logistyczne systemy i kryteria klasyfikacji.doc

(37 KB) Pobierz
1

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

1.                 KLASYFIKACJA SYSTEMÓW LOGISTYCZNYCH I KRYTERIA KLASYFIKACJI:

I.                  Podział ze względu na liczbę i rodzaj instytucji (kryt. Instytucjonalne)

- Podsystem mikrolog.

- Podsystem metalog. Czyli łańcuch log.

- Podsystem integracji systemów metalogistycznych

- Zewnętrzny system logistyczny

II. Podział ze względu na sferę działania w przed. I w skali łańcucha log.

- Podsystem log. W sferze zaopatrzenia

- Podsystem log. w sferze produkcji

- Podsystem log. w sferze dystrybucji

- Podsystem log. podwójnego zagospodarowania czyli odpadów, zwrotu towarów, materiałów uszkodzonych

- Podsystem log. Materiałowej

- Podsystem log. marketingowej

- Podsystem log. dostawców, odbiorców

-Podsystem log. w sferze handlu

III. Podział ze względu na treść zadań log. (ze względu na komponenty log. Mix)

- Podsystemy transportu

- Podsystemy gosp. Materiałowej

- Podsystemy kształtowania zapasów

- Podsystemy obsługi klienta

- Podsystemy pakowania i znakowania towarów

IV. Podział ze względu na funkcje i szczeble zarządzania

- Podsystemy planowania logistycznego

- Podsystemy sterowania logistycznego

- Podsystemy organizacji logistycznych

- Podsystemy kontroli logistycznej

- Podsystemy zarządzania normatywnego

- Podsystemy zarządzania strategicznego

- Podsystemy zarządzania operacyjnego

- Podsystemy zintegrowanego zarządzania log.

V. Podział ze względu na rodzaj przepływów i struktur

- Podsystemy przepływów towarowych

- Podsystemy przepływów inform.-decyzyjnych

- Podsystemy zapewnienia elastyczności i kontroli systemu log.

VI. Podział efektywnościowy

- Podsystem efektów log. (obsługi klienta)

- Podsystem nakładów czyli kosztów log.

 

 

2.                 POJECIE PROCESU I JEGO ELEMENTY Procesem Logistycznym nazywamy przepływ materiału ( surowca, produktu, informacji - np. rudy, dokumentacji technicznej, analizy ekonomicznej ) z elementami z nim związanych jak bazy danych, magazyny, drogi transportowe itd. Jednocześnie przy zachowaniu powiązania pomiędzy materiałem a informacją z nim związana w czasie przepływu. podstawowe procesy logistyczne można podzielić na:

-   pierwotne, które dzielą się na procesy przepływu towarów (magazynowanie, transport, przyjmowanie towarów, gospodarowanie odpadami, wysyłka towarów) i procesy przepływu informacji (planowanie, wydawanie dyspozycji w zakresie wielkości dostaw, sterowanie, opracowanie zamówień),,

-   wspomagające, dotyczące zarządzania pierwotnymi procesami i nastawione są na ich wspomaganie. zarządzanie:

1.logistyka, kreowanie celów, strategie, kierowanie i ocena,

2.controling: planowanie, rachunek efektywności

3.badanie i rozwój: rozwój koncepcji, wdrażanie, kształtowanie personelu.

4.koordynacja: współdziałanie i współudział

 

3.                 ROZWÓJ LOGISTYKI W KIERUNKU KONCEPCJI ZINTEGROWANEGO ZARZĄDZANIA: Zintegrowane zarządzanie logistyczne – to transformacja od podejścia operacyjnego, zorientowanego na sterowanie poszczególnymi funkcjami i procesami logistycznymi, poprzez planowanie i zarządzanie strategiczne, aż do logistycznie zorientowanego zintegrowanego zarządzania całym przedsiębiorstwem. Zintegrowane zarządzanie można traktować jako całościową koncepcję , obejmującą sprzężone procesy zarządzania na wszystkich szczeblach jego struktury, tj. na szczeblu zarządzania operacyjnego, strategicznego i normatywnego. Zarządzanie na poszczególnych szczeblach różni się ze względu na strukturę zadań, stopień kompleksowości oraz kryteria zarządzania.

 

4. WARTOŚĆ DODANA – jest to wartość, jaką oferuje nabywcy produkt lub usługa. Wartość ta jest miarą procesu tworzenia wartości przez przedsiębiorstwo.

SYSTEM TWORZENIA WARTOŚCI DODANEJ – obejmuje wszystkie tworzące wartość dodaną procesy tworzenia transformacji w ramach przedsiębiorstwa oraz w relacji przedsiębiorstwa z innym przedsiębiorstwem.

 

5.     Łańcuch wartości dodanych – ogniwa procesu transformacji, w których realizuje się produkty i usługi od wyjściowych materiałów do ostatecznego nabywcy.                                                                              Logistyczny łańcuch wartości - (podejście procesualne) – zawsze muszą być elementy bazowe, wypracowany mechanizm powiązań w procesie transformacji, musi być wypracowany system ocen, obiekty działania, zlecenie transformacji, podsystemy.

 

6.     WŁAŚCIWOŚCI ZARZĄDZANIA LOGISTYCZNEGO  Zarządzanie logistyczne to wzajemne dostosowanie się procesów logistycznych oraz innych procesów  w różnych sferach działania przedsiębiorstwa. Na zarządzanie logistyczne składa się formułowanie strategii, planowanie (operacyjne, taktyczne). Organizowanie, sterowanie i kontrola procesów przepływów i magazynowania surowców, zapasów, wyrobów gotowych, odpowiednich informacji odbywających się w sposób efektywny i minimalizujący globalne koszty.

 

                                                                                                                                                

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin