BARWA-1(2).pdf

(4315 KB) Pobierz
Co to jest barwa?
Barwa - wraŇenie wzrokowe wywołane
falami Ļwietlnymi. WraŇenie danej barwy
moŇna wywołaę falĢ ĻwietlnĢ o
odpowiedniej długoĻci, jak i zmieszaniem,
czyli równoczesnym działaniem, w
odpowiedniej proporcji trzech barw
podstawowych.
BARWA
Wszystkie barwy jakie spotykamy w
przyrodzie powstajĢ w skutek
rozszczepienia białego Ļwiatła
słonecznego. Tak wiħc zmieszane idealnie
czyste 3 barwy podstawowe dajĢ efekt
przeŅroczystoĻci.
Oko ludzkie odbiera miliony wraŇeı
barwnych, jednak nie jest moŇliwe
przełoŇenie tej wieloĻci barwnej na
słowa. RolĢ projektanta powinno byę
właĻnie Ļwiadome poruszanie siħ w
tych obszarach, nie tylko nazewnictwa
systemów barwnych, ale
wykorzystywanie całej wiedzy o
informacjach, symbolice i
oddziaływaniu kolorów na
psychofizjologiħ człowieka, jaka
została zgromadzona do tej pory.
Barwy podstawowe to :
Dziħki barwom podstawowym
moŇemy tworzyę inne barwy
- SPOSOBY MIESZANIA
BARW
CZERWONA
NIEBIESKA
Sposoby mieszania farb maj Ģ wpływ na
ich postrzegania.
Omówimy dwa główne: addytywne i
substraktywne.
ņ ÓŁTA
1
Mieszanie addytywne polega na
mieszaniu wiĢzek Ļwiatła w trzech
podstawowych kolorach, a w ich
połĢczeniu powstaje Ļwiatło o barwie
białej. Jest to wiħc niejako proces
odwrotny do rozszczepiania wiĢzki
Ļwiatła białego przez pryzmat na
barwy widmowe.
Mieszanie subtraktywne to
mieszanie pigmentów w trzech
kolorach, jego wynikiem jest kolor
zbliŇony do czarnego. W takim
przypadku trzy podstawowe kolory to
magenta (fioletoworóŇowy), cyjan
(błħkitny) i Ňółty. Zjawisko to
wykorzystuje siħ miħdzy innymi do
druku.
Ze zmieszania barw
podstawowych otrzymujemy
barwy pochodne.
Barwy podstawowe
POMARA İ CZOWA
i barwy pochodne
ZIELONA
s Ģ to barwy czyste.
FIOLETOWA
BARWY DOPEŁNIAJ ġ CE TO:
barwy, które wzajemnie dopełniajĢ siħ
do szaroĻci. Zmieszane razem w
równych iloĻciach dajĢ barwħ neutralnĢ,
szaroburĢ, brzydkĢ.
2
Barwy w przedstawionych ni Ň ej
parach maj Ģ t ħ wła Ļ nie własno Ļę .
BARWY ZŁAMANE TO:
barwy, które uzyskujemy dodajĢc do
kaŇdej z farb o barwie podstawowej
i pochodnej odrobinħ farby o barwie
dopełniajĢcej:
CZERWONA
i
ZIELONA
NIEBIESKA
i
POMARA İ CZOWA
do czerwonej odrobin ħ zieleni, a do zielonej - czerwieni,
do pomara ı czowej odrobin ħ niebieskiej, a do niebieskiej - pomara ı czowej,
do Ň ółtej odrobin ħ fioletowej, a do fioletowej - Ň ółtej.
FIOLETOWA
i
ņ ÓŁTA
Phillip Otto Runge stworzył pierwszy trójwymiarowy
wzorzec przestrzeni barwy, umieszczajĢc na kuli -
rozmieszczone wzdłuŇ linii równika - barwy koła
barw, a na dwu biegunach czerı i biel. W ten
sposób powstał uporzĢdkowany układ barw
czystych i “mħtnych”, które wynikały z mieszania
siħ barw ze sobĢ. Zasada Rungego - uznana za
prawidłowĢ - była potem modyfikowana.
BARWY CIEPŁE I ZIMNE TO:
barwy, które nas o Ň ywiaj Ģ ,
działaj Ģ na nas pobudzaj Ģ co
(ciepłe); lub uspokajaj Ģ nas i koj Ģ
(zimne).
Do podstawowych barw ciepłych
zaliczamy czerwon Ģ i
pomara ı czow Ģ (oran Ň ), a do
zimnych zielon Ģ i niebiesk Ģ .
Barwy ciepłe: Ň ółty, Ň ółto - zielony,
pomara ı czowy, pomara ı czowo -
Ň ółty, pomara ı czowo - czerwony,
br Ģ zowy, kremowy, be Ň owy i
wszystkie kolory zawieraj Ģ ce Ň ółty
nazywamy barwami ciepłymi, gdy Ň
wywołuj Ģ w nas wra Ň enie ciepłoty,
przypuszczalnie przez skojarzenie z
barw Ģ sło ı ca, rozpalonego Ň elaza itp.
Barwy zimne: niebieski, fioletowy,
zielony, niebiesko - zielony, siny itp.
nazywamy barwami zimnymi,
najprawdopodobniej wskutek
skojarzenia z barw Ģ wody morskiej,
cieni na Ļ niegu itd.
3
Ilustracja przedstawiaj Ģ ca koło barw
prezentuje nam barwy, którymi arty Ļ ci
posługuj Ģ si ħ przy malowaniu obrazów.
Uło Ň one s Ģ one w pewnym porz Ģ dku,
według lekcji jakiej udziela nam t ħ cza: od
gor Ģ cej czerwieni do fioletu.
4
Zgłoś jeśli naruszono regulamin