Program zaoczne.doc

(35 KB) Pobierz

mgr Anna Józefowicz

 

                                                        Literatura dla dzieci i młodzieży

Tematyka ćwiczeń:             

(studia zaoczne)

 

1. „O książkach przyjętych na własność, przez dzieci wszystkich ras”.

Omówienie programu zajęć.  Wprowadzenie w tematykę przedmiotu. Literatura dla dzieci i młodzieży- jej geneza, cechy, funkcje, gatunki, rodzaje , przedstawiciele,  miejsce w kulturze, rola przypisywana jej dawniej i we współczesnym świecie.

 

Prezentacja na podstawie:

P. Hazard, Książki, dzieci, dorośli. Warszawa 1963. 

J. Białek, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1918-1939, Warszawa 1978

S. Frycie, Literatura dla dzieci i młodzieży w latach 1945-1970, Warszawa 1978

S. Frycie, Lektury odległe i bliskie, 1991

R. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000

R. Waksmund, Nie tylko Robinson, czyli o oświeceniowej literaturze dla dzieci i młodzieży, 1987

R. Waksmund, Gabinet wróżek. Antologia basni francuskiej XVII- XVIII w., Wrocław 2000

Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca: funkcje- kategorie- gatunki, 2004

G. Leszczyński, Literatura i książka dziecięca, 2003

 

2.a)  Literatura dla dzieci i młodzieży jako literatura „osobna”, „czwarta”.

( Rozumienie terminu literatura osobna). Utwór dla dzieci- specyficzną formą komunikatu literackiego.

 

J. Cieślikowski, Literatura osobna. Warszaw 1985, tu: Literatura czwarta. O naturze i sposobach istnienia literatury dla dzieci.

 

Z. Adamczykowa, Literatura dziecięca: funkcje- kategorie- gatunki, 2004, tu: rozdział 1,2

 

b) Czasopiśmiennictwo dla dzieci i młodzieży. Czasopiśmiennictwo poświęcone problemom dziecka i książce dla dziecka. Prasa międzywojenna.

Znaczenie czasopism specjalistycznych i ogólnokulturowych, charakterystyka wybranych. Rola czasopism w kształtowaniu zainteresowań czytelniczych dzieci i młodzieży oraz promowaniu wartościowej literatury.

 

Prezentacja: „Guliwer”, „Życie Szkoły”, „Wychowanie w przedszkolu”, „Poezja i Dziecko”

„Miś”, „Płomyczek”,  „Świerszczyk”.

 

Rozrywki dla dzieci- jako pierwsze polskie pismo K. Z. Tańskiej- Hoffmanowej

Sezamie otwórz się, red. A. Baluch, tu: A. Ungeheuer- Gołąb, Czytanki Klementyny z Tańskich- Hoffmanowej

 

 

 

 

3. Baśń jako „dar miłości”- o znaczeniach i wartościach ukrytych w baśni. Psychoanalityczny model baśni.

Cechy i rola baśni ludowej w zaspokajaniu potrzeb psychicznych dziecka, przekazywaniu określonego systemu wartości, kształtowaniu pojęć moralno-etycznych i rozwiązywaniu problemów psychologicznych.

 

Baśnie ze zbioru braci Grimm.

B. Bettelheim, Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Warszawa 1985, t.1, tu:

Walka o nadanie sensu własnej egzystencji,

Odgadywanie życia od wewnątrz,

Baśń a mit,

Optymizm i pesymizm,

Dziecięca potrzeba cudowności.

t.2, tu:

Jaś i Małgosia,

Czerwony Kapturek

 

 

4. Baśń ludowa a literacka. Przykłady: Andersen, Konopnicka, Leśmian, Korczak, i inni.

 

J. Ługowska, Bajka w literaturze dziecięcej. Warszawa 1988, tu: Baśń ludowa a literacka. Przeciw szarości- czyli o baśni literackiej.

 

B. Sochańska, Andersen znany i nieznany, w: „Wychowanie w Przedszkolu” nr 7, IX 2005

„Guliwer” 1/2005 ( tu artyluły o J. Ch. Andersenie, D. Terakowskiej, M. Musierowicz)

 

 

5. Baśń terapeutyczna-

 

M. Molicka, Bajki terapeutyczne, Paznań 1999

M. Molicka, Bajkoterapia, Paoznań 2002

„Życie Szkoły” nr 2, 2004 ( tu o bajkoterapii)

 

6. Folklor dziecięcy. Wyliczanki, rymowanki- ich cel, funkcje, ulubione motywy.

 

Dorobek literacki podkultury dziecięcej. Wyliczani,  rymowanki, najstarsze gry dziecięce-ich geneza, rola, motywy. Język rymowanek dziecięcych i jego funkcje. 

 

J. Cieślikowski, Wielka zabawa, Wrocław 1985, tu: Folklor

A.Janus-Sitarz, Groteska literacka, Kraków 1997, s. 121-149.

K. Pisarkowa, Wyliczanki polskie. Wrocław 1985, s. 17-25, 79-101.

 

7.Liryka dziecięca.

Rola komizmu w utworze. Wartości etyczne i estetyczne w poezji dla dzieci i sposoby ich przekazywania. Tradycja  i nowatorstwo we współczesnej poezji dla dzieci.  Nowe tematy, modyfikacje gatunków wiersza, rola animizacji i antropomorfizacji, nowe kreacje podmiotu lirycznego. Zmiany w zakresie poetyckich środków obrazowania. Metody pozawerbalne i ich rola w pracy ze współczesną poezją.      

 

Wiersze J. Brzechwy, J. Tuwima i innych współczesnych poetów. 

 

R. Waksmund, Literatura pokoju dziecinnego. Warszawa 1981, tu: Od poezji dydaktycznej do liryki dla dzieci.

      A. Baluch, Dziecko i świat przedstawiony, , W-wa `90

tu: Przestrzeń miedzyosobowa a wychowanie; Co to jest poezja

Dziecko i jego świat w poezji dziecięcej, red. U. Checińska, Szczecin 1994 

            Kraseń K., Śmiechu warte czyli o poezji Brzechwy i Tuwima, „Guliwer” 1995 nr.5

 

8.zaliczenie:

-  rozmowa końcowa sprawdzająca wiedzę z przedmiotu

- aktywne uczestnictwo w trakcie ćwiczeń ( aktywność punktowana)

Wymagania:

- wymagane są  notatki będące potwierdzeniem przygotowania do zajęć, dokumentacją wysiłku, pracy,

- proszę nie wychodzić w trakcie ćwiczeń,

- dopuszczalna jest jedna nieobecność, więcej niż 3 nieobecności są podstawą do skreślenia studenta z listy nieobecności, student który ma nieregulowaną kwestię nieobecności nie może uczestniczyć w dalszych ćwiczeniach, tak więc nieobecności należy zaliczyć w obrębie dwóch tygodni na dyżurze

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin