Badania marketingowe - Markety.doc

(199 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

              

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Super i hipermarkety Badania marketingowe
Supermarkety to duże sklepy, których powierzchnia przekracza czasami kilkanaście tysięcy m2. Oferuje się w nich szeroki asortyment towarów żywnościowych i nieżywnościowych. Formą sprzedaży jest wyłącznie samoobsługa.

              Handel detaliczny w Polsce jest nadal zdominowany przez małe sklepy z  tradycyjną obsługą (przez ladę), zaopatrywane przez lokalnych dostawców. Instytut Gfk Polonia ocenił udział detalistów w polskim rynku detalicznym na 50 proc. nowoczesne kanały dystrybucji, to jest hiper- i supermarkety mają łącznie 40 proc. udziału w ogólnej wartości sprzedaży detalicznej. Jednakże w opinii specjalistów można już mówić o nasyceniu o nasyceniu sumermarketami i nie należy się spodziewać dalszego ilościowego rozwoju tych placówek, a raczej oczekiwać ich łączenia i konsolidacji. Struktura handlu w Polsce będzie podobna do austriackiej gdzie funkcjonuje 6,5 tys. sklepów. Jednak czy tak się stanie? Ważna tu jest częstotliwość dokonywania zakupów. W Polsce przeciętna liczba wizyt jednego klienta w niektórych sklepach wynosi 160 rocznie. Jest ona wysoka w porównaniu, np. do Niemiec gdzie liczba ta nie przekracza 90 wizyt[1].

              Charkaterystyczna dla rynku w Polsce jest dominacja kilku sieci, do których należy Biedronka, Real, Plus, Auchan i Carrefour kumulująca łącznie 15,5 proc krajowych obrotów. Występują przy tym znaczne zmiany w strukturze sprzedaży w poszczególnych kanałach dystrybucji. Z badań wynika, że aż 15 proc konsumentów kupuje detergenty w hipermarketach, ale świeże produkty są domeną małych sklepów. Zaledwie 4 proc badanych kupuje świeże warzywa i owoce w placówkach wielkopowierzchniowych, 5 proc- świeże mięso, a 3 proc – świeże pieczywo.

              Aby ocenić czy sklepy te są atrakcyjne czy też nie należy wziąć pod uwagę wiele cech, które mogą być zarówno zaletą jak i wadą. Ten sam sklep może być dla jednego człowieka atrakcyjny czyli posiadać cechy które przyciągają , a dla drugiego wręcz przeciwnie.

             Bardzo ważnym elementem jest lokalizacja; powinna ona zaspokajać potrzebę przynależności klienta. Z reguły sklepy te budowane są na obrzeżach miast, na tanich działkach budowlanych, z wyodrębnionymi parkingami dla klientów. Miejsce w którym znajduje się sklep ma bardzo duże znaczenie i to zarówno z punktu widzenia konsumenta, który zainteresowany jest dogodnym dokonywaniem zakupów, jak i samego przedsiębiorstwa, które dzięki właściwej lokalizacji realizuje większą sprzedaż. Ogólną zasadą właściwej lokalizacji jest preferowanie miejsc o dużym skupieniu ludności jak centrum miasta, bądź też takich, które byłyby chętnie odwiedzane przez klientów. Cenione przez konsumentów są sklepy położone najbliżej ich miejsca zamieszkania, a także skupiska wielu sklepów o różnorodnych branżach tzw. centra handlowe (np. Targówek), w których można „załatwić” wiele potrzeb na raz bez zbędnego szukania.

             Ważną rzeczą, którą należy wziąć pod uwagę przy ocenie danych sklepów jest standard obsługi czyli poziom świadczenia działalności handlowej. Standard obsługi wpływa na wyobrażenie klientów o sklepie i wywołuje albo ich przywiązanie do sklepu albo też powodują że klienci będą unikać tego sklepu w przyszłości.

Sklepy o najwyższym standardzie charakteryzują się:

·         głębokim asortymentem i wysoką jakością oferowanych towarów,

·         dogodnymi dla klienta sposobami załatwiania reklamacji i skłonnością sprzedawców do wymiany zakupionego towaru na inny lub zwrot gotówki,

·         przyjmowanie zapłaty we wszelkich formach gotówkowych.

·         wysoką kulturą obsługi, a więc takim stosunkiem sprzedawców do klienta, który wyrażą się uprzejmą, grzeczną i pełną zainteresowania potrzebami klienta obsługą,

·         szerokim zakresem udzielanych konsumentowi informacji o towarze,

·         tempem obsługi konsumenta dostosowanym do oczekiwań konsumentów- czas jaki klienci chcą przeznaczyć na zakupy jest coraz mniejszy,

·         miłą atmosferą zakupów, na którą składają się muzyka, bar czy kawiarnia,

·         wyposażeniem lokalu w nowoczesne urządzenia techniczne, jak: wagi, kasy, regały, chłodnie,

·         ciekawą aranżacją wnętrza sklepowego, a także czystością i porządkiem,

·         wygodnym wejściem do sklepu i parkingiem dla samochodu,

·         odpowiednią lokalizacją,

·         wyposażeniem sklepu w wystarczającą ilość przymierzalni, luster i innych urządzeń sprzyjających łatwemu dokonywaniu zakupów,

·         dogodnym dla konsumentów czasem otwarcia sklepu.

             Wszystkie te cechy odgrywają ważną rolę w ocenie atrakcyjności supermarketów. Dla każdego konsumenta ważne są różne wartości, jedni chcą aby sklep był otwarty jak najdłużej, inni chcą krótko stać w kolejkach. Dla jednych liczy się niska cena dla innych wyższa jakość i miła atmosfera zakupów.

              Dla większości ważny jest także wygląd wewnętrzny supermarketów. W sklepach wielkopowierzchniowych jakim jest supermarket ważny jest bezpośredni kontakt konsumenta z towarem. Biorąc pod uwagę wygląd supermarketu zwracamy uwagę na takie rzeczy jak:

·         możliwość swobodnego poruszania się po sali sprzedażowej. Ważna jest odległość pomiędzy regałami. Sklep musi pomieścić założoną przez siebie ilość odwiedzających go konsumentów. Znacznie mniej atrakcyjne są supermarkety „wypchane” ludźmi; dokonywanie zakupu nie kojarzy się tu z miłą atmosferą.

·         oświetlenie sali sprzedażowej; jest istotnym elementem wyglądu wewnętrznego sklepu. Właściwe oświetlenie całej sali, a także poszczególnych ekspozycji towarowych sprzyja miłej atmosferze dokonywania zakupów, a także podkreśla walory towarów,

·         podłogi; ze względu na dużą liczbę klientów powinny być wykonane z materiałów ułatwiających utrzymywanie ich w czystości, np.płytki ceramiczne,

·         klimatyzacja; ważne jest aby klient czuł świeże powietrze i swobodną atmosferę (zwłaszcza latem),

·         kolorystyka supermarketów; musi być dostosowana do mebli i innych elementów wyposażenia tak, aby całe wnętrze stanowiło ładną, zharmonizowaną całość.

              Dla klienta ważne może też być wyposażenie sklepów czyli regały, urządzenia chłodnicze i inne urządzenia pomocnicze jak np. wieszaki. Konsument musi mieć łatwy dostęp do wszystkich towarów, ekspozycja powinna umożliwiać dojrzenie każdego towaru , który też powinien być właściwie oznaczony. Niektórzy klienci gustują też w rzeczach gotowych, dlatego w supermarketach są przeważnie własne piekarnie czy barki, ale też chce mieć możliwość zakupu towarów zimnych czy mrożonych.

             Do atrakcyjności supermarketów mogą przyczynić się stosowany w nich ceny. Większe masowe obroty pozwalają na stosowanie niższych cen, co daje supermarketom przewagę nad małymi sklepikami narzucającymi duże marże. Dla klienta ważne jest to za ile może kupić dany towar, czy jest on tańszy, a także czy jego jakość jest odpowiednia do ceny. Czasami ludzie wolą kupić byle jaki produkt po niższej cenie niż zapłacić drożej za dobrą jakość. Między innymi też dlatego każda struktura handlowa, choćby najmniejsza myśli dziś o własnej marce produktów. Własna marka nobilituje i jest bardzo modna. Ale czy na pewno jest to zaletą supermarketów? W Polsce utarło się, z małymi wyjątkami, że produkt własnej marki jest byle jakiej jakości, za to niskiej ceny. Zbywalność własnej marki zależy w dużej mierze od dochodów klienta.

              Żeby dla konsumentów własna marka nie znaczyła tyle co „etykieta zastępcza” produkty powinny być dobrej jakości lecz za średnią cenę. Przykładem może być lubelska sieć Groszek gdzie własna marka nie jest synonimem taniochy, ale gwarancją jakości. W supermarketach mniej liczą na jakość i image marek producenckich bo łatwiej wcisnąć „produkt zastępczy” klientowi oszołomionemu elegancją i nowoczesnością obiektu, zdezorientowanemu bogactwem wyboru.

Udział marek własnych w całości zakupów artykułów szybko zbywalnych dokonywanych przez polskich konsumentów wzrósł niemal dwukrotnie- z 3,1 proc w 2000r do 6 proc w 2001roku. Specjaliści prognozują, że marki własne osiągną w Polsce kilkunastoprocentowy udział w rynku. Nie będzie on wyższy jak ,np. w Wielkiej Brytanii (39% całej sprzedaży), Belgii (27%) czy Niemczech (24%) z powodu rozdrobnienia polskiego handlu. Czynnikiem wpływającym na rozwój tej kategorii produktów jest mimo ich jakości duża lojalność konsumentów wobec marek sklepowych.

              Asortyment odgrywa ważną rolę dla konsumenta. Najchętniej robimy zakupy w sklepach o szerokim i głębokim asortymencie. Możemy zakupić wszelkie potrzebne nam rzeczy, a także mamy do wyboru dużo rodzaji proponowanych produktów. Konsument ocenia nie tylko potencjał towarowy danego sklepu, ale też jakość oferowanych produktów. Pod uwagę bierzemy zwłaszcza świeże produkty, tj. wędliny, ryby, sery, warzywa czy owoce. 

                  Dla niektórych klientów ważne też są promocje i degustacje towarów. Możliwość wypróbowania produktu przed jego zakupem silnie oddziaływuje na klienta. Poza tym w tym przypadku łatwo ulec tzw. regule wzajemności. Klient dostając próbkę czuje się zobowiązany jak najszybciej zrewanżować. Im bardziej sympatyczna jest hostessa, im więcej trudu sobie zadaje tym większą odczuwamy presję, by się zrewanżować, kupując promowany przez nią produkt.

Tą samą pułapką mogą być dla konsumenta promocje. Inną sprawą jest kiedy kupujemy rzeczywiście potrzebny nam produkt, a inną kiedy kupujemy tą rzecz tylko dlatego, że jest ona w tej chwili tańsza i nie chcemy stracić okazji jej nabycia.

              Sposobem oceny atrakcyjności supermarketów jest przede wszystkim obserwacja z wykorzystaniem zmysłów; porównanie supermarketów między sobą a także innymi punktami sprzedaży biorąc pod uwagę różne cechy. Najważniejszymi cechami świadczącymi o atrakcyjności sklepów jest natężenie ruchu klientów i wartość obrotów w sklepie. Dla przykładu porównajmy supermarkety warszawskie pod względem właśnie natężenia ruchu, a także tempem obsługi konsumentów.

 

 

TESCO

HYPERNOVA

AUCHAN

Data wizyty

30.11.2002

01.12.2002

02.12.2002

Godzina wizyty

16-17

16-17

16-17

Natężenie ruchu klientów

Średnie

Bardzo duże

Bardzo duże

Czas zakupów

49 min

98 min

104 min

Zastępowalność koszyka markami własnymi

15 pozycji

9 pozycji

7 pozycji

Gazetka promocyjna

Tak

tak

tak

Czas oczekiwania w kolejce przed stoiskiem wędliniarskim

3 min 53 sek

3 min 44 sek

3 min 11 sek

Czas oczek. przed stoiskiem monopolowym

3 min 10 sek

2 min 15 sek

5 min 41 sek

Czas oczekiwania w kolejce do kasy

2 min 10 sek

6 min 19 sek

14min 15 sek

Liczba kas w strefie kasowej

34

40

66

Liczba kas czynnych

21-62%

23=57,7%

34=52%

Godziny otwarcia

PN-SO 8.00-24.00

NI 8.00-24.00

PN-SO 8.00- 22.00

NI 10.00-20.00

PN-SO 8.30-22.00

NI 9.00-20.00

 

              Odwiedzając poszczególne sklepy zauważamy cechy, które rzucają się w oczy przy wejściu. Widzimy co jest wadą, a co zaletą supermarketu:

 

·         CARREFOUR w centrum Wileńska (jeden z 13 obiektów tej sieci) jest najczęściej odwiedzanym sklepem dzięki sąsiedztwu z dworcem – którym codziennie mnóstwo ludzi dojeżdża do pracy, ruch jest tu we wszystkie dni tygodnia mniej więcej jednakowy. Zaletą sklepu jest wyraźne oddzielenie działów i to, że uwaga klientów nie jest odwracana jakimiś niepotrzebnymi elementami wystroju czy techniki. Prezentacja towarów jest właściwa dla każdego działu.

·         ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin