terapia logopedyczna u dzieci z wada sluchu.pdf

(61 KB) Pobierz
Praca dyplomowa logopedia
AKADEMIA PEDAGOGIKII SPECJALNEJ
IM. M. GRZEGORZEWSKIEJ W WARSZAWIE
PODYPLOMOWE STUDIUM LOGOPEDII
ANNA KUCHARSKA
TERAPIA LOGOPEDYCZNA DZIECI
Z WAD ġ SŁUCHU
Praca napisana pod kierunkiem
Warszawa, marzec 2002 r
prof. dr B. Rocławskiego
„ J ħ zyk jest prawdziwym
centrum ludzkiego bytowania
- je Ň eli widzi si ħ go w jemu tylko wła Ļ ciwej dziedzinie,
w dziedzinie ludzkiego współbytowania,
dziedzinie porozumienia.”
[ H. G. Gadamer ]
2
Wst ħ p.......................................................................................................................................... 4
1. Teoretyczne Podstawy Terapii Logopedycznej Dzieci z Wad Ģ Słuchu................................. 6
1.1 Podstawowe zagadnienia dotycz Ģ ce narz Ģ du słuchu ........................................................ 6
1.1.1 Budowa ucha i wła Ļ ciwo Ļ ci słuchu ............................................................................ 6
1.1.2. Etiologia zaburze ı słuchu u dzieci ............................................................................ 7
1.1.3 Diagnozowanie słuchu................................................................................................ 9
1.2. Metodyka diagnozy i terapii logopedycznej .................................................................. 13
1.2.1. Schemat diagnozy logopedycznej ........................................................................... 13
1.2.2. Co nale Ň y rozumie ę przez terapi ħ logopedyczn Ģ .................................................... 16
1.2.3. Metody pracy z dzieckiem z wada słuchu ............................................................... 17
1.3. Aparaty słuchowe........................................................................................................... 22
1.3.1. Budowa i typ aparatów słuchowych ........................................................................ 22
1.3.2. Wskazania do stosowania i dopasowywanie aparatów słuchowych ....................... 23
1.4. Inne rozwi Ģ zania techniczne wspomagaj Ģ ce leczenie – implant Ļ limakowy................. 25
1.4.1. Budowa implantu Ļ limakowego .............................................................................. 25
1.4.2. Kryteria klasyfikacji do zabiegów wszczepienia implantów Ļ limakowych ............ 26
2. Terapia Logopedyczna Dziecka z Wad Ģ Słuchu.................................................................. 28
2.1. Historia pacjenta ............................................................................................................ 28
2.1.1. Ogólna charakterystyka dziecka .............................................................................. 28
2.1.2. Typ zaburzenia ........................................................................................................ 28
2.1.3. Sprawno Ļę intelektualna dziecka............................................................................. 30
2.2. Konspekt zaj ħę terapeutycznych przeprowadzonych z pacjentem ................................ 31
2.3. Perspektywa dalszej pracy terapeutycznej z dzieckiem z trwałym uszkodzeniem słuchu
............................................................................................................................................... 36
Bibliografia............................................................................................................................... 38
Aneks........................................................................................................................................ 39
Wykaz pomocy wykorzystanych w przeprowadzonych zaj ħ ciach ....................................... 39
3
Wst ħ p
Komunikowanie si ħ z innymi lud Ņ mi jest jedn Ģ z najwa Ň niejszych potrzeb psychicznych
ka Ň dego człowieka. Ma ono równie Ň podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju
dziecka, jest bowiem drog Ģ do poznania samego siebie i otaczaj Ģ cej rzeczywisto Ļ ci. Ka Ň dy z
nas, aby przekaza ę innej osobie swoje odczucia, informacje u Ň ywa rozmaitych sygnałów i
znaków. Najwygodniejszym i najłatwiejszym w u Ň yciu jest j ħ zyk foniczny. Dziecko z
upo Ļ ledzonym słuchem ma ograniczone mo Ň liwo Ļ ci posługiwania si ħ j ħ zykiem d Ņ wi ħ kowym,
co stanowi najpowa Ň niejsz Ģ konsekwencj ħ uszkodzenia słuchu. Brak rozwoju j ħ zyka
upo Ļ ledza wiele procesów my Ļ lowych, zaburza rozwój emocjonalny i społeczny, w
konsekwencji jest zarówno kalectwem porozumiewania si ħ , jak i kalectwem społecznym.
Na potrzeb ħ porozumiewania si ħ dziecka i poznania mowy wszelkimi dost ħ pnymi sposobami
istotny wpływ ma atmosfera domu i postawy rodziców w stosunku do jego kalectwa
słuchowego. Najbardziej sprzyjaj Ģ c Ģ rozwojowi dziecka niedosłysz Ģ cego jest postawa pełnej
akceptacji tzn. przyj ħ cie dziecka takim jakim ono jest. Zapewnia to dziecku wej Ļ cie do
Ļ rodowiska słysz Ģ cych w sposób naturalny bez niepotrzebnych frustracji i emocji. W
najtrudniejszej sytuacji s Ģ rodzice dzieci najmłodszych; z jednej strony widz Ģ załamanie si ħ
własnych oczekiwa ı , nadziei, ambicji, a z drugiej strony nie wiedz Ģ jak dziecku pomóc. W
przypadku gł ħ bokiego upo Ļ ledzenia słuchu du ŇĢ rol ħ odgrywa wczesne stosowanie aparatu
słuchowego zwi ħ kszaj Ģ cego zasi ħ g informacji dochodz Ģ cych do dziecka drog Ģ słuchow Ģ , w
tym informacji pomagaj Ģ cych w rozumieniu mowy. Nale Ň y jednak pami ħ ta ę , Ň e samo
wzmocnienie akustyczne mo Ň e nie mie ę bezpo Ļ redniego wpływu na rozumienie mowy je Ļ li
dziecko nie miało dotychczas okazji do zapoznania si ħ z mow Ģ . Uzupełnienie tych braków
wymaga długotrwałej i systematycznej pracy rehabilitacyjnej. Wczesne aparatowanie dziecka
zapewnia mu osi Ģ gni ħ cie w chwili doj Ļ cia do wieku szkolnego znacznie wy Ň szego poziomu
rozwoju j ħ zykowego i przyswojenie wiadomo Ļ ci ogólnych w porównaniu z dzie ę mi
pozbawionymi tej mo Ň liwo Ļ ci na skutek zbyt pó Ņ nego wykrycia dysfunkcji słuchu. Im
wcze Ļ niej rozpoznana jest wada słuchu i im wcze Ļ niej dziecko b ħ dzie rehabilitowane, tym ma
ono wi ħ ksz Ģ szans ħ nauczenia si ħ mowy, a co za tym idzie – pełnego rozwoju ogólnego.
Opó Ņ niona rehabilitacja dzieci z gł ħ bokim niedosłuchem mo Ň e w znacznym stopniu
ogranicza ę ich zdolno Ļ ci adaptacyjne w Ļ rodowisku słysz Ģ cym. Aby temu zapobiec w 1992 r.
powstała pozarz Ģ dowa organizacja Hearing International, która opracowała system
zapobiegania dysfunkcjom słuchowym :
4
- szczepienia przeciw ró Ň yczkowe (Badania epidemiologiczne wykazuj Ģ , Ň e nadal
problemem jest embriopatia ró Ň yczkowa. Statystyki podaj Ģ , Ň e uszkodzenie słuchu u
dzieci, których matki przebyły ró Ň yczk ħ w pierwszych czterech miesi Ģ cach ci ĢŇ y szacuje
si ħ w granicach 5,2% do 50%, przy czym zale Ň y to od zaawansowania ci ĢŇ y, bowiem w
pierwszych 6 tygodniach wynosi ono 56%, a ju Ň w 18 – 21 tygodniu – 4%)
- poradnictwo genetyczne
- zahamowanie progresji niedosłuchu
- kompensowanie niedosłuchu aparatami słuchowymi
- rehabilitacja
- protezowanie
- trening słuchowy.
W Polsce pierwsz Ģ jednostk Ģ badawczo-rozwojow Ģ oraz kliniczn Ģ resortu zdrowia, której
zadaniem statutowym jest kompleksowa opieka nad osobami z uszkodzeniem słuchu,
obejmuj Ģ ca diagnostyk ħ , leczenie i rehabilitacj ħ jest utworzony w 1996r. Instytut Fizjologii i
Patologii Słuchu w Warszawie.
Niniejsz Ģ prac ħ podzielono na dwa rozdziały.
Pierwszy zawiera kwestie teoretyczne. Przedstawiono tu przedstawiono zagadnienia
dotycz Ģ ce narz Ģ du słuchu, metodyk ħ diagnozy i terapii logopedycznej oraz budow ħ i sposób
działania organów słuchowych i implantów Ļ limakowych.
Drugi rozdział ma charakter praktyczny i przedstawia histori ħ konkretnego pacjenta oraz w
formie konspektu propozycj ħ zaj ħę terapeutycznych.
W cz ħĻ ci ko ı cowej zamieszczono wykaz pomocy wykorzystanych w przeprowadzonych
zaj ħ ciach oraz bibliografi ħ .
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin