Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
ZARZĄDZANIE I PLANOWANIE MARKETINGOWE
„Strategiczne planowanie marketingowe”
Otoczenie marketingowe przedsiębiorstwa:
MOKROOTOCZENIE
MIKROOTOCZENIE
Konkurencja Dostawcy
PRZEDSIĘBIORSTWO
Pośrednicy Nabywcy
Czynniki demograficzne Czynniki naturalne Czynniki gospodarcze
Czynniki polityczno-prawne Czynniki społeczno-kulturowe Czynniki technologiczne
Przedsiębiorstwo jako podmiot decyzyjny:
NABYWCY
ZBIÓR UŻYTECZNOŚCI
ZASOBY PRODUKT
CENA
INFORMACJE DYSTRYBUCJA
PROMOCJA
DECYZJE FIRMY
POŚREDNICY DOSTAWCY KONKURENCJA
TECHNOLOGIA PRAWO GOSPODARKA
Cel zarządzania przedsiębiorstwa i jego uwarunkowania:
Zasoby przedsiębiorstwa: techniczne, produkcyjne, finansowe, marketingowe, personalne + szansa rynkowa = cel zarządzania P
Model zarządzania marketingowego.
Zarządzanie marketingowe – podejmowanie decyzji:
1. Planowanie: prognozowanie, analiza sytuacji, ustalanie celów, określanie kierunków i sposobów działania.
2. Organizowanie: budowanie struktury, wewnątrz której ludzie realizują plan.
3. Wdrażanie: przydzielanie zadań, koordynowanie i kierowanie ludźmi, aby osiągnęli wyznaczone cele.
4. Kontrolowanie: mierzenie postępu w osiąganiu celów, weryfikowanie strategii i taktyki.
Etapy procesu strategicznego planowania marketingowego:
Określenie misji przedsiębiorstwa
Wyodrębnianie statystycznych jednostek biznesowych
Przygotowanie analizy sytuacji
Opracowanie strategiczne
- wyznaczenie celów i zadań,
- sformułowanie strategii alternatywnych,
- wybór najlepszej strategii
Przygotowanie planów taktycznych
Określenie konsekwencji finansowania planów marketingowych
Organizacja, wdrożenie i kontrola realizacji strategii
Zakres analizy sytuacji marketingowej:
1. Prognozy ogólnoekonomiczne i branżowe:
a) czynniki popytotwórcze,
b) prognoza sprzedaży branży.
2. Prognozy dla jednostek strategicznych:
a) sprzedaż,
b) udział w rynku,
c) zysk,
3. Luka (różnica) planistyczna.
4. Rynki obsługiwane i nieobsługiwane.
5. Cechy zachowań nabywców:
a) identyfikacja ostatecznego nabywcy, znaczenia zakupu i czynników wpływających na zakup,
b) częstotliwość zakupu,
c) sezonowość i cykliczność zachowań.
6. Sytuacja konkurencyjna:
a) uszeregowanie konkurentów według udziału w rynku,
b) określenie otoczenia konkurencyjnego,
c) znaczenie importu (jeśli jest),
d) konkurencja spoza branży.
7. Marketing mix:
a) linia produktu – pozycja rynkowa produktu w zależności od stopnia jego wyróżnienia, jakości, szerokości linii produktu, opakowania i usług dla nabywcy.
/całość w wersji do ściągnięcia/
Przykład:
A1 – pora roku, położenie geograficzne, status społeczny, rodzaj wykonywanej pracy, moda – podatność na nią, cena może nie mieć wpływu jeśli kupuje się drogie, liczy się jakość. Ilość kobiet wzrośnie o 20%.
A2 – sprzedaż wzrasta, ale procentowo obniża się w przyszłości, zmniejszy się także ze względu na modę i prognozę wzrostu dochodów kobiet. Zysk maleje (wzrost kosztów, rozwój technologiczny), brak podwyżki cen, bo zbyt silna konkurencja.
Podsumowanie analizy rynkowej Hanes Corporation:
A – Prognozy ogólnoekonomiczne i branżowe – sprzedaż spada ze względu na zmiany w modzie.
B – prognozy dla firmy – spadek sprzedaży: utrzymane udziały w rynku na poziomie 6%, niski poziom rynku utrzyma się.
C – różnica planistyczna – brak 52 mln. $ sprzedaży i 4,8 mln. $ zysku.
D – rynki obsługiwane i nie obsługiwane – segmenty detaliczne obsługiwane przez firmę to domy towarowe, sklepy specjalistyczne i segment nisko cenowy nie jest obsługiwany.
E – cechy zachowań nabywców.
09. 11. 2001 r.
rozdział 2,3,4 „Strat. planowanie marketingowe” W. Kowal, R. Kłeczek, J. Woźniczek
Pięć charakterystycznych celów strategicznych:
1. Udział w rynku.
2. Wprowadzenie produktu niewrażliwego na działania konkurencji.
3. Sprzedaż.
4. Zysk.
5. Wzrost.
Podstawowe wybory strategiczne:
1. Nie zmieniać obecnej strategii:
a) gdy obecnie realizowana strategia gwarantuje uzyskanie założonych celów,
b) gdy zmiany w otoczeniu przedsiębiorstwa ocenia się jako przejściowe,
c) jest raczej wyjątkiem niż regułą.
2. Pozbyć się biznesu,
a) oznacza ratowanie zasobów, gdy szanse przetrwania w obecnym biznesie są niewielkie i można je wykorzystać gdzie indziej,
b) gdy dobry biznes nie przestaje do misji przedsiębiorstwa i powoduje rozproszenie zasobów.
3. Specjalizacja:
a) ograniczenie się do tego, w czym firma jest najlepsza,
b) gdy firma jest nadmiernie (i nie efektywnie) zdywersyfikowana.
4. Dywersyfikacja:
a) gdy nie widać możliwości poprawy na danym rynku (rynek nie rośnie lub sytuacja konkurencyjna jest niekorzystna).
5. Integracja pionowa wprzód lub w tył:
a) może rozwiązać problemy z dostawami lub dystrybucją i zwiększać efektywność działania,
b) wymaga określonych zasobów kapitałowych,
c) niebezpieczeństwo pogorszenia relacji z dostawcami i pośrednikami.
6. Ekspansja geograficzna:
a) gdy dotychczasowy rynek nie zapewnia zamierzonego rozwoju.
7. Poprawa aktualnie realizowanej strategii:
a) penetracja rynku (dotychczasowego) w zakresie 4P.
24. 11. 2001 r.
Arkusz marketingowego planu taktycznego na rok, dla produktu (linii produktów rynku) – przykład z ksero firmy Haynes.
1. Podsumowanie analizy sytuacji…
2. Cel marketingowy…
3. Strategia…
4. Program marketingowy…
Funkcje
Cele
Programy
Koszt
Terminy
Jednostki odpowiedzialne
Produkt
Opakowanie i ekspozycja sklepowa
Cena
Dystrybucja
...
stary_hipis