badania_i_analiza_rynku.doc

(60 KB) Pobierz
B

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

B.M są mocno sprzężone zarówno sys.ewidencji prowadzonym w f.jak również z prognozowaniem na przyszłość opartym na różnych modelach symulacyjnych i dlatego też w większych i dobrze prowadzonych f.można się spotkać z sys.inf.obejmującym:

-podsys.ewidencji i rachunkowości wew.

-podsys.wywiadu mark.

-podsys.BM

-podsys.modelowania i pomocy w decyzjach mar.

 

PROJEKT BADAŃ

Opracowanie projektu jest procesem złożonym .aby opracować projekt trzeba sporo wysiłku  organizacyjnego,koncepcyjnego,fachowego,co angażuje gr.specjalistów i prowadzi do poniesienia kosztów.

PROJEKT B.to dokładne wyszczególnienie problemu badawczego,kosztów,wart.inf i czynności które służą zbieraniu,.analizie i prezentacji danych niezbędnych do rozwiązania określonego problemudec.ETAPY:

*analiza i określenie problemu badawczego –w oparciu o zaistniały problem decyzyjny w danej f.należy sformuować problem badawczy.należy jasno określić co należy zbadać i jakie rodzaje danych są niezbędne do rozw.tego problemu i sformuowania hipotez.

*Wstępne przygotowanie procesu doboru próby .Projekt tego zawiera ogólny plan doboru próby,charakteryzujący się daną populacją i zawiera metody doboru próby

 

ETAPY PROCESU DOBORU PRÓBY:

1. Określenie populacji generalnej i badanej-następuje tu ustalenie kto lub co może być źródłem potrzebnych inf..Tu rozpoznaje się gdzie niektóre inf.się znajdują i w jaki sposób można je pozyskać.

2.Określenie jednostki próby-następuje tu ustalenie podstawowej jedn.próby poddanej pomiarowi

3.Ustalenie wykazu populacji badanej-dokonuje się tu sporządzenia listy jedn. badanej populacji.

4.określenie liczebności próby –konkretyzacja z ilu jedn.ma się składać próba.

5.Wybór metod doboru próby –podjęcie decyzji jaką metodą dokona się doboru próby i w jaki sposób zostaną dobrane jedn.próby

6.Zapłanowanie i pobranie próby –ustalenie procedury pobrania próby  i faktyczne jej pobranie wybraną metodą.

 

POMIARY:

Niezbędne inf. pozyskuje się zarówno ze źródeł wtórnych jak i pierwotnych

1.Pomiary wtórne-pozyskiwane za źródeł wtórnych ,opierają się na danych pochodzących z zew. Lub danych wew.

a)pomiary wtórne danych zew.-oparte na danych stat.,badaniach obcych i sondażach wykonanych przez inne instytucje

b)pomiary materiałow wew.f.-sprawozdania,raporty,komunikaty.rejestry,uprzednio przeprowadzone b.m

2.Pomiary pierwotne-pomiary danych pozyskiwanych ze źródeł pierwotnych

a)pomiary pierwotne sondażowe pośrednie

b) bezpośrednie

c)eksperymentalne

 

INSTRUMENTY POMIAROWE

ich wyboru dokonujemy kierując się celem i specyfiką przedmiotu badań.

1.naturalne :wzrok(obserwacje),słuch(uwagi),wyczucie.mają one zastosow -anie przy metodach obserwacji i studiowania źródeł wtórnych.Smak i dotyk mają zastosowanie przy metodach oceny próbek i degustacji

2.Sztuczne:

a)konwencjonalne:

*kwestinariusze-przy opracowaniu ankiet

*testy-wywiady grupowe

*instrukcje-obserwacj

*modele-symulacja

*dzienniki-obserw. ,metody panelowe

b)mechaniczne-zaliczamy różnego typu przyżądy do ścisłego i bezpośredn-iego zastosowania

*audiometr-metody audiometryczne,panelowe

*kamera-obserw ruchu  gałek ocznych

*wizometr-b.wizo-metryczne

*psychogalwanometr-b.labolatoryjne

*komputer-metody symulacji

*skaner-rejestracje

*czytnik optyczny-jw.

 

Analiza danych polega na przetworzeniu zebranych danych odpowiednich usystematyzowaniu i przeanalizowaniu pod kontem wzajemnych zależności między analizowanymi zmianami.

Z kolei wybór metod analizy zależy od:

a)metod doboru próby

b)zastosowanego instrumentu pomiarowego

c)od zastosowanych form pomiaru

Z punktu widzenia potrzeb użytkownika tzn tego który będzie wykorzystywał zebrane i przeanalizowane dane do podjęcia decyzji mark. jest wartość informacji.

Dobra informacja to taka która minimalizuje niepewność i stopień ryzyka. W odniesieniu do danych pierwotnych chodzi o to aby pytania były skierowane do właściwych osób, aby były sformułowane zrozumiale i generowały odpowiedź jednoznaczną. Stąd też ocena wiarygodności zebranych informacji odbywa się niejednokrotnie już na początku jak i później i w trakcie ich przetwarzania.

Projekt badawczy powinien zawierać pewne rozstrzygnięcia rozstrzygające o sposobie prowadzenia badań

a)cel badania i zestawienie głównych pozycji projektu

b)tło badania –opis problemu decyzyjnego i problemu badawczego a także opis czynników na nie oddziaływujących

c)określenie zakresu badania które obejmuje wskazanie rodzaju danych, które należy zdobyć oraz opis ich przydatności do rozwiązania problemu decyzyjnego, a także opis informacji uzyskanej z przeprowadzonego badania

d)przedstawienie sposobu przeprowadzenia badania w którym zmienia się opis, form pomiaru, metody doboru próby, metody, analizy danych, plan organizacji badania.

e)opis danych statystycznych wykorzystywanych w badaniu

f)wynik ewentualnego badania pilotażowego.

Badania formalne

Kwestionariusz jest najczęściej używaną a niekiedy nadużywaną techniką komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem i pozyskiwania informacji niezbędnych dla podejmowania decyzji w szczególności marketingowych.

Przed przystąpieniem do opracowania kwestionariusza należy ściśle określić cele do osiągnięcia których ma on posłużyć. Te właśnie cele określą zawartość kwestionariusza.

Następnie należy zdefiniować obiekt badań w których najczęściej określona jest populacja.

Następnie należy podjąć decyzję co do ilości próbek upewniając się że są charakterystyczne dla całej populacji.

Następnie należy podjąć decyzję w jaki sposób kwestionariusz zostanie przekazany.(pocztą, telefonicznie).

Najważniejszym krokiem jest opracowanie kwestionariusza.

W dalszej kolejności należy wybrać osoby i przygotować do przeprowadzenia wywiadu.

Należy przeanalizować i zinterpretować dane.

Istnieje kilka sposobów przeprowadzenia wywiadów za pomocą kwestionariusza i rodzajów kwestionariuszy:

1.Kwestionariusz do wysyłki pocztą.

2. Kwestionariusz do wywiadów telefonicznych.

3. Kwestionariusz do wywiadów osobistych.

4. Kwestionariusz do wywiadów osobistych twarzą w twarz.

O czym należy pamiętać projektując kwestionariusz:

1.Jasnym sformułowaniu celu i pytania- co chciałbyś się dowiedzieć i czy kwestionariusz będzie w tej sytuacji najodpowiedniejszy.

2.Posiadając wyniki badań jakościowych przedstaw cele swojej ankiety.

3.Znajdż odpowiednią publiczność potencjalnych respondentów do badań.

4.Zaprojektuj kwestionariusz możliwie atrakcyjnie.

5.Opracuj go tak aby był możliwie najkrótszy.

6.Używaj prostego i zrozumiałego słownictwa.

7.Rozpoczynaj od pytań prostych ale niebanalnych.

8.Ustal kolejność pytań tak aby była ona liczona od pytań ogólnych i stopniowo przechodząc do coraz bardziej szczegółowych. Upewnij się czy w jednym punkcie nie zawarto dwóch pytań.

9.Wręcz kilku osobom opracowany kwestionariusz w celu wypełnienia i przeprowadź analizę wypowiedzi jeśli okaże się to konieczne dokonaj poprawek w formowaniu pytań.

Może się okazać że potrzebne jest dokończenie krótkiego wstępu określającego cele badań.

Jeśli zdecydowałeś się na pytania z wariantami „tak” ”nie” to chociaż jego zaletą jest otrzymywanie szybkich odpowiedzi to nie oczekuj z nich wielu znaczących wniosków.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B.M są mocno sprzężone zarówno sys.ewidencji prowadzonym w f.jak również z prognozowaniem na przyszłość opartym na różnych modelach symulacyjnych i dlatego też w większych i dobrze prowadzonych f.można się spotkać z sys.inf.obejmującym:

-podsys.ewidencji i rachunkowości wew.

-podsys.wywiadu mark.

-podsys.BM

-podsys.modelowania i pomocy w decyzjach mar.

 

PROJEKT BADAŃ

Opracowanie projektu jest procesem złożonym .aby opracować projekt trzeba sporo wysiłku  organizacyjnego,koncepcyjnego,fachowego,co angażuje gr.specjalistów i prowadzi do poniesienia kosztów.

PROJEKT B.to dokładne wyszczególnienie problemu badawczego,kosztów,wart.inf i czynności które służą zbieraniu,.analizie i prezentacji danych niezbędnych do rozwiązania określonego problemudec.ETAPY:

*analiza i określenie problemu badawczego –w oparciu o zaistniały problem decyzyjny w danej f.należy sformuować problem badawczy.należy jasno określić co należy zbadać i jakie rodzaje danych są niezbędne do rozw.tego problemu i sformuowania hipotez.

*Wstępne przygotowanie procesu doboru próby .Projekt tego zawiera ogólny plan doboru próby,charakteryzujący się daną populacją i zawiera metody doboru próby

 

ETAPY PROCESU DOBORU PRÓBY:

1. Określenie populacji generalnej i badanej-następuje tu ustalenie kto lub co może być źródłem potrzebnych inf..Tu rozpoznaje się gdzie niektóre inf.się znajdują i w jaki sposób można je pozyskać.

2.Określenie jednostki próby-następuje tu ustalenie podstawowej jedn.próby poddanej pomiarowi

3.Ustalenie wykazu populacji badanej-dokonuje się tu sporządzenia listy jedn. badanej populacji.

4.określenie liczebności próby –konkretyzacja z ilu jedn.ma się składać próba.

5.Wybór metod doboru próby –podjęcie decyzji jaką metodą dokona się doboru próby i w jaki sposób zostaną dobrane jedn.próby

6.Zapłanowanie i pobranie próby –ustalenie procedury pobrania próby  i faktyczne jej pobranie wybraną metodą.

 

POMIARY:

Niezbędne inf. pozyskuje się zarówno ze źródeł wtórnych jak i pierwotnych

1.Pomiary wtórne-pozyskiwane za źródeł wtórnych ,opierają się na danych pochodzących z zew. Lub danych wew.

a)pomiary wtórne danych zew.-oparte na danych stat.,badaniach obcych i sondażach wykonanych przez inne instytucje

b)pomiary materiałow wew.f.-sprawozdania,raporty,komunikaty.rejestry,uprzednio przeprowadzone b.m

2.Pomiary pierwotne-pomiary danych pozyskiwanych ze źródeł pierwotnych

a)pomiary pierwotne sondażowe pośrednie

b) bezpośrednie

c)eksperymentalne

 

INSTRUMENTY POMIAROWE

ich wyboru dokonujemy kierując się celem i specyfiką przedmiotu badań.

1.naturalne :wzrok(obserwacje),słuch(uwagi),wyczucie.mają one zastosow -anie przy metodach obserwacji i studiowania źródeł wtórnych.Smak i dotyk mają zastosowanie przy metodach oceny próbek i degustacji

2.Sztuczne:

a)konwencjonalne:

*kwestinariusze-przy opracowaniu ankiet

*testy-wywiady grupowe

*instrukcje-obserwacj

*modele-symulacja

*dzienniki-obserw. ,metody panelowe

b)mechaniczne-zaliczamy różnego typu przyżądy do ścisłego i bezpośredn-iego zastosowania

*audiometr-metody audiometryczne,panelowe

*kamera-obserw ruchu  gałek ocznych

*wizometr-b.wizo-metryczne

*psychogalwanometr-b.labolatoryjne

*komputer-metody symulacji

*skaner-rejestracje

*czytnik optyczny-jw.

 

Analiza danych polega na przetworzeniu zebranych danych odpowiednich usystematyzowaniu i przeanalizowaniu pod kontem wzajemnych zależności między analizowanymi zmianami.

Z kolei wybór metod analizy zależy od:

a)metod doboru próby

b)zastosowanego instrumentu pomiarowego

c)od zastosowanych form pomiaru

Z punktu widzenia potrzeb użytkownika tzn tego który będzie wykorzystywał zebrane i przeanalizowane dane do podjęcia decyzji mark. jest wartość informacji.

Dobra informacja to taka która minimalizuje niepewność i stopień ryzyka. W odniesieniu do danych pierwotnych chodzi o to aby pytania były skierowane do właściwych osób, aby były sformułowane zrozumiale i generowały odpowiedź jednoznaczną. Stąd też ocena wiarygodności zebranych informacji odbywa się niejednokrotnie już na początku jak i później i w trakcie ich przetwarzania.

Projekt badawczy powinien zawierać pewne rozstrzygnięcia rozstrzygające o sposobie prowadzenia badań

a)cel badania i zestawienie głównych pozycji projektu

b)tło badania –opis problemu decyzyjnego i problemu badawczego a także opis czynników na nie oddziaływujących

c)określenie zakresu badania które obejmuje wskazanie rodzaju danych, które należy zdobyć oraz opis ich przydatności do rozwiązania problemu decyzyjnego, a także opis informacji uzyskanej z przeprowadzonego badania

d)przedstawienie sposobu przeprowadzenia badania w którym zmienia się opis, form pomiaru, metody doboru próby, metody, analizy danych, plan organizacji badania.

e)opis danych statystycznych wykorzystywanych w badaniu

f)wynik ewentualnego badania pilotażowego.

Badania formalne

Kwestionariusz jest najczęściej używaną a niekiedy nadużywaną techniką komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem i pozyskiwania informacji niezbędnych dla podejmowania decyzji w szczególności marketingowych.

Przed przystąpieniem do opracowania kwestionariusza należy ściśle określić cele do osiągnięcia których ma on posłużyć. Te właśnie cele określą zawartość kwestionariusza.

Następnie należy zdefiniować obiekt badań w których najczęściej określona jest populacja.

Następnie należy podjąć decyzję co do ilości próbek upewniając się że są charakterystyczne dla całej populacji.

Następnie należy podjąć decyzję w jaki sposób kwestionariusz zostanie przekazany.(pocztą, telefonicznie).

Najważniejszym krokiem jest opracowanie kwestionariusza.

W dalszej kolejności należy wybrać osoby i przygotować do przeprowadzenia wywiadu.

Należy przeanalizować i zinterpretować dane.

Istnieje kilka sposobów przeprowadzenia wywiadów za pomocą kwestionariusza i rodzajów kwestionariuszy:

1.Kwestionariusz do wysyłki pocztą.

2. Kwestionariusz do wywiadów telefonicznych.

3. Kwestionariusz do wywiadów osobistych.

4. Kwestionariusz do wywiadów osobistych twarzą w twarz.

O czym należy pamiętać projektując kwestionariusz:

1.Jasnym sformułowaniu celu i pytania- co chciałbyś się dowiedzieć i czy kwestionariusz będzie w tej sytuacji najodpowiedniejszy.

2.Posiadając wyniki badań jakościowych przedstaw cele swojej ankiety.

3.Znajdż odpowiednią publiczność potencjalnych respondentów do badań.

4.Zaprojektuj kwestionariusz możliwie atrakcyjnie.

5.Opracuj go tak aby był możliwie najkrótszy.

6.Używaj prostego i zrozumiałego słownictwa.

7.Rozpoczynaj od pytań prostych ale niebanalnych.

8.Ustal kolejność pytań tak aby była ona liczona od pytań ogólnych i stopniowo przechodząc do coraz bardziej szczegółowych. Upewnij się czy w jednym punkcie nie zawarto dwóch pytań.

9.Wręcz kilku osobom opracowany kwestionariusz w celu wypełnienia i przeprowadź analizę wypowiedzi jeśli okaże się to konieczne dokonaj poprawek w formowaniu pytań.

Może się okazać że potrzebne jest dokończenie krótkiego wstępu określającego cele badań.

Jeśli zdecydowałeś się na pytania z wariantami „tak” ”nie” to chociaż jego zaletą jest otrzymywanie szybkich odpowiedzi to nie oczekuj z nich wielu znaczących wniosków.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin