Arkona - Instrumenty Muzyczne.pdf

(425 KB) Pobierz
QPrint
Instrumentw sĀowiaĶskich opisanie
i uwag kilka o ich uōywaniu
Bowiem ligawka to dĀuga na 2 lub 3 Āokcie trĥba,
pospolicie Āukowato zagiĪta, z drzewa wierzbowego
lub lipowego za pomocĥ toporka i cyganka
wystrugana, zwykle z dwch poĀwek rozĀupanych
dla Āatwiejszego wewnĥtrz wyōĀobienia zĀoōona,
na spokoju pakiem zalana. SĀomĥ siĪ jĥ okleja i
obrĥczkami drewnianymi skuwa. Tajemnicĥ
rzemieŁlnikw jest jak wystrajajĥ oni ligawkĪ by
dŋwiĪk jej donoŁny i przyjemny byĀ. Wiadomo
wszelako, ōe w krypie do pojenia bydĀa siĪ jĥ na
zimĪ kĀadzie i zostawia by woda jĥ zamroziĀa.
Nawet najlepszej ligawki gĀos przeraŋliwie uszy
z bliska razi, z odlegĀoŁci zaŁ jednak dŋwiĪki jej sĥ
jak wieczorna modlitwa pasterzy, ktra trwoōy
drapieōnego zwierza i inne stwory zajadĀe.
Ligawkĥ to poleca siĪ bogom straō i opiekĪ pasĥcych
koni i woĀw, ale teō odgrywa siĪ poōegnalnĥ pieŁĶ
podczas pogrzebu kogoŁ bliskiego pasterzowi.
CzĪsto dziwnym byě moōe, ōe syn zmarĀego, jeszcze
w trakcie ceremoniaĀw odchodzi z miejsca
pochwku, ale wiadomo, ōe juō po chwili zasĀyszeě
bĪdzie moōna z pobliskiego wzgrza ton poōegnalny
wygrywany na ojcowej ligawce, ktra jako symbol
starszeĶstwa przechodzi na potomka najstarszego.
uwag kilka o ich uōywaniu
SĀowianie narodem muzykalnym sĥ niezwykle.
Melodia towarzyszy im zarwno przy zabawie jak
i przy modlitwie, przy wojnie i przy pracy zwykĀej.
Bogowie sĀowiaĶscy lubiĥ muzykalnoŁě ludzi
i chĪtnie wsĀuchujĥ siĪ w ten jĪzyk. Instrumentw
dĪtych, szarpanych i bĪbnionych rōnorodnoŁě jest
wiĪc u sĀowian duōa i tu opisania ich siĪ podejmujĪ,
coby wiedza ta powszechnĥ i uporzĥdkowanĥ siĪ
staĀa.
Bazuna
Gdy morze BiaĀe mgĀa spowija, usĀyszysz, czy to z
kierunku brzegu, czy teō spoŁrd fal, niski, buczĥcy
dŋwiĪk bazuny. To rybacy kaszubscy siĪ nawoĀujĥ.
SygnaĀy bazunĥ dawane pozwalajĥ porozumiewaě
siĪ Āodziom gdy czas powrotu na brzeg jest, lub gdy
pomoc potrzebna. Niejeden rybak ōycie i Āadunek
uratowaĀ dziĪki bazunie, kiedy to statek handlowy
w kolizje z nim pĀynĥĀ i z kursu zboczyĀ na sygnaĀ
zasĀyszany.
Oprcz wybrzeōy morskich bazunĪ spotkaě moōna
teō w pĀnocnym odcinku WisĀy, gdzie plemiona
pruskie niektre szczeglnie jĥ sobie upodobaĀy
Wykonana z drewna topolowego, Łwierkowego lub
sosnowego, ma dĀugoŁě nie przekraczajĥcĥ 2 metrw
i jest znacznie cieĶsza od ligawki.
Kazawar Wurdsten
Ligawka
Ligawka, legawkĥ teō zwana, to instrument
myŁliwski, lub pasterski. Nazwa jej od legania
podczas trĥbienia siĪ bierze, gdyō na pĀocie albo
kamieniu jakim wygodnie jĥ oprzeě se trza coby daĀo
siĪ zagraě. Instrument ten zbyt ciĪōkim jest, aby
graě na niej swobodnie bez oparcia.
Od umiejĪtnoŁci grajka zaleōeě bĪdzie jak wiele
sygnaĀw informacyjnych opanowaĀ i jak donoŁnie
potrafi je zagraě. Gdy w podrō Āodziĥ siĪ wybieraě
Instrumentw sĀowiaĶskich opisanie
uwag kilka o ich uōywaniu
Bazuna
29638072.017.png 29638072.018.png 29638072.019.png 29638072.020.png 29638072.001.png
kto zamierza na pĀnoc WisĀĥ, lub wzdĀuō brzegu
morskiego, warto mu rozpoznawaě choě
podstawowe sygnaĀy siĪ naumieě. Bo to i pogody siĪ
dowiedzieě moōna, ōe kiepska bĪdzie, albo
ostrzeōenie zasĀyszeě, ōe bandziory z morza pĀynĥ.
moōna i nijak sensu nie ma kupowanie takiego cuda
na polowanie.
Dudy
Dudy przybyĀy na ziemie sĀowiaĶskie z poĀudnia,
od rzymian, ktrych armie
czĪsto z melodiĥ dud szĀy
przez ziemie podbijane.
DziŁ dudy zadomowiĀy siĪ
wŁrd sĀowian na dobre.
Stosowane we wszystkich
regionach lechickich ziem,
wŁrd grali podhalaĶskich
szczeglnie jednak zostaĀy
upodobane. Przez nich teō
kozĥ sĥ zwane, czy to od skry
koziej branej na ich worek, czy
to od dŋwiĪku meczenie moōe komuŁ
przypominajĥcego.
Instrument nieczĪsto widywany w domostwach ze
wzglĪdu na swĥ gĀoŁnoŁě, konstrukcjĪ nieprostĥ
i technikĪ gry bardziej skomplikowanĥ niŋli na
fleciku zwykĀym. Jednak zespoĀy po dworach
bywajĥce i na chleb zarabiajĥce grĥ, czĪsto majĥ
dudziarza wŁrd siebie. Melodii on dodaje grze
i haĀasu robi duōo, co przy zabawie przydatne jest
bardzo.
Dudy skĀadajĥ siĪ z worka zrobionego najczĪŁciej ze
skry, przebierki, czyli piszczaĀki dajĥcej melodiĪ
oraz bĥka, czyli piszczaĀki burdonowej. Przebierek
i bĥkw w dudach moōe byě wiĪcej niŋli jedna.
Powietrze wdmuchuje siĪ do worka przez rurkĪ
ustami lub za pomocĥ dymki, czyli mieszka
podobnego w dziaĀaniu do takiego co i kowal
stosuje. Powietrze uchodzi z worka przechodzĥc
przez wszystkie piszczaĀki, ktre brzmiĥ
jednoczeŁnie. Tony burdonowe towarzyszĥ melodii
granej na przebierce.
Gdy gra siĪ na dudach najwaōniejszĥ rzeczĥ jest
utrzymanie staĀego ciŁnienia powietrza w worku
poprzez odpowiednie dopasowanie oddechu
i dociskania worka Āokciem.
Rg
Rogiem nazywa siĪ instrument wykonany z tejōe
czĪŁci zwierza domowego lub ubitego na Āowach,
wydrĥōonej tak, ōe zadĥě weĶ moōna i dŋwiĪk
czysty wydobyě przy odrobinie wprawy.
Moōe to byě rg zubrzy, turzy, a czasem woĀowy.
Uōywany w czasie polowaĶ do sygnalizacji. DziĪki
niemu porozumiewanie siĪ w rozlegĀych lasach
gromad myŁliwskich jest moōliwe, kierowanie
nagonkĥ, ogĀaszanie rozpoczĪcia i zakoĶczenia
Āoww.
Nie ma rg otworw bocznych, wydaje wiĪc jeden
tylko dŋwiĪk, gdy kto nie ma umiejĪtnoŁci
dostatecznej, ale dziĪki opanowaniu tak zwanego
przedĪcia, kilka tonw wyōszych wygraě na nim
moōna. Kombinujĥc te tony sygnaĀw rozmaitoŁě siĪ
tworzy.
Ma rg teō zastosowanie drugie, nie mniej waōne Ï
wojenne. Rozkazy nim moōna bowiem wydawaě
jakby gĀosem wĀasnym a donoŁne przy tym nad
rwetes zwykĀy jatkom rozmaitym. OczywiŁcie tylko
zorganizowane wojska rogu sĀuchaě umiĥ
i rozrōniě mogĥ wezwanie do ataku lewym
skrzydĀem od odwrotu i nakaz ostrzaĀu Āucznikw
od szarōy koĶskiej jazdy. Dobry dowdca musi wiĪc
umiejĪtnoŁě gry na rogu posiĥŁě lub rogowego przy
sobie mieě, ktry bĪdzie rozkazy za niego wygrywaĀ.
Na targach moōna znaleŋě rogi wszelakie i czasem
sĀychaě wŁrd straganw gĀosy ich prbowania.
Czasem szczeglnie zdobny taki instrument,
bardziej dla statusu noszony chyba niō uōytku, cenĪ
osiĥgnĥě moōe wielkĥ. Te strojone w misterne
pierŁcienie bursztynowe, zĀote i srebrne mogĥ
wartoŁě stu i wiĪcej denarw osiĥgnĥě, co jak
wiadomo na wierzchowca wspaniaĀego wymieniě
Dudy
Rg
29638072.002.png 29638072.003.png
Bardziej okazaĀe fujarki, takie co dŋwiĪki
o wyjĥtkowej sĀodyczy i czystoŁci wydajĥ sĥ
wyrabiane przez specjalistw w sztuce tej biegĀych
i sprzedawane na straganach.
GĪŁle sĥ instrumentem ze
strunami co najmniej dwiema,
a i dziewiĪě bywa na nich.
Grale na podhalu zĀbcokami
zwĥ gĪŁliki swoje.
Oglnie wszystkie gĪŁle cechĪ
majĥ takĥ, ōe struny, wykonane
ze ŁciĪgien lub jelit zwierzĪcych,
rōnĥ dĀugoŁě majĥ i stĥd
dŋwiĪki o wysokoŁci rōnej. Na
koĶcach struny na koĀkach sĥ
nawiniĪte. Deska gĪŁli moōe
okienko mieě wyciĪte, dla innego
dŋwiĪku uzyskania. CzĪsto zdobiona po brzegach
rzeŋbami drobnymi bardzo Āadny widok
przedstawia.
Instrument ten za pomocĥ pasa moōna na plecach
sobie umieŁciě i w drogĪ z nim wyruszyě. Bywajĥ
teō gĪŁle wiĪksze niō normalnie i te wyjĥtkowo
strun aō 13 mieě mogĥ. Z takim jednak ciĪōko na
nogach chodziě i woziě je trza.
Dudy majĥ tĥ cechĪ, dziĪki swej konstrukcji
zmyŁlnej, ōe graě na nich melodiĪ bez przerw na
oddech moōna.
Jednymi z powszechniejszych
instrumentw dmuchanych sĥ
fujarki i im podobne piszczaĀki
i gwizdki.
Instrument taki moōna bez trudu
przy sobie nosiě wszĪdzie i w
wolnej chwili pogrywaě czy to
spoczywajĥc, czy idĥc.
Szczeglnie roboty nie
wymagajĥce rĥk zajĪcia, takie jak
wypas, sprzyjajĥ takiej grze. Nie
spotkasz teō chyba zespoĀu
muzykujĥcego bez fujarki jednej lub kilku nawet,
czy choěby gwizdka wtrujĥcego rytmicznie melodii.
Wykonane mogĥ byě fujarki z drewna, rogu lub
koŁci wydrĥōonej. WŁrd tych ostatnich szczeglnie
ptasie siĪ nadajĥ, bo puste czĪsto w Łrodku sĥ juō
naturalnie. W zaleōnoŁci od tego ile dziurek ma
taka fujarka, moōna na niej mniej lub bardziej
zmyŁlne melodie wygrywaě. Przy czym jest to
sztuka doŁě Āatwa do opanowania i siĀy wielkiej
z pĀucw nie wymaga.
a
Gra na gĪŁlach moōe byě dobrym dodatkiem do
opowieŁci wszelakich gadanych lub Łpiewanych.
BrzdĪkaě w odpowiednie struny ino trzeba
i przyciskaě je do deski tak by krtsze byĀy gdy siĪ
chce tony wysokie wydobyě. Moōna teō
mĀoteczkiem uderzaě struny zamiast szarpania
i wtedy dŋwiĪki delikatniejsze uzyskiwaě.
Lutnia to instrument ze strunami szeŁcioma lub
oŁmioma naciĥgniĪtymi nad pudĀem z dziurĥ, ktra
powoduje zwiĪkszenie gĀoŁnoŁci i dŋwiĪcznoŁci
GĪŁle
Fujark
Lutnia
29638072.004.png 29638072.005.png 29638072.006.png 29638072.007.png 29638072.008.png
melodii. Rezonansowym to pudĀo siĪ zwie,
a naciĥga struny szyjka zakoĶczona gĀwkĥ z
koĀkami do nawijania.
Lira
Od arabw przywieziona dawno temu, dziŁ lutnia
wŁrd sĀowiaĶskich grajkw popularnĥ siĪ staĀa.
Gra na lutni wymaga wprawy niemaĀej, ale
w rĪkach prawdziwego artysty moōe dawaě wielkĥ
radoŁě sĀuchaczom. Czasem struny w lutni mogĥ byě
podwjne, co jeszcze bardziej utrudnia grĪ, ale
dŋwiĪk daje peĀniejszy.
W zespole jako tĀo muzyczne lutnia jest stosowana,
ale u samotnego Łpiewaka teō bywa spotykana.
Muzykant taki umilaě ludziom ōywot chodzi po
wsiach i grodach, za co strawĪ dostaje i nocleg
bezpieczny, a czasem i grosz jaki od pana bogatego.
RzemieŁlnik, ktry lutnie produkuje lutnikiem siĪ
zwie i nic innego on nie robi zazwyczaj, bo
wykonanie instrumentu czasu wiele zabiera
i umiejĪtnoŁci trzeba mieě duōe, ktre lata caĀe
praktykujĥc u mistrza siĪ nabywa.
Instrument ten pozwala wygrywaě niezwykle
zĀoōone i skoczne melodie. Szczeglnie dobrze
komponujĥ siĪ jej dŋwiĪki z wtrujĥcym bĪbnem
i grzechotkami rozmaitymi. Do grania uōywa siĪ
korby, ktra porusza koĀo okryte wĀosiem, peĀniĥce
rolĪ smyczka, gdyō przesuwa siĪ ono po trzech
strunach. Na jednej z nich wygrywa siĪ melodiĪ,
a dwie pozostaĀe peĀniĥ rolĪ burdonu, podobnego
w zasadzie akompaniowania jak przy dudach.
Drugĥ rĪkĥ lirnik, bo tak zwie siĪ w grajek,
przyciska guziki specjalne, ktre zmieniaě dŋwiĪk
struny pozwalajĥ.
Lirnik to czĪsto wĪdrowiec, ktremu wiek lub
zdrowie nie pozwalajĥ pracowaě na roli lub
wojaczki uprawiaě. Muzyka liry jest przy tym tak
bogata, ōe i Łpiewaě lirnik nie musi umieě zbyt
piĪknie, bo bez tego teō sĀuchaě go moōna,
a i potaĶcowaě teō.
Baraban
Kloc drewniany wydrĥōony, obciĥgniĪty skrĥ
z jednej lub dwch stron to baraban, czyli bĪben.
Uderzany paĀami lub rĪkami wydawaě dŋwiĪki
Baraban
29638072.009.png 29638072.010.png 29638072.011.png 29638072.012.png 29638072.013.png 29638072.014.png 29638072.015.png
dudniĥce lub warkotliwe moōe. Przy czym wysokoŁě
dŋwiĪku Łrednicĥ barabana, naciĥgiem skry
i technikĥ uderzania regulowaě moōna. Do wtru
innym instrumentom uōywany, ale i do sygnaĀw
dawania byě moōe.
Na Āodziach, gdzie wioŁlarzy gromada, czasem
stosowany jest dla nadawania rytmu pracy. Czasem
teō wojskom towarzyszy dla dodania animuszu
i przestraszenia wroga przed bitwĥ. SĀowianie
jednak rzadko w tym celu go stosujĥ gdyō atak
z zaskoczenia wolĥ i haĀasu niepotrzebnego nie
lubiĥ robiě gdy skryci na wroga czekajĥ.
Skokiem taniec najsnadniejszy,
A tym jeszcze pochodniejszy,
Kiedy w bĪben przybijajĥ,
Same nogi prawie drgajĥ.
29638072.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin