MARZENIA SENNE
WARSZTAT I
· SEN – odmienny stan świadomości; podstawowy stan czynnościowy mózgu i UN
· pełna odwracalność zawieszonej świadomości
· zmienność (sen – czuwanie) OUN – regulowana wewnętrznie; występuje również u zwierząt
· brak snu = funkcjonowanie w ciągłym stresie (spowodowane wzrostem poziomu kortyzolu – otyłość, zaburzenia poznawcze, pamięciowe)
· FUNKCJE FIZJOLOGICZNE – ok. 3/4 rano – największe spowolnienie funkcji fizjologicznych
· badanie:
o 2 deprywacje – 5 godzin snu/dobę
§ spadek wykonania zadań wzrokowo-ruchowych
o brak snu wywołuje skutki podobne do działania alkoholu (brak snu = picie przez pół nocy; badanie w GB)
· badanie na szczurach:
o bez snu śmierć po 2/3 tygodniach
· rekord – 10 dni bez snu
· po deprywacji szybciej wchodzimy w REM i fazę snu głębokiego [normalnie po ok. 1,5 h; tu prawie zaraz] (stąd wniosek, że są najważniejsze, skoro organizm nadrabia je w pierwszej kolejności)
· skutki deprywacji – lęki, urojenia prześladowcze, halucynacje
· teorie ewolucyjne – adaptacyjne
· obniżenie temperatury; nadrabianie energii
· radzenie sobie ze stresem
· przebieg snu – 5 stadiów (powtarzających się) – 1 cykl – 1,5 h
· sen wolnofalowy – najdłuższy – na początku nocy
· później płytsze, REM
· czuwanie
· stadium 1
o wyobrażenia hipnagogiczne (błyski, zrywy, przebudzenia)
o mniejsza częstotliwość fal, większa amplituda
o trwa kilka minut; poczucie, że nie spaliśmy
· stadium 2
o płytki sen, większa amplituda
o zespół K – pojedyncze wyładowanie
o ok. 20 minut; poczucie, że spaliśmy
· stadium 3 i 4
o amplituda ↑, częstotliwość ↓
o sen wolnofalowy
o najbardziej spowolnione funkcje fizjologiczne
o dezorientacja po przebudzeniu
o ok. 1 godziny
· sen REM (sen paradoksalny)
o gwałtowne ruchy gałek ocznych
o przyspieszenie funkcji fizjologicznych (jak w stanie czuwania)
o paraliż przysenny (blokada mięśni – wszystkich z wyjątkiem gałek ocznych i koniuszków palców)
· zaburzenia zachowania w stanie REM (intensywne sny, pełno emocji, złości, agresji) – uszkodzenie blokady, wykonywanie tego, co aktualnie się śni (korelacja z Parkinsonem) – w starszym wieku 50/60 r. ż.; częściej u M – Parkinson po kilkunastu latach
· lunatyzm – występuje, ale NIE w fazie REM! Lunatykowi nic się nie śni, kiedy lunatykuje (tak że nie wiadomo dokąd idzie…)
· jeśli badanego wybudza się przed REM, po ponownym zaśnięciu szybciej wchodzi w REM
· REM – znaczenie dla uczenia [REM u płodu – 60%; REM u dorosłego – 20%]
· alkohol, leki nasenne – deprywacja REM!
· REM – intensywne, wyraźne sny
· nREM – pojedyncze myśli
· ok. 20% spędzamy na marzeniach sennych
· mamy ok. 4-5 snów 1 nocy (bo cykle się powtarzają)
· marzenia senne – teorie – podejście metafizyczne – inkubacja – spanie w świątyni, otrzymanie przesłania, leczenie chorób; marzenia senne – istotne w tym podejściu
· „Oneirokrytyka” – sennik Artemidora
· sen Jakuba z aniołami i drabiną
· marzenia senne – dowód na istnienie/nieśmiertelność duszy
· inkuby/sukuby
· Stanley Krippner – badania nad telepatią we śnie; znaleziono korelacje ;) (ale tylko w niektórych cyklach księżyca ;)) [w zasadzie bardzo ogólne odniesienia pomiędzy obrazkiem a opisem]
· nauka nie odrzuca teorii metafizycznych, ale raczej się nimi nie zajmuje (problem z weryfikacją)
· Arystoteles, Kartezjusz – podejście poznawcze (to, co zakodowane w stanie czuwania pojawia się w snach)
· A. Maury – na sny mają wpływ bodźce zewnętrzne (a tak naprawdę to wyobrażenia hipnagogiczne pojawiające się przy zasypianiu)
· w stadium REM bodźce zewnętrzne raczej do nas nie docierają
· 1953 r. – odkrycie REM – Aserinsky i Kleitman – zapoczątkowali laboratoryjne badania nad REM; budzenie badanych w REM
· teoria aktywacji – syntezy Hobsona (podejście fizjologiczne) – marzenia senne – przypadkowa aktywność neuronów, ale że nasz UN nie lubi chaosu, wszystko jest porządkowane; musimy nadawać znaczenie – stąd fabuła; porównywane do bicia serca, które ma pompować krew, a nie bić – skutek uboczny
· Freud i spółka (podejście psychodynamiczne) – sny są naszym produktem; zagęszczenie, przemieszczenie, zamaskowanie i docieranie do pragnień
· teoria Junga – nacisk na procesy rozwojowe; marzenia senne – twórczy charakter, ekspresja nieświadomości, harmonia między tym, co świadome i nieświadome
· podejście ewolucyjne – funkcja adaptacyjna
· teoria symulacji zagrożenia – Antti Revonsuo
· negatywnych emocji jest więcej niż pozytywnych
· trening, nawet jeśli nie pamiętamy
· marzenia senne – charakter halucynacyjny
· podejście poznawcze – teoria C. Halla i D. Foulkesa
· ciągłość procesów psychicznych (statystycznie)
· sny – nie tylko doświadczenia wzrokowe, ale też sporo słuchowych, węchowych etc.
· „dziwne przeskoki” – na jawie też tak jest, więc różnica raczej ilościowa niż jakościowa
· funkcje marzeń sennych – nie są dobrze udokumentowane
· więcej REM po intensywnej nauce
· u dzieci z upośledzeniem – REM jest krótsza
· deprywacja snu bardzo negatywnie wpływa na uczenie się
· całkiem sporo się ruszamy we śnie
· trudno jest człowieka obudzić
· MARZENIA SENNE jako:
· 1, 2 – Freud:
o mechanizm chroniący sen
o zaspokojenie nieświadomych pragnień
· 3, 4 – Jung:
o kompensacja
o mechanizm rozwoju osobowego
· 5, 6 – niejednoznaczne wyniki:
o rozwiązywanie problemów
o regulator nastroju
· 7 – Antti Revonsuo:
o symulacja sytuacji zagrażających
· 8 – możliwe, że coś w tym jest („Dotknięcie ręki” Zanussiego); profesjonalnym muzykom częściej śnią się inspiracje muzyczne:
o inspiracja twórczej aktywności
· 9 – REM związane z późniejszym funkcjonowaniem procesów poznawczych:
o proces pamięciowy
WARSZTAT II
WARSZTAT III
· badanie marzeń sennych
· podejście ilościowe – stosowane w badaniach naukowych
· pierwszy pomysł Halla – diagnozowanie osobowości (ale nie wyszło)
· następcy od tego odeszli, skupili się na ilości
· chociaż możliwe jest wnioskowanie co nieco nt. schematów poznawczych
· różne teorie/różne podejście do marzeń sennych/różne wnioski
· 3 najważniejsze pytania: co badamy? jak badamy? dlaczego badamy?
· problem definiowania marzeń sennych
· marzenia senne
o to, co podczas snu (śnione)
o to, co ze snu pamiętamy (zapamiętane)
o to, co nam opowiada osoba badana (relacjonowane) [tylko do tego mamy dostęp, a niektóre rzeczy może przecież ukrywać]
· odmienny stan świadomości we śnie i w badaniu
· ograniczony dostęp do treści snu
· trudność przełożenia obrazów na kod językowy
· DREAM REPORT (opis snu)
· aspekty formalne:
o treść
o kolorystyka
o zapamiętywanie
o nastrój
o dziwaczność
· aspekty funkcjonalne:
o podejście do snów badanego (interpretacja/jej brak, wpływ na nastrój)
· wykorzystywanie snów w celu pomocy pacjentom/klientom (diagnoza, terapia)
· badanie – z ciekawości, poszerzenie wiedzy o człowieku, etc.
· kwestionariusze, skale (np. Likerta), dyferencjał semantyczny (np. jaki był sen: dobry/zły), samoopis – nie zawsze trafny, wywiad, rysunki (u dzieci albo studentów), dzienniki snów (badany zapisuje marzenia senne – badanie treści, zapamiętywania)
· 4 METODY ZBIERANIA OPISÓW – 2 SPOSOBY (zależne od celu badania):
o pochodzące od 1 osoby (seria snów)
o pochodzące od dużej grupy osób (zbiór snów) [grupy można podzielić przez wzgląd na wiek osób badanych lub treść snów]
· Badanie laboratoryjne
(+)
psychologia-UJ