Or_Nauczyciel.pdf

(493 KB) Pobierz
Kowalska
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Studia Podyplomowe
ZARZĄDZANIE BEZPIECZEŃSTWEM I HIGIENĄ PRACY
Edyta Joanna Kowalska
Ocena ryzyka zawodowego
na stanowisku nauczyciela
przedmiotów zawodowych ekonomicznych
Kierownictwo naukowe
Prof. dr hab. Jerzy Olszewski
Wydział: Ekonomia
P o z n a ń 2 0 0 9
85508681.001.png
2
Spis treści
Wstęp ......................................................................................................................................... 5
1. Wybrane zagadnienia teoretyczne oceny ryzyka zawodowego ........................................ 7
1.1. Kwestie definicyjne oceny ryzyka zawodowego ............................................................ 7
1.2. Cele oceny ryzyka zawodowego ................................................................................... 11
1.3. Podstawy prawne przeprowadzania oceny ryzyka zawodowego .................................. 13
2. Metody oceny ryzyka zawodowego ................................................................................... 16
2.1. Metody indukcyjne i dedukcyjne .................................................................................. 16
2.2. Metody ilościowe i jakościowe ..................................................................................... 17
2.3. Specyfika metody Risk Score........................................................................................ 19
3. Ocena ryzyka zawodowego na stanowisku nauczyciela
przedmiotów zawodowych ekonomicznych...................................................................... 22
3.1. Charakterystyka stanowiska pracy ................................................................................ 22
3.2. Identyfikacja i analiza zagroŜeń .................................................................................... 23
3.3. Szacowanie ryzyka zawodowego wynikającego z zagroŜeń metodą Risk Score ......... 28
4. Wyniki oceny ryzyka zawodowego ................................................................................... 31
4.1. Wyznaczenie akceptowalności oszacowanego ryzyka zawodowego............................ 31
4.2. Profilaktyka ryzyka zawodowego ................................................................................ 32
Zakończenie............................................................................................................................. 34
Bibliografia.............................................................................................................................. 37
Spis rysunków i tabel.............................................................................................................. 39
3
4
Wstęp
Celem pracy jest identyfikacja i analiza zagroŜeń oraz dokonanie oceny ryzyka
zawodowego dla stanowiska pracy nauczyciela przedmiotów zawodowych ekonomicznych
w szkole ponadgimnazjalnej.
Przedmiotem pracy jest określenie kategorii ryzyka zawodowego dla wskazanego
stanowiska pracy za pomocą metody Risk Score oraz zaproponowanie postulatów
w zakresie poprawy warunków pracy.
Układ pracy został podporządkowany realizacji powyŜszych celów. Praca składa
się z pięciu części: wstępu, czterech rozdziałów oraz zakończenia. Całość uzupełniają:
bibliografia, spis rysunków oraz spis tabel.
Zadaniem pierwszego rozdziału jest wprowadzenie w tematykę prezentowaną
w pracy podyplomowej. W związku z tym przedstawia on kwestie definicyjne oraz cele
oceny ryzyka zawodowego, a takŜe przepisy prawne regulujące przebieg procesu oceny
ryzyka zawodowego.
Rozdział drugi poświęcony został przedstawieniu kwestii metodologicznych. Ma
w nim miejsce omówienie rodzajów metod oceny ryzyka zawodowego z uwzględnieniem
kryterium zastosowania praw logiki oraz stopnia precyzji analiz. Dzięki wyjaśnieniu istoty
metod indukcyjnych i dedukcyjnych oraz ilościowych i jakościowych moŜliwe jest
zastosowanie w pracy krytycznej analizy literatury przedmiotu oraz płynne przejście do
wskaźnikowej metody oceny ryzyka Risk Score łączącej znamiona metody indukcyjnej
i jakościowej.
W rozdziale trzecim dokonano oceny ryzyka zawodowego na konkretnym
stanowisku pracy. Jego pierwsza część zawiera charakterystykę badanego stanowiska
pracy oraz identyfikację występujących w jego obrębie zagroŜeń. Przedstawiona tam
analiza zagroŜeń dla stanowiska pracy nauczyciela przedmiotów ekonomicznych ma na
celu wykreowanie punktu odniesienia dla oszacowania ryzyka metodą Risk Score,
mającego miejsce w części kolejnej.
Pracę zamyka rozdział czwarty przedstawiający wyniki oceny ryzyka
zawodowego w powiązaniu z wyznaczeniem akceptowalności ryzyk na wspomnianym
stanowisku pracy oraz z propozycją działań korygujących i zapobiegawczych.
Podejmowane w pracy rozwaŜania oparte są na źródłach polskojęzycznych,
Kanwę eksploracji stanowiła literatura z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy,
traktująca w głównej mierze o problematyce zarządzania ryzykiem zawodowym oraz akty
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin