Fundusze.pdf

(1969 KB) Pobierz
Co Europa socjalna może zaoferować swoim obywatelom
Komisja Europejska
W tych łatwych do wydrukowania arkuszach informacyjnych
wyjaśniono, jakie korzyści zapewniają stosowane obecnie
instrumenty polityki UE i jakie działania prowadzi UE, aby
sprostać przyszłym wyzwaniom w tych obszarach.
Arkusze informacyjne
podzielono tematycznie
na sześć grup:
>
Większa liczba lepszych stanowisk prac
y
>
Prawa w prac
y
Integracja i równoś
>
ć
Mobilność zawodow
>
a
Europejskie programy inansowani
>
a
>
Polityka w praktyc
e
Pierwszy arkusz informacyjny dla każdego tematu zawiera wyjaśnienie
głównych koncepcji i instrumentów polityki, a każdy arkusz podrzędny —
szczegółowe informacje na temat określonych obszarów polityki.
W części Czy wiesz każdego z arkuszy informacyjnych zamieszczono nie-
które fakty i liczby związane z danym tematem. Na końcu każdego z arku-
szy zamieszczono listę innych arkuszy informacyjnych dotyczących tema-
tów powiązanych, a także łącza do źródeł dalszych informacji.
1164126086.050.png 1164126086.061.png 1164126086.069.png 1164126086.070.png 1164126086.001.png 1164126086.002.png 1164126086.003.png 1164126086.004.png 1164126086.005.png 1164126086.006.png 1164126086.007.png 1164126086.008.png 1164126086.009.png 1164126086.010.png 1164126086.011.png 1164126086.012.png 1164126086.013.png
A
Większa liczba lepszych miejsc pracy
3
A1 UE zwalcza społeczne skutki kryzysu gospodarczego
i inansowego oraz jego konsekwencje w dziedzinie zatrudnienia
5
A2 Bezrobocie i jakość pracy
7
A3 Model „lexicurity”
9
A4 Restrukturyzacja — przewidywanie zmian i radzenie sobie z nimi
11
A5 Nowe umiejętności w nowych miejscach pracy
13
A6 Zielone miejsca pracy
15
B
Prawa w pracy
17
B1 Bezpieczeństwo i higiena pracy
19
B2 Prawo pracy
21
C
Integracja i równość
23
C1 Równość płci i równowaga między życiem zawodowym a osobistym
25
C2 Walka z dyskryminacją
27
C3 Zwalczanie ubóstwa i wykluczenia społecznego
29
C4 Zmiany demograiczne i starzenie się społeczeństwa
31
C5 Les retraites
33
C6 Opieka zdrowotna i długoterminowa
35
D
Mobilność zawodowa
37
D1 Znoszenie barier w mobilności zawodowej
39
D2 Prawa do zabezpieczenia społecznego
41
E
Europejskie programy inansowania
43
E1 Europejski Fundusz Społeczny
45
E2 Program PROGRESS
47
E3 Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji
49
F
Polityka w praktyce
51
F1 Dialog społeczny
53
F2 Rozszerzenie UE i współpraca międzynarodowa
55
1164126086.014.png 1164126086.015.png 1164126086.016.png 1164126086.017.png 1164126086.018.png 1164126086.019.png 1164126086.020.png 1164126086.021.png 1164126086.022.png 1164126086.023.png 1164126086.024.png 1164126086.025.png 1164126086.026.png 1164126086.027.png
Co Europa socjalna może zaoferować swoim obywatelom
Komisja Europejska
Większa liczba lepszych miejsc pracy
A
Zapewnienie większej liczby lepszych miejsc pracy należy do najważniejszych celów
europejskich. Osiągnięto w tym zakresie znaczne postępy: wskaźnik zatrudnienia
w UE, który w 2008 roku wynosił 66%, jest teraz znacznie bliższy docelowej wartości
70%, ustalonej w Lizbonie na rok 2010. Jednak kryzys inansowy i związana z nim
recesja oznaczają, że UE musi dokonać przeglądu swoich działań i wznowić wysiłki,
aby ponownie zacząć tworzyć więcej miejsc pracy.
Czy wiesz?
Bezrobocie spadło znacznie z 8,9% w 2005 roku do 8,2% w 2006 roku, w czym udział miały niemal wszystkie państwa
członkowskie, jednak w okresie recesji ponownie wzrosło.
Około połowa państw członkowskich rozwinęła lub wciąż rozwija wszechstronne podejścia elastycznego rynku
pracy i bezpieczeństwa (lexicurity) — wzrost jest zauważalny, biorąc pod uwagę fakt, że w 2006 roku było zaledwie
kilka państw stosujących ten model.
Europejski Plan Naprawy Gospodarczej oraz zasoby Europejskiego Funduszu Społecznego i innych funduszy UE
odegrały znaczną rolę w ograniczaniu skutków recesji i przygotowaniu do ożywienia koniunktury.
W 2009 roku sytuacja na europejskim rynku pra-
cy nadal się pogarszała, jednak prognozy na rok
2010 są nieco lepsze. Szybkie działania podjęte
przez władze europejskie niewątpliwie pomogły
w ograniczeniu negatywnego wpływu kryzysu na
poziom zatrudnienia. Szczególnie skuteczne oka-
zały się działania rządów i partnerów społecznych
mające na celu zachowanie kontroli nad reduk-
cjami zatrudnienia poprzez stosowanie środków
takich jak praca w mniejszym wymiarze godzin i
ograniczenie wysokości płac. Szybko zmobilizo-
wano też fundusze europejskie, aby rozwiązywać
problemy o najwyższym priorytecie, w tym także
problem bezrobocia wśród ludzi młodych.
Takie wspólne, skoordynowane działania poka-
zują, jak może pracować UE — nie tylko poprzez
wspieranie długofalowych reform rynku pracy, ale
także poprzez szybkie, oparte na współpracy re-
agowanie na poważne kryzysy. Jednocześnie dłu-
gofalowym celem UE jest nadal zachęcanie więk-
szej liczby ludzi do podjęcia pracy i pozostania w
niej oraz udzielanie im pomocy w tym zakresie
poprzez Europejską Strategię Zatrudnienia, która
odgrywa kluczową rolę w koordynowaniu instru-
mentów polityki UE mających na celu tworzenie
większej liczby lepszych miejsc pracy. Europejska
Strategia Zatrudnienia opiera się na wytycznych
dotyczących zatrudnienia, zatwierdzonych na po-
ziomie wspólnotowym i ustanawiających wspól-
ne priorytety dla polityk zatrudnienia państw
członkowskich.
Jak radzić sobie ze zmianą
W ostatnich latach UE aktywnie wspierała po-
litykę „lexicurity” propagującą połączenie
elastycznych rynków pracy, organizacji pracy,
stosunków pracy, wysokiego poziomu zatrud-
nienia oraz bezpieczeństwa przychodów. Poli-
tyka ta miała głównie pomagać w zarządzaniu
zmianami strukturalnymi, jednak płynące z niej
korzyści uwidaczniają się dziś w sposobie, w
jaki państwa członkowskie i partnerzy społecz-
ni współpracują ze sobą w celu łagodzenia skut-
ków recesji.
Instrumenty polityki UE mają pomóc pracow-
nikom, regionom i irmom w radzeniu sobie z
zachodzącymi zmianami. Recesja była źródłem
dodatkowych wyzwań w tym zakresie, którym
udało się sprostać dzięki aktywnej polityce i
wsparciu inansowemu ze strony UE.
3
1164126086.028.png 1164126086.029.png 1164126086.030.png 1164126086.031.png 1164126086.032.png 1164126086.033.png 1164126086.034.png 1164126086.035.png 1164126086.036.png 1164126086.037.png 1164126086.038.png 1164126086.039.png 1164126086.040.png 1164126086.041.png 1164126086.042.png 1164126086.043.png 1164126086.044.png 1164126086.045.png
Korzyści dla obywateli
W latach 1998–2006 Europejska Strategia Za-
trudnienia pomogła podnieść stopę zatrudnie-
nia osób w wieku 16–64 lat w Unii Europejskiej
z 61% do 66% i obniżyć bezrobocie z 9,3% do
7,2%. Dzięki temu więcej osób znalazło pracę, a
tym samym zwiększył się dobrobyt w skali całej
Europy.
Celem instrumentów polityki UE jest również umoż-
liwienie lepszego przewidywania i reagowania na
restrukturyzację oraz inne „wstrząsy” gospodarcze.
Lepsze radzenie sobie ze zmianami oznacza więk-
szą zdolność do zachowania i poprawy warunków
i jakości życia.
Kolejnym celem długofalowych instrumentów
polityki UE zwiększających liczbę lepszych miejsc
pracy jest walka z nierównościami oraz utrzymanie
naszych systemów ochrony socjalnej. Zatrudnienie
większej liczby osób pozwoli społeczeństwom pod-
jąć walkę ze zmianami demograicznymi: należy
doprowadzić do zatrudnienia większej liczby osób
w różnym wieku, aby móc sinansować wydatki np.
na emerytury, gdyż populacja UE się starzeje.
Instrumenty polityki UE są skonstruowane w spo-
sób ułatwiający znalezienie pracy na każdym eta-
pie życia zawodowego w szybko zmieniającej się
rzeczywistości gospodarczej, nawet w okresie re-
cesji. Celem europejskiego modelu „lexicurity” jest
udzielenie obywatelom wsparcia, które pozwoli im
sprostać takim wyzwaniom poprzez pogłębienie
wiedzy i umiejętności.
Tendencje rozwoju i przyszłe wyzwania
W obliczu recesji konieczne są zrównoważone
działania i stała współpraca, jeśli chcemy ponownie
sformułować cele UE w zakresie zwiększenia liczby
miejsc pracy i wspólnie dążyć do ich osiągnięcia.
Państwa członkowskie UE wspólnie stawiły czoła
wyzwaniom stawianym przez recesję w warun-
kach rosnącej konkurencyjności gospodarki świa-
towej. Dowodzi to, że integracja europejska dała
nam siłę do rozwiązywania wspólnych problemów
za pomocą wspólnych polityk i działań. Obecna
sytuacja jest trudna dla wszystkich, zwłaszcza dla
osób o słabszej pozycji na rynku pracy. Jednak jest
oczywiste, że bez solidarności UE w kategoriach
instrumentów i działań w zakresie gospodarki,
zatrudnienia i polityki socjalnej sytuacja ta byłaby
znacznie gorsza dla każdego.
Łącza do innych arkuszy informacyjnych
Aby uzyskać szczegółowe informacje dotyczące określonych tematów w
ramach rozdziału Większa ilość lepszych miejsc pracy, należy zapoznać
się ze wszystkimi arkuszami informacyjnymi serii A.
C4
>
Niż demograiczny i starzenie się społeczeństwa
Dalsze informacje
DG Emploi
>
Słowa kluczowe
PROGRESS
>
>
Program na rzecz zatrudnienia i solidarności społecznej
>
Agenda społeczna
© Unia Europejska, 2010 – Powielanie materiałów dozwolone pod warunkiem podania źródła.
Komisja Europejska, ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji, nie odpowiada
za sposób wykorzystania informacji zawartych w niniejszej publikacji.
4
1164126086.046.png 1164126086.047.png
 
Co Europa socjalna może zaoferować swoim obywatelom
Komisja Europejska
Większa liczba lepszych miejsc pracy
A1
UE zwalcza społeczne skutki kryzysu
gospodarczego i inansowego
oraz jego konsekwencje w dziedzinie
zatrudnienia
Kryzys gospodarczy i inansowy zniwelował wzrost zatrudnienia o 6 mln osób
osiągnięty w latach 2007–2008 i spowodował spadek zaufania publicznego.
Unia Europejska zareagowała na to pozytywnie, nie tylko poprzez rozwiązywanie
problemów inansowych i gospodarczych, ale także poprzez łagodzenie skutków
spadku zatrudnienia, który wywiera wpływ na codzienne życie obywateli.
Uproszczono i przyspieszono dostęp do Europejskiego Funduszu Społecznego oraz
rozszerzono zakres Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji,
aby udzielić wsparcia pracownikom, którzy padli oiarą redukcji bezpośrednio
w wyniku ogólnoświatowego kryzysu inansowego i gospodarczego.
Czy wiesz?
Trzy czwarte Europejczyków uważa, że UE ma pozytywny wpływ na tworzenie miejsc pracy i zwalczanie bezrobocia.
Ponad jedna trzecia Europejczyków jest świadoma istnienia Europejskiego Funduszu Społecznego, głównego
narzędzia UE służącego do inwestowania w pracowników.
Środki antykryzysowe (współinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego), takie jak subsydiowanie umów o
pracę w niepełnym wymiarze godzin, okazały się skuteczne w ochronie miejsc pracy.
W obliczu kryzysu inansowego i załamania go-
spodarczego Komisja Europejska pod koniec
2008 roku ogłosiła Europejski Plan Naprawy
Gospodarczej. Opracowano go w celu zaprezen-
towania skoordynowanej reakcji UE, ożywienia
gospodarki poprzez spowodowanie krótkoter-
minowego wzrostu siły nabywczej oraz w celu
długofalowego wsparcia konkurencyjności. W la-
tach 2007–2008 w UE osiągnięto wzrost zatrud-
nienia o 6 mln osób. Jednak kryzys spowodował
zahamowanie tego postępu i wzrost bezrobocia,
prowadząc do spadku zaufania społecznego. La-
tem 2009 roku ogłoszono wyniki badania Euro-
barometr, z których wynikało, że dalszych konse-
kwencji kryzysu spodziewało się jeszcze ponad
60% Europejczyków, a jedna trzecia osób nadal
zatrudnionych „poważnie obawiała się” utraty
pracy w jego wyniku.
W maju 2009 roku Rada przyjęła rozporządzenie
ułatwiające dostęp do subwencji współinanso-
wanych przez Europejski Fundusz Społeczny oraz
zawarto porozumienie dotyczące nowego pakietu
polityki spójności. Państwa członkowskie otrzymały
dodatkowe przedpłaty w wysokości 6,25 mld euro
z możliwością wykorzystania również niewyko-
rzystanych środków EFS z okresu programowania
obejmującego lata 2000–2006 (około 7 mld euro).
W czerwcu 2009 roku UE rozszerzyła zasięg Eu-
ropejskiego Funduszu Dostosowania do Globali-
zacji (stworzonego pierwotnie w celu wspierania
pracowników zwolnionych w wyniku poważnych
zmian strukturalnych), aby udzielić wsparcia oso-
bom, które straciły pracę z powodu ogólnoświa-
towego kryzysu inansowego i gospodarczego.
To wsparcie inansowe będzie dostępne do koń-
ca 2011 roku.
W tym kontekście działania UE były odbierane
bardzo pozytywnie. Około trzech czwartych
Europejczyków uważa, że UE odgrywa bardzo
pozytywną rolę w tworzeniu nowych możliwo-
ści pracy i zwalczaniu bezrobocia. Ponad jedna
trzecia Europejczyków jest świadoma istnienia
Europejskiego Funduszu Społecznego.
Państwa członkowskie wykorzystują Europejski
Fundusz Społeczny w celu rozszerzenia planów
pracy w krótszym wymiarze godzin i połączenia
ich ze szkoleniami, aby zwiększyć zasięg zasił-
ków dla bezrobotnych lub zwiększyć wsparcie
dla przedsiębiorczości. Niektóre z państw człon-
5
1164126086.048.png 1164126086.049.png 1164126086.051.png 1164126086.052.png 1164126086.053.png 1164126086.054.png 1164126086.055.png 1164126086.056.png 1164126086.057.png 1164126086.058.png 1164126086.059.png 1164126086.060.png 1164126086.062.png 1164126086.063.png 1164126086.064.png 1164126086.065.png 1164126086.066.png 1164126086.067.png 1164126086.068.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin