Co to jest myślenie problemowe.doc

(27 KB) Pobierz

Co to jest myślenie problemowe.

 

W zarządzaniu bardzo ważne jest myślenie problemowe. Myślenie problemowe polega na tym, że znamy cel który chcemy osiągnąć i szukamy najlepszego sposobu jego osiągnięcia.

Zdarza się, że działanie instynktowne lub nawykowe nie daje oczekiwanego efektu i nie można osiągnąć obranego celu. Istnieją dwie możliwości osiągnięcia danego celu:

·         Metodą prób i błędów,

·         Zaplanowany krok po kroku.

 

Rozwiązywanie problemów powinno składać się z następujących elementów:

a)    zetknięcia się z problemem i sformułowania go (cel, trudności jego osiągnięcia, pytanie)

b)   próba rozwiązania problemu:

·         formułowanie hipotezy (zebranie informacji i wstępne sformułowanie rozwiązania problemu)

·         analiza sytuacji wynikającej z przyjętej hipotezy

·         synteza (sformułowanie wniosków – danych do decyzji)

·         teza (decyzja o sposobie rozwiązania problemu).

c) rozwiązanie problemu (osiągnięcie celu) lub stwierdzenie niepowodzenia.

 

Najbardziej typowymi rodzajami problemów występujących w praktycznym działaniu są:

a)      problemy otwarte – występujące wtedy, gdy w ogóle nie znamy metody osiągnięcia celu i trzeba ją dopiero wynaleźć (problem typu: stworzyć – zastosować)

b)      problemy zamknięte – występujące wówczas, gdy metody osiągnięcia celów są znane, ale jest ich wiele i trzeba wybrać jedną z nich (problem typu: poznać – zastosować)

 

Wymyślanie rozwiązań do rozwiązania określonych problemów to proces heurystyczny który przebiega według specyficznego zespołu reguł. Te reguły to zasady, wskazówki, metody wywodzące się z własnego doświadczenia i regulujące przebieg procesu poszukiwań bez gwarancji powodzenia. Charakteryzuje je: zawodność, niepełna określoność i przypadkowość.

Przeciwieństwem procesu heurystycznego jest myślenie algorytmiczne czyli jakie operacje należy wykonać i w jakiej kolejności aby osiągnąć zamierzony cel.

Kształcenie zdolności rozwiązywania problemów osiąga się przez rozwijanie wrodzonych zdolności poznawczych, rozwijanie ciekawości, wytwarzania zdolności dostrzegania problemów, rozwijanie zdolności oceny sytuacji, rozwijanie fantazji.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin