terapia logopedyczna u dzieci z wada sluchu.pdf
(
61 KB
)
Pobierz
Praca dyplomowa logopedia
AKADEMIA PEDAGOGIKII SPECJALNEJ
IM. M. GRZEGORZEWSKIEJ W WARSZAWIE
PODYPLOMOWE STUDIUM LOGOPEDII
ANNA KUCHARSKA
TERAPIA LOGOPEDYCZNA DZIECI
Z WAD
ġ
SŁUCHU
Praca napisana pod kierunkiem
Warszawa, marzec 2002 r
prof. dr B. Rocławskiego
„ J
ħ
zyk jest prawdziwym
centrum ludzkiego bytowania
- je
Ň
eli widzi si
ħ
go w jemu tylko wła
Ļ
ciwej dziedzinie,
w dziedzinie ludzkiego współbytowania,
dziedzinie porozumienia.”
[ H. G. Gadamer ]
2
Wst
ħ
p.......................................................................................................................................... 4
1. Teoretyczne Podstawy Terapii Logopedycznej Dzieci z Wad
Ģ
Słuchu................................. 6
1.1 Podstawowe zagadnienia dotycz
Ģ
ce narz
Ģ
du słuchu ........................................................ 6
1.1.1 Budowa ucha i wła
Ļ
ciwo
Ļ
ci słuchu ............................................................................ 6
1.1.2. Etiologia zaburze
ı
słuchu u dzieci ............................................................................ 7
1.1.3 Diagnozowanie słuchu................................................................................................ 9
1.2. Metodyka diagnozy i terapii logopedycznej .................................................................. 13
1.2.1. Schemat diagnozy logopedycznej ........................................................................... 13
1.2.2. Co nale
Ň
y rozumie
ę
przez terapi
ħ
logopedyczn
Ģ
.................................................... 16
1.2.3. Metody pracy z dzieckiem z wada słuchu ............................................................... 17
1.3. Aparaty słuchowe........................................................................................................... 22
1.3.1. Budowa i typ aparatów słuchowych ........................................................................ 22
1.3.2. Wskazania do stosowania i dopasowywanie aparatów słuchowych ....................... 23
1.4. Inne rozwi
Ģ
zania techniczne wspomagaj
Ģ
ce leczenie – implant
Ļ
limakowy................. 25
1.4.1. Budowa implantu
Ļ
limakowego .............................................................................. 25
1.4.2. Kryteria klasyfikacji do zabiegów wszczepienia implantów
Ļ
limakowych ............ 26
2. Terapia Logopedyczna Dziecka z Wad
Ģ
Słuchu.................................................................. 28
2.1. Historia pacjenta ............................................................................................................ 28
2.1.1. Ogólna charakterystyka dziecka .............................................................................. 28
2.1.2. Typ zaburzenia ........................................................................................................ 28
2.1.3. Sprawno
Ļę
intelektualna dziecka............................................................................. 30
2.2. Konspekt zaj
ħę
terapeutycznych przeprowadzonych z pacjentem ................................ 31
2.3. Perspektywa dalszej pracy terapeutycznej z dzieckiem z trwałym uszkodzeniem słuchu
............................................................................................................................................... 36
Bibliografia............................................................................................................................... 38
Aneks........................................................................................................................................ 39
Wykaz pomocy wykorzystanych w przeprowadzonych zaj
ħ
ciach ....................................... 39
3
Wst
ħ
p
Komunikowanie si
ħ
z innymi lud
Ņ
mi jest jedn
Ģ
z najwa
Ň
niejszych potrzeb psychicznych
ka
Ň
dego człowieka. Ma ono równie
Ň
podstawowe znaczenie dla prawidłowego rozwoju
dziecka, jest bowiem drog
Ģ
do poznania samego siebie i otaczaj
Ģ
cej rzeczywisto
Ļ
ci. Ka
Ň
dy z
nas, aby przekaza
ę
innej osobie swoje odczucia, informacje u
Ň
ywa rozmaitych sygnałów i
znaków. Najwygodniejszym i najłatwiejszym w u
Ň
yciu jest j
ħ
zyk foniczny. Dziecko z
upo
Ļ
ledzonym słuchem ma ograniczone mo
Ň
liwo
Ļ
ci posługiwania si
ħ
j
ħ
zykiem d
Ņ
wi
ħ
kowym,
co stanowi najpowa
Ň
niejsz
Ģ
konsekwencj
ħ
uszkodzenia słuchu. Brak rozwoju j
ħ
zyka
upo
Ļ
ledza wiele procesów my
Ļ
lowych, zaburza rozwój emocjonalny i społeczny, w
konsekwencji jest zarówno kalectwem porozumiewania si
ħ
, jak i kalectwem społecznym.
Na potrzeb
ħ
porozumiewania si
ħ
dziecka i poznania mowy wszelkimi dost
ħ
pnymi sposobami
istotny wpływ ma atmosfera domu i postawy rodziców w stosunku do jego kalectwa
słuchowego. Najbardziej sprzyjaj
Ģ
c
Ģ
rozwojowi dziecka niedosłysz
Ģ
cego jest postawa pełnej
akceptacji tzn. przyj
ħ
cie dziecka takim jakim ono jest. Zapewnia to dziecku wej
Ļ
cie do
Ļ
rodowiska słysz
Ģ
cych w sposób naturalny bez niepotrzebnych frustracji i emocji. W
najtrudniejszej sytuacji s
Ģ
rodzice dzieci najmłodszych; z jednej strony widz
Ģ
załamanie si
ħ
własnych oczekiwa
ı
, nadziei, ambicji, a z drugiej strony nie wiedz
Ģ
jak dziecku pomóc. W
przypadku gł
ħ
bokiego upo
Ļ
ledzenia słuchu du
ŇĢ
rol
ħ
odgrywa wczesne stosowanie aparatu
słuchowego zwi
ħ
kszaj
Ģ
cego zasi
ħ
g informacji dochodz
Ģ
cych do dziecka drog
Ģ
słuchow
Ģ
, w
tym informacji pomagaj
Ģ
cych w rozumieniu mowy. Nale
Ň
y jednak pami
ħ
ta
ę
,
Ň
e samo
wzmocnienie akustyczne mo
Ň
e nie mie
ę
bezpo
Ļ
redniego wpływu na rozumienie mowy je
Ļ
li
dziecko nie miało dotychczas okazji do zapoznania si
ħ
z mow
Ģ
. Uzupełnienie tych braków
wymaga długotrwałej i systematycznej pracy rehabilitacyjnej. Wczesne aparatowanie dziecka
zapewnia mu osi
Ģ
gni
ħ
cie w chwili doj
Ļ
cia do wieku szkolnego znacznie wy
Ň
szego poziomu
rozwoju j
ħ
zykowego i przyswojenie wiadomo
Ļ
ci ogólnych w porównaniu z dzie
ę
mi
pozbawionymi tej mo
Ň
liwo
Ļ
ci na skutek zbyt pó
Ņ
nego wykrycia dysfunkcji słuchu. Im
wcze
Ļ
niej rozpoznana jest wada słuchu i im wcze
Ļ
niej dziecko b
ħ
dzie rehabilitowane, tym ma
ono wi
ħ
ksz
Ģ
szans
ħ
nauczenia si
ħ
mowy, a co za tym idzie – pełnego rozwoju ogólnego.
Opó
Ņ
niona rehabilitacja dzieci z gł
ħ
bokim niedosłuchem mo
Ň
e w znacznym stopniu
ogranicza
ę
ich zdolno
Ļ
ci adaptacyjne w
Ļ
rodowisku słysz
Ģ
cym. Aby temu zapobiec w 1992 r.
powstała pozarz
Ģ
dowa organizacja Hearing International, która opracowała system
zapobiegania dysfunkcjom słuchowym :
4
- szczepienia przeciw ró
Ň
yczkowe (Badania epidemiologiczne wykazuj
Ģ
,
Ň
e nadal
problemem jest embriopatia ró
Ň
yczkowa. Statystyki podaj
Ģ
,
Ň
e uszkodzenie słuchu u
dzieci, których matki przebyły ró
Ň
yczk
ħ
w pierwszych czterech miesi
Ģ
cach ci
ĢŇ
y szacuje
si
ħ
w granicach 5,2% do 50%, przy czym zale
Ň
y to od zaawansowania ci
ĢŇ
y, bowiem w
pierwszych 6 tygodniach wynosi ono 56%, a ju
Ň
w 18 – 21 tygodniu – 4%)
- poradnictwo genetyczne
- zahamowanie progresji niedosłuchu
- kompensowanie niedosłuchu aparatami słuchowymi
- rehabilitacja
- protezowanie
- trening słuchowy.
W Polsce pierwsz
Ģ
jednostk
Ģ
badawczo-rozwojow
Ģ
oraz kliniczn
Ģ
resortu zdrowia, której
zadaniem statutowym jest kompleksowa opieka nad osobami z uszkodzeniem słuchu,
obejmuj
Ģ
ca diagnostyk
ħ
, leczenie i rehabilitacj
ħ
jest utworzony w 1996r. Instytut Fizjologii i
Patologii Słuchu w Warszawie.
Niniejsz
Ģ
prac
ħ
podzielono na dwa rozdziały.
Pierwszy zawiera kwestie teoretyczne. Przedstawiono tu przedstawiono zagadnienia
dotycz
Ģ
ce narz
Ģ
du słuchu, metodyk
ħ
diagnozy i terapii logopedycznej oraz budow
ħ
i sposób
działania organów słuchowych i implantów
Ļ
limakowych.
Drugi rozdział ma charakter praktyczny i przedstawia histori
ħ
konkretnego pacjenta oraz w
formie konspektu propozycj
ħ
zaj
ħę
terapeutycznych.
W cz
ħĻ
ci ko
ı
cowej zamieszczono wykaz pomocy wykorzystanych w przeprowadzonych
zaj
ħ
ciach oraz bibliografi
ħ
.
5
Plik z chomika:
wmciolek
Inne pliki z tego folderu:
Zrób szeroki uśmiech.doc
(37 KB)
układy artykulacyjne głosek.doc
(370 KB)
terapia logopedyczna u dzieci z wada sluchu.pdf
(61 KB)
S-C.rar
(5895 KB)
Opinia logopedyczna.doc
(22 KB)
Inne foldery tego chomika:
311 szlaczków i zygzaczków
3-latki
4-latki
5-latki
AFAZJA
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin