Miejsce magazynu w przedsiębiorstwie.pdf

(595 KB) Pobierz
nm-56.indd
ZARZĄDZANIE: WAREHOUSE MANAGEMENT
Podpowiedzi
dla szefów
magazynów
Czy automatyzacja i informa-
tyzacja jest lekiem na całe zło
w magazynie? Nic takiego — źle
zaprojektowanemu i zarządza-
nemu magazynowi nie pomoże
ani najdroższy WMS, ani auto-
matyczne regały, ani najnowo-
cześniejsze czytniki kodów. To
nadal będzie kosztotwórczy,
mało efektywny magazyn.
Stąd tak ważne jest podejście
systematyczne i szukanie pro-
blemów tam, gdzie rzeczywi-
ście są, a nie tam, gdzie nam
się wydaje. Co ważne — mimo
szybkiego rozwoju systemów
automatycznych wciąż wiodą-
cą rolę będą odgrywały: zaan-
gażowanie pracowników, ich
dobre pomysły i brak strachu
przed nowoczesnymi sposoba-
mi zarządzania. Taka też idea
przyświecała warszawskiemu
seminarium fachowców — Wa-
rehouse Management 2008,
którego partnerem medialnym
był „Nowoczesny Magazyn”.
Wiedza i informacje, które
w jej trakcie zaprezentowano,
warto upowszechniać. Do-
świadczenia praktyków mogą,
a w niektórych przypadkach
nawet powinny, inspirować
inne osoby zarządzające ma-
gazynami w całej Polsce. Zdaję
sobie sprawę i z tego, że nie-
które pomysły i rozwiązania,
które prezentujemy w tekstach
specjalistów na kolejnych stro-
nach, mogą też prowokować
do krytyki: „nie stosuję takich
metod, a moja firma świetnie
sobie radzi”. Oczywiście że tak,
ale to nie znaczy, że nie warto
poznać doświadczeń innych
praktyków. Zaprosiliśmy do
podzielenia się wiedzą kilku
ciekawych specjalistów.
Polecam lekturę
w przedsiębiorstwie
Zastanówmy się nad tradycyjną i nową rolą magazynów w łańcuchu
dostaw — w jaki sposób można skutecznie skrócić czas zamrożenia
gotówki w towarze?
powiedź dla przedsiębiorcy,
który szuka sposobów poprawy
działania swej rmy: konieczne
jest przyspieszenie przepływów
w łańcuchu dostaw, zwiększe-
nie jego elastyczności i szyb-
kości reakcji na zmiany zacho-
dzące na rynku.
ODPOWIEDZ SOBIE
NA KILKA PYTAŃ
Zastanówmy się nad tra-
dycyjną i nową rolą magazy-
nów w łańcuchu dostaw —
a konkretnie postawmy pytanie
— jak skrócić czas zamrożenia
gotówki w towarze? Oto kilka
kluczowych zagadnień, które
warto rozważyć:
Konfekcjonowanie produk-
tów w tradycyjnym maga-
zynie czy też cross-docking
(krótki czas zatrzymania to-
waru w terminalu)?
HALINA BRDULAK
Z astanówmy się na po-
Do kluczowych procesów na-
leży zaliczyć między innymi:
rozwój nowych produktów;
rozwijanie partnerstwa z do-
stawcami; cykl realizacji za-
mówienia; zarządzanie kon-
taktami z klientami; zarzą-
dzanie logistyką zaopatrzenia
i dystrybucji. Niezwykle waż-
nym czynnikiem, na który
warto zwrócić uwagę, jest fakt
skracania życia produktów,
a konkretnie — szybkie ich
starzenie się.
Stąd można wysunąć nastę-
pujący wniosek, swoistą pod-
Sebastian Śliwieński
Redaktor naczelny
,,Nowoczesnego Magazynu’’
czątek, jaka jest istota
działania współcze-
snych łańcuchów dostaw.
Z pewnością jest tak, iż siła
konkurowania pomiędzy
przedsiębiorstwami w coraz
większym stopniu zależy od
zdolności i umiejętności pra-
cowników. Firmy tworzą wyż-
szą wartość dla nabywców
i konsumentów, gdy zarządza-
ją swoimi kluczowymi proce-
sami lepiej od konkurentów.
Bufor zapewniający szybką
reakcję na wahnięcia popy-
tu czy produkcja równoległa
różnego asortymentu i częste
dostawy w małych partiach?
Zabezpieczenie przed nie-
przewidzianymi zdarzenia-
mi a zarządzanie ryzykiem
w łańcuchu dostaw.
Patrząc z perspektywy
przedsiębiorstwa produkcyj-
nego, warto rozważyć decyzje
dotyczące magazynowania: na
NOWOCZESNY MAGAZYN | KWIECIEŃ-MAJ 2008
48
Miejsce magazynu
Konsolidacja mniejszych
partii ładunków w większe
partie czy dostawa bezpo-
średnia od nadawcy do od-
biorcy?
586982797.010.png
przykład dotyczące własności
powierzchni magazynowej —
dylemat: magazyn własny czy
obcy; kto zarządza magazynem
— robimy to własnymi siłami
czy może zlecamy to zadanie
na zewnątrz. Warto odpowie-
dzieć sobie na pytanie, jaka
lokalizacja będzie najlepsza —
blisko zakładu produkcyjnego
czy może blisko rynków zbytu.
Istotne też będzie wyposażenie
magazynu — wysokiego skła-
dowania czy może jednokon-
dygnacyjny.
W czasie przeprowadzania
zmian dotyczących magazy-
nowania warto zwracać uwagę
na tak zwaną logikę relokacji,
którą można wyrazić w kilku
zaleceniach:
rób wszystko w jednym
miejscu;
wybierz miejsce jak najbliżej
klienta;
jeśli bliskość pociągnie za
sobą dodatkowe koszty
produkcyjne, to muszą być
one porównywane z ko-
rzyściami wynikającymi
z oszczędności.
ny); polski rynek lokuje się
gdzieś pośrodku skali — jest
mało stabilny, chociaż nadal
dość dobrze się rozwija;
zarządzanie ryzykiem, a nie
magazynami.
ZASTANÓW SIĘ
I DECYDUJ
Zestaw porad i tematów do
reeksji, zamiast podsumowa-
nia:
1. Aktywa niematerialne
stanowią coraz większy
udział w tworzeniu warto-
ści przedsiębiorstwa. Pyta-
nie więc — w jaki sposób
zwiększyć udział aktywów
niematerialnych w magazy-
nowaniu?
2. Cechą pożądaną przyszłych
modeli biznesowych będzie
nacisk na sprawne zarzą-
dzanie bezpieczeństwem
oraz niepewnością w łań-
cuchu dostaw — bardzo
ważna rola magazynowania
w tym procesie.
3. Niepewność co do przy-
szłości będzie powodowa-
ła zwiększenie nacisku na
umiejętności dostosowania
się do otoczenia — migra-
cja zysku będzie następo-
wała do elastycznych łańcu-
chów/sieci dostaw.
O elastyczności natomiast
będzie decydowała szybkość
„przetwarzania” informacji
z rynku na konkretne działania
podejmowane w obrębie łań-
cucha dostaw, stąd rola syste-
mów informatycznych będzie
nieustannie rosnąć.
zapewnienie płynnego prze-
mieszczania się towarów
wzdłuż łańcucha;
minimalizacja „stopów”
w czasie przepływów — każ-
dy „stop” powinien być zwią-
zany z wartością dodaną;
systemy informatyczne ma-
gazynowe powinny być zin-
tegrowane z systemami IT
pozostałych uczestników
łańcucha dostaw, przy za-
pewnieniu bezpieczeństwa
przepływu informacji;
wielkości i liczba magazynów
powinna być uzależniona od
charakteru rynku (rozwi-
jający się i niestabilny czy
też rozwinięty i dość stabil-
prof. Halina Brdulak
jest kierownikiem
Zakładu Transportu
Międzynarodowego
i Logistyki Szkoły Głównej
Handlowej w Warszawie
ZADANIE DLA
MANAGERA
Rozważmy też decyzje do-
tyczące magazynowania —
z perspektywy zarządzającego
łańcuchem dostaw:
586982797.011.png 586982797.012.png 586982797.013.png 586982797.001.png 586982797.002.png 586982797.003.png 586982797.004.png 586982797.005.png 586982797.006.png 586982797.007.png 586982797.008.png 586982797.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin