelką, przedmiot na którym zatrzyma się butelka wskazuje o charakterze wróżącego np.:

ZEGAREK – spóźnialski,

PIENIĄŻEK – skąpiec,

KORALE – strojnisia,

ŁYŻKA – żarłok,

GRZEBIEŃ – elegant,

CHUSTECZKA – płaczek,

KSIĄŻKA – naukowiec,

MYDŁO – czyścioszek.

ORZECH - twardziel

NOTES - drobiazgowy

GĘSIE PIÓRO kłamca

Na stole lub podłodze zakreślamy białą kredą krąg. Do gry tej potrzebne nam są kości do gry, które rzucamy lewą ręką na środku koła. Sumujemy wyrzucone oczka, nie biorąc pod uwagę tych kości które wytoczyły się poza krąg.

Jeśli liczba wyrzuconych oczek wynosi: 

1 Uważaj! Czekają cię jakieś zmartwienia zarówno w szkole jak i w domu. 
2 Możesz liczyć na miłą niespodziankę.  
3  Spełni się któreś z twoich marzeń. 
4 Poznasz nową osobę w Twoim życiu. 
5 Osiągniesz dokładnie to, co planowałeś. 
6 Już możesz się cieszyć. Szczęście jest tuż za progiem 
7 Ktoś rozpowszechnia plotki na twój temat. 
8 Niestety masz pecha, ale los się jeszcze odwróci. 
9 Twój sukces będzie naprawdę wspaniały 
10 Przez dłuższy czas czekają cię drobne kłopoty. 
11 Czeka cię długa i ciekawa podróż. 
12 Wkrótce poznasz kogoś, kogo polubisz. 
13 Spotka cię coś przyjemnego. 
14 Twoje życzenie ma niewielkie szanse na spełnienie. 
15 Możesz liczyć na długotrwały uśmiech losu 
16 Postępuj ostrożnie i rozważnie, a unikniesz kłopotów. 
17 Uważaj, ktoś ci chce podstawić nogę. 
18 Już wkrótce czeka cię wielkie szczęście i mnóstwo pieniędzy. 
 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin