prawo finansowe-Obszerne i wnikliwe opracowanie przedmiotu.doc

(598 KB) Pobierz
1

1

 

1.                  Finanse – proces zjawiska i procesy pieniężne w których pieniądz występuje w postaci przepływających strumieni.

 

2.                  Funkcje pieniądza - Pieniądz, powszechnie akceptowany z mocy prawa lub zwyczaju środek regulowania zobowiązań, pełniący rolę powszechnego ekwiwalentu. Pieniądz pojawił się jako pośrednik w procesach wymiany wówczas, gdy nabrały one cech masowej powtarzalności, regularności, a więc w okresie przechodzenia od gospodarki naturalnej do towarowej. Funkcje pieniądza:

·                    Środek wymiany  - pośredniczy w wymianie dóbr

·                    Środek płatniczy – służy do zakupu dóbr

·                    Środek przechowywania wartości – pokazuje wartość np. majątku, dóbr, usług

·                    Miernik wartości – miernik wyceny

 

W pierwszych trzech przypadkach pieniądz występuje w postaci strumienia.

 

3 . Definicja finansów z punktu widzenia ekonomicznego.

Finanse – gromadzenie i podział środków pieniężnych. Ogół zjawisk ekonomicznych związanych z ruchem zasobów pieniężnych, tj. gromadzenie i wydatkowanie pieniędzy przez różne podmioty gospodarcze. Są formą podziału produktu społecznego związaną z gospodarką towarowo-pieniężną i zależną od stopnia jej rozwoju. Zakres zjawisk finansowych rozszerzał się wraz ze zmianami systemów gospodarczych. W zależności od typów podmiotów gospodarczych gromadzących i wydających środki pieniężne wyróżniamy finanse gospodarstw domowych, finanse przedsiębiorstw oraz finanse publiczne. Rozwój gospodarczy doprowadził do wyodrębnienia się wyspecjalizowanych instytucji finansowych.

 

4.Podstawowy podział finansów.

 

Finanse dzielimy na:

- publiczne – publiczne zasoby pieniężne, operacje tymi zasobami, normy prawa je regulujące. Obejmują budżet państwa, budżet jednostek państwowych, budżet samorządów. Finanse publiczne, gromadzenie i rozdzielanie zasobów pieniężnych przez instytucje publiczno-prawne (państwo, związki państw, organizacje międzynarodowe, samorządowe, instytucje ubezpieczeniowe i inne). Finanse publiczne są materialną podstawą działania tych instytucji i warunkiem spełnienia przez nie funkcji społecznych i gospodarczych do których zostały powołane. Głównymi źródłami dochodów publicznych są: podatki, opłaty publiczne, darowizny, kontrybucje, grzywny, kary, pożyczki, oprocentowanie, emisja znaków pieniężnych i papierów wartościowych, wpływy ze sprzedaży lub dzierżawy mienia publicznego, lokaty, depozyty, składki i inne. Wydatki publiczne obejmują głównie finansowanie administracji państwowej, wymiary sprawiedliwości, ochrony porządku publicznego, obronności, służby zdrowia, oświaty, nauki i sfery socjalnej (wypłaty rent, emerytur, stypendiów, zasiłków itp.). Mogą one obejmować także finansowanie rozwoju gospodarki narodowej, poszczególnych procesów lub podmiotów gospodarczych.

- prywatne – finanse osób fizycznych i podmiotów gospodarczych.

 

 

             

 

 

5. Funkcje finansów publicznych.

·                    Funkcja lokacyjna – polega na rozdziale czynników produkcji pomiędzy różne cele. Państwo poprzez finanse publiczne uczestniczy w rozdziale czynników produkcji. Wyróżniamy cztery sytuacje, kiedy państwo ingeruje w rozdziale produkcji.

-  wtedy kiedy na rynku występuje monopol, np. urząd antymonopolowy

- związana z pojawieniem się monopolu naturalnego. Monopol    naturalny występuje w branżach, które są w stanie wygenerować niskie  koszty.

- działalność czynników zewnętrznych, np. klęska żywiołowa

- kiedy istnieje potrzeba dotowania przedsiębiorstw działających na  potrzeby zbiorowe, np. poczta, oświata

·                    Funkcja dystrybucyjna – polega na podziale dochodu i majątku będącym w dyspozycji osób fizycznych i prawnych. Przeniesienie części środków osób fizycznych i prawnych na rzecz państwa.

·                    Funkcja stabilizacyjna – polega na pełnym wykorzystaniu czynników produkcji. Państwo realizuje tę funkcję :

o                                                                     Zapewnia możliwie największego zatrudnienia

o                                                                     Ograniczenie inflacji

o                                                                     Zapewnienie wzrostu gospodarczego

 

6. Porównanie finansów publicznych i prywatnych.

 

Zasadnicze różnice między FP a finansami prywatnymi polegają, m.in. na tym, że:

1)                 fundusze publiczne – gromadzone są na zasadzie przymusu i przeznaczone na zaspokojenie potrzeb publicznych (ogółu społeczeństwa), natomiast

2)                 fundusze prywatne – służą realizacji celów głównie osobistych;

3)                 zakres finansów publicznych jest dużo szerszy;

4)                 operacje finansowe dokonywane w zakresie finansów publicznych rzutują na ogólną równowagę finansową Państwa.

 

7. Sektor finansów publicznych

Sektor finansów publicznych dzielimy:

- sektor rządowy – organy władzy publicznej, podległe im jednostki, np. Ministerstwo Finansów. organa władzy publicznej oraz podległe im jednostki organizacyjne w całości lub części finansowane ze środków publicznych.

Włączone są do sektora publicznego: państwowe jednostki organizacyjne nie objęte Krajowym Rejestrem Sądowym, których działalność jest w całości lub w części finansowana ze środków publicznych. Wyłączone są: przedsiębiorstwa, banki państwowe, spółki prawa handlowego.

- sektor samorządowy – jednostki samorządu terytorialnego, podległa jednostki: gmina, powiat.

 

Sektor finansów publicznych tworzą podmioty wymienione w ustawie. Istnieje 5 form organizacyjnych jednostek sektora finansów publicznych.

 

·                    Jednostka budżetowa  - podmiot, który wszystkie swoje dochody przekazuje dla państwa, a wszystkie swoje wydatki pokrywa ze środków budżetu państwa.

·                    Zakład budżetowy – jednostka, która swoje wydatki pokrywa ze środków budżetowych, natomiast swoje dochody przeznacza dla państwa bądź na własne potrzeby. Jeżeli dochody są wyższe od wydatków – resztę nadwyżką oddaje państwu.

·                    Gospodarstwo pomocnicze – wyodrębniona pod względem organizacyjnym i finansowym część działalności jednostki budżetowej. Gospodarstwo może swoje dochody przeznacza na własne cele, może też otrzymywać dotacje ze strony państwa.

·                    Środki specjalne – środki finansowe gromadzone przez jednostki budżetu na ściśle wyodrębnionych rachunkach. Pochodzą one, są gromadzone na podstawie ustaw

Fundusze celowe – fundusz ustawowy, powołany w drodze ustawy, przed 01.01.1999 roku. Przychody jego pochodzą z budżetu państwa a wydatki przeznaczone są na ściśle określone cele. FC - fundusz powołany ustawowo, przed dniem wejścia w życie ustawy o finansach publicznych (01.01.99), którego przychody pochodzą z dochodów publicznych, a wydatki przeznaczone są na realizację wyodrębnionych zadań.

FC - może działać jako osoba prawna lub stanowić wyodrębniony rachunek bankowy, którym dysponuje organ wskazany w ustawie tworzącej fundusz.

W praktyce, mogą występować w obrocie prawnym: państwowe, gminne, powiatowe i wojewódzkie FC.

Fundusze celowe (FC)

Do najbardziej znanych należą

W ramach finansowania funduszowego pozostawiono

1.       F. Gwarantowany Świadczeń Pracowniczych

1.       Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia

2.       F. Ubezpieczeń Społecznych

2.       Narodowy Fundusz Rewaloryzacji Zabytków

3.       F. Emerytalno  – Rentowy Rolników

3.       F. Promocji Twórczej

4.       Państwowy Fundusz Kombatantów

4.       F. Ochrony Środowiska

5.       F. Rehabilitacyjny Osób Niepełnosprawnych

5.       F. Gospodarki Wodnej

6.       F. Alimentacyjny

6.       F. Ochrony Gruntów Rolnych

 

7.       F. Daru Narodowego

 

8.       F. Kościelny

Część funduszy pozabudżetowych została przekształcona w fundacje, np.: fundacja rozwoju  kultury lub agencje np. Agencja Rynku Rolnego .

 

 

8. Zasady gospodarki finansów publicznych.

 

Zasady gospodarki finansów publicznych wynikają z ustaw o gospodarce finansami publicznymi. Służą usankcjonowaniu posługiwania się finansami publicznymi.

·                    Zasada jawności i przejrzystości – wynika z art. 11 ustawy o finansach publicznych. Jest ona realizowana przez:

- jawność sejmowej debaty budżetowej

- jawność debat nad budżetami samorządów

- podawanie do wiadomości publicznej szeregu informacji o finansach publicznych.

·                    Zasada gospodarki finansowej -  wynika z art. 24,25,26 ustawy o finansach publicznych. Wynika z niej fakt, że ujęte w budżetach dochody są prognozą, natomiast ujęte wydatki stanowią nieprzekraczalny limit.

·                    Zasada  dokonywania wydatków publicznych – wydatki publiczne powinny być dokonywane w sposób celowy i oszczędny. Powinny zapewnić realizację zadań. Powinny wynikać z wcześniejszych zobowiązań. Art. 28 ustawy o finansach publicznych.

·                    Zasada ograniczania deficytu budżetowego – art. 36 – 39 ustawy o finansach publicznych. Postuluje się ograniczenie deficytu budżetowego – jest to nadwyżka wydatków państwa nad jego dochodami. Utrzymywanie deficytu niesie za sobą dodatkowe koszty jego obsługi. Deficyt jest zjawiskiem negatywnym.

 

 

9. Prawo finansowe - Prawo finansowe jest to ogół norm prawnych regulujących działalność finansową w danym państwie .

 

 

10.  Podział prawa finansowego  - Systematyka prawa finansowego – ze wskazaniem aktów prawnych .

Prawo budżetowe ® ust. budżetowa i  ust. o finansach publicznych (26.11.98r.)

Prawo podatkowe

® Ordynacja podatkowa ust. z 29.08.1997r.,

® ust. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym 09.01.1993r.,

® ust. o podatku dochodowym od osób fizycznych,

® ust. o podatku dochodowym od osób prawnych z 15.02.1992r.,

® ust. o podatku rolnym z 15.11.1984r.,

® ust. o lasach z 28.09.1991r.,

® ust. o podatku od spadków i darowizn z 28.07.1983r.,

® ust. o grach losowych i zakładach wzajemnych z 29.07.1992r.,

® ust. o podatkach i opłatach lokalnych z 12.01.1991r. (obejmuje podatek od nieruchomości, od środków transportowych, od posiadania psów, opłatę targową, miejscową i administracyjną),® ust. o opłacie skarbowej z 31.01.1989r.

Prawo celne ® Kodeks celny ust. z 09.01.1997 r.

Prawo finansowe ubezpieczeń gospodarczych i finansowych

® Kodeks cywilny ust. z 28.04.1964r.,

® ust. o działalności ubezpieczeniowej z 128.07.1990r.,

® ust. o pracowniczych programach emerytalnych z 22.08.1997r.,

® ust. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym z 06.02.1997r.,

Prawo finansowe jednostek samorządu terytorialnego

® ust. o finansach publicznych z 26.11.1998r.,

® ust. o finansowaniu gmin z 10.12.1993r.,

® ust. o samorządzie terytorialnym z 08.03.1990r.,

® ust. o samorządzie gminnym z 08.03.1990r.,

® Konstytucja RP (Rozdz. VII art. 163 – 172),

® ust. o samorządzie powiatowym z 05.06.1998r.

® ust. o samorządzie województwa z 05.06.1998r.,

® ust. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego z 26.11.1998r.

Prawo walutowe i dewizowe

® ust. prawo dewizowe z 18.12.1997r.

® ust. o denominacji złotego z 07.07.1994r.

® ust. o zmianie systemu pieniężnego z 28.10.1950r.

® zarz. Prez. NBP w sprawie zatrzymywania fałszywych znaków pieniężnych z 31.01.1989r.

Prawo finansowe podmiotów gospodarczych

® Kodeks spółek  handlowych z

® ust. o rachunkowości z 29.09.1994r.

® ust. prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi z 21.08.1997r.( 97 r. )

® ust. o działalności gospodarczej z 23.12.1988r.

® ust. o przedsiębiorstwach państwowych z 25.09.1981r.

Prawo bankowe

® ust. prawo bankowe z 29.08.1997r.

® ust. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym z 14.12.1994r.

® ust. o Narodowym Banku Polskim z 29.08.1997r

 

11. Źródła prawa finansowego:

·                    ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin