Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl
Plan marketingowy
„CLASS” s.c.
Plan marketingowy jest:
- dokumentem sporządzonym w formie pisemnej, w którym zawarte zostały zamierzenia przedsiębiorstwa w stosunku do rynku, tj. dotyczące wyboru rynków, udziału w rynkach produktów, cen, dystrybucji i promocji,
- bardzo ważną częścią planu strategicznego przedsiębiorstwa (business planu),
- logiczną sekwencją serii działań prowadzących do ustalenia celów rynkowych i określenia sposobów ich realizacji,
- narzędziem kontroli wykorzystywanym przez zarząd do oceny realizacji celów i strategii rynkowych.
Misją naszej firmy będzie zaspokojenie najbardziej wyszukanych potrzeb i wymagań kulinarnych naszych klientów, oferując im szeroki wybór najlepszych dań kuchni azjatyckiej. Nawet najdelikatniejsze podniebienie znajdzie tu coś dla siebie!!!
Poniższy plan marketingowy opisuje pomysł uruchomienia 4 października 1998 roku restauracji „CLASS” w Płocku będącej własnością pań: Anety Dziurlikowskiej i Iwony Zagórskiej. Opracowany plan opiera się na założeniu, iż właściciele dysponują własnym lokalem i będą korzystali z funduszy z różnych źródeł, o których mowa w analizie budżetu. Plan ten obejmuje okres 1 roku. Zakłada się, że inwestycja powinna zwrócić się w ciągu 2 lat. Plan zawierać będzie:
1. Analizę zewnętrzną
A. Rynek lokalny
B. Konkurencja
C. Klienci
2. Analizę wewnętrzną
3. Analizę SWOT
4. Cele
A. Krótkoterminowe
B. Długoterminowe
5. Strategię działania
6. Realizację celów ( z uwzględnieniem czasu).
7. Budżet marketingowy
8. Kontrolę wyników
1. ANALIZA ZEWNĘTRZNA
Miasto Płock liczące około 138 tys. osób jest odpowiednim rynkiem zbytu dla produktów i usług naszej restauracji. Przeprowadzono szerokie badania rynku pod kątem zapotrzebowania na działalność gastronomiczną typu fast food i organizację przyjęć.
Analizując ilość i standard restauracji tego rodzaju w Płocku doszłyśmy do wniosku, że istnieje duże zainteresowanie takimi usługami. Tym bardziej, że w Płocku istnieje dość dużo kawiarni i pubów, lecz restauracji familijnej, a zarazem szybkiej obsługi ( za wyjątkiem restauracji Mr. Smarty’s) brak.
Na terenie Płocka znajdują się następujące lokale o podobnej działalności. Są to:
1. Restauracja „Alibaba”
2. Restauracja „Killer”
3. Restauracja „Starex”
4. Restauracja „Mr. Smarty’s”
5. Restauracja „Gemini”
6. Restauracja „Petropol”
7. Restauracja „Pueblo”
Lokale te oferują wysokiej jakości usługi, miła i szybką obsługę, konkurencyjne ceny oraz szeroki wachlarz wyrobów. Należy dodać, że wszystkie lokale mieszczą się w centrum miasta, natomiast osiedle Międzytorze, liczące ponad 25 tys. mieszkańców, nie posiada (za wyjątkiem pubu „REJS”) żadnego. Taka sytuacja wpłynęła na decyzję o lokalizacji obiektu. Kierowano się przy tym również dużą chłonnością tamtejszego rynku i brakiem konkurencji.
Atutem naszej firmy jest fakt, że dysponujemy wykwalifikowaną kadrą zarządzającą, jak i pozostałym personelem, co w pewnym stopniu stanowi przewagę nad konkurencyjnością.
C. KLIENCI
W coraz większym stopniu klient mający do wyboru wiele ofert z zakresu działalności gastronomicznej, stawia przede wszystkim na wysoką jakość nie tylko produktu, ale również obsługi jego osoby. Dlatego też firma ma w swych założeniach świadczenie szerokiej gamy usług gastronomicznych i zamierza zwracać szczególną uwagę na sposób podejścia do klientów.
Dużym zainteresowaniem cieszy się organizacja przyjęć. Fakt, że istnieje niewielka liczba lokali o podobnej działalności oraz moda na organizowanie imprez młodzieżowych poza domem, przyczyni się z pewnością do częstego wynajmowania sali bankietowej.
Z usług restauracji korzystać będą indywidualni klienci w różnym przedziale wiekowym:
Grupa A – nastolatkowie (15-17 lat) – 8%
Grupa B – młodzież (18-25 lat) – 22%
Grupa C – dorośli (powyżej 25 lat) – 70%
SEGMENTY RYNKU
Grupa wiekowa
Zestaw I
Zestaw II
Zestaw III
Zestaw IV
A
60%
15%
12%
5%
B
30%
65%
46%
C
10%
20%
42%
80%
Zestaw I – mini-danie: z ryżem i surówką oraz kurczakiem.
Zestaw II – makaron smażony z warzywami i grzybami mun.
Zestaw III – wołowina słodko-kwaśna z warzywami.
Zestaw IV – kaczka z bambusem w sosie czosnkowym.
Wnioski:
Grupa A: Grupa ta reprezentuje młodzież szkół średnich będącą na utrzymaniu rodziców. Chcąc przyciągnąć tę grupę wiekową można zastosować zniżki cenowe oraz niespodzianki typu: soki owocowo-warzywne, sałatki.
Grupa B: W grupie tej znajduje się starsza młodzież i studenci zależni bądź niezależni finansowo od rodziców. Dlatego też chcąc pozyskać tę grupę wiekową można zaoferować wiele różnych promocji, np. za kupno dwóch zestawów trzeci gratis.
Grupa C: Grupę tę stanowią zarówno młode pracujące małżeństwa z małymi dziećmi, jak i starsze (emeryci, renciści) z wnukami. Grupa ta jest bardzo wymagająca, zdolna zapłacić wysoką cenę w zamian za usługi najwyższej jakości.
2. ANALIZA WEWNĘTRZNA
Nieruchomość położona jest na osiedlu Międzytorze, niedaleko centrum miasta. Jest to budynek wolnostojący, piętrowy, podpiwniczony o powierzchni 900 m2, posiadający własny parking.
Dolna kondygnacja wykorzystana będzie na pomieszczenia gospodarcze oraz magazynowe, gdzie w odpowiednich warunkach będzie przechowywana żywność. Wyższa kondygnacja (parter) składa się z sali restauracyjnej, Baby Landu i zaplecza kuchennego, natomiast piętro w całości zajmuje sala bankietowa.
Spółka posiada także samochód dostawczy i samochód osobowy. Budynek nie wymaga remontu i przeróbek, jednak konieczna jest wymiana pewnych elementów urządzenia wnętrza. Ma to na celu podniesienie walorów estetycznych pomieszczenia i stworzenie niepowtarzalnej atmosfery. Należy zakupić:
1. wyposażenie kuchni, restauracji i sali bankietowej
2. drink bar
3. energooszczędne oświetlenie
4. wyposażenie Baby Landu.
Ze względu na to, iż budynek i warunki pracy w nim panujące spełniają wszystkie wymogi sanitarne i bezpieczeństwa pracy, Sanepid oraz Państwowa Inspekcja Pracy udzieliły zezwoleń na rozpoczęcie działalności.
3. ANALIZA SWOT
Mocne strony:
1. zainteresowanie współwłaścicieli posiadających udziały w spółce do osiągania pożądanego poziomu zysku,
2. posiadanie wykwalifikowanej kadry zarządzającej i pozostałego personelu,
3. dobra lokalizacja obiektu,
4. kultura obsługi klienta,
5. wysoka jakość oferowanego produktu,
6. zorganizowana sieć dystrybucji,
7. uregulowane sprawy członkowskie,
Słabe strony:
1. Brak możliwości pozyskania tanich środków na inwestycje,
2. Wysokie koszty związane z wejściem na rynek,
Możliwości:
1. utrzymanie osiągniętego udziału w rynku,
2. podniesienie udziału członków,
3. pozyskanie nowych nabywców produktu (nowych rynków),
4. umocnienie pozycji konkurencyjnej,
5. elastyczność reakcji na sygnały rynkowe,
6. wprowadzenie efektywnego systemu finansowania się spółki,
7. eliminowanie sprzedaży produktów o niskiej rentowności.
Zagrożenia:
1. możliwość wzrostu konkurencji na rynku lokalnym,
2. siła przetargowa kontrahentów,
3. zróżnicowana sytuacja finansowa potencjalnych nabywców,
4. utrzymujący się na prawie stałym poziomie popyt na produkty z restauracji.
Mocne i słabe strony określają wewnętrzne możliwości i zagrożenia – znaczące trendy w środowisku zewnętrznym, które będą miały największy wpływ na spółkę w nadchodzących latach.
...
stary_hipis