06 - Wytwarzanie i rozprowadzanie pneumatycznego czynnika roboczego.pdf
(
1061 KB
)
Pobierz
6. Wytwarzanie i rozprowadzanie pneumatycznego czynnika roboczego
6.1.
Zastosowanie sprężonego powietrza jako pneumatycznego czynnika
roboczego
Gazy i pary sprężone znajdują w technice szerokie zastosowanie. Sprężone powietrze jest
używane do napędu ręcznych narzędzi pneumatycznych, maszyn formierskich, hamulców
kolejowych i samochodowych itp. Sprężone powietrze stosuje się także do zasilania pieców
metalurgicznych, do rozruchu i doładowywania silników spalinowych, do wdmuchiwania
ciekłego paliwa lub pyłu węglowego do palenisk kotłowych. Duże zastosowanie mają dziś
również urządzenia transportu pneumatycznego, urządzenia wentylacyjne oraz mechanizmy
napędów pneumatycznych.
6.2.
Budowa
typowej
instalacji
do
wytwarzania
i
rozprowadzania
sprężonego powietrza
1
2
6.3.
Podział Sprężarek
Maszyny do sprężania gazów i par noszą nazwę sprężarek.
Sprężarki z napędem o ruchu posuwisto-zwrotnym i rotacyjne są sprężarkami wyporowymi,
w których ssanie, sprężanie i wytłaczanie gazu odbywa się wskutek kolejnego powiększania i
zmniejszania objętości komory sprężania przez poruszający się w niej element roboczy.
Sprężarki tłokowe
Rys. 1.
Rys. 2.
Rysunek 1. przedstawia sprężarkę dwustopniową z chłodzeniem międzystopniowym. Zasada
działania sprężarki jest następująca: tłoki wykonujące ruchy postępowo-zwrotne poruszane są
przez silnik za pomocą mechanizmu korbowego. Każda głowica cylindra zaopatrzona jest w
dwa zawory, które otwierają się samoczynnie pod wpływem różnicy ciśnień z obu stron
zaworu. Sprężany gaz rozgrzewa się znacznie, co wymaga chłodzenia sprężarki wodą lub
strumieniem powietrza.
Rys. 2 przedstawia sprężarkę membranową. Jej zasada działania jest podobna jak w
poprzednim przypadku z tą różnicą, że tłok porusza membranę oddzielającą zasysane i
sprężane powietrze od mechanizmu napędowego. Dzięki temu sprężane powietrze nie jest
zanieczyszczane olejem do smarowania sprężarki.
W celu uzyskania dużego ciśnienia buduje się sprężarki wielostopniowe, złożone z kilku
sprężarek jednostopniowych, które kolejno sprężają gaz do coraz wyższego ciśnienia. Oprócz
zwykłego chłodzenia poszczególnych cylindrów w sprężarce wielostopniowej stosuje się tzw.
chłodzenie międzystopniowe. Polega ono na tym, że po sprężeniu gazu w pierwszym
3
niskoprężnym cylindrze gorący gaz przechodzi do chłodnicy, gdzie za pomocą zimnej wody
ulega izobarycznemu ochłodzeniu do początkowej temperatury i dopiero wówczas zostaje
silniej sprężony w następnym, średnioprężnym cylindrze. Po wyjściu z niego znów jest
chłodzony w drugiej chłodnicy międzystopniowej, a następnie jeszcze silniej sprężany w
cylindrze wysokoprężnym itd. W technice stosuje się sprężarki tłokowe nawet
siedmiostopniowe umożliwiające uzyskanie ciśnienia do 200 MPa. Współczynnik sprawności
0,65-0,9.
6.4.
Sprężarki rotacyjne
Sprężarki rotacyjne są stosowane do sprężania gazów, gdy wymagana jest dość
znaczna wydajność przy ciśnieniu nie przekraczającym 1,6 MPa. Ich zaletami są:
szybkobieżność, małe wymiary i mały ciężar, równomierna praca i nieskomplikowana
konstrukcja; wadami: ograniczone ciśnienie tłoczenia, mała sprawność mechaniczna i
konieczność dużej dokładności wykonania.
Najczęściej stosuje się sprężarki łopatkowe, rys. 3. W cylindrycznym kadłubie, zamkniętym
dwiema pokrywami, jest mimośrodowo osadzony wirnik ze szczelinami, w których znajdują
się cienkie, prostokątne łopatki metalowe lub z tworzywa sztucznego. W czasie ruchu wirnika
łopatki wysuwają się pod działaniem siły odśrodkowej i ślizgają się po gładzi kadłuba. W celu
zmniejszenia nacisku łopatek na gładź stosuje się dwa pierścienie ślizgowe, umieszczone w
wytłoczeniach kadłuba i obracające się razem z wirnikiem. Komora sprężania ma kształt
sierpowy, a łopatki tworzą zamknięte przestrzenie międzyłopatkowe o zmiennej objętości,
która początkowo wzrasta, co powoduje zassanie gazu, a następnie maleje, co wywołuje
sprężanie i wytłaczanie gazu.
Sprężarka łopatkowa jest zwykle chłodzona wodą. Konieczne jest smarowanie łożysk, ale
również pierścieni i innych powierzchni ślizgowych w celu zmniejszenia tarcia pomiędzy
wirnikiem i łopatkami a kadłubem oraz dla zapewnienia szczelności. Wydajność sprężarek
łopatkowych dochodzi do 7000 m
3
/h, ciśnienie tłoczenia do 0,5 MPa w sprężarce
jednostopniowej, a do 1,6 MPa w dwustopniowej. Prędkość obrotowa wynosi 360-1500
obr/min, liczba łopatek wynosi od 2 do 30. Współczynnik sprawności 0,7-0,97
Rys. 3.
Rys. 4.
Często są stosowane także sprężarki krzywkowe systemu Roots’a, użytkowane jako
dmuchawy w hutnictwie i w budowie tłokowych silników spalinowych (do przepłukiwania i
doładowywania cylindrów). Sprężarki tego systemu pracują na tej samej zasadzie, co pompy
4
zębate do cieczy: w kadłubie sprężarki obracają się w przeciwnych kierunkach dwa tłoki
krzywkowe jednakowego kształtu jak na rys. 4, napędzane z zewnątrz parą czołowych kół
zębatych. Kształt tłoków i kadłuba jest tak dobrany, że podczas obrotu tłoki pozostają w
stałym styku (z luzem ok. 0,1mm), co powoduje odcięcie przestrzeni dolotowej od wylotowej.
Sprężarka krzywkowa dostarcza powietrze nie w sposób ciągły, lecz oddzielnymi porcjami:
tłoczy ona cztery dawki powietrza podczas jednego obrotu wirnika. Pulsujące działanie
sprężarki powoduje dość znaczny hałas w czasie pracy. Wydajność sprężarek krzywkowych
dochodzi do 3000 m
3
/h (ANR), spręż do 1,6, prędkość obrotowa wynosi 300-9600 obr/min,
współczynnik sprawności około 0,8.
Poniżej przedstawiono inne rodzaje sprężarek: śrubowa rys.5., osiowa rys.6., promieniowa
rys.7.
Rys. 5.
Rys. 6.
Rys. 7.
5
Plik z chomika:
ElNinio8
Inne pliki z tego folderu:
01 - Wprowadzenie.pdf
(108 KB)
02 - Problematyka pneumatyki dyskretnej.pdf
(89 KB)
03 - Jednostki miar w pneumatyce.pdf
(676 KB)
04 - Podstawowe prawa gazowe.pdf
(212 KB)
05 - Modele matematyczne charakterystyk przepływowych oporów pneumatycznych.pdf
(550 KB)
Inne foldery tego chomika:
Aerodynamika
Automatyka
Automatyzacja i Nadzorowanie Maszyn
Biomechanika i Robotyka
Blacharstwo samochodowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin