Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Popyt jest funkcją cen.
Zależność zapotrzebowania na jakieś dobro w zależności od ceny tego dobra
cena równowagi rynkowej
S
D
niedobór
nadwyżka
1 2 3 4 5 6 7 8
40
30
20
10
D – krzywa popytu
S – krzywa podaży
Cena równowagi rynkowej – kiedy nie występują niedobory lub nadwyżki.
Dla ceny (na wykresie) 40 popyt maleje do 4 t/jc (jc – jednostka czasu) a podaż rośnie do 6,5 t/jc tzn. że wystąpi nadwyżka w wysokości 2,5 t/jc; podobnie dla ceny 20 popyt rośnie (bo ceny spadają) do 6,5 t/jc a podaż spada do 3 t/jc wiec mamy niedobór w produkcji danego dobra w wysokości 3,5 t/jc. Dla ceny 30 krzywe popytu i podaży przecinają się i w tym miejscu powstaje cena równowagi rynkowej (najkorzystniejsza) – nie ma niedoborów ani nadwyżek w produkcji danego dobra.
.
spadek ceny
D2
D1
spadek popytu
Kiedy krzywa popytu przesuwa się w prawo (co może być spowodowane zwiększeniem zarobków konsumentów), cena równowagi rynkowej też się zwiększa (wzrastają zarobki – wzrastają ceny)
Kiedy krzywa popytu przesuwa się w lewo (co może być spowodowane zmniejszeniem zarobków konsumentów), cena równowagi rynkowej też spada (maleją zarobki – maleją ceny)
S1
S2
wzrost podaży
wzrost ceny
spadek podaży
Kiedy krzywa podaży przesuwa się w prawo (np. potaniały surowce potrzebne do wyprodukowania danego dobra), cena równowagi rynkowej się zmniejsza (tanieją surowce – tanieją produkty)
Kiedy krzywa podaży przesuwa się w lewo (np. podrożały surowce potrzebne do wyprodukowania danego dobra), cena równowagi rynkowej się zwiększa (drożeją surowce – drożeją produkty)
Elastyczność popytu...............
Elastyczność popytu:
- elastyczność jest miarą określania intensywności reakcji popytu na produkt w zależności od zmiany jakiegoś czynnika
- reakcja popytu na dany produkt ze względu na zmianę ceny
- reakcja popytu na zmianę cen innego towaru określa się za pomocą krzyżowej (mieszanej) elastyczności popytu
Wyróżniamy:
1. elastyczność cenową popytu
2. elastyczność dochodową popytu
3. elastyczność krzyżową (mieszaną) popytu
Ad. 1.
Elastyczność cenowa popytu to miara intensywności reakcji popytu na dobro X na zmianę ceny dobra X
% zmiana wielkości popytu
% zmiana ceny
Elastyczność cenowa popytu określa o ile procent zmieni się popyt na określone dobro gdy jego cena zmieni się o 1%. Jest ważny dla producentów, bo mogą analizować jak zmieniać ceny na dany produkt żeby popyt na ten produkt nie spadał.
Popyt sztywny, nieelastyczny – gdy cena się zmienia a popyt niebardzo...
Ad. 2.
Elastyczność dochodowa popytu – określa jak się zmienia popyt na towar w zależności od dochodów konsumentów.
% zmiana dochodu
- jest liczbą dodatnią dla dóbr normalnych(luksusowych) [np. chleb], a ujemną dla dóbr podrzędnych.
- gdy Edp dla jakiegoś dobra jest >=1 to jest to dobro normalne (luksusowe).
- gdy Edp dla jakiegoś dobra jest <1 to jest to dobro podrzędne.
- im wyższa Edp produktu tym więcej rośnie jego cena przy wzroście dochodów konsumentów (Edp>1)
Ad. 3.
Elastyczność mieszana (krzyżowa) popytu to miara intensywności reakcji popytu na dobro X na zmianę ceny dobra Y.
% zmiana wielkości popytu na dobro X
% zmiana ceny na dobro Y
- jeżeli dobra X i Y są w stosunku do siebie dobrami substytucyjnymi (tzn. zastępującymi się np. masło i margaryna) to Emp tych dóbr > 0
- jeżeli dobra X i Y są w stosunku do siebie dobrami komplementarnymi (tzn. uzupełniającymi się np. benzyna i autobus) to Emp tych dóbr < 0
Ed=1
Ed<1
Ed>1
7
6
5
4
3
2
1
cena
wielkość popytu (w tonach)
Elastyczność się zmienia w każdym punkcie krzywej popytu
dd – duża elastyczność popytu
DD – mała elastyczność popytu
Elastyczność podaży – tak ja wyżej tylko dotyczy podaży a nie popytu...
% zmiana wielkości podaży
Es=1
Es>1
Es<1
Podaż doskonale elastyczna
Es ® ¥
Podaż doskonale sztywna Es = 0
Teoria zachowania (wyboru) konsumenta...
1. Model zachowań konsumenta
2. Użyteczność i użyteczność krańcowa (marginalna)
- użyteczność marginalna a ceny dóbr
3. Preferencje konsumenta
4. Krzywa obojętności konsumenta
5. Budżet konsumenta
6. Krańcowa stopa substytucji
7. Opinia konsumenta
Na model zachowań konsumenta składają się:
- dochód który może wydać konsument
- ceny, po których mogą być kupione dobra
- upodobania konsumenta
- przyjmuje się iż konsument posiadając pełną i prawdziwą informację rynkową zachowuje się racjonalnie. (nie kupuje byle pierdoły, która mu nie jest potrzebna, wie ile co kosztuje i takie tam...)
Użyteczność jest to miara zadowolenia jaką osiąga konsument z tytułu konsumowania lub posiadania danego dobra. (subiektywna miara stopnia zadowolenia)
C. D. N.....
06-03-24
Strona 1/5
stary_hipis