3-2003_Aniol.pdf

(332 KB) Pobierz
W.Anioł, Europeizacja polskiej polityki społecznej
Włodzimierz Anioł *
Europeizacja polskiej polityki społecznej
Włączanie się nowych członków Unii, w tym Polski, w główny nurt
europejskiej polityki społecznej nie będzie procesem łatwym; podobnie jak nie
bez trudności będzie przebiegał dalszy rozwój procesu integracji socjalnej na
kontynencie z udziałem nowych partnerów. Dwie istotne przeszkody adaptacyjne
warto tu wymienić na samym wstępie.
Po pierwsze, jest to kwestia kosztów i obciążeń finansowych. W perspektywie
krótkookresowej możliwa wydaje się akceptacja przez kraje Europy Środkowej
i Wschodniej tylko tych zachodnioeuropejskich standardów socjalnych, które nie
będą obniżały radykalnie zdolności konkurencyjnych postkomunistycznych
gospodarek. Nie można zapominać, iż systemy polityki społecznej w krajach
Unii od dawna działają w warunkach dobrze rozwiniętej gospodarki rynkowej
o wysokim (nierzadko wręcz bardzo wysokim) poziomie dochodu narodowego.
Po drugie, jest to sprawa różnic strukturalnych, systemowych. Polityka
społeczna w państwach „realnego socjalizmu” przez długie lata opierała się na
zupełnie innym wzorcu i dziś, pomimo wielu zmian dokonanych po 1989 r.,
wciąż nie przystaje ona pod wieloma względami do większości zachodnio-
europejskich rozwiązań – niezależnie od tego, czy są one bliższe modelowi
anglosaskiemu (liberalnemu), kontynentalnemu (korporacyjnemu) czy też
skandynawskiemu (socjaldemokratycznemu).
Przystąpienie do Unii Europejskiej Polski oraz innych nowych członków
stwarza zatem szereg wyzwań zarówno dla ich wewnętrznej, jak i unijnej polityki
społecznej. 1 Akcesja do UE oznacza dla tych państw, z jednej strony, wiele
nierzadko wymagających, lecz koniecznych dostosowań do wspólnotowego
* Prof. dr hab. Włodzimierz Anioł – Prodziekan Wydziału Dziennikarstwa i Nauk
Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego; ekspert w Kancelarii Prezydenta RP.
1 O niektórych wyzwaniach i konsekwencjach systemowych zmian w krajach Europy
Środkowej i Wschodniej po 1989 r. dla integracji europejskiej w sferze społecznej zob.: W.Anioł,
Formowanie się europejskiej przestrzeni społecznej , „ Polityka Społeczna ”, nr 7/1991.
9
1164178647.002.png
 
Studia Europejskie, 3/2003
ustawodawstwa społecznego, do formułowanych przez Unię wytycznych
i praktykowanych w jej ramach rozwiązań w zakresie polityki społecznej,
z drugiej zaś strony – tworzy nowe szanse oraz możliwości związane
z pełnoprawnym udziałem we wspólnotowej współpracy na tym polu.
1. Działania dostosowawcze i rezultaty negocjacji
Podpisana przez Polskę w 1991 r. umowa stowarzyszeniowa ze Wspólnotami,
nazwana Układem Europejskim, wytyczyła perspektywę bliższej integracji,
zarysowując program stopniowego zbliżania się do standardów wspólnotowych
w wielu dziedzinach, nie przesądzając jednakowoż sprawy przyszłego
członkostwa w UE. Układ poświęcony był przede wszystkim problematyce
gospodarczej (liberalizacja handlu), ale mowa w nim była także o politycznych,
społecznych i kulturalnych aspektach integracji.
Z podpisaną umową wiązały się pierwsze dostosowania polskiej polityki
społecznej do unijnych standardów w tej dziedzinie. Na jej podstawie coraz
intensywniej rozwijała się dwustronna i wielostronna współpraca Polski ze
Wspólnotami i ich państwami członkowskimi w wielu szczegółowych sferach,
przewidująca m.in. korzystanie z różnych form wsparcia wspólnotowego, przede
wszystkim w ramach programu PHARE.
Ramy współpracy w dziedzinie socjalnej zostały zarysowane w art. 87
Układu Europejskiego. W dziedzinie zdrowia i bezpieczeństwa pracy miała ona
na celu „ poprawę poziomu ochrony zdrowia i bezpieczeństwa pracowników,
biorąc za punkt odniesienia poziom ochrony istniejący we Wspólnocie ”.
W sferze zatrudnienia miała koncentrować się na organizowaniu rynku pracy,
usługach w zakresie pośrednictwa pracy i poradnictwa zawodowego, planowaniu
i realizowaniu regionalnych programów restrukturyzacyjnych, pobudzaniu
rozwoju regionalnego zatrudnienia. W dziedzinie ubezpieczeń społecznych
miała na celu „ dostosowanie systemu ubezpieczeń społecznych do nowej sytuacji
społeczno-gospodarczej ”. Wśród dziedzin wymagających zbliżenia przepisów
prawnych wymieniono także ochronę pracownika w miejscu pracy.
Część IV Układu określała ponadto ramy współpracy w zakresie przepływu
pracowników, koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego, zakładania
przedsiębiorstw i świadczenia usług. Stwierdzono tam, że biorąc pod uwagę
sytuację na rynkach pracy w państwach członkowskich, istniejące ułatwienia
w dostępie do nich pracowników polskich będą utrzymane lub – jeśli okaże się
to możliwe – rozszerzone. Polska ze swojej strony zadeklarowała, że będzie
zabiegać o zawarcie umów dwustronnych w sprawie przepływu siły roboczej
z możliwie największą liczbą państw członkowskich. Warto dodać, że umowa
stowarzyszeniowa przewidywała przyznanie polskim obywatelom prawa do
10
W.Anioł, Europeizacja polskiej polityki społecznej
prowadzenia w tych krajach działalności gospodarczej na zasadzie samo-
zatrudnienia.
Polskim negocjatorom nie udało się niestety pomyślne, na miarę
wcześniejszych oczekiwań, uregulowanie w Układzie żywotnej dla Polaków
kwestii rozszerzenia dostępu do wspólnotowego rynku pracy. 2 Wprawdzie
pracownicy zatrudnieni legalnie w państwach-stronach Układu uzyskali
gwarancję równego – w stosunku do miejscowych obywateli – traktowania,
a współmałżonków i dzieci tych, którzy mieli na dodatek zezwolenie na pobyt
stały, uprawniono do podejmowania pracy i zasiłków rodzinnych. Mimo to
temat swobodniejszego przepływu polskiej siły roboczej do krajów UE musiał
być ponownie podjęty, najpierw w dwustronnych rozmowach, których efektem
było kilka umów o sezonowej migracji zarobkowej, a następnie w późniejszych
rokowaniach akcesyjnych.
Opinia o polskim wniosku w sprawie członkostwa w Unii (tzw. Avis ),
ogłoszona przez Komisję Europejską w lipcu 1997 r., zawierała w sumie
pozytywną ocenę procesu adaptacji polskich norm w zakresie polityki społecznej
do wspólnotowego acquis . Podkreślono w niej rozwój struktur dialogu
społecznego w Polsce, z udziałem trzech partnerów (rządu, pracodawców
i pracobiorców), choć zaznaczono zarazem, że w dialogu tym w niewystarcza-
jącym jeszcze stopniu uczestniczą pracodawcy reprezentujący sprywatyzowane
przedsiębiorstwa. Z satysfakcją odnotowano wykształcenie się regionalnej sieci
urzędów pracy, działania nowelizujące polskie prawo pracy, zaawansowane
projekty reformy systemu zabezpieczenia społecznego.
W ocenie Komisji, dokonane już zmiany w kodeksie pracy bardzo zbliżyły
polskie standardy do unijnych norm, a występujące jeszcze niezgodności
w regulacjach (np. w zakresie BHP, wymiaru płatnych urlopów czy swobodnego
przepływu pracowników) mogły być usunięte bez zasadniczych trudności.
W konkluzji zaś zaznaczono, że osiągnięcie przez Polskę zdolności do przejęcia
całości socjalnego acquis Wspólnoty jest prawdopodobne w średnioterminowej
perspektywie czasowej. Sprawą bardziej złożoną, co zaakcentowano, wydawało
się natomiast zapewnienie pełnego respektowania w praktyce ustanowionych
norm (np. zasady niedyskryminacji kobiet w miejscu pracy), w tym także
zasadniczej poprawy funkcjonowania odpowiednich służb socjalnych i organów
administracyjnych. 3
2 Jak przyznał główny negocjator handlowej części umowy ze strony Polski, w tej dziedzinie
uchylono nam tylko furtkę, a nie drzwi (...) I to jest rzeczywiście pewna słabość ” (wywiad
z ministrem A.Olechowskim w: „ Polityka-Export-Import ”, nr 12/1991). Zob. też: B.Skulimowska,
Stowarzyszenie Polski z Unią Europejską a swoboda przepływu pracowników , „ Polityka
Społeczna ”, nr 11-12/1995.
3 Agenda 2000. Commission Opinion on Poland’s Application for Membership of the European
Union , Brussels, 15.07.1997, s.85-87.
11
1164178647.003.png
 
Studia Europejskie, 3/2003
W Narodowym Programie Przygotowania do Członkostwa w Unii
Europejskiej z 1998 r. rząd polski deklarował, że „ w średnim okresie ” nastąpić
powinno wdrożenie do krajowego prawodawstwa tych rozwiązań wspólnotowych
z zakresu prawa pracy oraz BHP, które wymagały jeszcze harmonizacji. Duży
nacisk miał być położony na efektywność działania instytucji rynku pracy
i walkę z bezrobociem. Zapowiedziano podjęcie starań o włączenie Polski
w realizację wspólnotowej polityki zatrudnienia, zwłaszcza w zakresie specjalnej
pomocy dla bezrobotnej młodzieży (w tym absolwentów) oraz długotrwale
bezrobotnych. Podkreślono istotne znaczenie dostępu polskich obywateli do
unijnego rynku pracy, jak również zapewnienia wzajemnego uznawania kwalifikacji
oraz włączenia się we wspólnotowy mechanizm koordynacji systemów zabezpie-
czenia społecznego. Rząd zadeklarował swoje zainteresowanie dalszym rozwojem
aktywnego i autonomicznego dialogu społecznego. Za ważny swój priorytet
uznał reformę ubezpieczeń społecznych, ściśle związaną z potrzebą uzdrowienia
finansów publicznych. 4
Negocjacje w sprawie członkostwa Polski w Unii rozpoczęły się w marcu
1998 r. i trwały faktycznie do grudnia 2002 r. Spośród 29 zasadniczych działów
rokowań dwa najściślej łączyły się z problematyką polityki społecznej:
„Swobodny przepływ osób” oraz „Polityka społeczna i zatrudnienie”. Poniżej
omówione zostaną pokrótce najważniejsze rezultaty rokowań oraz towarzyszące
im procesy dostosowawcze w tych dwóch dziedzinach.
1.1. Swobodny przepływ pracowników
Sprawa swobodnego przepływu pracowników należała do najbardziej
kontrowersyjnych kwestii nie tylko w dziale „Swobodny przepływ osób”, ale
i w całych negocjacjach akcesyjnych Polski z UE. Rokowania w tym dziale
toczyły się od maja 2000 r. do grudnia 2001 r., nabierając przyspieszonego
tempa w decydującej fazie po nicejskim „szczycie” Unii, który odbył się
w grudniu 2000 r. 5
Negocjacje prowadzono w kilku obszarach tematycznych, wymagających
niezbędnych dostosowań prawnych i administracyjno-organizacyjnych: (1) zasady
przemieszczania się osób, w tym regulacje dotyczące prawa pobytu oraz
czynnych i biernych praw wyborczych (w wyborach samorządowych i do
Parlamentu Europejskiego); (2) system informowania o rynku pracy (bazy
danych o bezrobociu i ofertach pracy, adaptacja systemów informatycznych);
(3) koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego; (4) wzajemne uznawanie
4 Narodowy Program Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej przyjęty przez Radę
Ministrów 23 czerwca 1998 r. , „ Monitor Integracji Europejskiej ”, nr 19/1998, s.57-58.
5 Szerzej na ten temat zob.: M.Duszczyk, Swobodny przepływ pracowników w negocjacjach
o członkostwo Polski w Unii Europejskiej, Warszawa 2002.
12
1164178647.001.png
 
W.Anioł, Europeizacja polskiej polityki społecznej
dyplomów i kwalifikacji zawodowych. Zdecydowana większość tych spraw
okazała się niekontrowersyjna. Polska zaakceptowała unijne acquis w powyższych
dziedzinach, zobowiązując się do odpowiedniej nowelizacji prawa krajowego
oraz usprawnienia właściwych struktur administracyjnych najpóźniej do daty
akcesji. Niezbędne okazały się pewne zmiany zwłaszcza w ustawie o cudzo-
ziemcach z 25 czerwca 1997 r. oraz ustawie o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu
bezrobociu z 14 grudnia 1994 r., zawierające niekiedy bardziej restrykcyjne od
wspólnotowych przepisy w zakresie ruchu osobowego.
Proces adaptacji do unijnego mechanizmu koordynacji systemów ubezpie-
czeniowych postępował m.in. na drodze podpisywania bilateralnych umów na
ten temat z państwami członkowskimi Unii, co miało zapobiegać zwłaszcza
opłacaniu składek równocześnie w dwóch krajach. Z niektórymi członkami UE
Polska podpisywała także dwustronne umowy w sprawie uznawania kwalifikacji.
Dostosowanie polskiego prawa do unijnych regulacji w tej dziedzinie wymagało
przyjęcia m.in. dwóch ustaw o zasadach uznawania nabytych w państwach Unii
kwalifikacji do wykonywania zawodów regulowanych oraz do podejmowania
lub wykonywania niektórych rodzajów działalności. Jednym z przykładów
szczegółowej adaptacji prawnej w tej sferze była zmiana tytułu zawodowego
„lekarz stomatologii” na „lekarz dentysta”, co odpowiada nomenklaturze unijnej.
Uznano, że używany w dyrektywach termin lawyer (prawnik) odpowiada
polskim tytułom zawodowym: adwokat i radca prawny. W samej końcówce
rokowań udało się pomyślnie rozwiązać kontrowersyjną sprawę uznawania polskich
dyplomów pielęgniarskich: licencjackich i licealnych. Kwestią wymagającą
kompleksowego załatwienia pozostawało jednak zastąpienie dotychczasowej
praktyki nostryfikacji zagranicznych dyplomów całościowym nowym systemem
(powołanie ośrodka informacyjnego i organu podejmującego decyzje, usunięcie
niezgodności w programach kształcenia określonych zawodów itp.).
Zasadniczą kwestią sporną w rokowaniach akcesyjnych była natomiast
sprawa czasowych ograniczeń dla Polaków w dostępie do unijnego rynku pracy.
Mimo zróżnicowanego podejścia państw członkowskich do tej kwestii (część
z nich gotowa była zaakceptować pełną swobodę zatrudnienia z chwilą
uzyskania członkostwa), wobec sprzeciwu Niemiec i Austrii, obawiających się
destabilizacji na swoich rynkach pracy, Unia przyjęła wspólne stanowisko
domagające się zastosowania ograniczających rozwiązań przejściowych.
W Niemczech niektórzy mówili nawet o 10- lub 12-letnim okresie restrykcji.
Polska nie zgadzała się z takim podejściem, postulując przyznanie polskim
obywatelom prawa do podejmowania pracy w krajach UE już od dnia akcesji.
Argumentowała, że problem ten ma głównie wymiar psychologiczny i polityczny,
że obawy dotyczące masowych migracji zarobkowych nie mają racjonalnego
uzasadnienia, zaś swoboda przemieszczania się pracowników to przecież jedna
z kluczowych zasad funkcjonowania jednolitego rynku.
13
Zgłoś jeśli naruszono regulamin