KARTA MONITOROWANIA PODSTAWY PROGRAMOWEJ KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO
ETAP EDUKACJI
III etap edukacyjny – (klasy I – III gimnazjum)
PRZEDMIOT
Język włoski
Nazwa programu nauczania
Numer programu nauczania
Imię i nazwisko nauczyciela
klasa
pierwsza
druga
trzecia
rok szkolny
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Klasa
Temat wpisany do dziennika lekcyjnego
1. Zasób środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiający realizację pozostałych wymagań ogólnych.
- Przedstawianie się. Podawanie swoich danych personalnych.
- Alfabet włoski, zasady pisowni i wymowy włoskiej.
- Mój pokój. Słownictwo podstawowe: meble, sprzęty w domu.
- W szkole. Słownictwo podstawowe: wyposażenie klasy szkolnej, przybory szkolne.
- Mój najlepszy przyjaciel. Całościowy opis postaci.
- Mój dom. Opis domu/mieszkania – słownictwo rozszerzone.
- Zawody, miejsca pracy, czynności związane z danym zawodem.
- Przyjaźń, miłość, nienawiść – konwersacje nt uczuć w życiu człowieka.
- Wynajmowanie mieszkania. Czytanie ogłoszeń, odpowiedzi na ogłoszenia.
2. Rozumienie ze słuchu prostych, krótkich wypowiedzi (instrukcje, komunikaty, ogłoszenia, rozmowy) artykułowanych wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
- Słuchanie dialogu „In viaggio” – ćwiczenia typu prawda/fałsz.
- Ćwiczenia ze słuchu: dialog „Il cibo, al ristorante”. Odpowiadanie na pytania dot. wysłuchanego dialogu.
- Piosenka włoska.
3. Rozumienie prostych wypowiedzi pisemnych (napisy informacyjne, listy, broszurki, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, proste artykuły narracyjne i prasowe):
- Czytanie ze zrozumieniem: „Ragazzi in contatto”.
- Czytanie ze zrozumieniem: dialogi w restauracji.
- Czytanie ze zrozumieniem: dopasowanie tytułu do fragmentu tekstu.
4. Tworzenie krótkich, prostych i zrozumiałych wypowiedzi ustnych (opisywanie ludzi, przedmiotów, wydarzeń życia codziennego itp.):
- Przedstawianie się. Podawanie podstawowych informacji o sobie.
- Pytanie o drogę. Wskazywanie drogi.
- Moje ulubione danie: konwersacje. Wyrażenia: per preparare… ci vuole/ci vogliono.
5. Tworzenie krótkich, prostych i zrozumiałych wypowiedzi pisemnych (notatka, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, pocztówka, e-mail itp.) i reagowanie w formie prostego tekstu pisanego:
- Słownictwo: telefon, telefon komórkowy, sms – pisanie sms.
- Wypowiedź pisemna: list do przyjaciół z opisem domu/mieszkania.
- Mój dzień: czynności codzienne. Opis dnia powszedniego.
6. Reagowanie ustne w sposób zrozumiały w typowych sytuacjach:
- Określanie czasu, pory dnia, pytanie o godziny otwarcia urzędu itp.
- U lekarza: podstawowe objawy chorób, rodzaje leków. Dialog „In farmacia”.
- Hotel. Rodzaje hoteli, rezerwacja, wyposażenie pokoju, składanie reklamacje.
7. Przetwarzanie tekstu ustnie lub pisemnie:
- Ćwiczenia ze słuchu: dialog „Alle 10.30 del mattino?”
- Wiedza o Włoszech: nazewnictwo ulic, sławni ludzie, sławne daty.
- Menu w restauracji włoskiej. Przykładowe dania.
8...
jsb11