marketing 8 wykładów.doc

(212 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

WYKŁAD 1                                                                                                                                          10.10.2001

 

GENEZA MARKETINGU

Działania wyrastają z praktyki

Pierwsze działania marketingowe- połowa XIX wieku. Najpierw w USA- po wojnie secesyjnej. W Pensylwanii w 1911r. pierwsze wykłady z marketingu produktów.

W Europie po 1950r.

W Polsce 1956r. pierwsze wykłady w SGFiS prof. Klemens Białecki.

Dyscypliny naukowe z których czerpie:

Ekonomia, psychologia, socjologia, ekonometria.

Zajmuje się produkcją, konsumentem, obecnie także wirtualny oraz relacyjny.

Dwa kierunki rozwoju marketingu  wirtualnego:

-          biznes dla konsumentów (książki, płyty)

-          biznes dla biznesu (dla firm)

 

Cechy:

-          przedsiębiorstwa koncentrują uwagę na konsumencie, celem jest zwiększenie rynku

-          wzrastające znaczenie znaku handlowego (marki produktu)

-          koncentracja na korzyściach, w mniejszym stopniu skupiają uwagę na produkcie i jego cechach użytkowych

-          elastyczność działania, przedsiębiorstwa zakładają próby konsumentów

-          rosnące znaczenie etyki

-          dobre relacje z otoczeniem

-          odpowiedzialność wszystkich pracowników za pozycję firmy

-          promowanie w długim okresie czasu (planowanie strategiczne)



WYKŁAD 2                                                                                                                                           17.10.2001

 

DEFINICJE MARKETINGU

 

„Marketing to prowadzenie działalności gospodarczej dotyczącej przepływu towarów i usług od producenta do konsumenta lub użytkownika”

Amerykańskie Stowarzyszenie marketingu (1941)

„skoordynowana działalność przedsiębiorstw na które składają się: tworzenie produktu, opakowania, badanie rynku  i promocja  w celu osiągnięcia optymalnego obrotu i zysku”

 

Sfery marketingu:

-          grup konsumpcyjnych (do gospodarstw domowych i indywidualnych)

-          dóbr inwestycyjnych (usługi na rzecz przemysłu)

-          marketing organizacji naukowców

 

„proces społeczny i zarządczy, dzięki któremu konkretne osoby i grupy otrzymują to, czego potrzebują i pragną osiągnąć poprzez tworzenie, oferowanie i wymianę posiadających wartość produktów”

Kotler i McCarthy w latach 80

 

Aspekty w definicjach marketingu:

1.      koncepcyjny- widzący w marketingu specyficzny sposób myślenia oraz sposób działania na rynku

2.      narzędziowy- określając marketing jako proces oddziaływania na rynek

3.      informacyjno-decyzyjny- obejmujący mechanizmy kierowania oraz sposób i motywy podejmowania decyzji.

 

Orientacje rynkowe:

1.      orientacja produkcyjna

2.      orientacja dystrybucyjna (sprzedażowa)

3.      orientacja marketingowa

-     rynek docelowy

-     potrzeby konsumentów

-     marketing skoordynowany

-     rentowność

 

 

 









MARKETING MIX

 

 

Produkt:

Promocja:

Dystrybucja:

Cena:

jakość

wzór

cechy

marka

opakowanie

serwis

gwarancja

przychody

pr. sprzed.

reklama

personel odpowiedzialny za sprzedaż

public relations



marketing bezpośredni

kanały

zasięg terytorialny

oferowany asortyment

lokata



zapasy



transport

cena katalogowa

rabaty

okres płatności

warunki kredytu



 

 

DOCELOWY RYNEK DZIAŁANIA

 

Marketing mix jest zbiorem narzędzi marketingowych, które stosuje przedsiębiorstwo w celu realizacji zamierzonych celów marketingowych na docelowym rynku działania.

 

Typy potrzeb:

1.      artykułowane

        klient pragnie kupić produkt (np. tani)

2.      realne

-          klient chce produkt, który jest tani w użytkowaniu

3.      nieartykułowane

-          klient oczekuje od sprzedawcy sprawnej rzeczowej informacji

4.      drobnej przyjemności

5.      ukryte

-      klient chce aby wybór jakiego dokonał oceniany był właściwie przez jego otoczenie

 

Marketing skoordynowany

Oznacza:

-          potrzeby skoordynowania różnych instrumentów marketingowych

-          potrzebę skoordynowania prac działów przedsiębiorstwa

 

rentowność- stałe dochody powodują właściwe zyski

 

Marketing społeczny- działanie przedsiębiorstwa jest skierowane na realizowanie potrzeb konsumenta, troszczy się o środowisko naturalne

 

Wyzwania dla marketingu:

-          globalizacja gospodarki

-          ochrona środowiska



 

WYKŁAD 3                                                                                                                                            24.10.2001

 

Każda organizacja jest otoczona ekonomicznie, prawnie i społecznie

Otoczenie:

-          stałe

-          zmienne

-          stałe o charakterze burzliwym

 

otoczenie stałe (organizacje działające na rynkach względnie stabilnych) cechy:

-          hierarchiczna struktura kierowania (wojsko, uczelnia)

-          władzy i komunikowania się

-          wysoka specjalizacja zadań i funkcji wewnątrz organizacji

-          szczegółowe określenie kompetencji

-          odpowiedzialność na każdym stanowisku pracy

-          przewaga komunikowania się pionowego nad poziomym

-          istnienie szczególnych instrukcji i zarządzeń

-          przypisanie autorytetu poszczególnych uczestników organizacji z zajmowanym stanowiskiem w hierarchii (służbowym)

 

Otoczenie zmienne (burzliwe) model adaptacyjno- organiczny, cechy:

-          słabo sformalizowana, elastyczna i ulegająca przekształceniom struktura organizacyjna

-          ogólne zadaniowe określenie zakresu działania

-          zadania i kompetencje poszczególnych pracowników

-          ścisła współpraca, bezpośrednie komunikowanie się pracowników z pominięciem pośrednich kanałów służbowych

-          zanikanie władzy na rzecz współpracy i doradztwa

-          znaczna samodzielność poszczególnych działów organizacji i poszczególnych jej członów

-          powiązanie prestiżu z posiadaną wiedzą

-          doświadczenie i umiejętności

 

Megatrendy w gospodarce:

1.      gwałtowna globalizacja gospodarki

2.      wzrost- renesans w sztuce

3.      powstanie socjalizmu wolnorynkowego

4.      globalizacja stylu życia

5.      prywatyzacja w krajach o rozbudowanym systemie pomocy społecznej

6.      wzrost znaczenia krajów strefy pacyficznej

7.      wzrost znaczenia religii

8.      wzrost znaczenia kobiet

9.      wzrost znaczenia nauk biologicznych

10.  wzrost znaczenia jednostek

 





Otoczenie

 

zależne

 

niezależne

 

1.      niezależne:

-          przyrodnicze

-          konsumenci

-          konkurenci

-          instytuty rządowe

-          warunki gospodarcze

-          zasoby technologii

-          środki masowej komunikacji

2.      zależne- związane z kształtowaniem zasobów posiadanych przez przedsiębiorstwo

 

Model otoczenia organizacji:             

              globalne trendy rynkowe, przyroda



              procesy demograficzne, przemiany













              kulturalne i świadomościowe

                                           Segment „natura”              w skali masowej

Instytucje państwowe



właściciele

centrale

                         Segment                                                                  Segment              

                                           „władza”                      Organizacja                            „gra”



                            klienci, dostawcy,

                            banki,firmy usługowe

                            firmy doradcze, giełdy

                            Segment „walka”               firmy ubezpieczeniowe




              konkurenci i przeciwnicy

MARKETING MIX a otoczenie marketingowe
nabywca
instrumenty: produkt, cena, promocja, dystrybucja muszą łączyć się z otoczeniem

czynniki otoczenia:
demograficzne- struktura wiekowa, liczba ludności do 44 roku życia- skłonność do przemieszczania się; struktura etniczna; struktura wykształcenia- wskaźnik skolaryzacji, struktura gospodarstwa domowego)
ekonomiczne
• poziom i tempo rozwoju gospodarczego
gosp. rolnicza
gosp. bazująca na eksporcie surowców naturalnych
gosp. industrializacyjna
gosp. uprzemysłowiona
gosp. informatyczno-naukowa
techniczno- przyrodnicze
kulturowo- społeczne; składniki kultury:
materialna (cywilizacyjna)
duchowa (religia, relacje w domu)
umysłowa (język, zakres informacji)
prawne




                           o. polityczne                               o. rynkowe
                  PRODUKT


...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin