E2_Ekonomia (wykład 2).doc

(32 KB) Pobierz
Teoria i praktyka mikroekonomii

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

Teoria i praktyka mikroekonomii.(rynek,popyt,podaż,cena)

 

1.      Istota analizy mikroekonomicznej, jej przedmiot i podstawowe założenia

-          badania zachowań konsumentów (gospodarstw domowych)

-          badania zachowań producentów

-          analiza cząstkowa

-          ogólna teoria równowagi

2.      Narzędzia analizy mikroekonomicznej

-          modele

-          tabele

-          wykresy

-          wskaźniki

3.      Rynek jako podstawowy mechanizm alokacji

 

Decyzje w mikroekonomii dotyczą zwykle rozmiarów działalności gospodarczej, najogólniej mówiąc wielkości produkcji i konsumpcji. Jeżeli producent zmieni wielkość produkcji danego dobra o jednostkę to powinna wystąpić zmiana korzyści. Ta zmiana korzyści to korzyść marginalna (zysk). Zmiana wielkości produkcji powoduje także zmianę kosztów. Tak więc zmiana kosztów (przyrost, spadek) spowodowane zmianą produkcji o jednostkę to koszt marginalny (KM). Dokonując wyborów, czyli podejmując decyzje gospodarcze, porównujemy koszty i korzyści marginalne.

 

Zasady Mikroekonomii

 

A.    zasada optymalizacji

1.      ZM > KM – rozwój działalności

2.      ZM < KM – zmniejszanie działalności

3.      ZM = KM – optymalny poziom działalności

 

Z zasady optymalizacji wynika, że nierówności między ZM i KM zanikają wraz ze zmianami rozmiarów działalności gospodarczej. Jest to wynik obowiązywania kolejnych dwóch zasad mikroekonomii – zasady malejących ZM i rosnących KM

 

B.     Zasada malejących korzyści marginalnych.

 

Wraz  ze wzrostem rozmiarów działalności gospodarczej maleją korzyści osiągane ze zwiększania działalności o dodatkową jednostkę czyli korzyści marginalne.

 

C.     Zasada rosnącego kosztu marginalnego.

 

Korzyściom z działalności gospodarczej towarzyszą zawsze koszty. Dlatego zjawisko malejących korzyści marginalnych jest ściśle powiązane ze zjawiskiem rosnących kosztów marginalnych.

 

RYNEK – mechanizm wykorzystujący zespół współzależności występujących między popytem, podażą i ceną, ale również instytucje w rodzaju domu towarowego, targowiska, banku czy biura pośredniczącego pomiędzy...

06-03-24

Strona 1/1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin