Plan dwuletni.pdf

(225 KB) Pobierz
Cykl Pierwszy - Stary Testament
Plan Codziennej Lektury Pisma
ę tego
Jacek Święcki
Zamiast wstępu …
Drogi Czytelniku !
Pozwól mi się Tobie przedstawić. Nie, nie jestem duchownym, ani nawet nie jestem świeckim
teologiem. Jestem informatykiem, konsultantem od metod inżynierii oprogramowania i pracuję
obecnie w Luksemburgu. Jestem stowarzyszony (allié) z katolicką wspólnotą charyzmatyczną
Puits de Jacob ("Studnia Jakuba") ze Strasburga (tzn. uczestniczę w jej misji nie będąc przy tym jej
stałym członkiem). Słowo Boże odkryłem w czasie studiów na Politechnice Wrocławskiej w
duszpasterstwie Akademickim "Most". Przez trzy lata prowadziłem też tam krąg biblijny.
Być może jesteś jednym z tych, którzy zabrali się do czytania Biblii, lecz dość szybko utknęli w
drodze. Ci co zaczęli od Starego Testamentu zanudzili się przepisami o składaniu ofiar z księgi
Kapłańskiej, ci co zaczęli od Nowego - nie mogli przetrawić radykalnych treści Kazania na Górze
na początku Ewangelii św Mateusza…
Być może znasz tylko obszerne fragmenty Liturgii Słowa i boisz się trudnych fragmentów,
których się (prawie) nigdy w kościele nie czyta.
Być może przeczytałeś już Nowy Testament, lub całą nawet Biblię i teraz chcesz wejść w głębsze
rozumienie Słowa Bożego.
Kimkolwiek jesteś, mam dla Ciebie pewną propozycję. Chcę się podzielić z Tobą sposobem, w
jaki czytam Pismo św od dobrych kilku lat. Jest to sposób zaproponowany przez francuską
ekumeniczną wspólnotę charyzmatyczną Chemin Neuf ("Nowa Droga"). Chodzi w nim o to, by
poświęcając na lekturę około kwadransa dziennie przez 6 dni w tygodniu, móc przeczytać całą
Biblię w 2 lata (tj. 104 tygodnie).
Aby tego dokonać trzeba być, oczywiście, bardzo systematycznym. Ale można to z powodzeniem
czynić w ramach codziennej modlitwy ! Ja na przykład medytuję lub kontempluję (zgodnie ze
wskazówkami św Ignacego z Loyoli) tych parę wersetów, które w przeznaczonej na dziś do
przeczytania porcji szczególnie mnie uderzyły.
Inną ważną sprawą jest fakt, że Pisma św nie da się czytać "tak jak leci" : wszystkie księgi po kolei
w takim układzie, w jakim figurują one dzisiaj w naszych Bibliach. Doświadczenie uczy, że np
czytanie Ewangelii św Jana między Ewangelią św Łukasza i Dziejami Apostolskimi - które są
jakby dwoma tomami tej samej księgi - może bardzo utrudnić ich zrozumienie. To tak jakby w
przerwie między dwoma tomami "Nocy i dni" czytać "Nad Niemnem" i dziwić się, że coś się tu
nie zgadza… Podobnie przejście od Ezechiela (VI wiek prz. Chr.) do Daniela (II w) i zaraz
potem do Ozeasza (VIII w) może sprawić w Tobie, Czytelniku, wrażenie jakiegoś gigantycznego
pomieszania z poplątaniem.
Tymczasem istnieją przecież jasne zasady egzegetyczne, które się w tym gąszczu pozwalają lepiej
zorientować. Dla Starego Testamentu jest to zasada chronologiczna : epoka, której dotyczy dana
księga. W Nowym Testamencie jest to zasada szkoły duchowej, do jakiej należy dana Ewangelia
czy też list.
Jacek Święcki: Plan Codziennej Lektury Pisma Świętego * http://www.mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/ *
Ś wi
326732052.010.png 326732052.011.png
Stąd też pochodzi podział na cztery cykle lektury, osobny dla każdego Testamentu.
Kolejność czytania ksiąg w każdym cyklu jest też niezwykle istotna. Nie zaczynaj, Czytelniku,
lektury listów św Pawła od Rzymian (jest to jego najtrudniejszy tekst), zacznij od Tesaloniczan i
Koryntian ! Podobnie przeczytaj Drugą księgę Machabejską przed Pierwszą, inaczej łatwo
utracisz chronologiczny klucz wydarzeń !
Inną sprawą jest, że w pewnych księgach należy "przestawić" pewne rozdziały lub nawet
pomniejsze fragmenty, gdyż w czasie przepisywania przez wieki popełniano pewne błędy
redakcyjne (przy składaniu poszczególnych relacji w jedną całość) : odkrycia archeologiczne z
Qumran nad Morzem Martwym (i wiele innych) pomogły nam zrozumieć fakt, iż już w
starożytności istniały różne wersje Jeremiasza, Izajasza itp. Treść się nie zmieniała, ale układ,
owszem : na przykład mowy Jeremiasza przeciw narodom pogańskim były kiedyś w środku tej
księgi (po rozdziale 25), a nie na końcu jak obecnie. Podobnie współczesna egzegeza stwierdza,
że szósty rozdział Ewangelii św Jana pierwotnie był przed piątym.
Stąd proponowany sposób lektury zrywa dość często z "sekwencyjnością" tekstu, gdy w ten
sposób można uczynić biblijny tekst bardziej zrozumiałym. Liturgia Kościoła też często stosuje
"wycinanie" i "sklejanie" ze sobą poszczególnych wersetów…
Jedna tylko księga została w planie pominięta : jest to księga Psalmów. Wychodzę bowiem z
założenia, że psalmami należy się po prostu modlić i proponowanie jakiegoś "planu lektury" mija
się z celem. Przeznacz nań, Czytelniku, siódmy dzień tygodnia, jeśli uważasz to za stosowne.
Możesz przechodzić, Czytelniku, od cyklu do cyklu wedle własnego uznania, niekoniecznie w
podanej kolejności. Możesz też zająć się tylko jednym Testamentem. Natomiast przestawianie
kolejności czytania ksiąg w ramach jednego cyklu nie jest wskazane.
W zależności od okoliczności możesz się, Czytelniku, posłużyć planem uproszczonym bądź też
szczegółowym. W tym ostatnim przypadku zachęcam Cię do oznaczenia w Twej Biblii
"krzyżykami" odpowiednich porcji lektury na każdy dzień przed rozpoczęciem każdej nowej
księgi. W razie trudności sięgnij do popularnych komentarzy : Rozmowy o Biblii Anny
Swiderkówny i inne podobne pozycje mogą Ci bardzo pomóc.
To co Ci, Czytelniku, przedstawiam jest całkowicie nowym planem - zainspirowanym przez plan
Chemin Neuf - który dane mi było odkrywać i udoskonalać dzień po dniu. Pomaga mi on obcować
na co dzień ze Słowem Bożym i wejść w posiadanie wszystkich skarbów mądrości i umiejętności
ukrytych w Chrystusie (Kol 2,3). Tym to właśnie skarbem chcę się z Tobą podzielić.
Wiesz już zapewne, Czytelniku, że Biblia nie jest dziełem historycznym, ani naukowym, ani
moralizatorskim. Więcej, nie jest też zbiorem traktatów teologicznych czy jakimś "super-
katechizmem", który ma nam przekazać pełnię jakiejś "wiedzy religijnej". Pismo św to kod
genetyczny Nowego Człowieka ukształtowanego na obraz Chrystusa, to tchnienie Ducha
Stworzyciela, które nas przemienia, delikatny powiew , przed którym prorok Eliasz zasłonił niegdyś
twarz (1Krl 19,13). To właśnie dlatego nazywamy je natchnionym . My zaś z odsłoniętą twarzą (2Kor
3,18) kontemplujemy oblicze Pańskie wpisane w nasze wnętrza wraz z Chrztem i stajemy się
stopniowo do Niego podobni.
Czego Ci też z całego serca życzę.
Jacek Święcki
Luksemburg, czerwiec 1997
Jacek Święcki: Plan Codziennej Lektury Pisma Świętego * http://www.mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/ *
326732052.012.png
Wyjaśnienie użytej notacji
1/ Mk 6,14-56 znaczy : w Ewangelii św Marka przeczytać w rozdziale 6 fragment od wiersza 14 do
wiersza 56 włącznie.
2/ Mk 4,35 – 6,13 znaczy : w Ewangelii św Marka przeczytać fragment od rozdziału 4, wiersza 35 do
rozdziału 6, wiersza 13 włącznie.
3/ Mt 25,1 – 26,5.14-16 znaczy : w Ewangelii św Mateusza przeczytać fragment od rozdziału 25, wiersza 1
do rozdziału 26, wiersza 5 ; następnie przeczytać w tym samym rozdziale fragment między wierszami
14 i 16.
4/ Joz 13: - 17: znaczy : w księdze Jozuego przeczytać wszystkie rozdziały od 13 do 17 włącznie
(a więc także 14, 15, 16).
5/ 2P 1: ; 3: znaczy : w drugim liście św Piotra przeczytać rozdział 1 i 3
(tzn. z pominięciem rozdziału 2).
6/ Wj 30,11-16 ; Lb 1: - 4: znaczy : najpierw przeczytać w księdze Wyjścia fragment 30,11-16, a następnie
w księdze Liczb rozdziały od 1 do 4.
7/ 2Sm 19,41b – 20,22 ; 22: znaczy : w drugiej księdze Samuela przeczytać fragment od drugiej połowy
wiersza 41 w rozdziale 19 do wiersza 22 w rozdziale 20 ; następnie przeczytać rozdział 22.
8/ J 1,6-8.15.19 – 2,12 znaczy : w pierwszym rozdziale Ewangelii św Jana przeczytać wiersze 6-8,
następnie wiersz 15, a następnie fragment 1,19 – 2,12.
Komentarze są trojakiej treści :
gwiazdki * odsyłają do komentarza zamieszczonego nieco niżej i uzasadniającego umieszczenie danej
księgi, rozdziału czy perykopy w tym właśnie, a nie innym miejscu
strzałki odsyłają do ostatniego rozdziału planu „Rekonstrukcje najtrudniejszych fragmentów Biblii”
(str. 24) i opisują sposób w jaki odpowiedni fragment został zrekonstruowany.
gotyckie litery oznaczają, że dany fragment został zamieszczony w aneksie do planu zawierającym
rekonstruowane teksty.
Rekonstrukcje są pewną propozycją lektury trudnych, a niekiedy wręcz uszkodzonych tekstów. Czytelnik
może - ale bynajmniej nie musi - czytać odpowiednie fragmenty Biblii wg zamieszczonych rekonstrukcji
jeśli tylko pozwoli mu to lepiej zrozumieć natchniony tekst.
Niekiedy jedna księga zawiera pisma kilku natchnionych autorów , żyjących w zupełnie odrębnych
epokach :
Pierwszy Izajasz = Iz 1: – 23: ; 28: – 32: ; 36: - 39: około 740 - 680 prz. Chr.
Uczniowie Pierwszego Izajasza = Iz 24: - 27: ; 33: - 35: około 680 – 640 prz. Chr.
Drugi Izajasz = Iz 40: - 55: około 540 - 530 prz. Chr.
Trzeci Izajasz (i inni uczniowie Drugiego Izajasza) = Iz 56: - 66: około 520 - 430 prz. Chr.
Pierwszy Zachariasz = Za 1: - 8: około 520 - 510 prz. Chr.
Drugi Zachariasz = Za 9: - 14: około 340 - 300 prz. Chr.
Pierwsza strona planu jest wersją uproszczoną, z podziałem na cykle wraz z kolejnością w jakiej
proponuję czytać biblijne księgi. Następne strony są planem szczegółowym czyli planem lektury Pisma św
w 104 tygodnie.
Jacek Święcki: Plan Codziennej Lektury Pisma Świętego * http://www.mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/ *
326732052.013.png 326732052.001.png 326732052.002.png
1szy cykl Stary Testament
(geneza Izraela)
Rodzaju
Wyjścia
Kapłańska
(można ją pominąć poza rozdziałami 16, 19 i 26)
Liczb
Powtórzonego Prawa
Jozue
Drugi Izajasz (rozdziały 40-55)
Ezdrasz
Nehemiasz
Aggeusz
Pierwszy Zachariasz (rozdziały 1-8)
Trzeci Izajasz (rozdziały 56-66)
Malachiasz
Tobiasza
Estery
Hioba
Joel
Drugi Zachariasz (rozdziały 9-14)
1szy cykl Nowy Testament
(pisma św Łukasza)
Ewangelia św Łukasza
Dzieje Apostolskie
3ci cykl Nowy Testament
(pisma wywodzące się z kręgu Dwunastu )
Ewangelia św Marka *
Ewangelia św Mateusza
Jakuba
Judy
1-2Piotra
Hebrajczyków **
2gi cykl Stary Testament
(od sędziów do upadku królestw izraelskich)
Sędziów
Rut
1-2Samuela
1-2Królewska
Amos
Jonasz
Ozeasz
Micheasz
Pierwszy Izajasz (rozdziały 1-39)
Sofoniasz
Nahum
Habakuk
Jeremiasz
Przysłów
4ty cykl Stary Testament
(od okresu hellenistycznego do dominacji
rzymskiej)
Psalmów ***
Koheleta
Mądrości
Syracydesa
Daniel - część dydaktyczna
(rozdziały 1-6 i 13-14)
2-1Machabejskie ****
Daniel - część apokaliptyczna
(rozdziały 7-12)
Judyty
Pieśń nad Pieśniami *****
2gi cykl Nowy Testament
(listy św Pawła)
1-2Tesaloniczan
1-2Koryntian
Filipian
Galatów
Rzymian
Kolosan
Filemona
Efezjan
Tytusa
1-2Tymoteusza
4ty cykl Nowy Testament
(pisma św Jana)
1-3Jana
Ewangelia św Jana
Apokalipsa
3ci cykl Stary Testament
(od niewoli babilońskiej do upadku Persji)
1-2Kronik (w pierwszej księdze można pominąć rozdziały
1-9 i 23-27)
Ezechiel
Lamentacje
Abdiasz
Baruch
* Ewangelia św Marka jest krótką wersją Ewangelii św
Mateusza
** nie jest to z pewnością list św Pawła !
*** lepiej się nimi modlić dzień po dniu, niż czytać po
kolei
**** drugą księgę należy przeczytać przed pierwszą
(autorzy są inni)
***** można ją także czytać w trzecim cyklu między
Malachiaszem i Tobiaszem
Jacek Święcki: Plan Codziennej Lektury Pisma Świętego * http://www.mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/ *
326732052.003.png 326732052.004.png
Cykl Pierwszy - Stary Testament
(geneza Izraela - Narodu Wybranego)
Księga Rodzaju
1szy tydzień
2gi tydzień
1/ Rdz 1,1 - 2,4a
1/ Rdz 12: - 14:
2/ Rdz 2,4b - 3,24
2/ Rdz 15: - 17:
3/ Rdz 4,1 - 6,2.4.3
3/ Rdz 18: - 19:
4/ Rdz 6,5 - 7,24
4/ Rdz 20,1 - 22,19
5/ Rdz 8,1 - 9,17
5/ Rdz 22,20-24 ; 24:
6/ Rdz 9,18 - 11,32
6/ Rdz 23: ; 25,1-28 ; 26,1-33
3ci tydzień
4ty tydzień
1/ Rdz 25,29-34 ; 26,34 - 28,9
1/ Rdz 37,2-36 ; 39:
2/ Rdz 28,10 - 30,24
2/ Rdz 40: - 41:
3/ Rdz 30,25 - 32,1
3/ Rdz 42: - 43:
4/ Rdz 32,2 - 33,20
4/ Rdz 44,1 - 46,27
5/ Rdz 34,1 - 35,21a
5/ Rdz 46,28 - 48,22
6/ Rdz 35,21b - 37,1 ; 38:
6/ Rdz 49: - 50:
Księga Wyjścia - Kapłańska - Liczb
5ty tydzień
6ty tydzień
1/ Wj 1,1 - 2,22
1/ Wj 11,1-3 ; 12,35-36 ; 11,4 - 12,14.43-51
2/ Wj 2,23 - 4,18
2/ Wj 13,1-2.11-16 ; 12,21-34.37-42 ;
13,3-10 ; 12,15-20 ; 13,17-22
3/ Wj 4,19 - 6,1
3/ Wj 14,1 - 15,21
4/ Wj 6,2-12.28 - 7,7 ; 6,14-27.13 ; 7,8-13
4/ Wj 15,22 - 16,36
5/ Wj 7,14 - 9,12
5/ Wj 17: - 18:
6/ Wj 9,13 - 10,29
6/ Wj 19,1 - 20,21
7my tydzień
8my tydzień
1/ Wj 20,22 - 22,27
1/ Wj 35,1 - 38,8
2/ Wj 31,12-17 ; 22,28 - 24,18
2/ Wj 38,9-20 ; 39,1 - 40,33
3/ Wj 25: ; 27,20-21 ; 26,1 - 27,8 ;
29,38 - 30,10.17-37
3/ Kpł 8: - 9:
4/ Wj 27,9-19 ; 28,1 - 29,37 ; 31,1-11
4/ Lb 8: ; 7:
5/ Wj 31,18 - 33,6
5/ Wj 30,11-16 ; Lb 1: - 4:
6/ Wj 33,7 - 34,35
6/ Wj 38,21-31 ; 40,34-38 ; Lb 9,15 - 10,36
9ty tydzień
10ty tydzień
1/ Lb 16,1 – 17,5
1/ Kpł 5,14-16.1-6.17 - 7,38
2/ Lb 17,6 - 18,7 ; 11,1-3 *
2/ Lb 15: ; 18,8-32 ; 6,22-27
3/ Lb 11,4 - 12,16 ; 20,2-13 **
3/ Kpł 21: - 22:
4/ Lb 13: - 14:
4/ Kpł 11: ; 15: ; 12:
5/ Kpł 10: ; 16:
5/ Kpł 13: - 14:
6/ Kpł 1: - 4: ; 5,7-13
6/ Lb 19: ; 5: ; Kpł 17:
* Fragment 11,1-3 przypuszczalnie nawiązuje do incydentu opisanego szczegółowo w Lb 16,1 – 18,7
Nawiasem mówiąc, ustalenie właściwej chronologii wydarzeń dotyczących wędrówki Izraela przez pustynię jest
ogromnie trudne, gdyż tekst biblijny jest syntezą narracji wielu różnych tradycji. Zadanie to utrudnia zjawisko
współistnienia wielu równoległych nazw geograficznych i topograficznych : Synaj w ewidentny sposób jest tożsame z
Horebem, Kadesz z pustyni Paran jest też Kadeszem z pustyni Sin, Kadesz-Barnea itp.
Jacek Święcki: Plan Codziennej Lektury Pisma Świętego * http://www.mateusz.pl/duchowosc/wobi/plan/ *
326732052.005.png 326732052.006.png 326732052.007.png 326732052.008.png 326732052.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin