Fundusze.pdf
(
1969 KB
)
Pobierz
Co Europa socjalna może zaoferować swoim
obywatelom
Komisja Europejska
W tych łatwych do wydrukowania arkuszach informacyjnych
wyjaśniono, jakie korzyści zapewniają stosowane obecnie
instrumenty polityki UE i jakie działania prowadzi UE, aby
sprostać przyszłym wyzwaniom w tych obszarach.
Arkusze informacyjne
podzielono tematycznie
na sześć grup:
>
Większa liczba lepszych stanowisk prac
y
>
Prawa w prac
y
Integracja i równoś
>
ć
Mobilność zawodow
>
a
Europejskie programy inansowani
>
a
>
Polityka w praktyc
e
Pierwszy arkusz informacyjny dla każdego tematu zawiera wyjaśnienie
głównych koncepcji i instrumentów polityki, a każdy arkusz podrzędny —
szczegółowe informacje na temat określonych obszarów polityki.
W części Czy wiesz każdego z arkuszy informacyjnych zamieszczono nie-
które fakty i liczby związane z danym tematem. Na końcu każdego z arku-
szy zamieszczono listę innych arkuszy informacyjnych dotyczących tema-
tów powiązanych, a także łącza do źródeł dalszych informacji.
A
Większa liczba lepszych miejsc pracy
3
A1 UE zwalcza społeczne skutki kryzysu gospodarczego
i inansowego oraz jego konsekwencje w dziedzinie zatrudnienia
5
A2 Bezrobocie i jakość pracy
7
A3 Model „lexicurity”
9
A4 Restrukturyzacja — przewidywanie zmian i radzenie sobie z nimi
11
A5 Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy
13
A6 Zielone miejsca pracy
15
B
Prawa w pracy
17
B1 Bezpieczeństwo i higiena pracy
19
B2 Prawo pracy
21
C
Integracja i równość
23
C1 Równość płci i równowaga między życiem zawodowym a osobistym
25
C2 Walka z dyskryminacją
27
C3 Zwalczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego
29
C4 Zmiany demograiczne i starzenie się społeczeństwa
31
C5 Les retraites
33
C6 Opieka zdrowotna i długoterminowa
35
D
Mobilność zawodowa
37
D1 Znoszenie barier w mobilności zawodowej
39
D2 Prawa do zabezpieczenia społecznego
41
E
Europejskie programy inansowania
43
E1 Europejski Fundusz Społeczny
45
E2 Program PROGRESS
47
E3 Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji
49
F
Polityka w praktyce
51
F1 Dialog społeczny
53
F2 Rozszerzenie UE i współpraca międzynarodowa
55
Co Europa socjalna może zaoferować swoim
obywatelom
Komisja Europejska
Większa liczba lepszych miejsc pracy
A
Zapewnienie większej liczby lepszych miejsc pracy należy do najważniejszych celów
europejskich. Osiągnięto w tym zakresie znaczne postępy: wskaźnik zatrudnienia
w UE, który w 2008 roku wynosił 66%, jest teraz znacznie bliższy docelowej wartości
70%, ustalonej w Lizbonie na rok 2010. Jednak kryzys inansowy i związana z nim
recesja oznaczają, że UE musi dokonać przeglądu swoich działań i wznowić wysiłki,
aby ponownie zacząć tworzyć więcej miejsc pracy.
Czy wiesz?
Bezrobocie spadło znacznie z 8,9% w 2005 roku do 8,2% w 2006 roku, w czym udział miały niemal wszystkie państwa
członkowskie, jednak w okresie recesji ponownie wzrosło.
Około połowa państw członkowskich rozwinęła lub wciąż rozwija wszechstronne podejścia elastycznego rynku
pracy i bezpieczeństwa (lexicurity) — wzrost jest zauważalny, biorąc pod uwagę fakt, że w 2006 roku było zaledwie
kilka państw stosujących ten model.
Europejski Plan Naprawy Gospodarczej oraz zasoby Europejskiego Funduszu Społecznego i innych funduszy UE
odegrały znaczną rolę w ograniczaniu skutków recesji i przygotowaniu do ożywienia koniunktury.
W 2009 roku sytuacja na europejskim rynku pra-
cy nadal się pogarszała, jednak prognozy na rok
2010 są nieco lepsze. Szybkie działania podjęte
przez władze europejskie niewątpliwie pomogły
w ograniczeniu negatywnego wpływu kryzysu na
poziom zatrudnienia. Szczególnie skuteczne oka-
zały się działania rządów i partnerów społecznych
mające na celu zachowanie kontroli nad reduk-
cjami zatrudnienia poprzez stosowanie środków
takich jak praca w mniejszym wymiarze godzin i
ograniczenie wysokości płac. Szybko zmobilizo-
wano też fundusze europejskie, aby rozwiązywać
problemy o najwyższym priorytecie, w tym także
problem bezrobocia wśród ludzi młodych.
Takie wspólne, skoordynowane działania poka-
zują, jak może pracować UE — nie tylko poprzez
wspieranie długofalowych reform rynku pracy, ale
także poprzez szybkie, oparte na współpracy re-
agowanie na poważne kryzysy. Jednocześnie dłu-
gofalowym celem UE jest nadal zachęcanie więk-
szej liczby ludzi do podjęcia pracy i pozostania w
niej oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie
poprzez Europejską Strategię Zatrudnienia, która
odgrywa kluczową rolę w koordynowaniu instru-
mentów polityki UE mających na celu tworzenie
większej liczby lepszych miejsc pracy. Europejska
Strategia Zatrudnienia opiera się na wytycznych
dotyczących zatrudnienia, zatwierdzonych na po-
ziomie wspólnotowym i ustanawiających wspól-
ne priorytety dla polityk zatrudnienia państw
członkowskich.
Jak radzić sobie ze zmianą
W ostatnich latach UE aktywnie wspierała po-
litykę „lexicurity” propagującą połączenie
elastycznych rynków pracy, organizacji pracy,
stosunków pracy, wysokiego poziomu zatrud-
nienia oraz bezpieczeństwa przychodów. Poli-
tyka ta miała głównie pomagać w zarządzaniu
zmianami strukturalnymi, jednak płynące z niej
korzyści uwidaczniają się dziś w sposobie, w
jaki państwa członkowskie i partnerzy społecz-
ni współpracują ze sobą w celu łagodzenia skut-
ków recesji.
Instrumenty polityki UE mają pomóc pracow-
nikom, regionom i irmom w radzeniu sobie z
zachodzącymi zmianami. Recesja była źródłem
dodatkowych wyzwań w tym zakresie, którym
udało się sprostać dzięki aktywnej polityce i
wsparciu inansowemu ze strony UE.
3
Korzyści dla obywateli
W latach 1998–2006 Europejska Strategia Za-
trudnienia pomogła podnieść stopę zatrudnie-
nia osób w wieku 16–64 lat w Unii Europejskiej
z 61% do 66% i obniżyć bezrobocie z 9,3% do
7,2%. Dzięki temu więcej osób znalazło pracę, a
tym samym zwiększył się dobrobyt w skali całej
Europy.
Celem instrumentów polityki UE jest również umoż-
liwienie lepszego przewidywania i reagowania na
restrukturyzację oraz inne „wstrząsy” gospodarcze.
Lepsze radzenie sobie ze zmianami oznacza więk-
szą zdolność do zachowania i poprawy warunków
i jakości życia.
Kolejnym celem długofalowych instrumentów
polityki UE zwiększających liczbę lepszych miejsc
pracy jest walka z nierównościami oraz utrzymanie
naszych systemów ochrony socjalnej. Zatrudnienie
większej liczby osób pozwoli społeczeństwom pod-
jąć walkę ze zmianami demograicznymi: należy
doprowadzić do zatrudnienia większej liczby osób
w różnym wieku, aby móc sinansować wydatki np.
na emerytury, gdyż populacja UE się starzeje.
Instrumenty polityki UE są skonstruowane w spo-
sób ułatwiający znalezienie pracy na każdym eta-
pie życia zawodowego w szybko zmieniającej się
rzeczywistości gospodarczej, nawet w okresie re-
cesji. Celem europejskiego modelu „lexicurity” jest
udzielenie obywatelom wsparcia, które pozwoli im
sprostać takim wyzwaniom poprzez pogłębienie
wiedzy i umiejętności.
Tendencje rozwoju i przyszłe wyzwania
W obliczu recesji konieczne są zrównoważone
działania i stała współpraca, jeśli chcemy ponownie
sformułować cele UE w zakresie zwiększenia liczby
miejsc pracy i wspólnie dążyć do ich osiągnięcia.
Państwa członkowskie UE wspólnie stawiły czoła
wyzwaniom stawianym przez recesję w warun-
kach rosnącej konkurencyjności gospodarki świa-
towej. Dowodzi to, że integracja europejska dała
nam siłę do rozwiązywania wspólnych problemów
za pomocą wspólnych polityk i działań. Obecna
sytuacja jest trudna dla wszystkich, zwłaszcza dla
osób o słabszej pozycji na rynku pracy. Jednak jest
oczywiste, że bez solidarności UE w kategoriach
instrumentów i działań w zakresie gospodarki,
zatrudnienia i polityki socjalnej sytuacja ta byłaby
znacznie gorsza dla każdego.
Łącza do innych arkuszy informacyjnych
Aby uzyskać szczegółowe informacje dotyczące określonych tematów w
ramach rozdziału Większa ilość lepszych miejsc pracy, należy zapoznać
się ze wszystkimi arkuszami informacyjnymi serii A.
C4
>
Niż demograiczny i starzenie się społeczeństwa
Dalsze informacje
DG Emploi
>
http://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=81&langId=en
Słowa kluczowe
PROGRESS
>
>
Program na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej
>
Agenda społeczna
© Unia Europejska, 2010 – Powielanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła.
Komisja Europejska, ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji, nie odpowiada
za sposób wykorzystania informacji zawartych w niniejszej publikacji.
4
Co Europa socjalna może zaoferować swoim
obywatelom
Komisja Europejska
Większa liczba lepszych miejsc pracy
A1
UE zwalcza społeczne skutki kryzysu
gospodarczego i inansowego
oraz jego konsekwencje w dziedzinie
zatrudnienia
Kryzys gospodarczy i inansowy zniwelował wzrost zatrudnienia o 6 mln osób
osiągnięty w latach 2007–2008 i spowodował spadek zaufania publicznego.
Unia Europejska zareagowała na to pozytywnie, nie tylko poprzez rozwiązywanie
problemów inansowych i gospodarczych, ale także poprzez łagodzenie skutków
spadku zatrudnienia, który wywiera wpływ na codzienne życie obywateli.
Uproszczono i przyspieszono dostęp do Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
rozszerzono zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji,
aby udzielić wsparcia pracownikom, którzy padli oiarą redukcji bezpośrednio
w wyniku ogólnoświatowego kryzysu inansowego i gospodarczego.
Czy wiesz?
Trzy czwarte Europejczyków uważa, że UE ma pozytywny wpływ na tworzenie miejsc pracy i zwalczanie bezrobocia.
Ponad jedna trzecia Europejczyków jest świadoma istnienia Europejskiego Funduszu Społecznego, głównego
narzędzia UE służącego do inwestowania w pracowników.
Środki antykryzysowe (współinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego), takie jak subsydiowanie umów o
pracę w niepełnym wymiarze godzin, okazały się skuteczne w ochronie miejsc pracy.
W obliczu kryzysu inansowego i załamania go-
spodarczego Komisja Europejska pod koniec
2008 roku ogłosiła Europejski Plan Naprawy
Gospodarczej. Opracowano go w celu zaprezen-
towania skoordynowanej reakcji UE, ożywienia
gospodarki poprzez spowodowanie krótkoter-
minowego wzrostu siły nabywczej oraz w celu
długofalowego wsparcia konkurencyjności. W la-
tach 2007–2008 w UE osiągnięto wzrost zatrud-
nienia o 6 mln osób. Jednak kryzys spowodował
zahamowanie tego postępu i wzrost bezrobocia,
prowadząc do spadku zaufania społecznego. La-
tem 2009 roku ogłoszono wyniki badania Euro-
barometr, z których wynikało, że dalszych konse-
kwencji kryzysu spodziewało się jeszcze ponad
60% Europejczyków, a jedna trzecia osób nadal
zatrudnionych „poważnie obawiała się” utraty
pracy w jego wyniku.
W maju 2009 roku Rada przyjęła rozporządzenie
ułatwiające dostęp do subwencji współinanso-
wanych przez Europejski Fundusz Społeczny oraz
zawarto porozumienie dotyczące nowego pakietu
polityki spójności. Państwa członkowskie otrzymały
dodatkowe przedpłaty w wysokości 6,25 mld euro
z możliwością wykorzystania również niewyko-
rzystanych środków EFS z okresu programowania
obejmującego lata 2000–2006 (około 7 mld euro).
W czerwcu 2009 roku UE rozszerzyła zasięg Eu-
ropejskiego Funduszu Dostosowania do Globali-
zacji (stworzonego pierwotnie w celu wspierania
pracowników zwolnionych w wyniku poważnych
zmian strukturalnych), aby udzielić wsparcia oso-
bom, które straciły pracę z powodu ogólnoświa-
towego kryzysu inansowego i gospodarczego.
To wsparcie inansowe będzie dostępne do koń-
ca 2011 roku.
W tym kontekście działania UE były odbierane
bardzo pozytywnie. Około trzech czwartych
Europejczyków uważa, że UE odgrywa bardzo
pozytywną rolę w tworzeniu nowych możliwo-
ści pracy i zwalczaniu bezrobocia. Ponad jedna
trzecia Europejczyków jest świadoma istnienia
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Państwa członkowskie wykorzystują Europejski
Fundusz Społeczny w celu rozszerzenia planów
pracy w krótszym wymiarze godzin i połączenia
ich ze szkoleniami, aby zwiększyć zasięg zasił-
ków dla bezrobotnych lub zwiększyć wsparcie
dla przedsiębiorczości. Niektóre z państw człon-
5
Plik z chomika:
stary_hipis
Inne pliki z tego folderu:
Bankowość 3 cz.pdf
(101645 KB)
Bankowość 1-2 rozdział.pdf
(66166 KB)
Bankowość cz. 2.pdf
(62399 KB)
ANALIZA FINANSOWA NA PRZYKŁADZIE FIRMY AGRO-HANDEL SP. Z O.O. W LATACH 2002-2005.pdf
(2623 KB)
Banki spółdzielcze historia.pdf
(2641 KB)
Inne foldery tego chomika:
Administracja
Akty prawne
Beletrystyka
Dokumenty
Dziennikarstwo
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin