NOWY - Filozofia Kaizen i jej zastosowanie w polskich przedsiebiorstwach.pdf

(91 KB) Pobierz
(Microsoft Word - NOWY - Filozofia Kaizen i jej zastosowanie w polskich przedsi\352biorstwach.doc)
Filozofia Kaizen i jej zastosowanie w polskich
przedsi ħ biorstwach
Paweł Tomalski, Karolina Korda, TaxFin, 29-05-2010
Nowoczesne metody zarz Ģ dzania, takie jak
Kaizen, TQM czy techniki 5S ciesz Ģ si ħ coraz wi ħ ksz Ģ
popularno Ļ ci Ģ , nie tylko w rozwini ħ tych gospodarkach,
ale tak Ň e w tych rozwijaj Ģ cych si ħ . Warto zatem bli Ň ej
przyjrze ę si ħ , co kryje si ħ za tymi poj ħ ciami oraz
przeanalizowa ę najistotniejsze punkty z ich definicji.
TQM oznacza kompleksowe zarz Ģ dzanie jako Ļ ci Ģ . Jest to
bardzo szerokie poj ħ cie, bazuj Ģ ce na do Ļ wiadczeniach
zarówno z Japonii, jak i z krajów Europy Zachodniej czy
Ameryki Północnej. Podkre Ļ li ę nale Ň y, Ň e TQM jest
Słownik poj ħę :
Total Quality Management – filozofia
kompleksowego zarz Ģ dzania jako Ļ ci Ģ , opieraj Ģ ca
si ħ na 5 zasadach:
1.
szerszym poj ħ ciem od Kaizen, gdy Ň zasada ci Ģ głego
doskonalenia, czyli wła Ļ nie Kaizen, jest jedn Ģ z reguł, na
zaanga Ň owanie managementu
których opiera si ħ TQM. Pozostałe to: zaanga Ň owanie
kierownictwa, koncentracja na kliencie i pracowniku,
2.
skupienie na kliencie oraz na pracowniku
systematyczne doskonalenie (filozofia
Kaizen)
5. powszechny współudział
Kaizen – wywodz Ģ ca si ħ z Japonii filozofia
zarz Ģ dzania, której celem ci Ģ gły proces ulepszania
wszystkich aspektów działalno Ļ ci firmy.
5S - podej Ļ cie do organizacji i zarz Ģ dzania
miejscem procesem pracy, zmierzaj Ģ cym do
zwi ħ kszenia produktywno Ļ ci
Six Sigma – metoda zarz Ģ dzania jako Ļ ci Ģ maj Ģ ca na
celu wyeliminowanie zmienno Ļ ci, uznawanej za
główny powód problemów zwi Ģ zanych z jako Ļ ci Ģ ,
wydajno Ļ ci Ģ i wysokimi kosztami.
QFD – metoda zarz Ģ dzania maj Ģ ca na celu analiz ħ
informacji rynkowej oraz jej wdro Ň enie w celu
ulepszenia produktu/usługi.
FMEA – metoda zarz Ģ dzania polegaj Ģ ca na
regularnej identyfikacji wad produktu lub procesu
oraz ich redukcji lub minimalizacji skutków.
Kanban – metoda zarz Ģ dzania produkcja, której
celem jest odpowiednie sterowanie zapasami, co w
konsekwencji ma prowadzi ę do niemal całkowitej
eliminacji magazynów.
Just in Time –strategia zarz Ģ dzania zapasami,
której celem jest redukcja poziomu zapasów
Lean management – technika zarz Ģ dzania
przedsi ħ biorstwem, która ma celu stworzenie
prostych struktur oraz przypisanie wi ħ kszego
znaczenia zasobom pracy.
koncentracja na faktach i powszechne uczestnictwo.
Szczególny nacisk w my Ļ leniu TQM kładzie si ħ na
zintegrowaniu celów firmy z celami jej klientów, przy
pełnej współpracy wszystkich pracowników, w tym tak Ň e
kadry zarz Ģ dzaj Ģ cej. SixSigma, Just in time, Kanban,
FMEA (Failure Mode and Effects Analysis) to tylko
niektóre spo Ļ ród metod, które oprócz Kaizen i 5S
pozwalaj Ģ skutecznie wprowadzi ę zasady TQM. Z kolei
filozofia Kaizen jest oparta na dwóch głównych filarach:
otwartego dialogu pomi ħ dzy kadr Ģ zarz Ģ dzaj Ģ c Ģ i
pracownikami oraz wykorzystywaniu technik Ci Ģ głego
Ulepszania. W Kaizen niezwykle istotne s Ģ stosunki
społeczne pomi ħ dzy kadr Ģ zarz Ģ dzaj Ģ c Ģ a pracownikami.
Według tej koncepcji menad Ň er jest charyzmatycznym
liderem, potrafi Ģ cym wyzwoli ę w pracownikach
3.
koncentracja na faktach
4.
586979260.001.png 586979260.002.png
innowacyjno Ļę i poczucie przynale Ň no Ļ ci do danej firmy. Pracownicy natomiast bior Ģ
aktywny udział w zarz Ģ dzaniu firm Ģ i s Ģ zaanga Ň owani w jej rozwój. Taka jest idea koncepcji
Kaizen. Ze strony operacyjnej wdra Ň anie tej koncepcji polega na przeprowadzaniu cz ħ stych
spotka ı z pracownikami, podczas których dyskutowane s Ģ mo Ň liwo Ļ ci ulepsze ı miejsca
pracy, aktualna sytuacja finansowa i strategia firmy, redagowany jest periodyk zakładowy czy
wprowadza si ħ skrzynki, do których pracownicy mogliby zgłasza ę pomysły usprawnie ı .
Metoda 5S jest Ļ ci Ļ le zwi Ģ zana z filozofi Ģ Kaizen. 5S czyli selekcja (serii), systematyka
(seiton), sprz Ģ tanie (seiso), schludno Ļę (seiketsu) oraz samodyscyplina (shitsuke) to praktyki
porz Ģ dkowania miejsc pracy. Menad Ň erowie wykorzystuj Ģ j Ģ do zwi ħ kszania zaanga Ň owania
pracowników na rzec udoskonalania procesów w firmie.
Nasuwa si ħ pytanie czy takie metody zarz Ģ dzania maj Ģ prawo bytu w polskiej
rzeczywisto Ļ ci? Wydaje si ħ , Ň e jest to mo Ň liwe, chocia Ň trudne. Przedsi ħ biorstwa, którym si ħ
to udaje, zdaj Ģ sobie spraw ħ z trudno Ļ ci wprowadzenia tych technik. Je Ļ li chodzi o sam Ģ
filozofi ħ Kazein, menad Ň erowie musz Ģ pami ħ ta ę o najcz ħ stszych przyczynach niepowodze ı
jej wprowadzania, czyli o zbyt silnym nastawieniu na krótkookresowe wyniki,
wygórowanych oczekiwaniach odno Ļ nie charakteru usprawnie ı , zbyt du Ň ej ilo Ļ ci propozycji
wdra Ň anych jednocze Ļ nie. Główna przyczyna trudno Ļ ci to przede wszystkim ró Ň nice
kulturowe. Polacy nie s Ģ przyzwyczajeni do otwartego dialogu z kadr Ģ zarz Ģ dzaj Ģ c Ģ i nie
wierz Ģ , Ň e ich pomysły mog Ģ znale Ņę zastosowanie w faktycznym zarz Ģ dzaniu
przedsi ħ biorstwem. A nawet je Ļ li ten warunek byłby spełniony, nie czuj Ģ potrzeby ulepszania
i d ĢŇ enia do rozwoju przedsi ħ biorstwa, w którym pracuj Ģ bez jakichkolwiek korzy Ļ ci
ekonomicznych. Oczywi Ļ cie jest to szeroka id Ģ ca generalizacja, ale w tym wypadku jest ona
potrzebna. Trzeba tak Ň e zaznaczy ę , Ň e wprowadzanie koncepcji Kaizen, 5S lub innych ma
jedynie mo Ň liwo Ļę powodzenia w przypadku, gdy sytuacja finansowa w przedsi ħ biorstwie
jest uporz Ģ dkowana, gdy Ň tylko w takich warunkach mog Ģ one przynie Ļę po ŇĢ dane efekty.
Filozofia Kaizen w czystej postaci nie znajdzie zastosowanie na gruncie polskim i
trudno si ħ z tym faktem nie zgodzi ę . Próby zaanga Ň owania pracowników w faktyczne
zarz Ģ dzanie przedsi ħ biorstwem w polskiej rzeczywisto Ļ ci nie b ħ d Ģ efektywne bez zmiany
nastawienia. I trzeba zaznaczy ę tak Ň e, Ň e wina nie le Ň y jednie po stronie pracowników, ale
tak Ň e managerów. Kadra zarz Ģ dzaj Ģ ca, anga Ň uj Ģ c pracowników i próbuj Ģ c pobudzi ę ich
innowacyjno Ļę musi faktycznie wierzy ę w efektywno Ļę działa ı , a nie tylko na Ļ ladowa ę
zachodnie wzorce. Jednak, mo Ň na spróbowa ę dostosowa ę technik ħ Kaizen do naszych
warunków. Do pionierów wdro Ň enia tych technik nale ŇĢ Warszawskie Zakłady Mechaniczne,
które jako pierwsze wprowadziły zasady komunikacji w firmie przypominaj Ģ ce te z Japonii.
W firmie tej kierownictwo raz w miesi Ģ cu spotyka si ħ z menad Ň erami liniowymi, a
mistrzowie i pracownicy spotykaj Ģ si ħ 2-3 razy w tygodniu. Celem spotka ı jest pobudzenie
innowacyjno Ļ ci w Ļ ród pracowników i jak twierdzi dyrekcja cel ten jest osi Ģ gany, gdy Ň ilo Ļę
uwag, pomysłów usprawnie ı jest bardzo du Ň a. Z kolei w Masterfoods Polska od dawna
istnieje specjalny menad Ň er do spraw Ci Ģ głego Ulepszania. W firmie wida ę działalno Ļę
zespołow Ģ , gdy Ň spotkania pracowników odbywaj Ģ si ħ nie na zasadzie spotkania
przeło Ň onego z podwładnym, lecz spotykaj Ģ si ħ całe zespoły pracownicze, dyskutuj Ģ c i
wspólnie analizuj Ģ c innowacyjne pomysły. Kaizen został tak Ň e wprowadzony w zakładach
Hochland w Kazimierzu. Przykładami zastosowania tej metody zarz Ģ dzania było stworzenie
specjalnych skrzynek, do których pracownicy mogli wrzuca ę kartki z propozycjami
usprawnie ı , wprowadzenie nagród dla 3 najlepszych pomysłodawców czy seria szkole ı ,
pokazuj Ģ cych pracownikom najlepsze rozwi Ģ zania u konkurencji.
Przykłady tych firm pokazuj Ģ zatem, Ň e w Polsce mo Ň liwe jest zastosowanie filozofii
Kaizen w procesie zarz Ģ dzania. Kluczow Ģ rol ħ odgrywa odpowiednie przygotowanie
pracowników oraz wypracowanie indywidualnych rozwi Ģ za ı dopasowanych do specyfiki
firmy oraz ludzi w niej zatrudnionych. Niezb ħ dny jest równie Ň odpowiedni system
monitoruj Ģ cy efekty wprowadzonych zmian oraz odpowiedni system motywuj Ģ cy
pracowników do zaanga Ň owania w proces Ci Ģ głego Ulepszania.
ń ródło:
1.
Dorota Olejniczak, Praktyczne aspekty systemu Kaizen w zakładach produkcyjnych Hochland, Polskie
Centrum Produktywno Ļ ci, 23 sierpnia 2007, www.pcp.com.pl
2.
Andrzej Góralczyk, KAIZEN w Polsce, marzec 2005, CEO Magazyn Top Mena Ň dzerów,
www.ceo.cxo.pl
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin