Page 1
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE – ZESPOŁY REAGOWANIA
KRYZYSOWEGO
Zygmunt Kowalczuk
Kierownik Centrum Zarządzania Kryzysowego
Wojewody Lubuskiego w Gorzowie Wlkp.
Wstęp
Ludzkość od początków swego istnienia ma do czynienia z sytuacjami kryzysowymi.
Są one wywoływane zdarzeniami losowymi, niepowodzeniami osobistymi oraz poraŜkami
Ŝyciowymi.
Termin „kryzys” pochodzi z greckiego krino i oznacza wybór, decydowanie,
zmaganie się, walkę, w której konieczne jest działanie pod presją czasu.
”Kryzys” (crisis w języku angielskim) poszerza znaczenie o takie cechy jak: nagłość,
urazowość i subiektywne konsekwencje urazu w postaci przeŜyć negatywnych.
Władysław Kopaliński określa kryzys zgodnie z jego greckim pochodzeniem jako
okres przełomu, przesilenia, decydujących zmian.
Na podstawie ww. ustaleń „kryzys” to:
− punkt zwrotny do zmiany na lepsze lub gorsze;
− znaczące emocjonalne zdarzenie lub radykalna zmiana statusu w Ŝyciu człowieka;
− chwila, gdy decyduje się, czy dana sprawa lub działanie będzie postępować dalej, ulegnie
modyfikacji czy teŜ zostanie zakończone;
− stan cierpienia z towarzyszącymi uczuciami zagroŜenia i lęku, przeŜywanymi w związku
z wyŜej wymienionymi zdarzeniami.
Według opisywanych powyŜej kryteriów trudno ustalić liczbę sytuacji kryzysowych.
Zachowań człowieka nie moŜna w pełni kontrolować i przewidzieć. MoŜemy jednak
ograniczać sytuacje wywołujące „kryzys” oraz minimalizować jego skutki. JednakŜe nie da
się ich wyeliminować do końca. Pamiętać musimy, Ŝe „kryzys” jest zjawiskiem szczególnym,
występującym w ramach ogólnego, czasami bardzo długiego procesu zmian występujących
wokół nas. Jest on częścią Ŝycia, dotyczy nas wszystkich, co waŜne jest spodziewany, a nawet
poŜądany. Wymaga od nas zmian i podejmowania nowych wyzwań i zadań.
Page 2
W publicznym obiegu słowo „kryzys” jest naduŜywane. Sytuacje kryzysowe
wywołują w świadomości społecznej kształtowanie postaw zachowawczych, często
rezygnację, a nawet skrajny krytycyzm rzeczywistości, zamiast poszukiwania rozwiązań
sytuacji trudnych, innych niŜ te do których jesteśmy przyzwyczajeni.
Do specyficznych zdarzeń krytycznych naleŜy zaliczyć katastrofy cywilizacyjne
i klęski Ŝywiołowe. Zmniejszają one poczucie bezpieczeństwa, wiarę w sprawiedliwość,
zmniejszają poczucie własnej wartości, wolę Ŝycia i optymizm. RóŜne oblicza tych zdarzeń
niszczą bezcenne zasoby przyrodnicze, kulturalne, materialne i psychologiczne, niezbędne do
utrzymania zdrowego, spokojnego i bezpiecznego funkcjonowania człowieka.
Zarządzanie kryzysowe
Zarządzanie kryzysowe to działalność organów administracji rządowej i samorządu
terytorialnego polegająca na zapobieganiu sytuacjom kryzysowym lub przejmowaniu nad
nimi kontroli w drodze zaplanowanych działań oraz na odtwarzaniu infrastruktury lub
przywróceniu jej do pierwotnego charakteru.
Ostatnie dziesięciolecie dwudziestego wieku, a w szczególności katastrofalna powódź
z lipca 1997 r. w najbardziej dramatyczny sposób pokazały, Ŝe nasze państwo nie jest w pełni
przygotowane do radzenia sobie z sytuacjami kryzysowymi. Polskie prawo, w sferze
bezpieczeństwa, jest zdecydowanie ukierunkowane na zagroŜenia militarne. KaŜda większa
katastrofa, w tym przytaczana lipcowa powódź, obnaŜała nieporadność organizacyjną
państwa, słabość jego dotychczasowych struktur, bezsilność centralnego kierowania, brak
spójności i małą skuteczność resortowych systemów ratowniczych. KaŜda sytuacja
kryzysowa stawała się trudnym egzaminem i bolesną lekcją dla całego społeczeństwa,
zarówno dla poszkodowanych jak i tych, którzy nieśli pomoc.
Podjęte po 1997 r. doraźne regulacje prawne częściowo poprawiły sytuację w tym
względzie, czego dowodem była o wiele sprawniejsza organizacja działań podczas powodzi
w 2001 roku, jednakŜe nie stworzyły podwalin pod budowę kompleksowego systemu ochrony
ludności.
Wydarzenia kilku ostatnich lat, a w szczególności zamachy terrorystyczne w Nowym
Jorku, Madrycie i Londynie w jednoznaczny sposób wymuszają na rządach państw, oprócz
szerokiego wachlarza działań rozpoznawczych i prewencyjnych, utrzymywania na wysokim
poziomie systemu reagowania kryzysowego. Niestety brutalna prawda doświadczeń z jakimi
mamy do czynienia wyraźnie wskazuje, Ŝe jeŜeli nie uda się zapobiec zamachowi
terrorystycznemu, to naleŜy zrobić wszystko, aby w maksymalny sposób ograniczyć jego
Page 3
skutki, a w szczególności profesjonalnie, w miarę krótkim czasie udzielić skutecznej pomocy
poszkodowanym.
Obowiązkiem państwa, w tym głównie administracji rządowej i samorządowej, jest
posiadanie adekwatnych do kaŜdej sytuacji rozwiązań systemowych, odpowiedniego prawa
oraz struktur i narzędzi pozwalających na sprawne zarządzanie w sytuacjach kryzysowych.
Jest to tym waŜniejsze, Ŝe działania w sytuacjach kryzysowych i stanach nadzwyczajnych
przebiegają zwykle w warunkach olbrzymiego napięcia, stresu, ograniczonej informacji
i wysokiego ryzyka.
Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej wprowadziła do wewnętrznego porządku
prawnego pojęcia stanów nadzwyczajnych: wojennego, wyjątkowego i klęski Ŝywiołowej,
które mogą być wprowadzone w sytuacjach szczególnych zagroŜeń, jeŜeli zwykłe środki
konstytucyjne są niewystarczające. Stany nadzwyczajne uregulowały, uchwalone przez
Parlament w 2002 roku, ustawy: o stanie klęski Ŝywiołowej, o stanie wyjątkowym oraz
o stanie wojennym.
Niestety nie udało się do tej pory w polskim systemie prawnym uregulować systemu
bezpieczeństwa obywatelskiego, który by kompleksowo regulował zagadnienia ochrony
ludności, planowania cywilnego, ochrony infrastruktury krytycznej, zarządzania
kryzysowego, a takŜe określał model systemu ratowniczego adekwatnego do zagroŜeń.
Systemu ratowniczego budowanego w oparciu o ocenę zagroŜeń i analizę ryzyka od gminy
przez powiat, województwo, a w konsekwencji obejmującego cały kraj.
Współczesne wymagania stawiane systemowi bezpieczeństwa kładą szczególny nacisk
na jego spójność i jednolitość w warstwie koordynowania działań, wspólnych procedur,
planowania, łączności i wymiany informacji oraz szkolenia.
Aktualnie trwają zaawansowane prace nad kompleksowym uregulowaniem prawnym
szeroko rozumianych zagadnień: ochrony ludności, planowania cywilnego, ochrony
infrastruktury krytycznej, zarządzania kryzysowego.
Zarządzanie kryzysowe, jako system organizacyjno-funkcjonalny jest niezbędne do
poprawnego zapewnienia bezpieczeństwa ludziom w sytuacjach stwarzających zagroŜenie
Ŝycia, mienia oraz środowiska i powinno obejmować wszystkie poziomy zarządzania
państwem. W dobie rozwijającej się demokracji jedną z waŜniejszych funkcji współczesnego
państwa jest zapewnienie obywatelom podstawowych warunków ochrony przed
potencjalnymi i realnymi niebezpieczeństwami.
Obecna realizacja tej funkcji jest wynikiem rozwoju demokracji, decentralizacji
państwa i rozwoju samorządności oraz globalizacji gospodarki. W Polsce przemiany
Page 4
te spowodowały między innymi potrzebę zdefiniowania nowego podejścia do sytuacji
określanych jako kryzysowe, w celu rozpoczęcia budowy systemu, mającego na celu
zapewnienie ludności odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa, umoŜliwiającego jego
zrównowaŜony rozwój.
W tym celu niezbędne stało się w pierwszym rzędzie ukierunkowanie na koordynację
działań niezaleŜnych, merytorycznie odrębnych jednostek organizacyjnych w konkretnej,
dowolnie złoŜonej sytuacji oraz oparcie systemu na całkiem odmiennej filozofii działania,
wywodzącej się z załoŜenia, Ŝe kaŜda nawet z pozoru prosta sytuacja lub zdarzenie moŜe
stanowić źródło potencjalnego zagroŜenia. Podejście takie wymaga objęcia jednorodną
strukturą zarządzania moŜliwie szerokiej sfery administracji publicznej i powiązania jej
działań z funkcjonującymi podmiotami gospodarczymi.
Kolejnym aspektem tej filozofii jest uznanie, Ŝe działania w sytuacjach kryzysowych
nie mogą mieć charakteru wyłącznie doraźnego i chwilowego. Tworzenie złoŜonej struktury
organizacyjnej wymaga bowiem konsekwentnego konstruowania nie tylko określonych
komórek funkcyjnych i przewidywalnych procedur postępowania, ale takŜe budowania
i udoskonalania rozumianego jako ciągły proces realizowany przez administrację, instytucje,
organizacje oraz podmioty gospodarcze występujące w systemie zarządzania strategicznego.
Takie zorganizowanie systemu zarządzania kryzysowego daje moŜliwości:
− większej
efektywności
funkcjonowania
szeroko
rozumianego
zarządzania
bezpieczeństwem społeczności;
− redukcji występujących zagroŜeń lub utrzymania ich w stanie kontrolowanym;
− poprawy systemu kierowania i koordynowania działaniami;
− minimalizacji ewentualnych strat powstałych
w wyniku
zaistnienia zdarzeń
niepoŜądanych;
− kształtowania systemu współdziałania.
Działanie w zorganizowany sposób moŜna najogólniej scharakteryzować słowami Le
Chateliera „myśleć przed działaniem”. Jeśli nie chcemy stosować metody prób i błędów
licząc na szczęśliwy przypadek, musimy nasze działanie ukierunkować. Właściwe
ukierunkowanie działań zaleŜy od dobrze sporządzonego planu działania, w którym cele
i sposoby ich osiągnięcia oparte są na trafnie rozpoznanym układzie przyszłych warunków
oraz stosowanych sił i środków.
Funkcjonujący system bezpieczeństwa ludności cywilnej, zwany zarządzaniem
kryzysowym, w chwili obecnej jest systemem obarczonym wadami i brakami. Wpłynęła na to
Page 5
wprowadzona reforma administracji publicznej, decentralizacja państwa oraz nowa
rzeczywistość w postaci gospodarki wolnorynkowej, która doprowadziła do braku spójnej
koncepcji realizacji zadań związanych z bezpieczeństwem oraz braku ustawodawstwa
określającego funkcjonowanie tego systemu. Nadmiar aktów prawnych, pochodzących
z róŜnych okresów powoduje brak spójności. W tym systemie wszyscy powinni mówić tym
samym językiem, nadając pojęciom to samo znaczenie, powinny istnieć spójne struktury
i mechanizmy działań.
Czas sytuacji kryzysowych i kryzysów to nie jest odpowiedni czas na analizę
znaczenia słów, porównywania struktur i procedur. Stąd w oparciu o funkcjonujące
unormowania, mimo braku precyzyjnych zapisów rozpoczęty został proces organizowania
tzw. systemu zarządzania kryzysowego w Polsce. Podstawowym kryterium tego systemu
powinno być uznanie, iŜ działania w sytuacjach kryzysowych nie mogą mieć charakteru
wyłącznie doraźnego i chwilowego oraz załoŜenie, Ŝe kaŜda nawet z pozoru prosta sytuacja
lub zdarzenie moŜe stanowić źródło potencjalnego ewoluującego zagroŜenia.
Podstawą budowy systemu zarządzania kryzysowego jest poziom samorządu
gminnego i powiatowego. Wynika to przede wszystkim z przyjętego podziału
administracyjnego kraju jak i zespoleniu części administracji. Im niŜszy szczebel
administracji publicznej tym mamy do czynienia z większym zakresem reagowania. Przy
wyŜszym szczeblu administracji, funkcja reagowania zastępowana jest przez funkcję
koordynacji działań i udzielania wsparcia.
Zespoły Reagowania Kryzysowego
W hierarchii źródeł prawa administracyjnego aktem normatywnym najwyŜszej rangi
jest Konstytucja, która określa podstawowe zasady ustroju politycznego i społeczno-
gospodarczego państwa, strukturę i kompetencje naczelnych, centralnych i lokalnych
organów państwa, a takŜe zasady i treść stosunków między państwem i obywatelem.
Aktem niŜszego rzędu są ustawy uchwalane przez parlament, które nie mogą być
sprzeczne z Konstytucją i mają charakter źródła prawa powszechnie obowiązującego.
W odniesieniu do systemu bezpieczeństwa (zarządzania kryzysowego) moŜna wymienić akty
prawne, takie jak:
− Ustawy: o stanie wojennym, o stanie wyjątkowym i o stanie klęski Ŝywiołowej,
w których między innymi określa się tryb wprowadzenia i zniesienia odpowiedniego
stanu, a takŜe zasady działania organów władzy publicznej oraz zakres ograniczeń
wolności i praw człowieka.
Page 6
− Ustawę o administracji rządowej w...
stary_hipis