Bibliografia.pdf

(209 KB) Pobierz
Bibliografia
DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE
ZESTAWIENIE BIBLIOGRAFICZNE W WYBORZE / 1993– 2004/
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1. Borowiec, Agnieszka - Dotyk w obrębie twarzy jako ważny element terapii dzieci głębiej
upośledzonych /Agnieszka Borowiec /Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.61 – 64.
2. Borowiec, Agnieszka - Opis zachowań dziecka głęboko upośledzonego w czasie stymulacji
polisensorycznej według czterech pór roku /Agnieszka Borowiec /Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.68 – 71.
3. Borowiec, Agnieszka - Wykorzystanie regulacyjnej terapii ustno – twarzowej według Castillo –
Moralesa w pracy z dziećmi upośledzonymi w stopniu głębokim /Agnieszka Borowiec //Rewalidacja. –
2004, nr 2, s.65 – 67.
4. Byczkowska, Urszula - Spotkanie z dzieckiem głębiej upośledzonym drogą do zawodu pedagoga
specjalnego / Urszula Byczkowska / Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 1 – 2, s.28 – 29.
5. Chmura, Jan - Uwagi dotyczące lekcji wychowania fizycznego z dziećmi głębiej upośledzonymi
umysłowo / Jan Chmura // Lider. – 2002, nr 2, s.11 – 15.
6. Czapiga, Alina - Wykorzystanie teorii rozwoju inteligencji sensoryczno – motorycznej Piageta do
diagnozy rozwoju psychoruchowego dzieci głębiej upośledzonych umysłowo / Alina Czapiga, Elżbieta
Małkiewicz / Psychologia Wychowawcza. 1999, nr 1, s.51 – 61.
7. Czapiga, Alina - Wyzwalanie i utrwalanie aktywności dzieci znacznie i głęboko upośledzonych
umysłowo / Alina Czapiga / Forum Psychologiczne. 1996, nr 1 – 2.
8. Domarecka – Malinowska, Elżbieta - Edukacja głęboko upośledzonych umysłowo / Elżbieta
Domarecka – Malinowska / Edukacja i Dialog. – 1998, nr 5, s.15 – 19.
9. Gaj, Daniela - Problemy edukacji dzieci głęboko upośledzonych umysłowo w szkole życia / Daniela
Gaj //Szkoła Specjalna. – 2004, nr 2, s.143 – 144.
10. Minczakiewicz, Elżbieta - Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dzieci głębiej upośledzonych
umysłowo / Elżbieta Minczakiewicz / Szkoła Specjalna. – 2000, nr 2 – 3, s. 67 – 75.
11. Minczakiewicz, Elżbieta - Zabawa w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci głębiej upośledzonych
umysłowo / Elżbieta Minczakiewicz / Logopedia. 1999, nr 26, s.105 – 117.
12. Perska, Anna - Kąpiel i zabiegi jej towarzyszące w terapii dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu
głębokim / Anna Perska //Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.80 – 84.
13. Piotrowicz, Radosław - Rozwiązywanie codziennych problemów – metoda Felicji Affolter w procesie
uczenia / Radosław Piotrowicz / Szkoła Specjalna. – 2001, nr 3, s. 141 – 148.
14. Piszczek, Maria - Rozwój poznawczy we wczesnym dzieciństwie i funkcjonowanie osób głęboko
upośledzonych umysłowo (diagnoza) / Maria Piszczek / Rewalidacja. – 2004, nr 1, s.41 – 62.
15. Warsinska, Aleksandra - Bunt Tadzia / Aleksandra Warsinska / Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.84 – 87.
WYDAWNICTWA ZWARTE
1. Affolter, Felicja - Spostrzeganie, rzeczywistość język / Felicja Affolter. Warszawa, 1997 WSiP.
2. Carr, Janet - Pomoc dziecku upośledzonemu / Janet Carr. – Warszawa, 1997 PZWL.
3. Edukacja - Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli /
red. Maria Orkisz, Maria Piszczek, Alina Smyczek, Jolanta Szwiec. – Warszawa, 2000 Centrum
Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
4. Frőhlich, Andreas - Stymulacja od podstaw. Jak stymulować rozwój osób głęboko i wielorako
niesprawnych / Andreas Frőhlich. – Warszawa, 1998 WSiP.
5. Gruszczyk – Kolczyńska, Edyta - Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych
wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola / Edyta
Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska. – Warszawa, 2000 WSiP.
6. Kielin, Jacek - Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych
/ Jacek Kielin. – Gdańsk, 2002 Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7. Knill, Christopher - Dotyk i komunikacja / Christopher Knill. – Warszawa, 1995 Centrum Metodyczne
Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
Bibliografia
8. Knill, Marianne - Programy Aktywności: Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja /Marianne Knill,
Christopher Knill. – Warszawa, 1995 Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej
MEN.
9. Kwiatkowska, Małgorzata - Dzieci głęboko niezrozumiane. Program pracy edukacyjnej z dziećmi
upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim / Małgorzata Kwiatkowska.- Warszawa, 1997 Oficyna
Literatów i Dziennikarzy „Pod Wiatr”
10. Levitt, Sophie - Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu / Sophie Levitt. –
Warszawa, 2000 PZWL.
11. Lovaas, Ivar O . - Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo: mój elementarz. / Ivar O. Lovaas. –
Warszawa, 1993 WSiP.
12. Maas, Violet F. - Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla
rodziców i specjalistów / Violet F. Maas. – Warszawa, 1998 WSiP.
13. Olechnowicz, Hanna - Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo / Hanna
Olechnowicz. – Warszawa, 1994 WSiP.
14. Przewodnik - Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i
umiarkowanym. Część I / Maria Piszczek. – Warszawa, 2001 Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
15. Przewodnik - Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i
umiarkowanym. Część II / Maria Piszczek. – Warszawa, 2002 Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
16. Rozwój - Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim / red. Jacek Kielin. –
Gdańsk, 1999 Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
17. Schopler, Eric - Profil psychoedukacyjny PEP - R. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci
autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Tom I / Eric Schopler, Robert Jay Reichler, Ann
Bashford, Margaret D. Lansing, Lee M. Marcus. – Gdańsk, 1995 Stowarzyszenie Pomocy Osobom
Autystycznym.
18. Schopler, Eric - Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Zindywidualizowana ocena i
terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Tom II / Eric Schopler, Robert Jay
Reichler, Margaret Lansing. – Gdańsk, 1995 Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
19. Schopler, Eric - Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Zindywidualizowana ocena i terapia
dzieci autystycznych i z zaburzeniami w rozwoju. Tom III / Eric Schopler, Margaret Lansing, Leslie
Waters. – Gdańsk, 1995 Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
20. Sherborne, Weronika - Ruch rozwijający dla dzieci / Weronika Sherborne. – Warszawa, 1997 PWN.
21. Stymulacja - Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej / red.
Władysława Pilecka, Jan Pilecki. Kraków, 1997 Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
22. Tetzchner, Stephen - Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania
się. Nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z
zaburzeniami
rozwojowymi
/
Stephenvon
Tetzchner,
Harald
Martinsen. –
Warszawa,
2002
Stowarzyszenie „Mówić bez słów”.
23. Usprawnianie - Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym /
red. Jan Pilecki. – Kraków, 2000 Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
24. Walker, Peter - Masaż dziecka – aby Twoje dziecko było zdrowe i szczęśliwe. Warszawa, 1998 Polska
Oficyna Wydawnicza „Delta W – Z”.
25. Warrick, Anne - Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie /
Anne Warrick. – Warszawa, 1999 Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod
Porozumiewania się „Mówić bez słów”.
Bibliografia
MÓZGOWE PORAŻENIE DZIECIĘCE – CHARAKTERYSTYKA, REHABILITACJA
ZESTAWIENIE BIBLIOGRAFICZNE W WYBORZE /1997-2005/
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1. Czochańska J. - Zapadalność na mózgowe porażenie dziecięce, jego przyczyny i możliwości
przeciwdziałania. Rehabilitacja Medyczna 1999; 3, 4: s.7-10
2. Czupryna K., Matyja M., Nowotny J. - Możliwości poprawy wzorców postawy i lokomocji po
zastosowaniu gipsów hamujących u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia 2002; 10,
3-4: s.19-27
3. Dziedzic S., Straburzyńska –Lupa A. - Możliwości zastosowania zabiegów fizykalnych w leczeniu
spastyczności. Fizjoterapia Polska 2004; 4, 2: s.93-99
4. 4.Janiszewski M. i wsp. - Wpływ jonoforezy z tolperyzonu na wybrane parametry narządu ruchu u
pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia Polska 2004; 4, 3: s.250-253
5. Jóźwiak S. - Neurologiczne podstawy deficytów ruchowych w mózgowym porażeniu dziecięcym.
Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.472-475
6. Kwolek A., Majka M., Pabis M. - Rehabilitacja dzieci z porażeniem mózgowym – problemy, aktualne
kierunki. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.499-507
7. Malinowska- Matuszewska M. - Główne kryteria wielokierunkowej oceny rozwoju niemowląt dla
potrzeb wczesnej diagnostyki i wczesnej rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Rehabilitacja Medyczna 2002; 6, 2: s.75- 80
8. Marczyński W. - Kliniczne podstawy podejmowania decyzji leczniczych u dzieci z mózgowym
porażeniem. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.476-477
9. Metera K., Buchajczyk B. - Odrębności usprawniania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w
systemie Conductive Education –Petö. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.531-534
10. Pietrzak S., Jóźwiak M. - Subiektywne i obiektywne skale oceny rozwoju dziecka. Ortopedia
Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.487-489
11. Sadowska L. i wsp. - Wczesna, syntetyczna diagnostyka mózgowego porażenia u dzieci leczonych
metodami neurorozwojowymi. Fizjoterapia Polska 2005; 5, 2: s.134-142
12. Sadowska L. - Neurokinezjologiczna koncepcja diagnostyki i terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju
motorycznego opracowana przez Vaclava Vojtę. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4;
s.519-526
13. Sawaryn D. - Hipoterapia w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia
2002; 10, 3-4: s.72-82
14. Śliwiński Z. i wsp. - Ocena stereotypu chodu u dzieci po zabiegach krioterapii ogólnoustrojowej.
Fizjoterapia Polska 2005; 5, 2: s.241-249
15. Śliwiński Z. i wsp. - Terapia wysokotonowa w kompleksowym usprawnianiu dzieci z mózgowym
porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia Polska 2003; 3, 3: s.231-242
16. Zgorzalewicz B., Mieszczanek T., Zgorzalewicz M. - Epidemiologia opisowa mózgowego porażenia
dziecięcego. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.467-471
WYDAWNICTWA ZWARTE
1. Borkowska M. - ABC rehabilitacji dzieci. Cz. II. Wydawnictwo Pelikan, Warszawa 1989
2. Cendrowski W. - Neuroepidemiologia kliniczna. Volumed, Wrocław 1997
3. Cylulko P. - Zastosowanie sztuki muzycznej w terapii dziecka niepełnosprawnego. [w:] Sadowska L.
(red.) Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo AWF,
Wrocław 2004
4. Czochańska J., Łosiowski Z. - Objawy mózgowego porażenia dziecięcego [w:] Łosiowski Z. (red.)
Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Cz.1 Wybrane zaburzenia neurorozwojowe i zespoły neurologiczne.
WSiP, Warszawa 1997
5. Ignatowicz Ł. - Wybrane problemy psychiatryczne u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym.
[w:] Michałowicz R. (red.) Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2005
Bibliografia
6. Józefowski P. - Przegląd głównych metod rehabilitacji ruchowej dzieci z mózgowym porażeniem
dziecięcym. [w:] Formy rehabilitacji dzieci i młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu: XX Ogólnokrajowy
Dzień Rehabilitacji Dziecka - Wrocław, 1996. Materiały z Konferencji we Wrocławiu, 27-05.1996.
Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Wrocław 1997
7. Jóźwiak S. - Mózgowe porażenie dziecięce. [w:] Dobrzańska A., Ryżko J. (red.) Pediatria: podręcznik
do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Wydawnictwo Medyczne
URBAN & PARTNER, Wrocław 2005
8. Karska M. i współautorzy. - Ogólna informacja o epidemiologii i formach mózgowego porażenia
dziecięcego na podstawie materiału Kliniki Położnictwa i Perinatologii, Kliniki Patologii Noworodków i
Niemowląt i Kliniki Ortopedii Dziecięcej. [w:] Karski T. Mózgowe porażenie dziecięce: leczenie
operacyjne zniekształceń spastycznych kończyn. Wydawnictwo FOLIUM, Lublin 2001
9. Kielin J. - Masaż twarzy, jamy ustnej i całego ciała. [w:] Kielin J. (red.) Rozwój daje radość. Terapia
dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
2002
10. Knill Ch., Knill M. - Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja. Centrum
Metodyczne Pomocy Psychologiczno –Pedagogicznej, Warszawa 1997
11. Kokosz M. - Metody kinezyterapeutyczne. [w:] Zembaty A. (red.) Kinezyterapia. Tom II - Ćwiczenia
kinezyterapii i metody kinezyterapeutyczne. Wydawnictwo Kasper, Kraków 2003
12. Matyja M., Domagalska M. - Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela
Bobathów. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, Katowice 2005
13. Michałowicz R. - Definicja, obraz kliniczny, podział. [w:] Michałowicz R. (red.) Mózgowe porażenie
dziecięce. PZWL, Warszawa 2005
14. Mihilewicz S. - Orientacja w przestrzeni u dzieci z porażeniem mózgowym. Dolnośląska Szkoła
Wyższa Edukacji, Wrocław 1999
15. Skórczyńska M. i wsp. - Metody wspomagające proces rehabilitacji dziecka. Założenia teoretyczne i
podstawy praktycznego stosowania. [w:] Sadowska L. (red.) Neurofizjologiczne metody usprawniania
dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004
16. Szmigiel Cz. - Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. AWF, Kraków
2001
17. Walaszek R - Masaż dzieci. [w:] Walaszek R. (red.) Masaż z elementami rehabilitacji. Wydawnictwo
REHMED, Kraków 2001
18. Zabłocki K. J. - Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Wydawnictwo Akademickie Żak,
Warszawa 1998
CHROMOTERAPIA
1. Matela L. - ABC leczenia kolorami, Studio Astropsychologii, Białystok 2003
2. Stąpór T. - Chromoterapia – leczenie kolorem. Astrum, Wrocław 2000
3. Rozwój daje radość. - Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, pod red. J.
Kielina. GWP, Gdańsk 2002
HIPOTERAPIA
1. Szmigiel Cz. - Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. AWF, Kraków
2001: s. 294
2. Sawaryn D. - Hipoterapia w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia
2002; 10, 3-4: s.72-82
Bibliografia
MUZYKOTERAPIA
1. Cylulko P. - Zastosowanie sztuki muzycznej w terapii dziecka niepełnosprawnego. [w:] Sadowska L.
(red.) Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo AWF,
Wrocław 2004: s.239
2. Knill Ch., Knill M. - Programy Aktywności. Podręcznik. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja.
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno –Pedagogicznej, Warszawa 1997: s.8-61
SYSTEM CONDUCTIVE EDUCATION – PETÖ
1. Metera K., Buchajczyk B. - Odrębności usprawniania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w
systemie Conductive Education –Petö. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.531-534
2. Metera K., Buchajczyk B. - Odrębności usprawniania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w
systemie Conductive Education –Petö. op.cit.: s.531-534
3. Kokosz M. - Metody kinezyterapeutyczne. [w:] Zembaty A. (red.) Kinezyterapia. op.cit.: s.418
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
1. Józefowski P. - Przegląd głównych metod rehabilitacji ruchowej dzieci z mózgowym porażeniem
dziecięcym. [w:] Formy rehabilitacji dzieci i młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu: XX Ogólnokrajowy
Dzień Rehabilitacji Dziecka - Wrocław, 1996. Materiały z Konferencji we Wrocławiu, 27-05.1996.
Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Wrocław 1997: s.109-123
ĆWICZENIA NA PRZEKRACZANIE LINII ŚRODKOWEJ I ICH ROLA W KINEZJOLOGII
1. Dennison P., Dennison G., - Gimnastyka Mózgu, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii,
Warszawa 2003
2. Grzywniak C., - Wykorzystanie ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej w kształceniu zintegrowanym
dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, W: Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych
potrzebach edukacyjnych /red./ Wyczesany J., Mikrut A., Wydawnictwo Naukowe Akademii Peda-
gogicznej, Kraków 2002
3. Grzywniak C., - Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej dla dzieci szkół specjalnych, Szkoła Specjalna
2001 nr 3
4. Hannaford C., - Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów we
współpracy z Medyk, Warszawa 1998
5. Karwat R., - Gimnastyka pamięci, Wprost 1999 nr 851 z 21 marca 1999
6. Korta R., - Kinezjologia edukacyjna – o gimnastyce mózgu wg Paula Dennisona, Lider 2003 nr 9
7. Zwoleńska A., Zwoleński L. - O gimnastyce mózgu, Lider 2001 nr 4
USTNO TWARZOWA TERAPIA CASTILLO MORALESA
1. Kielin J. - Masaż twarzy, jamy ustnej i całego ciała. [w:] Kielin J. (red.) Rozwój daje radość. op.cit.:
s.100
METODA GLENNA DOMANA
1. Kokosz M. - Metody kinezyterapeutyczne. [w:] Zembaty A. (red.) Kinezyterapia. op.cit.: s.406
Zgłoś jeśli naruszono regulamin