Bibliografia.pdf
(
209 KB
)
Pobierz
Bibliografia
DZIECKO NIEPEŁNOSPRAWNE
ZESTAWIENIE BIBLIOGRAFICZNE W WYBORZE / 1993– 2004/
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1.
Borowiec, Agnieszka
- Dotyk w obrębie twarzy jako ważny element terapii dzieci głębiej
upośledzonych /Agnieszka Borowiec /Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.61 – 64.
2.
Borowiec, Agnieszka
- Opis zachowań dziecka głęboko upośledzonego w czasie stymulacji
polisensorycznej według czterech pór roku /Agnieszka Borowiec /Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.68 – 71.
3.
Borowiec, Agnieszka
- Wykorzystanie regulacyjnej terapii ustno – twarzowej według Castillo –
Moralesa w pracy z dziećmi upośledzonymi w stopniu głębokim /Agnieszka Borowiec //Rewalidacja. –
2004, nr 2, s.65 – 67.
4.
Byczkowska, Urszula
- Spotkanie z dzieckiem głębiej upośledzonym drogą do zawodu pedagoga
specjalnego / Urszula Byczkowska / Wychowanie na co Dzień. – 2000, nr 1 – 2, s.28 – 29.
5.
Chmura, Jan
- Uwagi dotyczące lekcji wychowania fizycznego z dziećmi głębiej upośledzonymi
umysłowo / Jan Chmura // Lider. – 2002, nr 2, s.11 – 15.
6.
Czapiga, Alina
- Wykorzystanie teorii rozwoju inteligencji sensoryczno – motorycznej Piageta do
diagnozy rozwoju psychoruchowego dzieci głębiej upośledzonych umysłowo / Alina Czapiga, Elżbieta
Małkiewicz / Psychologia Wychowawcza. 1999, nr 1, s.51 – 61.
7.
Czapiga, Alina
- Wyzwalanie i utrwalanie aktywności dzieci znacznie i głęboko upośledzonych
umysłowo / Alina Czapiga / Forum Psychologiczne. 1996, nr 1 – 2.
8.
Domarecka – Malinowska, Elżbieta
- Edukacja głęboko upośledzonych umysłowo / Elżbieta
Domarecka – Malinowska / Edukacja i Dialog. – 1998, nr 5, s.15 – 19.
9.
Gaj, Daniela
- Problemy edukacji dzieci głęboko upośledzonych umysłowo w szkole życia / Daniela
Gaj //Szkoła Specjalna. – 2004, nr 2, s.143 – 144.
10.
Minczakiewicz, Elżbieta
- Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych dzieci głębiej upośledzonych
umysłowo / Elżbieta Minczakiewicz / Szkoła Specjalna. – 2000, nr 2 – 3, s. 67 – 75.
11.
Minczakiewicz, Elżbieta
- Zabawa w diagnozie i terapii logopedycznej dzieci głębiej upośledzonych
umysłowo / Elżbieta Minczakiewicz / Logopedia. 1999, nr 26, s.105 – 117.
12.
Perska, Anna
- Kąpiel i zabiegi jej towarzyszące w terapii dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu
głębokim / Anna Perska //Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.80 – 84.
13.
Piotrowicz, Radosław
- Rozwiązywanie codziennych problemów – metoda Felicji Affolter w procesie
uczenia / Radosław Piotrowicz / Szkoła Specjalna. – 2001, nr 3, s. 141 – 148.
14.
Piszczek, Maria
- Rozwój poznawczy we wczesnym dzieciństwie i funkcjonowanie osób głęboko
upośledzonych umysłowo (diagnoza) / Maria Piszczek / Rewalidacja. – 2004, nr 1, s.41 – 62.
15.
Warsinska, Aleksandra
- Bunt Tadzia / Aleksandra Warsinska / Rewalidacja. – 2004, nr 2, s.84 – 87.
WYDAWNICTWA ZWARTE
1.
Affolter, Felicja
- Spostrzeganie, rzeczywistość język / Felicja Affolter. Warszawa, 1997 WSiP.
2.
Carr, Janet
- Pomoc dziecku upośledzonemu / Janet Carr. – Warszawa, 1997 PZWL.
3.
Edukacja
- Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli /
red. Maria Orkisz, Maria Piszczek, Alina Smyczek, Jolanta Szwiec. – Warszawa, 2000 Centrum
Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
4.
Frőhlich, Andreas
- Stymulacja od podstaw. Jak stymulować rozwój osób głęboko i wielorako
niesprawnych / Andreas Frőhlich. – Warszawa, 1998 WSiP.
5.
Gruszczyk – Kolczyńska, Edyta
- Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych
wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola / Edyta
Gruszczyk – Kolczyńska, Ewa Zielińska. – Warszawa, 2000 WSiP.
6.
Kielin, Jacek
- Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych
/ Jacek Kielin. – Gdańsk, 2002 Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
7.
Knill, Christopher
- Dotyk i komunikacja / Christopher Knill. – Warszawa, 1995 Centrum Metodyczne
Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
Bibliografia
8.
Knill, Marianne
- Programy Aktywności: Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja /Marianne Knill,
Christopher Knill. – Warszawa, 1995 Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno – Pedagogicznej
MEN.
9.
Kwiatkowska, Małgorzata
- Dzieci głęboko niezrozumiane. Program pracy edukacyjnej z dziećmi
upośledzonymi umysłowo w stopniu głębokim / Małgorzata Kwiatkowska.- Warszawa, 1997 Oficyna
Literatów i Dziennikarzy „Pod Wiatr”
10.
Levitt, Sophie
- Rehabilitacja w porażeniu mózgowym i zaburzeniach ruchu / Sophie Levitt. –
Warszawa, 2000 PZWL.
11.
Lovaas, Ivar O
.
- Nauczanie dzieci niepełnosprawnych umysłowo: mój elementarz. / Ivar O. Lovaas. –
Warszawa, 1993 WSiP.
12.
Maas, Violet F.
- Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej dla
rodziców i specjalistów / Violet F. Maas. – Warszawa, 1998 WSiP.
13.
Olechnowicz, Hanna
- Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo / Hanna
Olechnowicz. – Warszawa, 1994 WSiP.
14.
Przewodnik
- Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i
umiarkowanym. Część I / Maria Piszczek. – Warszawa, 2001 Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
15.
Przewodnik
- Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i
umiarkowanym. Część II / Maria Piszczek. – Warszawa, 2002 Centrum Metodyczne Pomocy
Psychologiczno – Pedagogicznej MEN.
16.
Rozwój
- Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych w stopniu głębokim / red. Jacek Kielin. –
Gdańsk, 1999 Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
17.
Schopler, Eric
- Profil psychoedukacyjny PEP - R. Zindywidualizowana ocena i terapia dzieci
autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Tom I / Eric Schopler, Robert Jay Reichler, Ann
Bashford, Margaret D. Lansing, Lee M. Marcus. – Gdańsk, 1995 Stowarzyszenie Pomocy Osobom
Autystycznym.
18.
Schopler, Eric
- Techniki nauczania dla rodziców i profesjonalistów. Zindywidualizowana ocena i
terapia dzieci autystycznych oraz dzieci z zaburzeniami rozwoju. Tom II / Eric Schopler, Robert Jay
Reichler, Margaret Lansing. – Gdańsk, 1995 Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
19.
Schopler, Eric
- Ćwiczenia edukacyjne dla dzieci autystycznych. Zindywidualizowana ocena i terapia
dzieci autystycznych i z zaburzeniami w rozwoju. Tom III / Eric Schopler, Margaret Lansing, Leslie
Waters. – Gdańsk, 1995 Stowarzyszenie Pomocy Osobom Autystycznym.
20.
Sherborne, Weronika
- Ruch rozwijający dla dzieci / Weronika Sherborne. – Warszawa, 1997 PWN.
21.
Stymulacja
- Stymulacja psychoruchowego rozwoju dzieci o obniżonej sprawności umysłowej / red.
Władysława Pilecka, Jan Pilecki. Kraków, 1997 Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
22.
Tetzchner, Stephen
- Wprowadzenie do wspomagających i alternatywnych sposobów porozumiewania
się. Nauka znaków oraz używania pomocy komunikacyjnych przez dzieci, młodzież i dorosłych z
zaburzeniami
rozwojowymi
/
Stephenvon
Tetzchner,
Harald
Martinsen. –
Warszawa,
2002
Stowarzyszenie „Mówić bez słów”.
23.
Usprawnianie
- Usprawnianie wychowanie i nauczanie osób z głębszym upośledzeniem umysłowym /
red. Jan Pilecki. – Kraków, 2000 Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
24.
Walker, Peter
- Masaż dziecka – aby Twoje dziecko było zdrowe i szczęśliwe. Warszawa, 1998 Polska
Oficyna Wydawnicza „Delta W – Z”.
25.
Warrick, Anne
- Porozumiewanie się bez słów. Komunikacja wspomagająca i alternatywna na świecie /
Anne Warrick. – Warszawa, 1999 Stowarzyszenie na Rzecz Propagowania Wspomagających Metod
Porozumiewania się „Mówić bez słów”.
Bibliografia
MÓZGOWE PORAŻENIE DZIECIĘCE – CHARAKTERYSTYKA, REHABILITACJA
ZESTAWIENIE BIBLIOGRAFICZNE W WYBORZE
/1997-2005/
ARTYKUŁY Z CZASOPISM
1.
Czochańska J.
- Zapadalność na mózgowe porażenie dziecięce, jego przyczyny i możliwości
przeciwdziałania. Rehabilitacja Medyczna 1999; 3, 4: s.7-10
2.
Czupryna K., Matyja M., Nowotny J.
- Możliwości poprawy wzorców postawy i lokomocji po
zastosowaniu gipsów hamujących u dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia 2002; 10,
3-4: s.19-27
3.
Dziedzic S., Straburzyńska –Lupa A.
- Możliwości zastosowania zabiegów fizykalnych w leczeniu
spastyczności. Fizjoterapia Polska 2004; 4, 2: s.93-99
4.
4.Janiszewski M. i wsp.
- Wpływ jonoforezy z tolperyzonu na wybrane parametry narządu ruchu u
pacjentów z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia Polska 2004; 4, 3: s.250-253
5.
Jóźwiak S.
- Neurologiczne podstawy deficytów ruchowych w mózgowym porażeniu dziecięcym.
Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.472-475
6.
Kwolek A., Majka M., Pabis M.
- Rehabilitacja dzieci z porażeniem mózgowym – problemy, aktualne
kierunki. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.499-507
7.
Malinowska- Matuszewska M.
- Główne kryteria wielokierunkowej oceny rozwoju niemowląt dla
potrzeb wczesnej diagnostyki i wczesnej rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym.
Rehabilitacja Medyczna 2002; 6, 2: s.75- 80
8.
Marczyński W.
- Kliniczne podstawy podejmowania decyzji leczniczych u dzieci z mózgowym
porażeniem. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.476-477
9.
Metera K., Buchajczyk B.
- Odrębności usprawniania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w
systemie Conductive Education –Petö. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.531-534
10.
Pietrzak S., Jóźwiak M.
- Subiektywne i obiektywne skale oceny rozwoju dziecka. Ortopedia
Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.487-489
11.
Sadowska L. i wsp.
- Wczesna, syntetyczna diagnostyka mózgowego porażenia u dzieci leczonych
metodami neurorozwojowymi. Fizjoterapia Polska 2005; 5, 2: s.134-142
12.
Sadowska L.
- Neurokinezjologiczna koncepcja diagnostyki i terapii dzieci z zaburzeniami rozwoju
motorycznego opracowana przez Vaclava Vojtę. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4;
s.519-526
13.
Sawaryn D.
- Hipoterapia w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia
2002; 10, 3-4: s.72-82
14.
Śliwiński Z. i wsp.
- Ocena stereotypu chodu u dzieci po zabiegach krioterapii ogólnoustrojowej.
Fizjoterapia Polska 2005; 5, 2: s.241-249
15.
Śliwiński Z. i wsp.
- Terapia wysokotonowa w kompleksowym usprawnianiu dzieci z mózgowym
porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia Polska 2003; 3, 3: s.231-242
16.
Zgorzalewicz B., Mieszczanek T., Zgorzalewicz M.
- Epidemiologia opisowa mózgowego porażenia
dziecięcego. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.467-471
WYDAWNICTWA ZWARTE
1.
Borkowska M.
- ABC rehabilitacji dzieci. Cz. II. Wydawnictwo Pelikan, Warszawa 1989
2.
Cendrowski W.
- Neuroepidemiologia kliniczna. Volumed, Wrocław 1997
3.
Cylulko P.
- Zastosowanie sztuki muzycznej w terapii dziecka niepełnosprawnego. [w:] Sadowska L.
(red.) Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo AWF,
Wrocław 2004
4.
Czochańska J., Łosiowski Z.
- Objawy mózgowego porażenia dziecięcego [w:] Łosiowski Z. (red.)
Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Cz.1 Wybrane zaburzenia neurorozwojowe i zespoły neurologiczne.
WSiP, Warszawa 1997
5.
Ignatowicz Ł.
- Wybrane problemy psychiatryczne u dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym.
[w:] Michałowicz R. (red.) Mózgowe porażenie dziecięce. PZWL, Warszawa 2005
Bibliografia
6.
Józefowski P.
- Przegląd głównych metod rehabilitacji ruchowej dzieci z mózgowym porażeniem
dziecięcym. [w:] Formy rehabilitacji dzieci i młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu: XX Ogólnokrajowy
Dzień Rehabilitacji Dziecka - Wrocław, 1996. Materiały z Konferencji we Wrocławiu, 27-05.1996.
Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Wrocław 1997
7.
Jóźwiak S.
- Mózgowe porażenie dziecięce. [w:] Dobrzańska A., Ryżko J. (red.) Pediatria: podręcznik
do Państwowego Egzaminu Lekarskiego i egzaminu specjalizacyjnego. Wydawnictwo Medyczne
URBAN & PARTNER, Wrocław 2005
8.
Karska M. i współautorzy.
- Ogólna informacja o epidemiologii i formach mózgowego porażenia
dziecięcego na podstawie materiału Kliniki Położnictwa i Perinatologii, Kliniki Patologii Noworodków i
Niemowląt i Kliniki Ortopedii Dziecięcej. [w:] Karski T. Mózgowe porażenie dziecięce: leczenie
operacyjne zniekształceń spastycznych kończyn. Wydawnictwo FOLIUM, Lublin 2001
9.
Kielin J.
- Masaż twarzy, jamy ustnej i całego ciała. [w:] Kielin J. (red.) Rozwój daje radość. Terapia
dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk
2002
10.
Knill Ch., Knill M.
- Programy Aktywności. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja. Centrum
Metodyczne Pomocy Psychologiczno –Pedagogicznej, Warszawa 1997
11.
Kokosz M.
- Metody kinezyterapeutyczne. [w:] Zembaty A. (red.) Kinezyterapia. Tom II - Ćwiczenia
kinezyterapii i metody kinezyterapeutyczne. Wydawnictwo Kasper, Kraków 2003
12.
Matyja M., Domagalska M.
- Podstawy usprawniania neurorozwojowego według Berty i Karela
Bobathów. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, Katowice 2005
13.
Michałowicz R.
- Definicja, obraz kliniczny, podział. [w:] Michałowicz R. (red.) Mózgowe porażenie
dziecięce. PZWL, Warszawa 2005
14.
Mihilewicz S.
- Orientacja w przestrzeni u dzieci z porażeniem mózgowym. Dolnośląska Szkoła
Wyższa Edukacji, Wrocław 1999
15.
Skórczyńska M. i wsp.
- Metody wspomagające proces rehabilitacji dziecka. Założenia teoretyczne i
podstawy praktycznego stosowania. [w:] Sadowska L. (red.) Neurofizjologiczne metody usprawniania
dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo AWF, Wrocław 2004
16.
Szmigiel Cz.
- Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. AWF, Kraków
2001
17.
Walaszek R
- Masaż dzieci. [w:] Walaszek R. (red.) Masaż z elementami rehabilitacji. Wydawnictwo
REHMED, Kraków 2001
18.
Zabłocki K. J.
- Mózgowe porażenie dziecięce w teorii i terapii. Wydawnictwo Akademickie Żak,
Warszawa 1998
CHROMOTERAPIA
1.
Matela L.
- ABC leczenia kolorami, Studio Astropsychologii, Białystok 2003
2.
Stąpór T.
-
Chromoterapia – leczenie kolorem. Astrum, Wrocław 2000
3.
Rozwój daje radość.
- Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim, pod red. J.
Kielina. GWP, Gdańsk 2002
HIPOTERAPIA
1.
Szmigiel Cz.
- Podstawy diagnostyki i rehabilitacji dzieci i młodzieży niepełnosprawnej. AWF, Kraków
2001: s. 294
2.
Sawaryn D.
- Hipoterapia w rehabilitacji dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Fizjoterapia
2002; 10, 3-4: s.72-82
Bibliografia
MUZYKOTERAPIA
1.
Cylulko P.
- Zastosowanie sztuki muzycznej w terapii dziecka niepełnosprawnego. [w:] Sadowska L.
(red.) Neurofizjologiczne metody usprawniania dzieci z zaburzeniami rozwoju. Wydawnictwo AWF,
Wrocław 2004: s.239
2.
Knill Ch., Knill M.
-
Programy Aktywności. Podręcznik. Świadomość Ciała, Kontakt i Komunikacja.
Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno –Pedagogicznej, Warszawa 1997: s.8-61
SYSTEM CONDUCTIVE EDUCATION – PETÖ
1.
Metera K., Buchajczyk B.
- Odrębności usprawniania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w
systemie Conductive Education –Petö. Ortopedia Traumatologia Rehabilitacja 2001; 3, 4: s.531-534
2.
Metera K., Buchajczyk B.
- Odrębności usprawniania dziecka z mózgowym porażeniem dziecięcym w
systemie Conductive Education –Petö. op.cit.: s.531-534
3.
Kokosz M.
-
Metody kinezyterapeutyczne. [w:] Zembaty A. (red.) Kinezyterapia. op.cit.: s.418
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
1.
Józefowski P.
- Przegląd głównych metod rehabilitacji ruchowej dzieci z mózgowym porażeniem
dziecięcym. [w:] Formy rehabilitacji dzieci i młodzieży z dysfunkcją narządu ruchu: XX Ogólnokrajowy
Dzień Rehabilitacji Dziecka - Wrocław, 1996. Materiały z Konferencji we Wrocławiu, 27-05.1996.
Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem, Wrocław 1997: s.109-123
ĆWICZENIA NA PRZEKRACZANIE LINII ŚRODKOWEJ I ICH ROLA W KINEZJOLOGII
1.
Dennison P., Dennison G.,
- Gimnastyka Mózgu, Międzynarodowy Instytut Neurokinezjologii,
Warszawa 2003
2.
Grzywniak C.,
- Wykorzystanie ćwiczeń z kinezjologii edukacyjnej w kształceniu zintegrowanym
dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, W: Kształcenie zintegrowane dzieci o specjalnych
potrzebach edukacyjnych /red./ Wyczesany J., Mikrut A., Wydawnictwo Naukowe Akademii Peda-
gogicznej, Kraków 2002
3.
Grzywniak C.,
- Ćwiczenia z kinezjologii edukacyjnej dla dzieci szkół specjalnych, Szkoła Specjalna
2001 nr 3
4.
Hannaford C.,
- Zmyślne ruchy które doskonalą umysł, Polskie Stowarzyszenie Kinezjologów we
współpracy z Medyk, Warszawa 1998
5.
Karwat R.,
- Gimnastyka pamięci, Wprost 1999 nr 851 z 21 marca 1999
6.
Korta R.,
- Kinezjologia edukacyjna – o gimnastyce mózgu wg Paula Dennisona, Lider 2003 nr 9
7.
Zwoleńska A., Zwoleński L.
- O gimnastyce mózgu, Lider 2001 nr 4
USTNO TWARZOWA TERAPIA CASTILLO MORALESA
1.
Kielin J.
- Masaż twarzy, jamy ustnej i całego ciała. [w:] Kielin J. (red.) Rozwój daje radość. op.cit.:
s.100
METODA GLENNA DOMANA
1.
Kokosz M.
- Metody kinezyterapeutyczne. [w:] Zembaty A. (red.) Kinezyterapia. op.cit.: s.406
Plik z chomika:
stary_hipis
Inne pliki z tego folderu:
Wady słuchu.pdf
(59843 KB)
mobireadersetup52.msi
(3301 KB)
1257237102_literka_pl.pdf
(1338 KB)
1257062039_literka_pl.pdf
(731 KB)
1257422645_literka_pl.pdf
(712 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pedagogika
Resocjalizacja
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin