Badania marketingowe - komunikacja miejska.doc

(582 KB) Pobierz

Praca pochodzi z serwisu www.e-sciagi.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jakość usług komunikacyjnych oferowanych przez MPK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SPIS TREŚCI:

 

 

 

 

 

 

 

 

1.        Wprowadzenie

-         1.1.  Cel badań.............................................................................3

-         1.2.  Rozpoznanie rynku..............................................................3

2.        Część główna

-         2.1.  Metodologia badań...............................................................7

-         2.2.  Wyniki analiz.......................................................................8

-         2.3.  Trudności i ograniczenia....................................................28

3.        Zakończenie

-         3.1.Wnioski i zalecenia..............................................................29

4.        Bibliografia...................................................................................30

5.        Załączniki  ...................................................................................31

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

CZĘŚĆ  I   WPROWADZENIE

 

 

 

1.1.       CEL BADAŃ

 

Badania ankietowe zostały przeprowadzone i opracowane przez

Studentów 3 - ego roku Wydziału Zarządzania i Marketingu w ramach programu przedmiotu " Badania Marketingowe ".

              Celem badań było przeprowadzenie analizy jakości usług komunikacyjnych oferowanych przez dębickie MPK na terenie miasta Dębica.

 

 

1.2.       ROZPOZNANIE RYNKU

 

Usługa jest działalnością dotyczącą ekonomicznej aktywności w zakresie

transportu, bankowości, turystyki, telekomunikacji, doradztwa, działalności rozrywkowej. Wytwory te aktywności są konsumowane po ich uzyskaniu w przeciwieństwie do dóbr ekonomicznych o charakterze bardziej materialnym. Działalności usługowe prowadzące do intensyfikacji pracy wytwórczej nabierają znaczenia na  krajowym oraz międzynarodowym rynku.

Jedną ze świadczonych usług jest transport, który to jest procesem produkcyjnym, poprzez który ludzie w warunkach ograniczonych zasobów dokonują przemieszczania osób, rzeczy i energii w przestrzeni, po to, aby zaspokoić swoje różnorodne potrzeby i pragnienia.

 

Sektor usług transportowych to koleje oraz inne usługi transportu lądowego, morskiego i powietrznego:

-         koleje miejskie

-         tramwaje

-         lokalny transport autobusowy

-         transport drogowy-pasażerski

-         drogowy transport towarów

-         wewnętrzny transport wodny

-         transport śródziemnomorski

-         transport lotniczy

 

Transport - ogólnie rzecz biorąc jest procesem produkcyjnym, poprzez który ludzie w warunkach ograniczoności zarobków dokonują przemieszczenia osób, rzeczy i energii w przestrzeni.

 

O jakości transportu decydują:

-         czas trwania czynności transportowych

-         częstotliwość obsługi potrzeb

-         przestrzenne rozmieszczenie infrastruktury bezpieczeństwa przewozu

-         dyscyplina pracy

-         elastyczność w zaspokajaniu potrzeb

-         odpowiedzialność i fachowość

-         stopień specjalizacji

 

Wielkość przewozów wykonywanych komunikacją publiczną

w skali całego kraju:

 

Rok

Przewozy komunikacją miejską

Przewozy komunikacją międzyosiedlową

1991

1992

1993

1994

1995

1996

6274

6030

5962

5980

5785

5520

2360

2061

1920

178

1643

1590

 

 

 

Wnioski:

              W następujących latach można zaobserwować tendencje spadkową korzystania z usług komunikacji miejskiej jak i przewozów komunikacji międzyosiedlowej. Rezygnacja z korzystania usług komunikacji miejskiej jest zjawiskiem niekorzystnym, ponieważ przejmowanie dużej części tych przewozów przez motoryzację indywidualną zwiększa zakres jej negatywnego oddziaływania na środowisko naturalne i bytowe człowieka. Rola transportu samochodowego w systemie transportowym każdego kraju podlega ciągłemu rozwojowi w zakresie ilości środków przewozowych, wielkości przewozów oraz jakości świadczonych usług, co szczególnie uwidacznia się, gdy gospodarka narodowa danego kraju wchodzi w fazę rewolucji informatycznej.

 

Dla usunięcia nieefektywnych przebiegów  istnieją kursy włączane w połowie trasy. Stan inwentarzowy na rok 1996 wynosi 219 autobusów, przy czym w ciągu 3 lat (1995-1997) zakupiono 23 nowe autobusy. W posiadanym przez MPK taborze znajduje się 12 autobusów przystosowanych dla niepełnosprawnych w tym;

-         5 autobusów z windami

-         3 Mercedesy nisko-podłogowe

-         4 Jelcze nisko-podłogowe

Obecnie można zaobserwować brak zainteresowania kursami dla niepełnosprawnych - na 1 dzień przypada 1,4 pasażera niepełnosprawnego.

W celu ułatwienia przemieszczania się osób niepełnosprawnych istnieją specjalnie oznaczone na rozkładach jazdy kursy dla inwalidów.

Na terenie miasta oraz wyżej wymienionych gminach dębickie MPK posiada wyłączność na przewozów pasażerów, w związku z czym występuje brak zagrożeń ze strony konkurencji.

MPK świadczy usługi w zakresie:

-         badania techniczne autobusów i samochodów ciężarowych (ruch krajowy i

zagraniczny)

-         naprawy gwarancyjne autobusów i samochodów ciężarowych JELCZ

-         naprawy i obsługi techniczne autobusów i samochodów ciężarowych

-         pomoc drogowa dla autobusów i samochodów ciężarowych

-         sprzedaż paliw (stacja paliw ul. Lubelska)

-         usługi reklamowe - udostępnianie nośników reklamy pod ekspozycję (autobusy, przystanki)

-         wynajem autobusów miejskich

 

 

 

CZĘŚĆ II  -  CZĘŚĆ  GŁÓWNA

 

 

 

2.1.       METODOLOGIA  BADAŃ

 

 

 

Wstępna analiza rynku usług komunikacyjnych opierała się na źródłach

wtórnych, przy wykorzystaniu literatury fachowej, a także z czasopism oraz roczników statystycznych.

Przeprowadziliśmy ankietę na 30 wybranych respondentach. Większość ankietowanych stanowią osoby oczekujące na przystankach. Zadaniem ich było udzielenie odpowiedzi na pytania zamieszczone w ankiecie.

Prezentowana przez nas ankieta zbudowana jest z 14 pytań dotyczących opinii respondenta oraz 6 - ciu dotyczących jego danych personalnych. Z 14 pytań 13 stanowią pytania zamknięte i jedno pytanie jest pytaniem otwartym.

Do pytania piątego zastosowaliśmy jego skalę sematyczną, do szóstego i dziewiątego skalę pozycyjną, natomiast do siódmego Stapela i do dziesiątego skalę graficzną.

Rolę pytania filtrującego pełni pierwsze, natomiast pytanie 13 jest pytaniem

kontrolnym.

 

 

2.2.       WYNIKI ANALIZ

 

 

 

PYTANIE 1.- Czy korzysta Pan(i) z usług komunikacyjnych MPK w                                     Dębicy ?

 

 

 

 

Liczba osób

%

Tak

25

83,33

Czasami

4

13,33

Rzadko

1

3,34

Nie

0

0

 

 

 



 

 

 

 

Wnioski:

Zdecydowana większość respondentów regularnie korzysta z usług MPK. Tylko 13% ankietowanych korzysta z usług MPK czasami, a jeszcze mniej, bo tylko 3,34% korzysta z tej usługi r...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin