Istota i rozwój logistyki w gospodarce odnośnie przedsiębiorstwa3 rozumienia logistyki1. znaczenie rzeczowe (przedmiotowe)Logistyka to procesy fizycznego przepływu dóbr materialnych (surowców, materiałów) w przedsiębiorstwie oraz między przedsiębiorstwami, a także przepływ towarzyszących tym procesom informacji.W tym znaczeniu logistyka organizuje każde przedsiębiorstwo.2. znaczenie koncepcyjneLogistyka stanowi koncepcje zarządzania procesami fizycznego przepływu dóbr materialnych oparta na zintegrowanym systemowym ujmowaniu tych procesów w celu optymalizacji kosztów logistycznych.W tym rozumieniu nie każde przedsiębiorstwo taką logistykę stosuje3. znaczenie “logistyka jako nauka”Jest to dziedzina wiedzy ekonomicznej badająca prawidłowości i zjawiska przepływu dóbr fizycznych i informacji w gospodarce, a także w poszczególnych jej ogniwach. Ta dziedzina wiedzy może dotyczyć nie tylko przedsiębiorstw ale również całych gospodarek.Źródła znaczeniowe logistyki:1. “logisticos” (z greckiego) oznacza sztukę myślenia, oparta na sile rozumuMożna powiązać z logiką.2. “logistique” (z francuskiego) oznacza dział sztuki wojennej obejmujące sprawy zaopatrzenia, zakwaterowania, transportu w wojskuPoczątki (geneza) wprowadzenia koncepcji logistycznej w przedsiębiorstwie:Þ lata 30 XX w. w przedsiębiorstwach amerykańskichW tym okresie przedsiębiorstwa zmieniały orientacje z produkcyjnej na sprzedażową i tworzyły sieci dystrybucji a zatem szukały nowych rozwiązań w zarządzaniu transportem, magazyn. i zasobami (pierwsze duże domy handlowe)Þ II wojna światowa Przedsiębiorstwa przestały stosować logistykę.Þ Po II wojnie światowej - powrócono do logistyki głównie w Japonii i Europie.Þ W latach 60 w Japonii w koncernie Toyoty opracowano i wdrożono nowoczesny system sterowania zapasami.Sprawne przemieszczanie części montażu pomiędzy różnymi gałęziami montażu - później rozwijał się w kierunku nowoczesnego zarządzania zapasami. Just in Time - nie mieć zapasów, dostawa na bieżąco, gospodarka bez zapasowa.Þ W Niemczech - rozwój koncepcji logistyki, gosp. magazynowejÞ USA - transport, klientÞ lata 90 - rozwój- l. koncepcji nowoczesnej, l. zintegrowana (zintegrowane łańcuchy logistyczne)Przyczyny rozwoju koncepcji logistycznych wynikają ze zmian zachodzących w gospodarce rynkowej:1. nasilenie konkurencji i poszukiwanie nowych źródeł uzyskania przewagi rynkowej (obniżenie kosztów wytwarzania)2. wzrost cen paliw, energii, kosztów transportu3. wzrost wymagań klientów co do poziomu obsługi logistycznej (czas krótki, niezawodność)4. rozwój techniki i technologii w dziedzinach przetwarzania danych, łączności i komunikacji.2 zasadnicze koncepcje logistyczne:1. log. tradycyjna2. log. nowoczesnaRóżnice między koncepcjamiLogistyka tradycyjna Logistyka nowoczesna1. Specjalizacja w podejściu do procesów logistycznych w przedsiębiorstwie, która wyraża się:1.1 w koncentracji na poszczególnych fazach i dziedzinach logistycznych, co prowadzi do tzw. suboptymalizacji1.2 wyraża się w podporządkowaniu poszczególnych działań logistycznych różnym komórkom przedsięb.1.3 w istnieniu odrębnych systemów informatycznych obsługujących poszczególne fazy działania logistycznego2. Dominują zachowania operacyjne.Plany i działania mają charakter krótkoterminowy oraz porozumienia z dostawcami i odbiorcami, kooperantami są krótkoterminowe, doraźne.3. Podstawowym celem zarządzania logistycznego jest redukcja kosztów logistycznych za wszelką cenę.4. Regionalny zasięg działań logistycznych. 1. Integracja w podejściu do zarządzania procesami logistycznymi w przedsiębiorstwie, która wyraża się:1.1 w koncentracji na optymalizowaniu całego systemu logistycznego1.2 wyraża się w podporządkowaniu wszystkich działań i procesów logistycznych jednemu kierownictwu1.3 w istnieniu zintegrowanego systemu informatycznego, który obejmuje wszystkie działania i procesy logistyczne2. Dominują rozwiązania strategiczne. Plany i cele mają charakter długoterminowy, perspektywiczny. Związki z dostawcami, odbiorcami, kooperantami mają charakter długoterminowy strategiczny, długofalowy. Przesięb. poszukują długotrwałych partnerów aby zawrzeć długotrwałe kontakty.3. Podstawowym celem zarządzania logistycznego jest zapewnienie wymaganego poziomu obsługi klienta przy możliwie najniższych kosztach logistycznych.4. Działania mają charakter globalny (globalny zasięg działalności), poszukiwanie dostaw w różnych częściach kraju.Podstawowe obszary działań logistycznych w przedsiębiorstwie:1. prognozowanie popytu na wyroby finalne przedsiębiorstwaÞ podstawa do planowania: zaopatrzenia, transportu zewnętrz. i wewnętrz., zagospodarowanie magazynów2. zaopatrzenie materiałowe produkcjiÞ wybór dostawców, planowanie zakupów, kontrola jakości surowców kupowanych, negocjowanie cen3. manipulacje materiałoweÞ dot. wszelkich przemieszczeń surowców, materiałów, wyrobów gotowych wewnątrz przedsięb. i w magazynach4. transport wewnętrzny, zewnętrzny przedsiębiorstwa, wybór środka transportu,Þ określone trasy przewozu, zabezpieczenie i warunki transportu, zapewnienie wymogów tras karowych i zagranicznych, dokumenty, zezwolenia5. składowanieÞ dot. utrzymania magazynów i ich wyposażenia w celu właściwego przechowywania zapasów, utrzym. budynków i pomieszczeń6. kontrola poziomu zapasówÞ analiza stanu przygotowanych zapasów w czasie7. pakowanie i gospodarka opakowaniamiÞ projektowanie opakowań ochrona przed uszkodzeniem, funkcja ochronna a także usprawniać procesy transportu i magazynowania.®cel Þ współczesne opakowania to “dzieci logistyki”8. realizacja zamówień klientówÞ przyjmowanie i opracowanie zamówienia, przygotowanie i ekspedycja przesyłki, oznakowanie, zabezpieczenie9. gospodarowanie odpadami, opakow. zwrotnymi i obsługa reklamacji.Podstawowe decyzje strategiczne1. wybór strategicznych: dostawców, odbiorców, kooperantów2. decyzje typu make or buy (produkować czy kupować) w zakresie: transportu (obcy czy własny)magazynowania (własne czy wynajmowane)produkcji (własna czy obca)3. określenie liczby lokalizacji i wielkości magazynów własnych4. wybór metody sterowania zapasami - zarządzanie zapasami5. określenie właściwego poziomu obsługi klienta - ustalenie standardów obsługi dla poszczególnych segmentów rynku.System logistyczny przedsiębiorstwaSystem to pewna całość złożona z elementów wzajemnie ze sobą powiązanych i od siebie uzależnionych, które przyczyniają cię do działania i powodzenia tej całości. Zmiana jednego z tych elementów powoduje zmianę pozostałych. Istota systemu polega na całościowym rozpatrywaniu elementów całościowych a nie w izolacji, oddzielnie. Taki całościowy punkt widzenia wynika z faktu że własności systemu jako całości nie są identyczne z własnościami jego elementów składowych. Takie podejście systemowe pozwala wykorzystać tzw. efekt synergiczny czyli efekt współ. ................Synergia to współdziałanie.Synergia oznacza że efekty działania systemu jako całości mogą być większe, lepsze, niż efekty działania poszczególnych jego składników z osobna. Jest to możliwe dzięki pozytywnym relacjom. Ludzie pracujący razem jako jedna grupa potrafią dokonać rzeczy, których osiągnięcie nie śniło się każdemu z osobna.x2 +y2 < (x+y)2x2 + (2xy)+y2System dzieli się na otwarte i zamknięte.Systemy otwarte to takie, które prowadzą wymianę energii, materii, informacji ze swoim otoczeniem. Są to systemy względnie odosobnione tzn. są wydzielone z otoczenia, mają swoje granice ale kontaktują się z otoczeniem poprzez wejścia i wyjścia.Systemy zamknięte to systemy, które nie prowadzą wymiany informacji itd. z otoczeniem, nie mają wejść ani wyjść.Działania logistyczne można ująć w system.System logistyczny to celowo zorganizowany i zintegrowany w obrębie danego układu gospodarczego przepływ dóbr fizycznych i informacji. Jest systemem otwartym ponieważ współdziała ze swoim otoczeniem poprzez wejścia i wyjścia. W przedsiębiorstwie obok systemu logistycznego występuje system produkcji, system kontroli jakości.Syst. logistyczny nie zmienia produktu w sensie jakościowym ale w sensie czasowo przestrzennym. Te zmiany zachodzą dzięki procesom ruchu, transportu oraz magazynowania.Procesy ruchu i składowania wzajemnie się zazębiają i przenikają. I w związku z tym można wyróżnić podstawowe struktury systemów logistycznych:1. jednostopniowyprzepływ dóbr fizycznych ma charakter bezpośredni od punktu nadania do punktu odbioru punkt odbioru®punkt nadania 2. wielostopniowyprzepływ ma charakter pośredni jest przerwany conajmniej w jednym punkcie, w którym muszą wystąpić dodatkowe procesy magazynowania lub manipulacjiTe systemy wielostopniowe mogą mieć dwie odmiany:2.1 towar z punktu nadania zatrzymuje się w punkcie gdzie muszą nastąpić pewne procesy dekoncentracji®p. zatrzymania przeładowanie i z tego punktu trafiają do wielu odbiorców.2.2 towary wędrują z różnych punktów nadania do jednego zbiorowego punktu i są przesyłane do jednego punktu odbioruPunkt zatrzymania w którym występują pewne procesy nazywamy punktem koncentracji.skład celny, magazyn centralnypunkt odbiorupunkt koncentracjipunkt nadania3. system kombinowanywystępują równolegle obok siebie zarówno pośrednie jak i bezpośrednie przepływy dóbr fizycznych.punkty odbiorupunkt nadania punkt dekoncentracjipunkt odbioru bezpośredniegoW związku z występowaniem w systemie logistycznym przepływów zew. i wew. wyróżnia się 2 sfery:1. sfera realna2. sfera regulacjiad.1 Dominują procesy transportu, które dodają produktom waloru przestrzennego oraz procesy magazynowania, które dodają produktom waloru czasowego.Występują w tej sferze czynności wspomagające takie jak:wyładunek, przeładunek, paczkowanie produktów, sortowanie, znakowanie, kontrola jakości itp.ad.2 Dotyczy przepływów informacyjnych i obejmuje procesy planowania, organizowania i kontrolowania przepływów fizycznych i informacyjnych, które mają zapewnić sprawny i efektywny ich przebieg (procesy zarządzania logistycznego).Klasyfikacja systemów logistycznych:1. klasyfikacja w ujęciu instytucjonalnym1.1 systemy mikrologistyczneSą to systemy logistyczne określonych podmiotów gospodarczych czyli przedsięb. produkcyjnych, usługowych, transportowych. Te systemy mają charakter wewnątrzorganizacyjny.1.2 systemy metalogistyczneMają charakter między organizacyjny i są tworzone przez współdziałające ze sobą w procesach zaopatrzenia i zbytu systemy mikrologistyczne różnych podmiotów gospodarczych takich jak:dostawcy, pośrednicy, odbiorcy, firmy transportowo-spedycyjne, kooperacji- in. kanały logistyczne dotyczące przepływu dóbr od ich wydobycia do punktu produkcyjnego aż do odbioru ostatecznego.- w tych systemach tworzą się zintegrowane łańcuchy logistyczne, inicjatorem jest duża firma.1.3. systemy makrologistycznemają charakter ogólnogospodarczy i są tworzone z połączonych ze sobą różnego typu systemów meta i mikrologistycznych np. sys. transportu, łączności w obrębie całego kraju, kontynentu.2. w ujęciu funkcjonalnymW tym ujęciu wyróżnia się określone podsyst. logistyczne w skali przedseięb. zgodnie z fazami przepływu dóbr fizycznych z rynku zaopatrzeniowego przez etapy przetwarzania w przedsięb. aż do rynku zbytu. W przedsięb. produkcyjnym wyróżnia się 3 podsystemy logistyczne.2.1 podsystemy zaopatrzenia in. logistyka zaopatrzenia obejmuje przepływ surowców i materiałów z rynku zaopatrz. do magazynów zaop. przedsięb. lub bezpośrednio do produkcji w systemie just in time.2.2 podsystem produkcji in. logistyka produkcjiobejmuje przepływ surowców, materiałów z magazynów zaopatrzenia przez kolejne ogniwa procesu produkcyjnego i tech. aż do magazynu zbytu2.3 podsystem dystrybucji obejmuje przepływ wyrobów gotowych z magazynu zbytu lub prosto z produkcji bezpośrednio lub przez pośredników do ostatecznego nabywcy.Dodatkowo wyróżnia się 3 podsystemy utylizacji odpadów i opakowań zbiorczych.Logistyka utylizacji obejmuj przepływ surowców wtórnych, opakowań zbiorczych, towarów uszkodzonych z rynku zbytu do magazynu zaopatrzenia przedsiębiorstwa.System logistyczny przedsięb. można rozpatrywać jako strukturę określonych zadań logistycznych. Wyróżnia się następujące podsystemy podane na rysunku.20%kosztów1. podsystem utrzymaniamagazynów wejścia wyjścia4. podsystem 5. podsystem 2. podsystemgospodarki realizacji zamówień sterowaniaopakowaniami 10-12% kosztów zapasami20% 3. podsystem transportu kosztów40% kosztów stanowi największy %kosztów logistycznych Uwaga!Pomiędzy wszystkimi systemami występują wzajemne zależności.Optymalizacja sumy kosztów 1,2,3,4,5min. całościowoWejścia: określone zasoby przy pomocy, których zadania są realizowane.ludzkie, rzeczowe, informacyjne, finansoweZasoby tworzą koszty logistyczne.Wyjście: obsługa logistyczna czyli konkretny efekt logistyczny i zysk.Obsługa logistyczna - “7W” realizacja wg. regułyObsługa logistyczna powinna zapewnić: właściwemu klientowi właściwego towaru we właściwej ilości i jakości we właściwym miejscu o właściwym czasie i we właściwych kosztach.Planowanie potrzeb materiałowych w przedsiębiorstwieLogistyka zaopatrzenia - jej celem jest zapewnienie ciągłości produkcji poprzez zaopatrywanie w surowce i materiały, które jest organizowane po możliwie najniższych kosztach albo podstawowym celem logistyki jest minimalizacja kosztów procesów zaopatrzeniowych przy zapewnieniu ciągłości produkcji.Plany zaopatrzeniowe są tworzone na podstawie planów produkcji przedsięb. w danym okresie.W gospodarce rynkowej podstawą planów produkcji mogą być:1. prognozy popytu na wyroby finalne przedsięb. przy systemie produkcji na magazyn “make to stock”2. zamówienia klientów przy systemie produkcji na zamówienie “make to order”. W gospodarce rynkowej przedsięb. jest samodzielne i samo musi ustalać ilość swojej sprzedaży musi opierać na swoich danych®plan produkcji opartych na prognozach popytu.Metody prognozowania:• na podstawie analizy sprzedaży z okresów poprzednich,• na podstawie ekstrapolacji trendów,• wg. metod ekonometrycznych.System prod. na magazyn występuje w przedsięb. produkującym dobra konsumpcyjne.System na zatrudnienie stosowany jest na rynku środków produkcji (np. przemysł stoczniowy, produkcja maszyn i urządzeń, obrabiarek, kombajnów).Plany produkcji są podstawą planu zaopatrzenia. W przedsięb. można wyróżnić 2 rodzaje popytu:1. popyt pierwotny - zaopatrzenie na wyroby finalne przedsięb. czyli popyt rynkowy, który poddaje się prognozowaniu.2. popyt wtórny - zapotrzebowanie przedsiębiorstwa na surowce i materiały, które zależy od popytu pierwotnego i stosowanej w przedsięb. technologiiNarzędziem planowania potrzeb materiałowych jest plan z 3 planów szczegółowych1. planu potrzeb surowcowo-materiałowych2. planu zakupów3. planu zapasówAd.1 Polega na określaniu tzw. potrzeb brutto i netto. Potrzeby brutto to ilość surowców i materiałów niezbędnych do produkcji w danym czasie ze ścisłym wskazaniem terminów ich wprowadzenia do produkcji. Potrzeby te nie uwzględniają stanu zapasów magazynowych.Potrzeby netto = Potrzeby brutto po uwzględnieniu stanu zapasów materiałowychP. Nettox = P. Bruttox - ZapasxPotrzeby te określa się ilościowo (szt.,l.,t.) w jednostkach naturalnych.Ad.2 Określa jakie ilości surowców i materiałów mają być zakupione w danym czasie aby zapewnić ciągłość produkcji. Te plany opracowywuje się w ujęciu wartościowym i ilościowym. Ujęcie wartościowe uwzględnia ceny rynkowe surowca i materiałów oferowane przez dostawców.Ad.3 Określa jakie ilości surowców i materiałów mają być przechowywane w przedsięb. w danym czasie aby zapewnić ciągłość produkcji (ilościowo i wartościowo). Ujęcie wartościowe pozwala szacować koszty utrzymania zapasów. W systemie logistycznym stosuje się specyficzne metody w systemie planowania potrzeb materiałowych: System planowania potrzeb materiałowychPPMMRP - Material Regenirenenfs PlanningTen system rozciąga się i został wprowadzony w systemie produkcji materiałowej gdzie wyrób finalny składa się z kolejno łączonych ze sobą części i podzespołów. Wychodzi się tu z założenia że nie wszystkie części są potrzebne w tym samym czasie dlatego mogą być zamawiane i dostarczane sukcesywnie stosownie do kolejności montażu. Chodzi tu bowiem o minimalizację kosztów utrzymywanych, przechowywanych zapasów. System ten można zatem nazwać sterowaniem przepływami surowców, materiałów, części, podzespołów w odróżnieniu od tradycyjnego sterowania stanami zapasów, poszczególnych materiałów, części, podzespołów. Aby zastosować ten system logistyki musi znać konstrukcję techniczną finalnego wyrobu i części montażu poszczególnych części.Konstrukcja wyrobu = techniczne rozwinięcie wyrobuA - zespół lub podzespóła - element0 poziom (poziom zerowy = wyrób finalny1 poziom -technicznego rozwinięcia wyrobupoziom 2 -technicznego rozwinięcia wyrobupoziom 3 -technicznego rozwinięcia wyrobupoziom 4 -technicznego rozwinięcia wyrobuProcedura postępowania w systemie MRP.W tym systemie dokonuje się podziału czasu planistycznego na krótkie zwykłe tygodniowe odcinki jednostkowe w stosunku do których określa się systematycznie , koryguje się potrzeby brutto i netto na poszczególnych poziomach technicznego rozwinięcia wyrobu. Polega na ciągłym konfrontowaniu zapotrzebowania brutto na poszczególne elementy i podzespoły ze stanem ich zapasów magazynowych i planowanymi dostawami.Aby uruchomić system MRP trzeba dysponować 3 informacjami danymi:1. znać techniczne rozwinięcie wyrobu2. trzeba dysponować harmonogramem produkcji wyrobu finalnego w odcinkach jednostkowych3. trzeba znać czas realizacji dostaw poszczególnych elementów, podzespołówPrzykład 1 Produkcja rowerów1. 1 poziom: kierownica, rama, 2 koła2. 250 tys. rowerów w ciągu 8 tygodniHarmonogram produkcji rowerówHPR Tygodnie0 1 2 3 4 5 6 7 860 50 80 60MRP dla kierownicTygodnie0 1 2 3 4 5 6 7 8Potrzeby brutto 60 50 80 60Planowane dostawy 40 80 60Zapas 70 10 10 0 0 0 0 0 0Planowane zamówienia 40 80 60 Czas dostawy 3 tygodnie.Dążymy do systemu “just in time”.Ta opcja jest dość ryzykowna, bo zakładamy że dostawca nie opóźni się z dostawą, firma transportowa też może się opóźniać, poza tym zakłady doskonalą jakość surowca, a może się zdarzyć wadliwa część. W związku z tym można się przed tym zabezpieczyć przyjmując zapas bezpieczeństwa na poziomie 10 szt.Tygodnie0 1 2 3 4 5 6 7 8Potrzeby brutto 60 50 80 60Dostawy 50 80 60Zapas 70 10 10 10 10 10 10 10 10Zamówienia 50 80 60 Występuje sytuacja że dostawca dostarcza towar w partiach, z uwzględnieniem rabatu.Tygodnie0 1 2 3 4 5 6 7 8Potrzeby brutto 60 50 80 60Dostawy 50 100 50Zapas 70 10 10 10 10 10 30 30 20Zamówienia 50 100 50 minimalna partia = 50minimalna wielkość dostawy = 60Badanie rynku zaopatrzeniowego to systematyczne gromadzenie, analizowanie, przetwarzanie i prezentowanie danych o elementach rynku zaopatrzeniowego, które to dane służą jako informacje do podejmowania racjonalnych decyzji zazakupowych w przedsiębiorstwie. Głównym celem, główna funkcją badań rynku zaopatrzeniowego jest obniżanie ryzyka niepewności, nieefektywności w podejmowaniu decyzji zakupowych. Podstawowymi obiektami badań rynku zaopatrzeniowego są : produkt,dostawcystruktura rynkudynamika rynkuAd.1 Jakie informacje należy zgromadzić o produkcie:do podstaw- własności fizyczne i chemiczne produktu które wpływają na warunki transportu i przechowywania i na możliwości zastosowania produktu w danej technologii.Ad.2Jakie informacje należy mieć o dostawcy1. ogólne2. szczegółoweDo ogólnych zalicza się: nazwa, adres, fax, telefon, syt. finansowa, wielkość produkcji, asortyment. Są to informacje zwykłe zawarte w folderze informacyjnym.Dane szczegółowe dotyczą:- jakości wyrobów, ich innowacyjności, stosowanej technologii, możliwości produkcyjnych, stosowanych kanałów, dystrybucji, środków transportu, magazynów, warunków umowy, płatności (termin, forma, rabaty, gwarancje) elastyczność spełniania niestandardowych życzeń, .... , wykonywanych umów, reklamy, reputacja dostawcyAd.3Struktury rynku zaopatrzeniowego stanowi struktura od strony podaży i struktury od strony popytu.Podmiotami rynku zaopatrzeniowego po stronie podaży są: producenci surowca, materiałów, podzespołów oraz oferenci usług transportowych, remontowych, montażowych.Ze względu na liczbę, strukturę tych podmiotów można wyróżnić 3 formy rynkowe:1. monopol producenta - sytuacja w której na rynku danego surowca czy materiału występuje 1 oferent, który dyktuje warunki sprzedaży.2. oligopol producenta - sytuacja w której na rynku danego materiału, występuje kilku średnich oferentów, którzy ze sobą konkurują3. rynek zrównoważony - sytuacja gdy na rynku materiałów występuje kilku drobnych oferentów, którzy głównie konkurują między sobą, cenę wysokości giełdy owoców i warzyw.Podmiotami po stronie popytu na rynku zaopatrzenia są nabywcy surowców i materiałów, podzespołów i części. Analizując rynek od strony popytu ważne jest .............. danego produktu i ile produktów potrzebuje. Wśród konkurujących nabywców można wskazać konkurentów pośrednich i bezpośrednich.K.B to nabywcy określonych surowców i materiałów, które kupują do produkcji takich samych wyrobów finalnych.K.P to nabywcy określonych surowców i materiałów, których potrzebują do produkcji innych niż nasz wyrób finalny. Wychodzimy z założenia iż my poszukujemy najlepszych dostawców . Te informacje są potrzebne do opracowania strategii.4. dynamika rynku - badanie dynamiki rynku polega na śledzeniu zmian i tendencji w produkcji i sprzedaży określonych wyrobów. Produkcja i sprzedaż podlega pewnym wahaniom, które mogą mieć charakter:• koniunkturalny czyli wynikać z koniunktury gospodarczej danego kraju, rynku, na którym firma działa, nie zawsze każda firma podlega rym działaniom,• sezonowy wynikają z klimatu (prod. owoców, warzyw, zapotrzebowania na narty)Źródła informacji w badaniach rynku zaopatrzeniowego:1. wtórne2. pierwotne3. branżowe4. ...........biuletyny, sprowadzane z giełd publikacje, z .....wydawnictwa reklamowe, dostawców - katalogi, cenniki, foldery, prospekty.Te informacje są łatwo dostępne ale niezbyt idealne- nie do końca zgadzają się z rzeczywistością. Przedsiębiorstwo korzysta z informacji pierwotnych: - zamówienia bezpośrednie u producenta, - bezpośredni kontakt z dostawcą.®uczestnictwo w targach Odwiedzenie dostawców - bardzo często dostawcy odwiedzają klientów- (zapraszają do swojej firmy, oprowadzają, przedstawiają proces procedury.)Kolejnym źródłem jest prowadzenie wspólnych badań i doświadczeń z dostawcą i producentem.Inne źródła – dostawy próbne surowców, materiałów i urządzeń.Dostawca pokazuje próbki swoich materiałów bez konieczności zawierania umów na dalsze dostawy.Zakres wykorzystanych informacji zależy od rodzaju decyzji zakupowej przedsiębiorstwa z tego punktu widzenia wyróżnia się 3 rodzaje decyzji:1. decyzje rutynowe – dotyczą nabywania standardowych surowców, materiałów od stałych i dobrze znanych dostawców. Zakupy odbywają się na podstawie ściśle określonych procedur, które są znane i akceptowane przez obie strony tu uruchomienie wymaga tylko telefonu, faksu2. decyzje zmodyfikowane – wiążą się z koniecznością zmiany parametrów dotychczas kupowanych surowców, materiałów lub zmiany warunków dostaw (takich jak częstotliwość, warunki dostaw, świadczenia transportowe) i mogą wymagać konieczność zmiany dostawcy. Te decyzje wymagają większej ilości informacji i czasu. Mogą dotyczyć zakupu maszyn, urządzeń, części podzespołów, produktów elektronicznych, oprogramowania3. decyzje nowe – dot. Zakupu zupełnie nowych surowców od zupełnie nowych dostawców i najczęściej wiąże się ze zmianą technologii i zmianą profilu produkcji. Te decyzje dot. usług instalacyjnych, uzbrojenia, nowych konstrukcji itp. Wymagają dużej ilości informacji i dłuższego procesu przygotowawczego.
stary_hipis